LO_Polski_1ZPR_PW.pdf

(109 KB) Pobierz
untitled
J. polski 1
2. PLAN WYNIKOWY
Wykaz tematów i godzin przeznaczonych na ich realizacj´
Lp.
Temat
Liczba godzin przeznaczonych
na realizacj´
1.
Literatura z perspektywy historycznoliterackiej
1
2.
Literatura z perspektywy rodzajów i gatunków literackich
2
3.
RzeczywistoÊç z perspektywy znaku
2
4.
Komunikacja j´zykowa. Funkcje tekstów j´zykowych
2
5.
Znana i nieznana. Miejsce ksiàg biblijnych w kulturze europejskiej
2
6.
Kosmogonia biblijna, czyli opis stworzenia Êwiata
1
7.
Trudna màdroÊç Ksi´gi Hioba
1
8.
PoetyckoÊç biblijnych psalmów
1
9.
B∏ogos∏awieni, czyli szcz´Êliwi. Kazanie na Górze
1
10.
Prosta nauka biblijnych przypowieÊci
1
11.
Tajemnicza ksi´ga – Apokalipsa Êw. Jana
2
12.
Przek∏ady i parafrazy Biblii
1
13.
Biblia we wspó∏czesnym j´zyku
1
14.
Znaczenie mitologii w dziejach kultury europejskiej
2
15.
Kosmogonia mityczna
1
16.
Na Olimpie i na Ziemi
1
17.
Prometeusz
2
18.
Apollo i Dionizos
1
19.
Czas na wnioski. Funkcje i odmiany mitów
1
20.
Literatura staro˝ytnej Grecji i Rzymu
1
21.
W Êwiecie poematów Homera
2
22.
Teatr i dramat antycznej Grecji
1
23.
Tragiczna koncepcja ludzkiego losu w Królu Edypie
3
24.
Czas filozofów
2
25.
Zasady ˝ycia i twórczoÊci wed∏ug Horacego
2
26.
Z antyku wzi´te, czyli o rodowodzie niektórych s∏ów, nazw, zwiàzków
wyrazowych we wspó∏czesnej polszczyênie
1
27.
Mi´dzy Êwiatem antycznym a chrzeÊcijaƒstwem. Quo vadis H. Sienkie-
wicza
3
28.
Podsystem leksykalny. Sposoby wzbogacania s∏ownictwa
2
29.
S∏owa obok s∏ów
1
30.
Tysiàcletnie Êredniowiecze
2
31.
Teocentryzm dominantà Êredniowiecznej filozofii
1
162529301.004.png
J. polski 1
Lp.
Temat
Liczba godzin przeznaczonych
na realizacj´
32.
Sztuka Êredniowiecza
1
33.
Âmiech, ˝art, b∏azenada – karnawa∏ w kulturze Êredniowiecza
1
34.
Literatura Êredniowiecza
1
35.
Âredniowieczna kultura rycerska
2
36.
Âredniowieczny wzorzec w∏adcy
1
37.
Âredniowieczne koncepcje Êwi´toÊci
3
38.
Obraz Matki Boskiej w Êredniowiecznej liryce maryjnej
2
39.
Literatura wobec spraw ostatecznych
2
40.
Obraz ludzkiego ˝ycia w Wielkim testamencie Francoisa Villona
1
41.
W´drówka w zaÊwiaty. Boska komedia Dantego
1
42.
Rozwój j´zyka polskiego w dobie Êredniowiecza
2
43.
Âredniowieczne zabytki j´zyka polskiego
1
44.
Zapo˝yczenia
1
45.
Kultura j´zyka a normy j´zykowe
1
46.
B∏´dy j´zykowe
2
47.
Kryteria poprawnoÊci j´zykowej
2
48.
Przygotowanie wypowiedzi ustnej
1
Godziny przewidziane na prace klasowe i sprawdziany 3x3 (spraw-
dzian i omówienie)
9
Lekcje powtórzeniowe
3
Prezentacje
2
Razem
86 godzin lekcyjnych
PROPOZYCJA PLANU WYNIKOWEGO DO PODR¢CZNIKA J¢ZYK POLSKI. ANTYK. ÂRE-
DNIOWIECZE
Poniewa˝ plan wynikowy, czyli oczekiwane osiàgni´cia uczniów, powinno si´ redagowaç
dla ka˝dego zespo∏u uczniów oddzielnie, dlatego przedstawiony zarys oczekiwaƒ jest pro-
pozycjà skierowanà do nauczyciela pracujàcego z klasà o Êrednim poziomie intelektual-
nym. W grupach s∏abszych mo˝na zrezygnowaç z treÊci o charakterze informacyjnym
na rzecz rozbudowanych çwiczeƒ kszta∏càcych j´zyk oraz umiej´tnoÊç czytania tekstów li-
terackich i nieliterackich.
Tematyka
Liczba
godz.
Teksty kultury TreÊci programowe
Osiàgni´cia ucznia
– poziom
podstawowy
Osiàgni´cia ucznia
– poziom
ponadpodstawowy
1. Literatura z per-
spektywy historycz-
noliterackiej
1
– epoki historyczno-
literackie
– poj´cia: epoka li-
teracka, pràd lite-
racki, okres w kul-
turze
– wymienia epoki
w dziejach kultury
– zna podstawowe
czynniki kszta∏tu-
jàce epok´
– rozumie, czym jest
pràd artystyczny
i okres w kulturze
– wyjaÊnia z∏o˝o-
noÊç podzia∏ów
mi´dzy epokami
– zna i omawia
czynniki we-
wn´trzne i ze-
wn´trzne kszta∏tu-
jàce epok´
162529301.005.png 162529301.006.png 162529301.007.png
J. polski 1
Tematyka
Liczba
godz.
Teksty kultury TreÊci programowe
Osiàgni´cia ucznia
– poziom
podstawowy
Osiàgni´cia ucznia
– poziom ponadpod-
stawowy
– podzia∏y we-
wnàtrz epok, ich
umownoÊç
– czynniki kszta∏tu-
jàce epok´ literac-
– istota konwencji
artystycznej
– schemat prze-
miennoÊci epok
– opisuje na sche-
macie przemien-
noÊç epok
– poprawnie pos∏u-
guje si´ poznany-
mi poj´ciami
– pos∏uguje si´ po-
prawnym j´zy-
kiem, omawiajàc
zagadnienia histo-
rycznoliterackie
– samodzielnie po-
rzàdkuje swojà
wiedz´
– omawia i wyja-
Ênia, czym jest
konwencja arty-
styczna
– szczegó∏owo opi-
suje i wyjaÊnia
zjawiska uj´te
na schemacie
przemiennoÊci
epok
– sprawnie pos∏u-
guje si´ j´zykiem
historycznoliterac-
kim
– dà˝y do pe∏nego
uczestnictwa
w kulturze i rozu-
mienia literatury
2. Literatura z per-
spektywy rodzajów
i gatunków literac-
kich
2
– L. Staff, Wy-
sokie drzewa
– B. Prus, Kata-
rynka
– W. Szekspir,
Romeo i Julia
– Êw. Pawe∏,
Hymn o mi∏o-
Êci
– A. Mickiewicz,
Burza
– A. Mickiewicz,
Pan Tadeusz
– Sofokles, An-
tygona
– A. Fredro, Ze-
msta
– rodzaje literackie
i ich wyznaczniki
– gatunki literackie
– epika a proza,
wiersz a liryka
– synkretyzm gatun-
kowy
– gatunki modne,
ewolucja gatun-
ków
– przyk∏ady utwo-
rów lub fragmen-
tów dzie∏, stano-
wiàcych ilustracj´
rodzajów i gatun-
ków
– tworzywo dzie∏a
literackiego
– zna podzia∏ na ro-
dzaje i gatunki li-
terackie
– rozpoznaje rodzaj
i gatunek wskaza-
nego utworu
– wymienia przyk∏a-
dy utworów re-
prezentujàcych
ró˝ne gatunki
– podejmuje prób´
formu∏owania
wniosków
– zna poj´cie: syn-
kretyzm, kojarzy
je z podzia∏em
na rodzaje i ga-
tunki literackie
– poprawnie pos∏u-
guje si´ s∏ownic-
twem (np. liryka,
epika, proza,
wiersz itp.)
– sporzàdza notatk´
w odpowiedniej,
wybranej przez
siebie formie
– omawia wyró˝niki
rodzajowe i ga-
tunkowe
– wyjaÊnia zjawisko
synkretyzmu
na przyk∏adach
utworów
– bada zastosowa-
nà w utworze for-
m´ wypowiedzi
– analizuje frag-
menty utworów,
formu∏uje wnioski
– sporzàdza notatk´
zawierajàcà lo-
gicznie uporzàd-
kowane informa-
cje i wnioski
– rozpoznaje ró˝ne
gatunki literackie,
poprawnie je na-
zywajàc i podajàc
przyk∏ady
– systematyzuje
wiedz´
3. RzeczywistoÊç
z perspektywy zna-
ku
2
– M. G∏owiƒski,
A. Okopieƒ-
-S∏awiƒska,
J. S∏awiƒski,
Tworzywo
dzie∏a literac-
kiego
– istota j´zyka jako
narz´dzia komuni-
kacji
– wieloznacznoÊç
s∏owa „j´zyk”
– znak, treÊç i for-
ma znaku
– znaki umowne
i naturalne
– zna wieloznacz-
noÊç s∏owa „j´-
zyk”
– u˝ywa w ró˝nych
znaczeniach s∏o-
wa „j´zyk”
– zna poj´cie znaku,
wskazuje znaki
umowne i natu-
ralne
– definiuje poj´cie
znaku
– omawia bezpo-
Êrednie i poÊred-
nie akty mowy
– rozpoznaje i wyja-
Ênia intencje
nadawcy tekstu
– samodzielnie kon-
struuje komunika-
162529301.001.png
J. polski 1
Tematyka
Liczba
godz.
Teksty kultury TreÊci programowe
Osiàgni´cia ucznia
– poziom
podstawowy
Osiàgni´cia ucznia
– poziom ponadpod-
stawowy
– j´zyk jako system
znaków, podsys-
temy j´zyka
– wyraz i forma wy-
razowa
– akty mowy (bez-
poÊrednie i po-
Êrednie)
– j´zyk jako tworzy-
wo tekstu
– zna system i pod-
systemy j´zyka
– redaguje komuni-
kat, pos∏ugujàc si´
ró˝nymi kodami
– czyta i analizuje
wed∏ug poleceƒ
tekst Tworzywo
dzie∏a literackie-
go , rozumiejàc je-
go sens podsta-
wowy
– szuka w ró˝nych
êród∏ach znacze-
nia niejasnych dla
siebie s∏ów
ty, dà˝àc do uzy-
skania maksymal-
nej zgodnoÊci
z intencjà
– czyta tekst teore-
tycznoliteracki
na poziomie do-
s∏ownym i symbo-
licznym, sprawnie
okreÊla kompozy-
cj´ tekstu, charak-
teryzuje jego
nadawc´
– pos∏uguje si´ ter-
minologià teore-
tycznoliterackà
4. Komunikacja j´zy-
kowa. Funkcje tek-
stów j´zykowych
2
– H. Kurkowska,
O funkcji
komunikatyw-
nej tekstu
– akt komunikacji
j´zykowej
– funkcje tekstów j´-
zykowych (po-
znawcza, impre-
sywna,
ekspresywna, po-
etycka i inne)
– j´zyk jako narz´-
dzie kreowania
Êwiata
– zna i omawia akt
komunikacji j´zy-
kowej
– wymienia podsta-
wowe funkcje
tekstów
– wie, ˝e j´zyk jest
narz´dziem kre-
owania Êwiata
– tworzy teksty,
Êwiadomie dà˝àc
do realizacji ich
okreÊlonej funkcji
– czyta tekst teore-
tyczny, analizujàc
jego kompozycj´
i sens poszczegól-
nych akapitów
– Êwiadomie stosuje
w tworzonych
przez siebie tek-
stach Êrodki j´zy-
kowe w∏aÊciwe
dla funkcji tekstu
– zna funkcj´ kre-
atywnà, metaj´zy-
kowà, fatycznà
i magicznà tek-
stów j´zykowych;
podaje stosowne
przyk∏ady tekstów
– czyta tekst teore-
tyczny, analizujàc
u˝yte w nim for-
my j´zykowe
– wyjaÊnia, w jaki
sposób j´zyk
kreuje Êwiat
5. Znana i nieznana.
Miejsce ksiàg biblij-
nych w kulturze
europejskiej
2
– Biblia (frag-
menty w prze-
k∏adzie – Bi-
blia Tysiàclecia
oraz t∏uma-
czenie Czes∏a-
wa Mi∏osza)
– M. Filipiak,
Cz∏owiek
wspó∏czesny
a Stary Testa-
ment
– Biblia jako ksi´ga
Êwi´ta i arcydzie∏o
literackie
– rodowód nazw:
biblia, testament
– j´zyki biblijne
– powstawanie
ksiàg biblijnych
i ich podzia∏
– treÊç i sens naj-
wa˝niejszych ze
wzgl´dów kultu-
rowych ksiàg Sta-
rego i Nowego Te-
stamentu
– ksi´gi màdroÊcio-
we, prorockie i hi-
storyczne
– kwestia autorstwa
Biblii
– zna podzia∏ Biblii
na Stary i Nowy
Testament;
– zna treÊç najwa˝-
niejszych ksiàg bi-
blijnych;
– podaje przyk∏ady
ksiàg màdroÊcio-
wych, prorockich
i historycznych
– czyta ze zrozu-
mieniem i analizu-
je tekst o powsta-
waniu Starego
Testamentu
– zna materia∏y,
na których utrwa-
lano najstarsze
zapisy ksiàg biblij-
nych
– wymienia j´zyki,
w jakich powsta-
wa∏a Biblia
– omawia sposób
powstawania
ksiàg biblijnych
i kwesti´ autor-
stwa
– gromadzi i wypo-
wiada argumenty
o kulturotwórczej
roli Biblii
– wyjaÊnia istot´
ksiàg màdroÊcio-
wych, prorockich,
historycznych,
zwracajàc uwag´
na zró˝nicowanie
ich treÊci
162529301.002.png
J. polski 1
Tematyka
Liczba
godz.
Teksty kultury TreÊci programowe
Osiàgni´cia ucznia
– poziom
podstawowy
Osiàgni´cia ucznia
– poziom ponadpod-
stawowy
– pierwsze zapisy
ksiàg biblijnych
– poprawnie pos∏u-
guje si´ wprowa-
dzonymi nazwami
(np. testament,
sacrum, profa-
num, biblia itd.)
– analizuje frag-
menty ksiàg biblij-
nych, zwracajàc
uwag´ na zasto-
sowane formy j´-
zykowe
6. Kosmogonia
biblijna, czyli opis
stworzenia Êwiata
1
– Ksi´ga Rodza-
ju
– dzie∏a pla-
styczne przed-
stawiajàce Ge-
nesis
– K. Bukowski,
Staro˝ytne ko-
smogonie
(na podstawie
Biblia a litera-
tura polska )
– biblijny opis
stworzenia Êwiata
– znaczenie s∏owa
„genesis”
– fragmenty Ksi´gi
Rodzaju
– monoteistyczna
koncepcja
religijna w Biblii
– obraz Êwiata,
Boga i cz∏owieka
w Ksi´dze
Rodzaju
– kosmogonia
biblijna wobec
innych
kosmogonii
staro˝ytnych
– motyw dzie∏a
stworzenia i Boga
Stworzyciela w
dzie∏ach
plastycznych
ró˝nych epok
– zna ksi´g´
Genesis jako
rozpoczynajàcà
Bibli´ i opisujàcà
powstanie Êwiata
– czyta fragmenty
ksi´gi i omawia
na jej podstawie
dzie∏o stworzenia,
zawarty w ksi´dze
obraz Êwiata i
miejsce cz∏owieka
w Êwiecie
– podaje przyk∏ady
dzie∏ plastycznych
nawiàzujàcych do
Ksi´gi Rodzaju
– poprawnie u˝ywa
s∏ownictwa
(kosmogonia,
monoteizm,
politeizm)
– czyta tekst o
staro˝ytnych
kosmogoniach,
analizuje jego
podstawowe
znaczenie
– charakteryzuje
j´zyk Ksi´gi
Rodzaju
– analizuje etapy
stwarzania Êwiata
i ich znaczenie w
dziele kreacji
– wyjaÊnia miejsce
cz∏owieka w
dziele stworzenia
– rozpoznaje
kreatywnà funkcj´
j´zyka w s∏owach
odnoszàcych si´
do stworzenia
Êwiata
– analizuje i
interpretuje dzie∏a
plastyczne
wyobra˝ajàce
motywy z Ksi´gi
Rodzaju
7. Trudna màdroÊç
Ksi´gi Hioba
1
– Ksi´ga Hioba
– A. Kamieƒska,
Modlitwa Hio-
ba
– W. J. Harring-
ton, Klucz
do Biblii
– A. Dürer, Hiob
z ˝onà
– historia Hioba
– Ksi´ga Hioba jako
tekst màdroÊciowy
– znaczenie zwiàz-
ku frazeologiczne-
go „hiobowa
wieÊç”
– postawa Hioba
jako archetyp
cierpienia, istota
archetypu
– obraz ˝ycia ludz-
kiego w Ksi´dze
Hioba
– Hiob w Êwietle
literatury bibli-
stycznej
– motyw hiobowe-
go cierpienia
– zna treÊç Ksi´gi
Hioba
– zna i poprawnie
stosuje w swoich
wypowiedziach
zwiàzek frazeolo-
giczny „hiobowa
wieÊç”
– rozumie, czym jest
archetyp
– podejmuje prób´
wyjaÊnienia posta-
wy Hioba jako ar-
chetypu cierpienia
– poprawnie pos∏u-
guje si´ poj´ciami:
podmiot liryczny,
adresat wypowie-
dzi, metafora
– definiuje archetyp
i wyjaÊnia uniwer-
salny sens Ksi´gi
Hioba jako opo-
wieÊci o ludzkim
cierpieniu
– czyta biblijnà
opowieÊç o Hio-
bie, analizujàc j´-
zyk przekazu
i metaforyczny
sens fragmentów
– odnajduje w tek-
Êcie anafory i me-
tafory, interpretu-
je ich funkcj´
stylistycznà
– analizuje wiersz
i interpretuje jego
162529301.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin