Literatura średniowieczna.doc

(62 KB) Pobierz
Literatura średniowieczna

Literatura średniowieczna

 

 

Chrześcijaństwo na obszarach:

-       wcześniej podlegających Rzymowi

-       zajętych przez wierzenia pogańskie

 

 

Rola Celtów:

-       na początku tysiąclecia objęli szerokie obszary - od przedmurza Rzymu (bliscy zdobycia Rzymu ) do granic Turcji

-       posiadali szereg opowieści, które stały się naszym dziedzictwem

-       zostali zepchnięci do wysp brytyjskich

-       Szkocja, Irlandia, Kornwalia, Walia – centrum funkcjonowania Celtów

 

·        W wiekach X, XI i później, na rozległych ziemiach celtyckich (Szkocja, Irlandia, Walia, Kornwalia) krążyły opowieści o młodzieńczych czynach bohaterów, które zwały się mabinogion. Stanowiły one jedynie część folklorystycznej, w większości ustnej literatury. To właśnie w mabinogion po raz pierwszy pojawia się piktyjski Drustan – Tristan czy czarodziej Myrdrin – Merlin i inni bohaterowie arturiańskich przygód. Król Artur, który wedle niektórych badaczy rzeczywiście władał okolicami Glastonbury i Exeter w latach 516–542, uosabiał w ludowej tradycji celtyckiej zwycięską walkę przeciw Saksonom (pokonał Normandczyków i Bretończyków z Armoryki)  i był przedmiotem szaleńczych nadziei. Ludność tubylcza wierzyła, że zasnął jedynie, by zbudzić się w oznaczonym dniu i uwolnić Wielką Brytanię od anglosaksońskich najeźdźców.

·        Kolejni władcy wyspy, Normandczycy i Bretończycy z Armoryki, którzy przepłynęli kanał wraz z Wilhelmem zdobywcą, pielęgnowali te celtyckie marzenia. Tym samym zjednywali sobie ludność celtycką i zyskiwali jej poparcie dla własnych przedsięwzięć.

·        Ród Plantagenetów, wywodzący się z Francji, przejmując władzę w Anglii, dziedziczy  kulturę arturiańską (uważa się za sukcesora Artura).

·        Celtyckie opowieści, przewożone na kontynent przez normandzkich i bretońskich bajarzy, szybko zyskały olbrzymia popularność.

·        Już w 1130 roku postacie Okrągłego Stołu uwiecznione zostały na portalu katedry w Modenie, zaś w roku 1135 Walijczyk żongler Breri opowiadał szlachcie z Poitiers o miłości Tristana i Izoldy (romans, napisany ośmiozgłoskowcem).

·        Pojawiają się też pierwsze zapisy materii bretońskiej. Na dworze Henryka I Plantageneta, około 1130 r. działa kleryk Geoffrey of Monmouth. Jego łacińska kronika „Historia Królestwa Brytyjskiego” uzupełniona dwoma również łacińskimi tekstami: „Przepowiednie Merlina” i „Życie Merlina” stanowi pierwszą summę arturiańskiej historii.

·        W roku 1155, kleryk Wace  ofiarował Eleonorze Akwitańskiej, żonie Henryka VII Plantageneta, swego „Bruta”, czyli francuskie, wierszowane tłumaczenia „Historii” Geoffreya of Monmouth (przekształcił „pseudohistoryczną” kronikę w romansowy opis dziejów).

·        Tematyka lansowana przez Plantagenetów szybko stała się inspiracją dla pisarzy francuskich związanych z dworem angielskim.

·        Trubadurka Marie de France ofiaruje zbiór swoich „Lais” Henrykowi II.

·        Chrétien de Troyes pisze:

-       „Lancelota” dla Marii Szampańskiej, córki Eleonory Akwitańskiej

-       „Percewala, czyli opowieść o Graalu” dla Filipa z Flandrii, pretendenta do ręki owdowiałej Marii z Transylwanii

 

Dwa rodzaje opowieści:

·        cykl karoliński

-       opowieści powstałe na terenie Francji, rodzima tradycja francuska

-       nazwa cyklu wywodzi się od imienia Karola Wielkiego

-       opowieści przekazywane ustnie

·        cykl arturiański

-       zaistnienie obcej tradycji – tradycji celtyckiej

-       utwory zapisane wierszem

-       traktowane ze śmiertelną powagą – wszystko, co jest zapisane jest prawdziwe

-       pisane przez osoby wykształcone, przede wszystkim przez kleryków

-       rozwój romansów wierszowanych

-       opowieści ukazują codzienność (polowania, uczty) – przez to opis staje się bardziej realistyczny (prawdziwość zdarzeń, wiarygodność formalna)

-       w opisach romansów dużą rolę pełniło chrześcijaństwo – chrystianizacja starych motywów celtyckich

-       w XIII w. romanse wierszowane przechodzą w romanse pisane prozą (przeznaczone do cichego czytania); zawęża się krąg odbiorców, podkreślona zostaje wiarygodność

-       w XIII i XIV w. proza służyła do zapisów historiozoficznych

-       na cykl składa się sześć powieści:

1)    Opowieść o Lancelocie

2)    Poszukiwanie Świętego Graal

3)    Śmierć Artura

uzupełniają je:

4)    Historia Świętego Graala

5)    Historia Merlina

6)    Księga Artura

 

XII w. - „Opowieść o Graalu” Roberta de Boron jest przyczyną herezji – podbudowanie wymiarem chrześcijańskim (Graal – naczynie); tutaj: naczynie z krwią Chrystusa przebitego na krzyżu staje się święte, staje się symbolem poszukiwań duchowych.

 

W drugiej połowie XIII w. synteza rycerstwa i chrześcijaństwa ulega osłabieniu. Władze świeckie i kościelne dążą do osłabienia ideału króla Artura.

 

 

 

 

Przyczyny upadku rycerstwa:

-       w 1559 r. ginie w pojedynku król Henryk, głowa państwa.

-       zostaje wynaleziony proch – zmienia się sposób walki

-       tradycja rycerska staje się niebezpieczna – w pojedynkach giną bez potrzeby rycerze

 

Średniowiecze jest epoką:

-       długotrwałą

-       niejednolitą – to, co było przed chrześcijaństwem ma jeszcze znaczenie

 

 

„Opowieści Okrągłego Stołu”

·        należą do cyklu arturiańskiego

·        widać w nich splot różnych tradycji kulturowych

·        Opowieści związane z Merlinem:

-       Merlin – niezwykła siła

-       Stohnenage - krąg kamienny, traktowany jako rodzaj świątyni poświęconej słońcu; sprowadzenie kamieni z Irlandii i ustawienie ich w krąg przypisuje się Merlinowi

-       Wątek pogańsko-celtycki, obszar-świątynia w opowieści był jak cmentarz, na którym pochowani zostali rycerze – tradycja celtycka

-       Średniowieczny rycerz chce się upodobnić do wędrowca Eneasza – tradycja grecko-rzymska

-       Tradycja chrześcijańska – bohaterowie opowieści biblijnych zostali podporządkowani realiom średniowiecznym (fakty są przekształcone):

Þ   Chrystus jako pan feudalny

Þ   Uczniowie Chrystusa jako wasale

Þ   Judasz jako rycerz Jezusa

-       Merlin

Þ   dziecko cnotliwej panny uwiedzionej przez diabła (rodzi się na pograniczu dobra i zła)

Þ   matka Merlina oskarżona zostaje o urodzenie nieślubnego dziecka

Þ   podczas procesu niemowlę przemawia do sędziego, pyta: „A czy ty wiesz kto ciebie porodził?

Þ   posiada niezwykłą mądrość

Þ   jest wszechmocny – ujawnia się to w zdolności do przemian siebie i rzeczywistości, np. odwrócenie biegu rzeki, przemiana Merlina w kobietę, starca, dziecko, jelenia – wiara w to, że świat przyrody jest wynikiem ciągłej przemiany (wizja opozycyjna w stosunku do wiary chrześcijańskiej: Bóg jest wcieleniem stałości, dobra, prawdy, jest ostoją niezmienności)

Þ   przekracza dwie granice: wiedzy i działania

Þ   istotą jego życia jest Wiwiana (tłum. ani mi się śni) – przekorna; wie, czego chce; utrzymuje Merlina na dystans, chce od niego całej jego władzy, na co Merlin się zgadza – zostaje uwięziony w więzieniu o przezroczystych ścianach z powietrza (z miłości); to więzienie uzmysławia Merlinowi cel: miłość, kobieta, zmysłowość 

·        Tristan i Izolda

-       miłość jest silniejsza od wszystkiego

-       myślą, że spotkają się kiedyś na Wyspach Szczęśliwych, znajdujących się na tym świecie (chrześcijańskie niebo, gdzie udają się dusze po śmierci) i wrócą w innej postaci, dzięki czemu nie umrą

-       na grobie kochanków posadzono dwa krzewy róż, które nieustannie się ze sobą splatają

·        Merlin i Wiwiana, Tristan i Izoldy stoją po tej samej stronie

·        Lancelot

-       reprezentuje drogę pośrednią

-       królowa Ginewra pasuje go na rycerza

-       Lancelot i Ginewra zakochują się w sobie

-       zostaje uwięziony przez siostrę króla Artura, Morganę, która jest w nim zakochana

Þ   Morgana wdmuchuje mu przez ucho do głowy proszek, po którym Lancelot zapada w śpiączkę

Þ   Lancelot znajduje się w komnacie bez okien, w więzieniu widzi człowieka, który na ścianach robi malowidła – myśli, że gdyby ściany były pokryte scenami z jego życia, walk, przyniosłoby mu to ulgę

Þ   terapeutyczna moc sztuki – Lancelot maluje na ścianach własną historie

Þ   przezwycięża chorobę

-       miał wzorzec antyczny – Eneasza tzn. dążył do celu przepowiedzianego (wszystkie przygody z kobietami, to jak mało dla niego znaczy tego rodzaju pokusa

-       nigdy nie dotrze do Świętego Graala

-       miłość okazuje się dla niego celem wystarczającym

-       wyeksponowane dwie drogi – Lancelot spotyka świątobliwego męża, który objaśnia mu dwie drogi:

1)    droga na prawo – rycerska droga ziemska

2)    droga na lewo – rycerska droga duchowa

 

Drogi ukazane w „Opowieściach Okrągłego Stołu”:

1.     droga zmysłowa, ziemska, którą kroczył Merlin

2.     droga do Świętego Graala (tzn. od miski, garnka do naczynia z krwią Jezusa Chrystusa); rycerze Okrągłego Stołu i król Artur zasiadają przy stole jak Jezus i jego uczniowie – nawiązanie do Chrystusa (funkcja nadrzędna w społeczeństwie średniowiecznym – Chrystus i rycerze)

3.     droga do osiągnięcia ascetyzmu, czystej duchowości – należy strzec się kobiet Salomon)

 

 

„Opowieści Okrągłego Stołu” zostały zapisane wierszem jako romans (do dziś: romans + powieść).

·        tendencja do chrystianizacji – pewne motywy ulegały reinterpretacji, np. motyw Graala – naczynie, zabrano w nim krew Chrystusa, wywieziono na Wyspy Brytyjskie, motywy celtyckie zostały przerobione na motywy kościelne

·        XIII - wieczna prawda dziejowa – romans rycerski przejął tę formę a zarazem jej wiarygodność

·        pod wpływem doktryny św. Bernarda Święty Graal traktowany jest symbolicznie – symbol eucharystii, Łaski Bożej

·        cykl Wulgaty – podstawowe opowiadanie o Graalu zaczyna podupadać około XVI w., dlatego, że nie wszyscy rycerze chcą przyznawać się do ascetyzmu, wzorca, błędni rycerze przekształcają się w rozbójników, sam kościół dostrzega niebezpieczeństwo w tych opowiadaniach – podstawa herezji, upada rycerstwo

·        opowieści arturiańskie adresowane są do ludzi uczonych, piszących i czytających

 

Ideały:

·        pod względem kulturalnym (etosu, systemu wartości etycznych) nie są jednolite

·        Merlin

·        Biblia

·        Lancelot

 

Elementy starotestamentowe – Salomon – domniemany autor „Pieśni nad pieśniami”, daje pouczenie dla rycerzy – niechęć do ciała kobiety (reprezentuje cielesność); ci, którzy chcą dążyć do Świętego Graala muszą zapomnieć o kobiecie (ascetyzm), kobieta to zagrożenie.

 

„Opowieści Okrągłego Stołu” pokazują niejednorodność ideologii, z której wyrasta średniowiecze (pogańskie – celtyckie oraz biblijne); są reinterpretowane; szczególnie eksponowane jest niejednorodne widzenie świata.

 

Motyw rycerza jest trwały, ale ulega reinterpretacji.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin