nauczyciel montesorii.pdf

(236 KB) Pobierz
Nauczyciel Montessori
Nauczyciel Montessori
Nauczyciel Montessori
           ... jest odpowiedzialny za przygotowanie otoczenia w sposób dostosowany do potrzeb i
możliwości dzieci, zgodnie z fazami rozwoju w których się aktualnie znajdują,      ale przede
wszystkim z należytą troską, ma dbać o ład i porządek wśród pomocy.
           Ma przede wszystkim zadbać o ład i porządek wśród przedmiotów, troszczyć się o nie.
Musi nauczyć dzieci korzystania z pomocy rozwojowych, dokładnie pokazać, jak przebiega
ćwiczenie codziennych praktycznych umiejętności. Nauczyciel ma być aktywny, kiedy
wprowadza dziecko w związki z otoczeniem. Ma być pasywny, kiedy relacja ta się już
nawiązała. Musi obserwować dzieci i zważać, by ich siły nie rozpraszały się nadaremnie, gdy
któreś nie może znaleźć potrzebnego przedmiotu albo potrzebuje pomocy. Musi spieszyć tam,
dokąd go dziecko wzywa. Musi słuchać i odpowiedzieć, kiedy go dziecko o to poprosi. Musi
okazać szacunek dziecku wykonującemu pracę i nie przerywać mu. Musi okazać szacunek
dziecku, które popełnia błędy i nie poprawiać go. Musi okazać szacunek dziecku, które
odpoczywa i przygląda się, jak inni pracują: nie przeszkadzać mu, nie wołać i nie zmuszać do
pracy. Musi jednak niestrudzenie próbować dziecku, które popełnia błędy, podsuwać to, co już
raz odrzuciło. A osiągnie ten cel ożywiając otoczenie swoją troskliwością: rozważnym
milczeniem, łagodnym słowem, obecnością kogoś, kto kocha.        Nauczyciel musi dać odczuć
swą obecność dziecku, które szuka, a skryć się przed tym, które znalazło. Nauczyciel powinien,
więc kochać dziecko, wpływać na nie zachęcająco i motywująco, dawać pomoc w dochodzeniu
do samodzielności; Montessori cytuje tu słowa pewnego dziecka: ..."Pomóż mi samemu to
zrobić!"; -być autorytetem fachowym i osobistym; - obserwować dziecko z naukową ścisłością; -
pogłębiać wiedzę naukową na temat dziecka i stale się dokształcać; - chcieć i umieć wciąż na
nowo kształtować otoczenie dziecka, odpowiednio do zainteresowań małego człowieka i
wymagań życia; - zapewnić spokój i porządek - warunki niezbędne dla polaryzacji uwagi; -
kierować i wychowywać pośrednio; - i wreszcie: zawsze umożliwiać dziecku swobodny wybór
zajęcia.
            Obserwacja jest kluczem dorosłych do poznania świata dziecka. Nauczyciel z
szacunkiem i uwagą obserwuje postępy i trudności dziecka, jest jego przewodnikiem.
Nauczyciel ma trudne zadanie do wykonania. Maria Montessori pragnęła, żeby każdy
nauczyciel przed rozpoczęciem pracy odmówił modlitwę, którą sama sformułowała i ujęła w
formie inwokacji: ”Pomóż mi, o Panie, zgłębić tajemnicę dziecka, abym je poznał, pokochał i
mógł mu służyć, postępując zgodnie z Twoimi prawami sprawiedliwości i Twoją Bożą wolą.”
1 / 1
684600682.001.png 684600682.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin