Piaskownica.pdf
(
149 KB
)
Pobierz
Plastyka.indd
4
Piaskownica w szkolnej pracowni
PIASKOWNICA
Barbara Neubart
Piaskownica w pracowni plastycz-
nej to pomys
ï
zainspirowany ogro-
dami Zen w wydaniu miniaturo-
wym. Jej zastosowanie mo
ĝ
e by
Ê
wszechstronne. Prostok
È
tny lub
kwadratowy pojemnik z drewna
nape
ï
niony piaskiem to doskona
ï
e
pole do realizacji licznych celów
dydaktycznych i wychowawczych,
a nawet terapeutycznych.
Piaskownica mo
ĝ
e by
Ê
cennym wypo-
sa
ĝ
eniem pracowni plastycznej przez
ca
ï
y rok szkolny, a tak
ĝ
e „sposobem”
na majowe i czerwcowe lekcje na
Ă
wie-
ĝ
ym powietrzu.
(odwzorowanej zgodnie z planem
konkretnej przestrzeni, np. budynku
szko
ï
y i jego otoczenia, zamiesz-
kiwanego osiedla lub miasteczka
wraz z okolic
È
),
jest niezast
È
piona w realizacji zada
ñ
typu landart, czyli sztuki ziemi.
Pewn
È
niedogodno
Ă
ci
È
jest nietrwa
ï
o
ĂÊ
efektów dzia
ï
a
ñ
w piasku, lecz w
ï
a
Ă
nie
to sprzyja kszta
ï
towaniu u uczniów
szacunku i ostro
ĝ
no
Ă
ci w stosunku
do pracy kolegów.
wierzchni (listewki, drewniane sztu
Ê
-
ce kuchenne, mi
Ú
kki p
ï
aski p
Ú
dzel,
dmuchawka), zmiotka do sprz
È
tania
rozsypanego piasku, a ponadto spry-
skiwacz do nawil
ĝ
ania piasku (w razie
potrzeby).
r
U
ï
atwia kszta
ï
cenie plastyczne
w szerokim zakresie:
rozwija wyobra
ě
ni
Ú
plastyczn
È
,
a w szczególno
Ă
ci wyobra
ě
ni
Ú
prze-
strzenn
È
,
rozwija wra
ĝ
liwo
ĂÊ
na warto
ĂÊ
pro-
stych, naturalnych materia
ï
ów pla-
stycznych,
pozwala odkry
Ê
bogactwo mo
ĝ
li-
wo
Ă
ci kszta
ï
towania p
ï
aszczyzny
i przestrzeni zarazem,
piasek w pewnej mierze zast
Ú
pu-
je glin
Ú
, pozwalaj
È
c na rze
ě
bienie
powierzchni, odciskanie rozmaitych
Ă
ladów i faktur,
u
ï
atwia kszta
ï
cenie architektoniczne
z uwagi na
ï
atwo
ĂÊ
instalowania
w piasku najró
ĝ
niejszych bry
ï
i form
przestrzennych,
zach
Ú
ca i o
Ă
miela do
Ă
wiadomego
kszta
ï
towania otoczenia i podno-
szenia jego estetyki – ukszta
ï
towana
z piasku i zaaran
ĝ
owana przestrzen-
nie powierzchnia mo
ĝ
e by
Ê
prototy-
pem makiety architektonicznej,
kszta
ï
ci pojmowanie skali,
umo
ĝ
liwia planowanie strategii
twórczych dzia
ï
a
ñ
, np. akcji pla-
stycznych w danej przestrzeni
Oczywi
Ă
cie niezb
Ú
dnym dope
ï
nieniem
powy
ĝ
szego wyposa
ĝ
enia powinny
by
Ê
pojemniki na najró
ĝ
niejsze ma-
teria
ï
y przydatne do projektowania
architektonicznego i tzw. terenów
zielonych.
Wa
ĝ
n
È
wskazówk
È
dla uczniów reali-
zuj
È
cych swoje pomys
ï
y b
Ú
dzie to, aby
z pewn
È
rozwag
È
dobierali materia
ï
y
do projektów i kompozycji, zw
ï
aszcza
gdy zamiarem jest uzyskanie bardzo
specyfi cznego klimatu.
Ich nieukszta
ï
towany jeszcze smak
artystyczny mo
ĝ
e sprzyja
Ê
u
ĝ
yciu
wszystkich dost
Ú
pnych materia
ï
ów
w jednym zadaniu, co mo
ĝ
e spowo-
dowa
Ê
wizualny chaos i nieczytelno
ĂÊ
koncepcji.
r
r
W dobie powszechnego u
ĝ
ytkowania
aparatów fotografi cznych istnieje mo
ĝ
-
liwo
ĂÊ
szybkiej rejestracji wykonanych
prac – to zach
Ú
ca uczniów do dosko-
nalenia umiej
Ú
tno
Ă
ci fotografowania.
r
r
Wielko
ĂÊ
piaskownicy mo
ĝ
e by
Ê
naj-
ró
ĝ
niejsza: od formatu 100 x 100 lub
100 x 70 x 25 cm – do dzia
ï
a
ñ
zespo-
ï
owych, po formaty pokrywki od pu-
de
ï
ka po butach, a nawet mniejsze,
tak
ĝ
e kwadratowe lub okr
È
g
ï
e – do
dzia
ï
a
ñ
indywidualnych.
r
Dodatkowe wyposa
ĝ
enie piaskowni-
cy w pracowni plastycznej: niewysoki
stolik (najlepiej na kó
ï
kach), wiadro na
piasek, sito do przesiewania (oczysz-
czania) piasku, pokrywa lub zwijana
plandeka zabezpieczaj
È
ca piaskow-
nic
Ú
, proste drewniane narz
Ú
dzia
do modelowania i wyg
ï
adzania po-
Materia
ï
y proponowane do groma-
dzenia:
deseczki i klocki drewniane o roz-
maitej wielko
Ă
ci i proporcjach (mo
ĝ
-
liwe do wykonania przez uczniów
w pracowni technicznej);
tekturowe pude
ï
eczka i rolki (naj-
lepiej oklejone papierem lub foli
È
samoprzylepn
È
),
r
r
r
Materia
ï
y do kserowania
P
r
r
Biuletyn Klubu Nauczyciela. Plastyka
5
r
kawa
ï
ki grubszej tektury o kszta
ï
-
tach geometrycznych i p
ï
ynnych,
nieregularnych,
kawa
ï
ki grubej folii aluminiowej,
elementy przezroczystych plastiko-
wych opakowa
ñ
, folie plastikowe,
kr
Èĝ
ki CD,
plastikowe pokrywki i nakr
Ú
tki oraz
inne kolorowe elementy o uniwer-
salnych kszta
ï
tach, np. plastikowe
bombki choinkowe,
kamienie i kamyki, patyki i patyczki,
suche ga
ïÈ
zki, szyszki, li
Ă
cie laurowe
i inne (niezbyt kruche) cz
ÚĂ
ci ro
Ă
lin
o ciekawych kszta
ï
tach,
figurki ludzi i zwierz
È
t (ko
ñ
, pies)
lub samochody w rozmaitej skali
(najlepiej z gliny samoutwardzal-
nej lub z modeliny, tektury albo
z papier-maché, wykonane przez
uczniów),
dodatkowo w
ïÈ
czy
Ê
mo
ĝ
na drobne
przedmioty u
ĝ
ytkowe z metalu lub
grubego szk
ï
a oraz inne rzeczy i ma-
teria
ï
y, które podpowie wyobra
ě
nia
i zweryfikuje zdrowy rozs
È
dek.
Eksponowanie prac
Przy dobrej organizacji i „reklamie”
prace powsta
ï
e w piasku (podobnie
jak inne prace w nietrwa
ï
ym materiale)
mo
ĝ
na na krótko wyeksponowa
Ê
, np.
w dniu szkolnej wywiadówki.
Doskona
ïÈ
okazj
È
do realizacji i prezen-
tacji wykonanych w piasku projektów
mo
ĝ
e by
Ê
konkurs zorganizowany
z okazji Dnia Ziemi (22 kwietnia).
r
r
r
r
r
r
Zdarza si
Ú
te
ĝ
,
ĝ
e uczniowie traktuj
È
piasek jedynie instrumentalnie (jako
grunt do instalowania), zapomina-
j
È
c o jego walorach jako materia
ï
u
plastycznego i jego wa
ĝ
nej funkcji
w tworzeniu przestrzennej wizji arty-
stycznej.
Propozycje zada
ñ
plastycznych
– projektów:
Miasto-ogród, Osiedle
na Marsie, Park Niezwyk
ï
ych Przygód,
Fantastyczny Plac Zabaw, Dom w Ogro-
dzie Marze
ñ
, Ogród Sztuki, Ogród
Abstrakcyjny, Ksi
Úĝ
ycowy Ogród itp.
r
www.wsip.pl
Materia
ï
y do kserowania
Plik z chomika:
akstrakcjonistka
Inne pliki z tego folderu:
301o.jpg
(63 KB)
zajecia artystyczne plastyka gimnazjum(1).pdf
(119 KB)
zajecia artystyczne plastyka gimnazjum.pdf
(119 KB)
16. sztuka neoklasycyzmu w europie, sztuka czasow stanislawowskich i klasycyzm w polsce.zip
(20000 KB)
2. sztuka starozytnej mezopotamii.zip
(875 KB)
Inne foldery tego chomika:
analiza- da VINCI
analiza- da VINCI(1)
Barry White
MAC
Nowa ERA
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin