Piaskownica.pdf

(149 KB) Pobierz
Plastyka.indd
4
Piaskownica w szkolnej pracowni
PIASKOWNICA
Barbara Neubart
Piaskownica w pracowni plastycz-
nej to pomys ï zainspirowany ogro-
dami Zen w wydaniu miniaturo-
wym. Jej zastosowanie mo ĝ e by Ê
wszechstronne. Prostok È tny lub
kwadratowy pojemnik z drewna
nape ï niony piaskiem to doskona ï e
pole do realizacji licznych celów
dydaktycznych i wychowawczych,
a nawet terapeutycznych.
Piaskownica mo ĝ e by Ê cennym wypo-
sa ĝ eniem pracowni plastycznej przez
ca ï y rok szkolny, a tak ĝ e „sposobem”
na majowe i czerwcowe lekcje na Ă wie-
ĝ ym powietrzu.
(odwzorowanej zgodnie z planem
konkretnej przestrzeni, np. budynku
szko ï y i jego otoczenia, zamiesz-
kiwanego osiedla lub miasteczka
wraz z okolic È ),
jest niezast È piona w realizacji zada ñ
typu landart, czyli sztuki ziemi.
Pewn È niedogodno Ă ci È jest nietrwa ï o ĂÊ
efektów dzia ï a ñ w piasku, lecz w ï a Ă nie
to sprzyja kszta ï towaniu u uczniów
szacunku i ostro ĝ no Ă ci w stosunku
do pracy kolegów.
wierzchni (listewki, drewniane sztu Ê -
ce kuchenne, mi Ú kki p ï aski p Ú dzel,
dmuchawka), zmiotka do sprz È tania
rozsypanego piasku, a ponadto spry-
skiwacz do nawil ĝ ania piasku (w razie
potrzeby).
r
U ï atwia kszta ï cenie plastyczne
w szerokim zakresie:
rozwija wyobra ě ni Ú plastyczn È ,
a w szczególno Ă ci wyobra ě ni Ú prze-
strzenn È ,
rozwija wra ĝ liwo ĂÊ na warto ĂÊ pro-
stych, naturalnych materia ï ów pla-
stycznych,
pozwala odkry Ê bogactwo mo ĝ li-
wo Ă ci kszta ï towania p ï aszczyzny
i przestrzeni zarazem,
piasek w pewnej mierze zast Ú pu-
je glin Ú , pozwalaj È c na rze ě bienie
powierzchni, odciskanie rozmaitych
Ă ladów i faktur,
u ï atwia kszta ï cenie architektoniczne
z uwagi na ï atwo ĂÊ instalowania
w piasku najró ĝ niejszych bry ï i form
przestrzennych,
zach Ú ca i o Ă miela do Ă wiadomego
kszta ï towania otoczenia i podno-
szenia jego estetyki – ukszta ï towana
z piasku i zaaran ĝ owana przestrzen-
nie powierzchnia mo ĝ e by Ê prototy-
pem makiety architektonicznej,
kszta ï ci pojmowanie skali,
umo ĝ liwia planowanie strategii
twórczych dzia ï a ñ , np. akcji pla-
stycznych w danej przestrzeni
Oczywi Ă cie niezb Ú dnym dope ï nieniem
powy ĝ szego wyposa ĝ enia powinny
by Ê pojemniki na najró ĝ niejsze ma-
teria ï y przydatne do projektowania
architektonicznego i tzw. terenów
zielonych.
Wa ĝ n È wskazówk È dla uczniów reali-
zuj È cych swoje pomys ï y b Ú dzie to, aby
z pewn È rozwag È dobierali materia ï y
do projektów i kompozycji, zw ï aszcza
gdy zamiarem jest uzyskanie bardzo
specyfi cznego klimatu.
Ich nieukszta ï towany jeszcze smak
artystyczny mo ĝ e sprzyja Ê u ĝ yciu
wszystkich dost Ú pnych materia ï ów
w jednym zadaniu, co mo ĝ e spowo-
dowa Ê wizualny chaos i nieczytelno ĂÊ
koncepcji.
r
r
W dobie powszechnego u ĝ ytkowania
aparatów fotografi cznych istnieje mo ĝ -
liwo ĂÊ szybkiej rejestracji wykonanych
prac – to zach Ú ca uczniów do dosko-
nalenia umiej Ú tno Ă ci fotografowania.
r
r
Wielko ĂÊ piaskownicy mo ĝ e by Ê naj-
ĝ niejsza: od formatu 100 x 100 lub
100 x 70 x 25 cm – do dzia ï a ñ zespo-
ï owych, po formaty pokrywki od pu-
de ï ka po butach, a nawet mniejsze,
tak ĝ e kwadratowe lub okr È g ï e – do
dzia ï a ñ indywidualnych.
r
Dodatkowe wyposa ĝ enie piaskowni-
cy w pracowni plastycznej: niewysoki
stolik (najlepiej na kó ï kach), wiadro na
piasek, sito do przesiewania (oczysz-
czania) piasku, pokrywa lub zwijana
plandeka zabezpieczaj È ca piaskow-
nic Ú , proste drewniane narz Ú dzia
do modelowania i wyg ï adzania po-
Materia ï y proponowane do groma-
dzenia:
deseczki i klocki drewniane o roz-
maitej wielko Ă ci i proporcjach (mo ĝ -
liwe do wykonania przez uczniów
w pracowni technicznej);
tekturowe pude ï eczka i rolki (naj-
lepiej oklejone papierem lub foli È
samoprzylepn È ),
r
r
r
Materia ï y do kserowania
P
r
r
301512346.009.png 301512346.010.png 301512346.011.png
Biuletyn Klubu Nauczyciela. Plastyka
5
r
kawa ï ki grubszej tektury o kszta ï -
tach geometrycznych i p ï ynnych,
nieregularnych,
kawa ï ki grubej folii aluminiowej,
elementy przezroczystych plastiko-
wych opakowa ñ , folie plastikowe,
kr Èĝ ki CD,
plastikowe pokrywki i nakr Ú tki oraz
inne kolorowe elementy o uniwer-
salnych kszta ï tach, np. plastikowe
bombki choinkowe,
kamienie i kamyki, patyki i patyczki,
suche ga ïÈ zki, szyszki, li Ă cie laurowe
i inne (niezbyt kruche) cz ÚĂ ci ro Ă lin
o ciekawych kszta ï tach,
figurki ludzi i zwierz È t (ko ñ , pies)
lub samochody w rozmaitej skali
(najlepiej z gliny samoutwardzal-
nej lub z modeliny, tektury albo
z papier-maché, wykonane przez
uczniów),
dodatkowo w ïÈ czy Ê mo ĝ na drobne
przedmioty u ĝ ytkowe z metalu lub
grubego szk ï a oraz inne rzeczy i ma-
teria ï y, które podpowie wyobra ě nia
i zweryfikuje zdrowy rozs È dek.
Eksponowanie prac
Przy dobrej organizacji i „reklamie”
prace powsta ï e w piasku (podobnie
jak inne prace w nietrwa ï ym materiale)
mo ĝ na na krótko wyeksponowa Ê , np.
w dniu szkolnej wywiadówki.
Doskona ïÈ okazj È do realizacji i prezen-
tacji wykonanych w piasku projektów
mo ĝ e by Ê konkurs zorganizowany
z okazji Dnia Ziemi (22 kwietnia).
r
r
r
r
r
r
Zdarza si Ú te ĝ , ĝ e uczniowie traktuj È
piasek jedynie instrumentalnie (jako
grunt do instalowania), zapomina-
j È c o jego walorach jako materia ï u
plastycznego i jego wa ĝ nej funkcji
w tworzeniu przestrzennej wizji arty-
stycznej.
Propozycje zada ñ plastycznych
– projektów: Miasto-ogród, Osiedle
na Marsie, Park Niezwyk ï ych Przygód,
Fantastyczny Plac Zabaw, Dom w Ogro-
dzie Marze ñ , Ogród Sztuki, Ogród
Abstrakcyjny, Ksi Úĝ ycowy Ogród itp.
r
www.wsip.pl
Materia ï y do kserowania
301512346.012.png 301512346.001.png 301512346.002.png 301512346.003.png 301512346.004.png 301512346.005.png 301512346.006.png 301512346.007.png 301512346.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin