DDH_rozklad(1).pdf

(522 KB) Pobierz
688641072 UNPDF
Rozk³ad materia³u
Rozk³ad materia³u 1 godzina w skali rocznej
Spis tematów
DZIA£ I. HISTORIA WOKÓ£ NAS
1. Dzieñ dobry historio!
2. Sk¹d czerpiemy wiadomoci o historii? (lub ród³a historyczne)
3. Ziemia ksiêg¹ przesz³oci
4. W jaki sposób chronimy lady przesz³oci? (lub Zabytki i ich ochrona)
DZIA£ II. MOJA MA£A HISTORIA
5. Moja ma³a historia
6. Poznajê historiê swojej rodziny i swojego rodu
7/8. Pami¹tki po moich przodkach (lub Moje korzenie)
9. Sk¹d nasz ród?
DZIA£ III. HISTORIA MOJEGO REGIONU
10. Historia i legenda mojej miejscowoci
11. Czym szczyci siê moja miejscowoæ (mój region)
DZIA£ IV. CZAS W HISTORII
12. Jak dawniej ludzie mierzyli czas
13. Obliczanie czasu minionych wydarzeñ
DZIA£ V. PRADZIEJE CZ£OWIEKA
14. Najdawniejsi ludzie
15. Cz³owiek i jego ¿ycie
16. W biskupiñskiej osadzie
DZIA£ VI. ¯YCIE CODZIENNE W DAWNEJ POLSCE I DZISIAJ
17. W krêgu w³adców od X do XII wieku
18. Wród mieszkañców grodu i podgrodzia od X do XII wieku
19. W murach klasztornych od X do XV wieku
20. Miasto od XIII do XV wieku
21. ¯ycie codzienne w miecie redniowiecznym
22. Jak toczy³o siê ¿ycie na rycerskich zamkach od XIV do XVI wieku
23. Wród polskiej szlachty od XVI do XVIII wieku
24. W pa³acach magnackich XVII i XVIII wieku
25. Wie polska w XVII wieku
26. Wiek XIX wiekiem pary
27. Cywilizacja XX w. wieku atomu i podboju kosmosu
Propozycje lekcji powtórzeniowych
1. Kto tworzy historiê?
(Przeprowadzenie tej lekcji proponujemy po zrealizowaniu dzia³ów: I, II, III).
2. ¯ycie codzienne w redniowiecznej Polsce
3. Miasto i wie na przestrzeni wieków
4. Polskie si³y zbrojne od X w. do czasów wspó³czesnych
5. Praca i dowiadczenie najwa¿niejsze wynalazki i ich wp³yw na zmiany w ¿yciu ludzi
688641072.005.png
Rozk³ad materia³u
Lp.
Temat.
Treci programowe
Cele szczegó³owe (operacyjne)
Poziom
wymagañ
rodki
dydaktyczne
Metody
P
PP
DZIA£ I. HISTORIA WOKÓ£ NAS
1.
Dzieñ dobry historio!
Historia nauk¹
o przesz³oci
Historia nauk¹
przybli¿aj¹c¹ ¿ycie ludzi
w dawnych czasach
Elementy ¿ycia
kszta³tuj¹ce historiê
i wp³ywaj¹ce na ni¹:
wa¿ne wydarzenia
polityczne
wybitne jednostki
¿ycie codzienne
spo³eczeñstwa
Uczeñ potrafi:
wyjaniæ, czym jest historia
odpowiedzieæ na pytanie Kto tworzy
historiê?
wskazaæ okolicznoci wydarzeñ
historycznych: przyczyna i skutek
(konstruowaæ odpowiednie pytania
przyczyna dlaczego?
kto?
skutek z jakim skutkiem?)
wyjaniæ w krótkiej wypowiedzi wk³ad
historii lokalnej w historiê pañstw
( ER ) wymieniæ osobê zas³u¿on¹
dla swojego regionu.
obrazy przedstawia-
j¹ce: portrety
w³adców, wybitnych
uczonych, artystów,
sceny ilustruj¹ce
¿ycie codzienne
w ró¿nych epokach
obrazy przedstawia-
j¹ce sceny historyczne
posiadane ród³a
materialne
metoda
programowa
(z u¿yciem
podrêcznika),
pogadanka
ü
ü
ü
ü
ü
2.
Sk¹d czerpiemy wiado-
moci o historii?
(lub ród³a historyczne )
ród³a historyczne
i ich rodzaje
Przyk³ady róde³
pisanych i materialnych
Materia³ pisarski
Uczeñ potrafi:
wyjaniæ pojêcie ród³o historyczne
dokonaæ podzia³u róde³ na pisane
i materialne
wskazaæ przyk³ady róde³ pisanych
(np. listy, dokumenty i inne)
i materialnych (np. obrazy, zdjêcia,
mapy i inne)
wskazaæ ró¿nice pomiêdzy
rocznikiem a kronik¹
rozpoznaæ ró¿norodny materia³ pisarski
(np. tabliczki gliniane, papier, papirus)
wyjaniæ koniecznoæ dotarcia do
wszystkich mo¿liwych róde³
informacji w celu poznania historii.
materia³ ilustruj¹cy
ró¿ne ród³a pisane
i materialne
(np. listy, pamiêtniki,
portfele, stare
modlitewniki)
tekst ród³owy
prezentuj¹cy zapiskê
rocznikarsk¹
i kronikarsk¹
materia³ ilustruj¹cy
ró¿ne formy
przekazu pisemnego
materia³ pisarski,
np. papirus, papier
praca
pod kierunkiem
ü
ü
ü
ü
ü
ü
3.
Ziemia ksiêg¹ przesz³oci
Praca archeologa
Archeologia jako nauka
wspomagaj¹ca badania
historyczne
ród³a odkrywane
podczas wykopalisk
Uczeñ potrafi:
wyjaniæ i pos³ugiwaæ siê pojêciami:
wykopaliska , archeolog
opowiedzieæ o pracy archeologa
podczas wykopalisk, buduj¹c
kilkuzdaniow¹ wypowied
przedstawiæ ród³a odkrywane
podczas wykopalisk (np. monety,
urny, cmentarzyska itp.)
wyjaniæ powi¹zania miêdzy histori¹
i archeologi¹ jako naukami
pokrewnymi (podrêcznik æw. 1, 2)
( ER ) wymieniæ znane stanowisko
archeologiczne regionu i scharaktery-
zowaæ krótko dokonane tam odkrycia.
pocztówki z miejsc
zwi¹zanych
z archeologi¹
film, przerocza,
zdjêcia, plansze
ze stanowisk
archeologicznych
podrêcznik
pogadanka
lub lekcja
muzealna
ü
ü
ü
ü
ü
4.
W jaki sposób chronimy
lady przesz³oci?
(lub Zabytki i ich ochrona )
Zapoznanie
z zadaniami
muzealnictwa
Przedstawienie
ró¿norodnoci form
ochrony zabytków
Rola muzeów
w przekazywaniu
wiedzy historycznej
Uczeñ potrafi:
przedstawiæ zadania muzeum
(np. gromadzenie, przechowywanie,
konserwacja zabytków i inne)
wskazaæ ró¿norodnoæ form ochrony
zabytków (np. skanseny, archiwa,
biblioteki)
wyjaniæ rolê muzeów w przekazywaniu
wiedzy historycznej
przedstawiæ w³asn¹ opiniê o zwiedzanej
ekspozycji muzealnej, buduj¹c
kilkuzdaniow¹ wypowied
( ER ) przedstawiæ (krótko) najwa¿niejsze
muzea, skanseny, biblioteki regionu.
katalogi wystaw
przerocza, ilustracje
wnêtrz ró¿nych
muzeów
podrêcznik
pogadanka,
wycieczka
do muzeum
(spotkanie
z kustoszem)
ü
ü
ü
ü
ü
688641072.006.png 688641072.007.png
Rozk³ad materia³u
Lp.
Temat.
Treci programowe
Cele szczegó³owe (operacyjne)
Poziom
wymagañ
rodki
dydaktyczne
Metody
P
PP
DZIA£ II. MOJA MA£A HISTORIA
5.
Moja ma³a historia
Kim jestem? Moje
miejsce w wiecie
Najwa¿niejsze
wydarzenia z mojego
¿ycia
Spo³eczeñstwo
Uczeñ potrafi:
wskazaæ wagê i istotê narodzin
dziecka
opowiedzieæ o historii swojego ¿ycia
zebraæ materia³y i na ich podstawie
odtworzyæ najwa¿niejsze wydarzenia
ze swojego ¿ycia (zdjêcia, rysunki,
wywiady z rodzicami, dziadkami)
wskazaæ dzieñ 18. urodzin jako
moment prze³omowy w ¿yciu
ka¿dego cz³owieka, stanie siê
pe³noprawnym obywatelem
poprawnie pos³ugiwaæ siê pojêciem
spo³eczeñstwo .
podrêcznik
zbiory w³asne dzieci
pogadanka
ü
ü
ü
ü
ü
6.
Poznajê historiê swojej
rodziny i swojego rodu
Rodzina i ród oraz
wiêzi je ³¹cz¹ce
Genealogia nauka
badaj¹ca zwi¹zki
pokrewieñstwa
Drzewo genealogiczne
i jego rola w poznawa-
niu historii rodziny
Herby dawne
symbole rodów
Najwa¿niejsze prawa
i obowi¹zki cz³onków
rodziny
Uczeñ potrafi:
wyjaniæ zwi¹zki rodzinne
na przyk³adzie swojej rodziny
poprawnie pos³ugiwaæ siê pojêciami:
ród i rodzina , rozumiej¹c ich zakres
powiedzieæ, czym zajmuje siê
genealogia
wyjaniæ znaczenie herbów
i narysowaæ herb swojego rodu
wskazaæ prawa i obowi¹zki
wszystkich cz³onków rodziny
zgromadziæ informacje o swoim rodzie
narysowaæ drzewo genealogiczne
swojego rodu (zna swoich przodków
do pradziadków w³¹cznie).
przyk³ady drzew
genealogicznych,
np. rodów królew-
skich
fotografie rodzinne
lub obrazy i ilustra-
cje przedstawiaj¹ce
rody lub rodziny
ilustracje lub
przerocza przedsta-
wiaj¹ce herby
praca pod
kierunkiem
ü
ü
ü
ü
ü
ü
ü
7/8.
Pami¹tki po moich
przodkach
(lub Moje korzenie )
Pami¹tki historyczne
i ich rodzaje (systema-
tyka)
Pami¹tki historyczne
ród³em wiedzy
o przesz³oci
Prezentacja historii
rodzinnej na podstawie
zebranych pami¹tek
rodzinnych
Uczeñ potrafi:
wyjaniæ znaczenie pojêcia pami¹tka
historyczna
przedstawiæ systematykê (podzia³)
pami¹tek
zebraæ informacje na temat rodzinnej
tradycji i pami¹tek
zaprezentowaæ w sposób ciekawy
historiê swojego rodu, najbardziej
interesuj¹c¹ pami¹tkê i ukazaæ
jej powi¹zanie z wa¿nymi wydarzeniami
historycznymi
prowadziæ samodzielnie poszukiwania
pami¹tek rodzinnych
wspó³pracowaæ z rówienikami
przy opracowywaniu klasowej
prezentacji pami¹tek.
przyk³ady (eksponaty)
pami¹tek rodzinnych
potrzebnych przy
dokonywaniu
systematyki
materia³y zgroma-
dzone przez uczniów
praca pod
kierunkiem,
wywiad
uczniowski
ü
ü
ü
ü
ü
ü
Na realizacjê tego tematu proponujemy przeznaczyæ 2 godziny lekcyjne.
9.
Sk¹d nasz ród?
Polska pochodzenie
nazwy
Po³o¿enie geograficzne
i s¹siedzi Polski
Krainy geograficzno-
-historyczne
Polskie symbole
narodowe
Uczeñ potrafi:
pokazaæ na mapie Polskê
wymieniæ i pokazaæ na mapie pañstwa
s¹siaduj¹ce z Polsk¹
przedstawiæ pochodzenie nazwy
Polska na podstawie wyrazu Polanie
wskazaæ na mapie siedziby Polan
(Gniezno, dorzecze rodkowej Warty)
wyjaniæ pojêcia: naród , plemiê
nazwaæ polskie symbole narodowe
mapy Polski i Europy
nagranie hymnu
polskiego
wizerunek god³a (da-
wny i obecny wygl¹d)
flaga pañstwowa,
bandera marynarki
wojennej i handlowej
portrety J. Wybickiego
i J.H. D¹browskiego
podrêcznik
pogadanka
eksponuj¹ca
(pokaz: ilustracje,
muzyka)
ü
ü
ü
ü
ü
ü
688641072.008.png
Rozk³ad materia³u
Lp.
Temat.
Treci programowe
Cele szczegó³owe (operacyjne)
Poziom
wymagañ
rodki
dydaktyczne
Metody
P
PP
okreliæ znaczenie symboli narodowych
(god³o, flaga, hymn)
opowiedzieæ o pochodzeniu hymnu
i wyrecytowaæ jego s³owa
(lub zapiewaæ)
przedstawiæ krainy geograficzno-
-historyczne Polski i wskazaæ ich
zró¿nicowanie.
ü
ü
ü
DZIA£ III. HISTORIA MOJEGO REGIONU
10.
Historia i legenda mojej
miejscowoci (ER)
Po³o¿enie geograficzne,
nazwa i herb miejsco-
woci
Najwa¿niejsze
wydarzenia historyczne
w dziejach regionu
i miejscowoci
Legendy miejscowe
i regionalne
Uczeñ potrafi:
pokazaæ na mapie swoj¹ miejscowoæ
nazwaæ krainê geograficzno-historyczn¹,
w której mieszka
przedstawiæ ukszta³towanie terenu
swojej miejscowoci i jej okolic
opowiedzieæ legendê zwi¹zan¹
z nazw¹ miejscowoci lub jej herbem
opisaæ lub narysowaæ herb swojej
miejscowoci (lub stolicy regionu)
przedstawiæ najwa¿niejsze
dla miejscowoci lub regionu
wydarzenia historyczne
wskazaæ wk³ad miejscowoci, regionu
w rozwój kraju
przedstawiæ zwi¹zek miejscowoci,
regionu z dziejami ojczystymi.
mapa Polski, atlas
historyczny, geogra-
ficzny
ilustracje przedsta-
wiaj¹ce herb
miejscowoci lub
herby miast polskich
dokumenty
i ilustracje przedsta-
wiaj¹ce miejscowoæ
i region
pogadanka,
inscenizacja
legendy, wywiad
z rodzicami
lub wybranymi
mieszkañcami
miejscowoci
ü
ü
ü
ü
ü
ü
ü
ü
11.
Czym szczyci siê moja
miejscowoæ (mój region)
(ER)
Najciekawsze zabytki
miejscowoci (regionu)
Atrakcje turystyczne
i przyrodnicze
Wybitni Polacy i ich
zwi¹zek z miejscowo-
ci¹ i regionem
(historia i teraniej-
szoæ)
Uczeñ potrafi:
wymieniæ i rozpoznaæ zabytki
znajduj¹ce siê w miejscowoci
(lub regionie)
wskazaæ i nazwaæ miejsca ciekawe
pod wzglêdem turystycznym
i przyrodniczym (w swojej
miejscowoci lub regionie)
opowiedzieæ o ciekawych ludziach,
którymi szczyci siê miejscowoæ
lub region
ukazaæ zwi¹zek wybitnych Polaków
z dan¹ miejscowoci¹ lub regionem
przygotowaæ (zaplanowaæ) trasê
wycieczki do ciekawych zak¹tków
miejscowoci.
ilustracje, zdjêcia
przedstawiaj¹ce
zabytki miejscowoci
i regionu
ród³a dokumentuj¹-
ce dzia³alnoæ ludzi
w regionie
mapy, przewodniki
turystyczne, s³owniki
praca w grupach
pod kierunkiem
nauczyciela,
wycieczka po
miejscowoci,
wywiad
z ciekawym
cz³owiekiem
ü
ü
ü
ü
ü
DZIA£ IV. CZAS W HISTORII
12.
Jak dawniej ludzie
mierzyli czas
Jednostki pomiaru
czasu
Dawne sposoby oraz
przyrz¹dy do mierze-
nia i okrelania czasu
Zegary i kalendarze
Wspó³czesne sposoby
i przyrz¹dy pomiaru
czasu
Uczeñ potrafi:
przedstawiæ sposoby okrelania czasu
minionych wydarzeñ (przed
wynalezieniem kalendarza i zegara,
np. zmiana pór roku, dnia i nocy)
wymieniæ jednostki podzia³u zega-
rowego (np. doba, godz., min., sek.)
nazwaæ przyrz¹dy s³u¿¹ce
do mierzenia i okrelania up³ywu czasu
(np. klepsydra, zegar s³oneczny itd.)
odró¿niæ i nazwaæ dawne i wspó³cze-
sne czasomierze (wymieniæ najbar-
dziej znane na wiecie zegary)
wskazaæ zwi¹zek powstawania
kalendarzy i zegarów z obserwacj¹
przyrody oraz ruchem s³oñca i ksiê¿yca.
plansze i przerocza
ilustruj¹ce przyrz¹dy
do mierzenia czasu
egzemplarze
wspó³czesnych
czasomierzy
(zegary, kalendarze)
ilustracje
przedstawiaj¹ce
dawne kalendarze
pogadanka
ilustrowana
pokazem lub
praca pod
kierunkiem
ü
ü
ü
ü
ü
688641072.001.png 688641072.002.png 688641072.003.png
Rozk³ad materia³u
Lp.
Temat.
Treci programowe
Cele szczegó³owe (operacyjne)
Poziom
wymagañ
rodki
dydaktyczne
Metody
P
PP
13.
Obliczanie czasu
minionych wydarzeñ
Zasady okrelania
czasu minionych
wydarzeñ
wg kalendarza
chrzecijañskiego
Era, wiek, tysi¹clecie
pojêcia i ich zakres
Obliczanie up³ywu
czasu
Chronologiczne
porz¹dkowanie
wydarzeñ
Uczeñ potrafi:
wskazaæ narodziny Chrystusa jako
wydarzenie pocz¹tku naszej ery
omówiæ zasady podzia³u czasu
na p.n.e. i n.e.
okreliæ czas trwania wieku
i tysi¹clecia
okreliæ wiek podanego wydarzenia
(za pomoc¹ daty) i zapisaæ go cyfr¹
rzymsk¹
uporz¹dkowaæ chronologicznie
podane daty
obliczyæ, ile czasu up³ynê³o od poda-
nych wydarzeñ historycznych
do czasów wspó³czesnych (w zakresie
naszej ery)
pos³ugiwaæ siê pojêciami era , wiek ,
tysi¹clecie .
tama czasu
podrêcznik
encyklopedia
pogadanka,
praktyczna
(æwiczenia
przedmiotowe)
ü
ü
ü
ü
ü
ü
ü
DZIA£ V. PRADZIEJE CZ£OWIEKA
14.
Najdawniejsi ludzie
Pojawienie siê
cz³owieka na Ziemi
Wygl¹d przodków
cz³owieka
Warunki ¿ycia
Pierwsze dokonania
ludzi
Uczeñ potrafi:
wskazaæ na mapie tereny, na których
pojawili siê przodkowie cz³owieka
(Afryka rodkowa)
rozpoznaæ i wskazaæ w wygl¹dzie
cz³owieka cechy ludzkie i cechy
zwierzêce
przedstawiæ warunki ¿ycia przodków
cz³owieka i ich ca³kowite uzale¿nienie
od otaczaj¹cej przyrody
podaæ sposoby zdobywania
po¿ywienia (zbieractwo, mylistwo)
wymieniæ pierwsze narzêdzia
wytwarzane przez cz³owieka, nazwaæ
materia³, z jakiego by³y wykonane
(drewno, kamieñ, koci)
wykazaæ wp³yw umiejêtnoci uzyskania
ognia na zmianê warunków ¿ycia
przedstawiæ znaczenie sztuki w ¿yciu
ludzi.
mapa, atlas
podrêcznik
zdjêcia, plansze
przedstawiaj¹ce
przodków cz³owieka,
ich ¿ycie, pierwsze
narzêdzia, sposób
wzniecania ognia
pogadanka, praca
pod kierunkiem,
promowana
(z u¿yciem
podrêcznika)
ü
ü
ü
ü
ü
ü
ü
15.
Cz³owiek i jego ¿ycie
(w podrêczniku Od
epoki kamiennej
do czasu metali)
Przejcie do osiad³ego
trybu ¿ycia
Pocz¹tki rolnictwa
Udomowienie
zwierz¹t i pocz¹tki
hodowli
Domostwa i pierwsze
osady
Podzia³ pracy i handel
wymienny
Uczeñ potrafi:
przedstawiæ dokonania umo¿liwiaj¹ce
przejcie cz³owieka do osiad³ego
trybu ¿ycia
nazwaæ pierwsze narzêdzia rolnicze
(np. kij grzebalny, motyka, socha itd.)
nazwaæ materia³, z którego
wykonywano pierwsze narzêdzia
opowiedzieæ o pocz¹tkach hodowli
pos³uguj¹c siê wyra¿eniem
udomowienie zwierz¹t
przedstawiæ miejsca powstawania
pierwszych osad
przedstawiæ przyczyny wprowadzenia
podzia³u pracy i handlu wymiennego
wymieniæ pierwsze wa¿ne wynalazki
cz³owieka, np. ko³o garncarskie,
umiejêtnoæ wytopu metali,
wskazaæ ich wp³yw na zmianê
w ¿yciu ludzi
wyjaniæ pojêcie osiad³y tryb ¿ycia .
zdjêcia, plansze,
ilustracje
przedstawiaj¹ce
narzêdzia rolnicze,
lokalizacjê osad,
¿ycie i pracê ludzi
podrêcznik
praca w grupach
pod kierunkiem
nauczyciela,
pogadanka
ü
ü
ü
ü
ü
ü
ü
ü
688641072.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin