PLAN PRACY
WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ
W GRUPIE III DZIECI 4 – LETNICH
NA MIESIĄC – STYCZEŃ
TEMATYKA :
I TYDZIEŃ - Nadszedł Nowy Rok.
II TYDZIEŃ - Wesołe zabawy na śniegu.
III TYDZIEŃ - Świętujemy Dzień Babci i Dziadka.
IV TYDZIEŃ - Wycieczka po Francji w karnawale.
I TEMAT KOMPLEKSOWY – Nadszedł Nowy Rok
EDU
KA
CJA
SYTUACJE EDUKACYJNE
UMIEJĘTNOŚCI
UMYSŁOWA
§ Rozmowa na temat czterech pór roku.
§ Rozwiązywanie zagadek słownych, obrazkowych i słuchowych
§ Słuchanie opowiadania „Zimowe pogotowie”.
§ Rozmowa przy obrazkach na temat – kto pomaga zwierzętom podczas zimy.
§ Słuchanie wiersza I. Salach pt. „Śnieg”.
§ Opowieść matematyczna „Głodne sarenki w lesie”.
o Zapoznanie dzieci z nazwą nowego miesiąca – styczeń oraz uświadomienie, że nadszedł Nowy Rok. Dobieranie właściwych ilustracji do wyrazów: wiosna, lato, jesień, zima; czytanie globalne wyrazów oraz podział na sylaby.
o Utrwalenie znajomości charakterystycznych zjawisk towarzyszących zimie: śnieg, mróz, lód, śnieżynki, bałwan; doskonalenie logicznego myślenia podczas rozwiązywania zagadek.
o Poznanie zwierząt żyjących w naturalnym środowisku (sarna, jeleń, zając) oraz konieczności dokarmiania i pojenia tych zwierząt w czasie zimy, nabywanie opiekuńczego stosunku do zwierząt.
o Zapoznanie z działalnością człowieka w lesie – rola gajowego; wprowadzenie wyrazu do globalnego czytania – paśnik.
o Usystematyzowanie wiedzy o zimie i jej charakterystycznych oznakach.
o Nabywanie umiejętności operowania liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie dostępnym dzieciom.
RUCHOWA
§ Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 9 (wł.) Przybory : woreczki.
§ Zabawy ruchowe :
§ - orient. – porząd. „Pory roku”.
§ zabawa z chustą animacyjną „Spadające płatki śniegu”.
§ Wycieczka do pobliskiego ogrodu celem obserwowania zimowego krajobrazu.
o Kształcenie sprawności rzutu i chwytu; prawidłowe wykonywanie poleceń.
o Dopasowanie koloru do pory roku.
o Spokojne falowanie chustą, delikatne wykonywanie ruchów.
o Podziwianie piękna pory roku - zimy; uczenie dzieci dostrzegania uroków przyrody; spontaniczne wypowiedzi na temat zimowego krajobrazu.
ESTETYCZNA
§ Zabawy rytmiczne przy muzyce.
§ Wprowadzenie piosenki do nauki „Szanujmy, kochajmy ich”.
§ Zabawa muzyczno – słuchowa „Co to za instrument?”.
§ Zabawa kołowa do piosenki „Biały walczyk” z wykorzystaniem kroku walczyka.
§ Ćwiczenia słuchowe „Jaka to melodia?”.
o Doskonalenie reakcji na zmianę rytmu; odróżnianie podczas zabaw tonacji dur i moll - zabawa „Wesoło - smutno”.
o Rozmowa na temat treści piosenki, nauka prostego kroku walczyka.
o Rozpoznawanie brzmienia różnych instrumentów oraz utrwalenie ich nazw.
o Taniec po kole i w parach; utrwalenie pojęć: głośno, cicho, wysoko, nisko; wprowadzenie piosenki „Szanujmy, kochajmy ich ” do programu z okazji Dnia Babci i Dziadka”.
o Rozpoznawanie po kilku dźwiękach znanych piosenek.
§ Karta pracy – okienko czterech pór roku.
§ Zabawy wg metody P. Dennisona – ruchy naprzemienne (jazda na nartach, łyżwach), oraz ćwiczenie „leniwa ósemka”.
§ Rysowanie zimowego krajobrazu białą kredą na ciemnym tle – praca w grupach.
§ „Śnieżna wycinanka”.
§ Obserwowanie śniegowych płatków za pomocą szkła powiększającego.
o Umiejętne dopasowanie zjawisk atmosferycznych (śnieg, deszcz, słońce, chmury itp.)
o Doskonalenie sprawności wzrokowej.
o Inspiracja odbytą wycieczką; rozwijanie dziecięcej wyobraźni oraz doskonalenie sprawności manualnej.
o Wycinanie różnorodnych kształtów i układanie ich w formie gwiazdek śniegowych wg pomysłów dzieci; umiejętne posługiwanie się nożyczkami i klejem; zwrócenie uwagi na estetykę pracy; budzenie radości z efektów własnej pracy.
o Wysłuchanie wiersza S. Szuchowej „Zawierucha” w celu zainspirowania dzieci do zabawy badawczej.
Wyrazy do globalnego czytania: styczeń, wiosna, lato, jesień, zima, paśnik.
II TEMAT KOMPLEKSOWY – Wesołe zabawy na śniegu.
§ Historyjka obrazkowa „Przygoda z Asem”. Wysłuchanie wiersza Danuty Wawiłow „Śnieżysko”.
§ Rozwiązywanie zagadek o sportach zimowych.
§ Osłuchanie z wierszem „Powitanie”.
§ Ćwiczenia oddechowe z chusteczką higieniczną „Płatki śniegu”.
§ Ćwiczenia mięśni narządów mowy - ćw. języka.
§ Zabawa dydaktyczna „Zimowa garderoba” - wprowadzenie dzieciom pojęcia para.
o Inspirowanie dzieci do wypowiedzi na temat uroków zimy; prawidłowe określanie związków przyczynowo-skutkowych.
o Rozmowa na temat zabaw na śniegu przy ilustracjach. Próby odgadnięcia zagadki.
o Omówienie z dziećmi treści wiersza, próby nauczenia się go na pamięć.
o Próby umiarkowanego dmuchania na przygotowane „płatki śniegowe” – rozwijanie pojemności płuc.
o Próba wykonania „rurki” z wysuniętego języka; ćw. podniebienia miękkiego - gwizdanie początkowo z zatkanym nosem.
o Ćwiczenie analizatora wzrokowego poprzez wyszukiwanie takich samych przedmiotów; (para rękawiczek, ciepłych skarpetek, ciepłych butów).
§ Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 9 (wł.) (powt.) Przybory : woreczki.
§ z gazetą „Taniec na krze”,
§ zabawa z chustą animacyjną „Zimowe powitanie”.
§ z elementem rzutu „Rzuty śnieżkami”.
§ Wspólne zabawy na śniegu.
o Kształcenie sprawności rzutu i chwytu; prawidłowe wykonywanie poleceń. ćwiczenia dużych grup mięśniowych i tułowia; szybkie ustawianie się na zbiórkę.
o Zdobywanie pewności siebie i poczucia bezpieczeństwa w otoczeniu.
o Delikatne chodzenie po chuście słuchając poleceń nauczyciela.
o Toczenie kul śniegowych, rzucanie do celu.
o Zachęcenie dzieci do czerpania radości z zabawy na świeżym powietrzu z jednoczesnym przestrzeganiem zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo.
...
Aga7675