Wykład 2 (06.03.2009).doc

(40 KB) Pobierz
Wykład (6

 

Ruchy kamery:

 

A.    jazdyruch postępowy kamery, kamera jest umieszczona na wózku i towarzyszy filmowanemu obiektowi (najczęściej człowiekowi). To najczęściej jazda równoległa

-         jazda po krzywiźnie

-         jazda po torze panoramowanym

Służy ona temu, aby pokazać coś w ruchu

travelling – długa jazda, ujęcie jest wydłużone, przykuwa uwagą widza (Trzy kolory. Niebieski – Krzysztof Kieślowski)

Odmianą jazdy jest jazda po osi pionowej filmu (biegnie w głąb ekranu):

-         najazdy (przybliżenia do obiektu)

-         odjazdy (oddalenie kamery od obiektu)

To przesunięcie kamery – najazdy i odjazdy nie muszą być pełne. Każda zmiana ustawienia kamery w przestrzeni jest najazdem lub odjazdem.

 

B.    panoramy ruch obrotowy kamery. gdy kamera jest na statywie i porusza się wokół własnej osi

-         pozioma

-         pionowa (z góry do dołu, z dołu do góry) – najczęściej używana dla dodania dramatyczności ujęcia lub ukazania wrażeń)

Wnoszą one dodatkowe zabarwienia znaczeniowe.

Panoramy neutralne – opisują przestrzeń, służy prezentacji przestrzeni. Panoramę liczy się w stopniach. Za pełną panoramę uznaje się 180° - pokazuje pole naszego widzenia. Panorama wskazuje na ciągły charakter przestrzeni. Wskazuje, że nie jest ona wykreowana sztucznie na potrzeby filmu.

 

Odmianą panoramy jest szwenk (odskok) – krótka, szybka panorama robiona kamerą z ręki” (bez statywu). Często ukazywane jest w ten sposób coś co np. dzieje się na ulicy. Wyłapywanie pojedynczych osób z tłumu. Wyraźnie widzimy to, co jest na początku i na końcu, środek widzimy w postaci rozmazanych plam. Pełni często funkcje humorystyczne – aby ukazać tłum.

 

Plan – odległość kamery od filmowanego obiektu, która wyraża się zmienną wielkością tego obiektu na ekranie. Miarą wielkości planu jest sylwetka ludzka:

 

Plany rozpraszające:

1.     plan daleki (totalny)kamera jest tak oddalona od filmowanego obiektu, że jest on dostrzegalny jako niewielki punk lub w ogóle niewidoczny. Konsekwencją tego jest duży zakres pola widzenia (np. western, since fiction)

2.     plan ogólny – człowiek występuje na tle scenerii jako niewielka sylwetka, ważne miejsce ma przestrzeń. Człowiek wpisany jest tutaj w przestrzeń (zwykle więcej niż jedna postać – np. ludzie tańczący na Sali balowej, wnętrze sejmu). Może służyć do ukazaniu przestrzeni lub relacji między ludźmi.

3.     plan pełny – postać człowieka jest pokazana od stóp do głów. Stopy są przy dolnej ramie kamery, a głowa przy górnej

4.     plan amerykański – widzimy człowieka od kolan w górę

5.     plan średni – widzimy człowieka od pasa w górę. Jest to plan najbardziej neutralny. Służy do ukazywania akcji do przodu. Wielkość postaci jest tutaj najbardziej zbliżona do autentycznej wielkości. W przypadku planów neutralnych najważniejsze jest „dzianie się”.

Plany skupiające:

6.     półzbliżenie – widzimy popiersie człowieka

7.     zbliżenie – widzimy twarz człowieka lub fragment. Wielki plan ® zbliżenie

8.     detal – duże zbliżenie, fragment ciała człowieka, albo niewielki przedmiot w dużym powiększeniu

Przestrzeń w tych planach zanika

 

Punkty widzenia kamery

 

A.    neutralnyuznaje się za niego taki punk, do którego widz ma najdogodniejszy wgląd widzenia sytuacji. Najczęściej na wprost na wysokości widzenia dorosłego człowieka.

B.    nacechowane punkty widzenia:

·          perspektywa ptasia – kamera skierowana ukośnie w dół. Linia horyzontu znajduje się u góry kadru lub została po za górną ramką kadru. Służy pomniejszeniu postaci.

·          perspektywa żabia – pionowo w górę. Linia horyzontu znajduje się u dołu kadru lub została po za dolną ramką kadru. Służy hierarchizacji postaci.

- 1 -

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin