IPET– INDYWIDUALNY PROGRAM EKUKACYJNO - TERAPEUTYCZNY usprawniania Jarka w poszczególnych sferach rozwoju oraz wybrane ćwiczenia programowe przewidziane na najbliższy rok
1. W zakresie naśladowania:
- naśladowanie ruchów i głosów zwierząt
Ø pokaż jak chodzi kotek i jak się myje
Ø pokaż jak skacze żaba
Ø pokaż jak bocian chodzi po łące i łapie żaby
Ø pokaż jak szczeka piesek
Ø pokaż jak woła kogut
Ø pokaż jak muczy krowa...
- zabawa w miny (z lusterkiem)
Ø zrób wesołą minkę a teraz smutną
Ø pokaż jaki jesteś zły...
- naśladowanie ruchów narządów artykulacyjnych (warg, języka, policzków..)
Ø pokaż język i schowaj go
Ø obliż językiem górną wargę a teraz dolną
Ø wypchnij językiem policzek a teraz drugi
Ø napełnij policzki powietrzem
Ø pokaż jak parska wargami konik
- zabawy w naśladowanie pozycji -> pomniki
- naśladowanie dwustopniowych działań
Ø nauczyciel stuka w tablicę i siada na krześle –uczeń powtarza te czynności
Ø nauczyciel obchodzi stół i kładzie się na nim
- naśladowanie ruchów rąk i nóg
Ø pajacyk
Ø wiatrak
- powtarzanie czynności wykonywanych przez nauczyciela i kolegów
Ø wybrany uczeń wkłada do pudełka: piłeczkę, klocek i samochodzik – Damian ma za zadanie włożyć przedmioty do pudełka w tej samej kolejności
Ø nauczyciel pokazuje co robił rano nim przyszedł do szkoły (pantomima)–Damian powtarza te czynności
- naśladowanie wskazywania dwóch części ciała
Ø nauczyciel dotyka ręką swojej głowy a potem nogi, dziecko powtarza
Ø nauczyciel dotyka swoich ramion a potem kolan
- naśladowanie zmian w szybkości i głośności dźwięków
Ø pokaż jak szybko pędzi samochód wyścigowy, jaki wydaje dźwięk gdy przyśpiesza i hamuje
Ø powtórz usłyszane dźwięki (cicho – głośno)
2. W zakresie percepcji wzrokowej
· ćwiczenie w zakresie spostrzegawczości:
- wyszukiwanie różnic i analogii w obrazkach
- uzupełnianie braków w obrazkach
Ø dorysuj brakujące części
Ø dokończ rysunek
- wyszukiwanie przedmiotów i obrazków, które nie pasują do pozostałych
Ø pokaż co tu nie pasuje
· ćwiczenie w zakresie doskonalenia syntezy i analizy wzrokowej:
- składanie całości z części (puzzle)
- dobieranie części do całości
- odtwarzanie wzorów
Ø dokończ ten szlaczek według wzoru
· ćwiczenia doskonalące pamięć wzrokową:
- zabawa w „ co się zmieniło” lub „czego brakuje”
Ø powiedz co się zmieniło (zabawka zmieniła położenie)
Ø powiedz czego brakuje (zabawka została schowana)
Ø trenowanie pamięci za pomocą gry Memory
- układanie klocków według wzoru (skrócony czas ekspozycji)
- układanie ciągu figur według wzoru
- historyjki obrazkowe – układanie obrazków w kolejności ich wcześniejszego eksponowania
- dopasowywanie etykietek do przedmiotów
- dopasowywanie podpisów do obrazków w formie wyrazów i prostych zdań
- różnicowanie i grupowanie przedmiotów według jednej cechy
- gra w domino
3 W zakresie percepcji słuchowej:
- kierowanie uwagi słuchowej na bodźce dźwiękowe
Ø pokaż na rysunku, które zwierzę teraz szczekało, beczało...
Ø poszukaj, gdzie jest schowany budzik
Ø poruszaj się w rytm muzyki (szybko lub wolno)
4 W zakresie percepcji węchowej, smakowej i dotykowej:
- różnicowanie zapachów otoczenia
- różnicowanie zapachów artykułów żywnościowych
- uwrażliwianie na różnice smaków podstawowych (słodki, kwaśny, słony, gorzki) i pośrednich (mdły, słodko – kwaśny)
- różnicowanie przedmiotów twardych, miękkich, gładkich, szorstkich
- różnicowanie pojęć: gorący – lodowaty, ciepły – zimny
II Plan stymulacji sfery motorycznej – rozwijanie sprawności ruchowej i manualnej
- nauka prawidłowej postawy
- nauka oddychania
Ø nadmuchiwanie balonu
Ø utrzymywanie piórka w górze dmuchając na nie
Ø przesuwanie piłeczki dmuchając na nią przez słomkę
- nauka balansowania własnym ciałem i ćwiczenia równowagi
Ø ćwiczenie przechodzenia po ławeczce równoważnej
- kształtowanie precyzji ruchów
Ø rzucanie i łapanie piłki
Ø pokonywanie torów przeszkód
Ø gra w klasy
- wybrane ćwiczenia z techniki Dennisona
2 W zakresie motoryki małej:
- praca techniką origami
Ø składanie papierowej zabawki
- zabawy „paluszkowe”
Ø paluszki witają się i „całują”
Ø kominiarz
- doskonalenie ruchów symetrycznych i naprzemiennych rąk
Ø wydzieranki z kolorowego papieru
Ø wycinanki z papieru o różnej grubości
Ø nawlekanie koralików na drucik
- doskonalenie chwytu całą dłonią przez ugniatanie różnych mas
Ø lepienie z plasteliny, masy solnej, glinki
3 W zakresie koordynacji wzrokowo – ruchowej:
- wodzenie palcem po śladzie
- zabawy z pacynkami
- odtwarzanie układów przestrzennych
- układanie puzzli
- odtwarzanie w plastelinie znanych przedmiotów
- kolorowanie
Ø pomaluj obrazek według wzoru
Ø malowanie po dużych powierzchniach
- rysowanie przy wykorzystaniu szablonów
- dorysowywanie brakujących elementów obrazka
- odszukiwanie drogi w labiryncie
1 Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych:
- mowa bierna i czynna z wykorzystaniem języka migowego
- utrwalanie znanych pojęć
- wzbogacanie słownictwa do tematów -> szkoła, dom, rodzina, zwierzęta domowe, owoce, warzywa, żywność, ubrania,
Ø założenie własnego słowniczka, w którym dziecko zapisuje poznane słowa i ilustruje je
Ø krzyżówki
- poszerzenie zasobu rozumienia i używania czasowników
- tworzenie zdań prostych
Ø układanie zdań z rozsypanek wyrazowych
Ø uzupełnianie luk w zdaniach podanymi wyrazami
- rozumienie pytań
- rozumienie poleceń
- adekwatne i spontaniczne używanie zwrotów grzecznościowych
2 Doskonalenie znajomości schematu własnego ciała:
- utrwalanie nazw części ciała i ich prawidłowa lokalizacja u dziecka i nauczyciela
Ø nazywanie części ciała lali i misia – pokaż oko, pokaż ucho....
Ø dobieranie etykietek do rysunków
- utrwalanie pojęć: prawo, lewo, góra, dół
Ø tupnij prawą nogą 3 razy
Ø podnieś do góry lewą rękę i lewą nogę
- dorysowywanie brakujących detali w rysunku postaci
- rysowanie postaci
3 Doskonalenie orientacji przestrzennej:
- wdrażanie pojęć: na, pod, w, do
Ø posadź misia na ławce
Ø połóż misia pod ławką
Ø włóż misia do pudełka
Ø powiedz, gdzie jest teraz miś...(miś jest w pudełku)
- utrwalanie pojęć wielkości: mały – duży
- wprowadzenie pojęć ilości: dużo – mało
- wprowadzenie pojęć: daleko – blisko
- wprowadzenie pojęć czasowych: wczoraj, dzisiaj, jutro
Ø zaba...
jagda4