IPET.docx

(18 KB) Pobierz

IPET– INDYWIDUALNY PROGRAM EKUKACYJNO - TERAPEUTYCZNY usprawniania Jarka w poszczególnych sferach rozwoju oraz wybrane ćwiczenia programowe przewidziane na najbliższy rok

 

I  Plan stymulacji sfery percepcyjnej

 

1.      W zakresie naśladowania:

-          naśladowanie ruchów i głosów zwierząt

Ø      pokaż jak chodzi kotek i jak się myje

Ø      pokaż jak skacze żaba

Ø      pokaż jak bocian chodzi po łące i łapie żaby

Ø      pokaż jak szczeka piesek

Ø      pokaż jak woła kogut

Ø      pokaż jak muczy krowa...

 

-          zabawa w miny (z lusterkiem)

Ø      zrób wesołą minkę a teraz smutną

Ø      pokaż jaki jesteś zły...

 

-          naśladowanie ruchów  narządów artykulacyjnych (warg, języka, policzków..)

Ø      pokaż język i schowaj go

Ø      obliż językiem górną wargę a teraz dolną

Ø      wypchnij językiem policzek a teraz drugi

Ø      napełnij policzki powietrzem

Ø      pokaż jak parska wargami konik

 

-          zabawy w naśladowanie pozycji -> pomniki

 

-          naśladowanie dwustopniowych działań

Ø      nauczyciel stuka w tablicę i siada na krześle –uczeń powtarza te czynności

Ø      nauczyciel obchodzi stół i kładzie się na nim

 

-          naśladowanie ruchów rąk i nóg

Ø      pajacyk

Ø      wiatrak

 

-          powtarzanie czynności wykonywanych przez nauczyciela i kolegów

Ø      wybrany uczeń wkłada do pudełka: piłeczkę, klocek i samochodzik – Damian ma za zadanie włożyć przedmioty do pudełka w tej samej kolejności

Ø      nauczyciel pokazuje co robił rano nim przyszedł do szkoły  (pantomima)–Damian powtarza te czynności

 

-          naśladowanie wskazywania dwóch części ciała

Ø      nauczyciel dotyka ręką swojej głowy a potem nogi, dziecko powtarza

Ø      nauczyciel dotyka swoich ramion a potem kolan

 

-          naśladowanie zmian w szybkości i głośności dźwięków

Ø      pokaż jak szybko pędzi samochód wyścigowy, jaki wydaje dźwięk gdy przyśpiesza i hamuje

Ø      powtórz usłyszane dźwięki (cicho – głośno)

 

2.      W zakresie percepcji wzrokowej

·         ćwiczenie w zakresie spostrzegawczości:

-          wyszukiwanie różnic i analogii w obrazkach

-          uzupełnianie braków w obrazkach

Ø      dorysuj brakujące części

Ø      dokończ rysunek

 

-          wyszukiwanie przedmiotów i obrazków, które nie pasują do pozostałych

Ø      pokaż co tu nie pasuje

 

·         ćwiczenie w zakresie doskonalenia syntezy i analizy wzrokowej:

-          składanie całości z części (puzzle)

-          dobieranie części do całości

-          odtwarzanie wzorów

Ø      dokończ ten szlaczek według wzoru

 

 

·         ćwiczenia doskonalące pamięć wzrokową:

-          zabawa w „ co się zmieniło” lub „czego brakuje”

Ø      powiedz co się zmieniło (zabawka zmieniła położenie)

Ø      powiedz czego brakuje (zabawka została schowana)

Ø      trenowanie pamięci za pomocą gry Memory

 

-          układanie klocków według wzoru (skrócony czas ekspozycji)

-          układanie ciągu figur według wzoru

-          historyjki obrazkowe – układanie obrazków w kolejności ich wcześniejszego eksponowania

-          dopasowywanie etykietek do przedmiotów

-          dopasowywanie podpisów do obrazków w formie wyrazów i prostych zdań

-          różnicowanie i grupowanie przedmiotów według jednej cechy

-          gra w domino

 

3 W zakresie percepcji słuchowej:

-          kierowanie uwagi słuchowej na bodźce dźwiękowe

Ø      pokaż na rysunku, które zwierzę teraz szczekało, beczało...

Ø      poszukaj, gdzie jest schowany budzik

Ø      poruszaj się w rytm muzyki (szybko lub wolno)

 

4 W zakresie percepcji węchowej, smakowej i dotykowej:

-          różnicowanie zapachów otoczenia

-          różnicowanie zapachów artykułów żywnościowych

-          uwrażliwianie na różnice smaków podstawowych (słodki, kwaśny, słony, gorzki) i pośrednich (mdły, słodko – kwaśny)

-          różnicowanie przedmiotów twardych, miękkich, gładkich, szorstkich

-          różnicowanie pojęć: gorący – lodowaty, ciepły – zimny

 

II  Plan stymulacji sfery motorycznej – rozwijanie sprawności ruchowej i manualnej

 

1 W zakresie  motoryki dużej:

-          nauka prawidłowej postawy

-          nauka oddychania

Ø      nadmuchiwanie balonu

Ø      utrzymywanie piórka w górze dmuchając na nie

Ø      przesuwanie piłeczki dmuchając na nią przez słomkę

 

-          nauka balansowania własnym ciałem i ćwiczenia równowagi

Ø      ćwiczenie przechodzenia po ławeczce równoważnej

 

-          kształtowanie precyzji ruchów

Ø      rzucanie i łapanie piłki

Ø      pokonywanie torów przeszkód

Ø      gra w klasy

 

-          wybrane ćwiczenia z techniki Dennisona

 

2 W zakresie motoryki małej:

-          praca techniką origami

Ø      składanie papierowej zabawki

 

-          zabawy „paluszkowe”

Ø      paluszki witają się i „całują”

Ø      kominiarz

 

-          doskonalenie ruchów symetrycznych i naprzemiennych rąk

Ø      wydzieranki z kolorowego papieru

Ø      wycinanki z papieru o różnej grubości

Ø      nawlekanie koralików na drucik

 

-          doskonalenie chwytu całą dłonią przez ugniatanie różnych mas

Ø      lepienie z plasteliny, masy solnej, glinki

 

3 W zakresie koordynacji wzrokowo – ruchowej:

-          wodzenie palcem po śladzie

-          zabawy z pacynkami

-          odtwarzanie układów przestrzennych

-          układanie puzzli

-          odtwarzanie w plastelinie znanych przedmiotów

-          kolorowanie

Ø      pomaluj obrazek według wzoru

Ø      malowanie po dużych powierzchniach

 

-          rysowanie przy wykorzystaniu szablonów

-          dorysowywanie brakujących elementów obrazka

-          odszukiwanie drogi w labiryncie

 

III  Plan stymulacji sfery poznawczej

 

1 Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych:

-          mowa bierna i czynna z wykorzystaniem języka migowego

-          utrwalanie znanych pojęć

-          wzbogacanie słownictwa do tematów -> szkoła, dom, rodzina, zwierzęta domowe, owoce, warzywa, żywność, ubrania,

Ø      założenie własnego słowniczka,  w którym dziecko zapisuje poznane słowa i ilustruje je

Ø      krzyżówki

 

-          poszerzenie zasobu rozumienia i używania czasowników

-          tworzenie zdań prostych

Ø      układanie zdań z rozsypanek wyrazowych

Ø      uzupełnianie luk w zdaniach podanymi wyrazami

 

-          rozumienie pytań

-          rozumienie poleceń

-          adekwatne i spontaniczne używanie zwrotów grzecznościowych

 

2 Doskonalenie znajomości schematu własnego ciała:

-          utrwalanie nazw części ciała i ich prawidłowa lokalizacja u dziecka i nauczyciela

Ø      nazywanie części ciała lali i misia – pokaż oko, pokaż ucho....

Ø      dobieranie etykietek do rysunków

 

-          utrwalanie pojęć: prawo, lewo, góra, dół

Ø      tupnij prawą nogą 3 razy

Ø      podnieś do góry lewą rękę i lewą nogę

 

-          dorysowywanie brakujących detali w rysunku postaci

-          rysowanie postaci

 

3 Doskonalenie orientacji przestrzennej:

-          wdrażanie pojęć: na, pod, w, do

Ø      posadź misia na ławce

Ø      połóż misia pod ławką

Ø      włóż misia do pudełka

Ø      powiedz, gdzie jest teraz miś...(miś jest w pudełku)

 

-          utrwalanie pojęć wielkości: mały – duży

-          wprowadzenie pojęć ilości: dużo – mało

-          wprowadzenie pojęć: daleko – blisko

-          wprowadzenie pojęć czasowych: wczoraj, dzisiaj, jutro

Ø      zaba...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin