Temat zajęć: Pobawmy się razem.Usprawniana sfera : kształtowanie umiejętności społecznychCzas realizacji zajęć: 45 min.Wiek uczestników i stopień upośledzenia: 9 lat, upośledzenie w stopniu umiarkowanymLiczba uczestników : 8 osób (4 dzieci + 4 dorosłych)Cele ogólne : - rozwijanie kontaktów i współpracy z partnerem i grupą- kształtowanie poczucia bezpieczeństwa, akceptacji samego siebie- rozwijanie sprawności ruchowejCele operacyjne:- współpracuje z partnerem- kontroluje własne zachowania- akceptuje siebie i innychMetoda : metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki SherborneŚrodki: karimaty lub koce, chusta animacyjnaPrzebieg zajęć I Powitanie na zajęciach:Uczestnicy zajęć, siedzą lub stoją w kręgu, witają się ,, iskierką”.Prowadzący ,, wysyła iskierkę”(uścisk dłoni), pozostałe osoby trzymają się za ręce.Przekazują ,,iskierkę” dalej, aż wróci ona do osoby, która ją wysłała(,,iskierkę” puszczam w momencie uniesienia rąk w górę, najpierw w lewą stronę,a następnie w prawą, kolejny raz w obie strony jednocześnie w formie dwóch uścisków).II Ćwiczenia kształtujące świadomość schematu ciała1 Powitanie paluszkami - najpierw w parach uczestnicy witają się opuszkami palców,a potem całymi dłońmi, następuje zmiana partnerów.2 Moje – Twoje - siedząc w parach naprzeciwko siebie i wykonują kolejno poszczególneczynności:- kładą rękę na głowie, potem na głowie partnera,- dotykają swojego nosa, a potem nosa partnera,- chwytają się za ucho, potem chwytają ucho partnera,- poklepują swoje kolano, potem kolano partnera,- klepią się po brzuch, potem poklepują brzuch partnera.3 Prawa ręka - lewe ucho - wszyscy uczestnicy siedzą w kręgu. Wybrana przez prowadzącego osoba w sposób ,, nietypowy” wskazuje na dowolną część ciała ( może opisywać tą część słowem) inni uczestnicy ją naśladują.III Ćwiczenia kształtujące świadomość przestrzeni1 Walka z cieniem - ćwiczący w rozsypance przyjmują pozycję jak do walki wręcz lub boksu i uderzają niewidomego przeciwnika, wydając głośne okrzyki.Ćwiczenie wykonujemy w bardzo dużym tempie. W przerwach zmuszamy siędo głośnego śmiechu.2 Wymachy rąk i nóg - na polecenie prowadzącego uczestnicy swobodnie wymachują , strzepują ręce i nogi, aż do rozluźnienia mięśni.3 Pełzanie - wszyscy leżą w rozsypance na podłodze (na brzuchu lub na plecach)poruszają się w przód i w tył (pełzanie, ślizganie), ruch wykonany za pomocą rąk.4 Mosty - część uczestników leży na brzuchu na podłodze. Pozostałe dziecina czworakach przechodzą nad leżącymi. Przechodząc na czworaka muszą uważać na osoby leżące i starać się aby ich nie dotknąć ( po wykonaniu ćwiczenia następuje zmiana).IV Ćwiczenie relaksacyjnePrawidłowe oddychanie w pozycji leżącej - wszyscy leżą ,,w rozsypance”na plecach, trzymając ręce na brzuchu . Leżąc nabierają powietrze nosemtak aby z brzuszka zrobił się ,, balonik”, następnie bardzo wolno wypuszczająpowietrze ustami np. syczą .V Ćwiczenia oparte na relacji ,,z”1 W bujanym fotelu - dorosły siedzi na podłodze w rozkroku, z ugiętymi nogami,dziecko siedzi przed dorosłym, odwrócone do niego plecami. Dorosły, podtrzymuje za uda siedzące przed nim dziecko, przetacza się na lewy lub prawy bok.2 Rolowanie po podłodze - jedna osoba klęczy na podłodze przy drugiej leżącej na plecach. Osoba klęcząca stara się lekko i powoli przetoczyć leżącą osobę na brzuch. Podczas wykonywania tego ćwiczenia na chwilę zatrzymujemy osobę leżącą na boku, przez moment kołysząc ją w tej pozycji i przetaczamy dalej.( po pewnym czasie następuje zmiana ról, partnerów)3 Tor przeszkód - 4 osoby - na przemian w klęku podpartym i pozycji leżącej tworząc ,,tor przeszkód” ze swoich ciał. Pozostali uczestnicy na czworaka z jednej strony ,, toru”, przechodzą nad leżącymi na podłodze ( po wykonaniu ćwiczenia następuje zmiana).VI Ćwiczenie relaksacyjneTu płynie rzeczka - ćwiczenie wykonujemy w parach. Dziecko leży na brzuchu na podłodze, osoba dorosła klęczy obok, mówiąc wolno wierszyk wykonuje odpowiednie czynności ( rysuje palcami jednej reki, spaceruje palcami wskazującymi uciska lekko pięściami, itd.)VII Ćwiczenia oparte na relacji ,,przeciwko”1 Odklejanie - dorosły klęczy obok leżącego na podłodze dziecka. Leżące dziecko całym ciałem przywiera do podłogi . Dorosły próbuje podnieść kolejne części ciała dziecka (po wykonaniu ćwiczenia następuje zmiana).2 Przepychanki - dorosły siada na podłodze w rozkroku, tyłem do dziecka.Na sygnał prowadzącego każdy próbuje przepchnąć partnera w przeciwnąstronę.3 Kto kogo? - uczestnicy stoją bokiem do siebie, opierając się biodrem o biodro.Nie odrywając stóp od podłogi ,,mocują się ze sobą”.VIII Ćwiczenie relaksacyjneLeniuchowanie - uczestnicy leżą na brzuchu, machają nogami ugiętymi w kolanach, klaszczą stopami, przyjmują pozycję w jakiej lubią leniuchować.IX Ćwiczenia oparte na relacji ,,razem”1 Meksykańska fala - wszyscy uczestnicy stoją w kręgu, trzymają chustę.Ćwiczący po kolei przysiadują ( kucają), a następnie wstają . Po wykonaniupłynnie tego ćwiczenia następuje zmiana kierunku ruchu.2 Kolorowa gwiazda - wszyscy ćwiczący siadają na rozłożonej na podłodze chuście z nogami skierowanymi do środka. Na polecenie prowadzącego wszyscy jednocześnie wykonują sekwencje ruchowe:- chwytamy się za ręce, podnosimy splecione dłonie i opuszczamy je (nie rozłączając rąk )- podnosimy ręce do góry, odchylamy się powoli do tyłu i kładziemy się na plecach, nie puszczając swoich rąk,- leżymy, podnosimy nogi, staramy się zaczepić stopę o stopę swoich sąsiadów i próbujemy wraz z innymi usiąść.X Ćwiczenie relaksacyjneUczestnicy leżą ,,w rozsypance” na plecach. Unosząc ręce za głowę nabierają powietrze nosem, a następnie wypuszczają powietrze wolno ustami, jednocześnie opuszczając bardzo wolno ręce (wykonujemy 5 wdechów)XI Zakończenie zajęćWszyscy siedzą w kręgu blisko siebie. Żegnamy się kolanami, głowami, plecami...
Adikomaniak