Część 2.doc

(361 KB) Pobierz
CZハ姑 II

Rozdziaウ IV
PODB ITALII PRZEZ RZYMIAN

1. GEOGRAFIA LACJUM

Lacjum, kolebka Rzymian, obejmowaウa poczケtkowo nizin・nadmorskケ
od uj彡ia Tybru po przylケdek Circeo oraz sケsiadujケce z niケ wzgza. Na
poウudniu tereny nadajケce si・na osadnictwo byウy ograniczone przez Bagna
Pomptyjskie i Mons Lepinus, odnog・Apeninu wybiegajケcケ w kierunku
wybrzeソa morskiego. Na ich pnocnej i zachodniej granicy gウ鹵okie doliny
dolnego Tybru i jego dopウywu, rzeki Anio - dzisiejsza Kampania Rzymska
- tworzyウy do懈 szeroki pas otwartego terenu. 罫odek tego regionu zajmo-
waウy wzgza pochodzenia wulkanicznego, z ktych najwyソsze, Mons
Albanus, liczy niewiele ponad 800 metr n.p.m.1

Nizina Lacjum uformowana byウa z grubej warstwy aluwialnej gliny, po-
krytej cienkケ powウokケ lawy z wulkan albakich. Owa zewn黎rzna sko-
rupa, bogata w substancje sprzyjajケce wegetacji ro徑in, o kruchej strukturze,
obfitujケca w 殲ウa wody, sウawna byウa ze swej urodzajno彡i. Jednakソe war-
stwa zbitej gliny nie przepuszczaウa wody do podglebia, tak ソe nisko poウo-
ソone tereny cz黌to zmieniaウy si・w grz黝awiska.2 W zaraniu historii rzym-
skiej rolnicy, chcケc zbiera・plony na nizinach latykich, musieli systema-
tycznie stosowa・odwadnianie tych teren; dopiero zakrojone w naszych
czasach na szerokケ skal・prace rekultywacyjne umoソliwiウy wprowadzenie
tam intensywnej gospodarki rolnej. Tymczasem w ciケgu wielu stuleci, dzie-
lケcych staroソytno懈 od czas dzisiejszych, w pobliソu wybrzeソa morskiego
formowaウy si・cuchnケce, niezdrowe bagniska.

Latykie pogze, mimo intensywnego trzebienia las, pozostaウo do
dzi・krajem o pi麑nej szacie le從ej. W najdawniejszej historii rzymskiej
tereny te sウyn・y z zagajnik wysokopiennych buk. Na tych peウnych
powabu wzgzach skupiウo si・najwi鹹ej osad archaicznego Lacjum. Zacho-
wane siedliska zbudowane sケ najcz龕ciej na niskich, lecz stromych wzg・
rzach, rozsianych na nizinie.

Od wschodniej cz龕ci Italii Lacjum odci黎e byウo niemal nieprzerwanym
pasmem g. Jedyna dogodna droga na drugケ stron・ウaucha Apeninu
prowadziウa dolinケ rzeki Anio i nad Lacus Fucinus (Lago di Celano), wzdウuソ

Najdawniejsze dzieje l.acjum 77

pnocnej granicy terytorium latykiego. Lケdowケ ウケczno懈 z Zatokケ Neapolitakケ utrudniaウy Mons Lepinus i Bagna Pomptyjskie. Zarazem jednak dwie nisko poウoソone przeウ鹹ze mi鹽zy Mons Albanus a pogzem apenikim tworzyウy naturalne drogi komunikacyjne do dolin rzek Trerus i Liris, zapewniajケc ウatwy dost麪 z Lacjum do Kampanii. Od Etrurii oddzielaウ Lacjum do懈 trudny do pokonanania Tyber. Chociaソ nie jest to najdウuソsza rzeka w Italii, niesie najwi麑szケ mas・wody i nawet przy jej nケjniソszym poziomie w miesiケcach letnich, z wyjケtkiem kilku ウatwych do obrony miejsc, przeprawa na drugi brzeg Tybru wymaga mostu lub.ウodzi. Po tej stronie wウa從ie biegウa najwaソniejsza granica Lacjum: o ile Wzgza Albakie tworzyウy serce tego kraju, o tyle naturalne miejsce na siedzib・jego politycznej stolicy leソaウo na linii Tybru.
2. NAJDAWNIEJSZE DZIEJE LACJUM
Mieszkay staroソytnego Lacjum nie zachowali ソadnych wspomnie・o imigracji swych przodk do tego kraju. Pisarze rzymscy, daremnie prujケc pogodzi・miejscowe tradycje z nie popartymi ソadnymi dowodami domysウami historyk greckich, uczynili z Latyn zlepek Aborigen, Ligar i Sykul. W 忤ietle dzisiejszych bada・okazujケ si・oni jednym z najmウodszych lud italskich. Mimo ソe nieustajケca aktywno懈 wulkan w epoce chalkolitu i brケzu zniech鹹aウa czウowieka do osiedlania si・na tym obszarze, nie byウy to tereny w owych czasach zupeウnie bezludne, jak pierwotnie sケdzono. Niemniej jednak rzadko spotykane znaleziska obiekt "apenikich" pozwalajケ si・domy徑a・ ソe ludno懈 byウa tam nieliczna, i nie dostarczajケ dowod na istnienie ogniwa ウケczケcego jケ z epokケ ソelaza, kiedy doszウo do raptownego wzrostu zaludnienia, kty zdaje si・przemawia・za napウywem osadnik z innych obszar. Na terenach si麋ajケcych od Rzymu po Tarracin・na poウudniu powstaウa wtedy kultura zwana kulturケ Lacjum (cultura laziale), kta wykazuje znaczne podobietwa do kultury willanowiakiej w Etrurii.3 Ludzie tej kultury mieszkali w chatach, kte moソemy sobie odtworzy・na podstawie ich miniaturowych replik glinianych, uソywanych przez niekte tamtejsze grupy jako urny na prochy zmarウych zamiast dwustoソkowych popielnic stosowanych na pnocy. Odnaleziono je w Rzymie i w osiedlach poウoソonych na obszarze Wzgz Albakich, przy czym znaleziska archeologiczne nie potwierdzajケ dawniejszego poglケdu, ソe przybysze zacz麝i najpierw osiedla・si・na terenach wyソynnych. Oprz tubylczej ludno彡i "apenikiej" do owych napウywowych grup doウケczyli si・przedstawiciele spoウeczno彡i z kr麋u kultury grob fosowych, ktzy przybyli tam zapewne z poウudniowej Italii.4 Przemieszanie tych kultur zbiega si・z poczケtkiem epoki ソelaza w Lacjum, kty datuje si・na

78 Rozdziaウ IV. Lac.jum i Rzym

okoウo 800 roku p.n.e.; z biegiem czasu owe pierwotne odmiany kulturowe zespoliウy si・w jednolitケ, wspnケ cywilizacj・ Mniej wi鹹ej po I50 latach sytuacja na tym obszarze zacz・a si・zmienia・ poniewaソ w tym czasie Etruskowie pocz麝i rozciケga・swケ wウadz・na Kampani・
Po jakim・czasie Lacjum staウo si・krajem samowystarczalnych pasterzy i rolnik, zamieszkaウych w wioskach (vici), kte ze wzgl鹽 bezpieczetwa sytuowano na wzgzach i - jak moソna sケdzi・- otaczano drewnianymi ostrokoウami. Z zachowanych wykaz sporzケdzonych przez staroソytnych pisarzy wynika, ソe liczba najdawniejszych wiosek wynosiウa poczケtkowo okoウo pi・dziesi鹹iu, jednakソe prisci Latini ("pra-Latynowie") zamieszkiwali ich trzydzie彡i.5 Ale chociaソ owe maウe jednostki terytorialne (populi) byウy tak liczne, to fakt, ソe posウugiwaウy si・tym samym j黝ykiem, dawaウ im poczucie pewnej wspnoty, kte byウoby bez wケtpienia silniejsze, gdyby cho・cz龕・tych grup zachowaウa tradycj・pochodzenia ze wspnego pnia plemiennego. Fundamentem ich organizacji byウ zapewne podziaウ na rody (gentes), ale juソ wkrce podstawowymi komkami spoウecznymi staウy si・familiae, to jest gospodarstwa domowe,* w ktych niemal absolutnケ wウadz・sprawowaウ pater familias, czyli najstarszy m・czyzna w rodzinie. Oprz vici istniaウy pagi; w pewnych przypadkach mogウy to by・jedynie wi麑sze obszary, na ktych mieszkay poszczegnych vici uprawiali pasterstwo i rolnictwo, zdarzaウo si・jednak, ソe pagus stanowiウ wspnケ wウasno懈 mieszka kilku vici, kte ウケczyウy si・w jednostk・terytorialnケ - kanton. vici zrzeszaウy si・niekiedy w zwiケzki kultowe, z ktych najbardziej znane powstaウy dla oddawania wspnej czci Jowiszowi - Jupiter Latiaris - w sanktuarium na Mons Albanus, Dianie nad Lacus Nemorensis (jezioro Nemi), oraz Wenus (pierwotnie bogini ogrod) w Lavinium. Wprawdzie te zrzeszenia religijne stanowiウy pewne zaczケtki jedno彡i politycznej, ale z utworzeniem rzeczywistej federacji politycznej Latynowie zwlekali bardzo dウugo. Dzi麑i swemu poウoソeniu w niewielkiej odlegウo彡i od sanktuarium Jowisza religijny prymat w徨 gmin latykich miaウa wioska Alba Longa (w pobliソu Castel Gandolfo, po zachodniej stronie Jeziora Albakiego), jednakソe nigdy nie odgrywaウa ona roli politycznej stolicy Lacjum.
Okoウo 650 roku p.n.e. przybycie Etrusk zapoczケtkowaウo nowy okres w historii Lacjum: caウy ten obszar dostaウ si・pod wpウywy etruskie, ale kultura etruska nie zapu彡iウa tam gウ鹵oko korzeni, poniewaソ powszechnie uソywanym w Lacjum j黝ykiem pozostaウa ウacina. Etruskowie popierali rozw rolnictwa (wyソウobione w skale kanaウy melioracyjne w dolinie Tybru oraz na

* Znaczenie terminu familia w 殲ウach rzymskich jest rne. Oznacza on zesp os i rzeczy wchodzケcych w skウad jednego domu (domu.s), a cz龕ciej zwiケzek os wolnych znajdujケcych si・pod wウadzケ jednej osoby. W prawie klasycznym termin familia zostaウ ograniczony do os podlegajケcych wウadzy gウowy rodziny (przyp. tウum.).

Najdawniejsze dzieje Lacjum 79

poウudniowych zboczach G Albakich zostaウy wykonane technikケ stosowanケ w Etrurii poウudniowej). Rozwijali oni takソe rodzimケ wytwczo懈 rzemie徑niczケ i handel, sprzyjali synojkizmowi,* wciケgajケc kraj w orbit・szerszego 忤iata. Poniewaソ jednak na Lacjum oddziaウywaウy takソe wpウywy Grek z poウudnia, nie zawsze ウatwo jest okre徑i・ czy pewne idee i innowacje greckie dostaウy si・do Lacjum wprost od Grek, czy za po徨ednictwem Etrusk: czy na przykウad alfabet otrzymali Latynowie za sprawケ Etrusk, czy bezpo徨ednio od Grek z poウudnia`? Nie mniejszケ trudno懈 sprawia historia polityczna: gdzie i kiedy wyst麪owanie charakterystycznych cech cywilizacji etruskiej oznaczaウo faktyczne panowanie Etrusk? Nie ulega wケtpliwo彡i, ソe przez caウe VI stulecie Rzym znajdowaウ si・w r麑ach wウadc etruskich i ソe w ciケgu tego okresu to zbiorowisko wiosek przeistoczyウo si・w zwarte miasto, z jednケ z najbardziej imponujケcych 忤iケty・w Italii, kta wiezyウa Wzgze Kapitolikie. Wprawdzie brak dowod na to, ソe Etruskowie rzケdzili takソe w innych miastach latykich, ale nie moソna nie docenia・ich wpウyw ani kwestionowa・dominacji etruskiej nad caウym tym obszarem.
Praeneste (dzisiejsza Palestrina) miaウo - jak moソna sケdzi・- rodow latyki (i Babiki?), wkrce jednak staウo si・miastem o charakterze na wskro・etruskim. Dwa sウynne grobowce, Bernardini i Barberini, zawieraウy ol從iewajケce bogactwo przedmiot ze zウota i brケzu, kte przypominajケ wyposaソenie podobnych grobowc w etruskim Caere z okoウo 650 roku p.n.e. W jednym z nich znajdowaウa si・zウota fibula z wczesnoウacikim napisem ("wykonaウ mnie Manios dla Numasiosa"), co jednak nic wyklucza faktu, ソe mogウy to by・grobowce nobil etruskich i ソe Praeneste speウniaウo kluczowケ rol・w dケソeniu Etrusk do uzyskania supremacji nad Lacjum: miasto to panowaウo nad drogケ do doliny rzeki Liris. Co wiocej, do czas rzymskich kwitウo w Praeneste znakomite rzemiosウo brケzownicze. Wydajc sil, ソe nazwy Tusculum, Velitrae i Tarracina wskazujケ na zwiケzki tych miast z Etruskami, ale bezpo徨ednie dowody istnienia tych powiケza・sケ bardzo skケpe. Niemniej najstarszy traktat mi鹽zy Rzymem a Kartaginケ z 509 roku p.n.e. 忤iadczy, ソe etruscy wウa...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin