205.doc

(148 KB) Pobierz
Rozdział V:

       BUDOWA STALINOWSKIEGO
 MODELU SOCJALIZMU (1949 - 1955)





1. ROLA PZPR W PAŃSTWIE


 Cel, który przywiecał rzecznikom utworzenia jednolitej partii klasy robot-
niczej precyzowano jako dšżenie do stworzenia kierowniczej czy przywódezej
siły politycznej, a w perspektywie systemu monopartyjnego. Wychodzono
z założenia, że partia polityczna reprezentuje okrelonš klasę społecznš. Przy
czym zakładano też, że wraz z rozwojem przemysłu nastšpi stopniowy zanik
klas porednich, że pozostanie tylko klasa robotnicza. Wraz z upadkiem
innych klas upać miały reprezentujšce jš stronnictwa i partie polityczne.
Pozostałaby tylko PZPR jako reprezentant jedynej klasy społecznej, a więc
reprezentant narodu. Zanim miało to nastšpić, partia klasy robotniczej niejako
na wyrost sięgała po monopol władzy. Sytuacja była trudna, ponieważ
w Polsce występowały tradycje systemu wielopartyjnego, społeczeństwo
polskie nadal było zróżnicowane klasowo, a partia dopiero się tworzyła i nie
miała realnych podstaw do pełnego przejęcia władzy.
   Po zakończeniu procesu scalania organizacyjnego w 1949 r. PZPR miała 40
tys. organizacji podstawowych, które skupiały 1367 tys. członków. Sporód 40
tys. organizacji 7300 działało w zakładach produkcyjnych, 17800 w groma-
dach wiejskich, 10 tys. w urzędach, 3 tys. w PGR-ach, a 2 tys. było tzw.
organizacji terenowych. Odsetek robotników w partii spadł z 60 do 56 ,ó,
a pracowników umysłowych wzrósł z 17 do 26oó.
   Organizacje partyjne zbierały się rzadko, ich zdolnoć mobilizacyjna była
niewielka, nie były one w stanie spełniać ani inspiracyjnej, ani kierowniczej
roli w swoim rodowisku. W zwišzku z tym coraz większš rolę odgrywał
aparat partyjny, tj. kadra urzędników zatrudnionych w partii. W grudniu 1948
r. aparat obu łšczšcych się partii liczył łšcznie 7,5 tys. osób. W 1949 r.
planowano jego powiększenie do 10,5 tys. osób, w tym do 6 tys. tzw.
pracowników politycznych. W KC PZPR miało pracować 800, w 17 komite-
tach wojewódzkich - 1780, powiatowych i miejskich - 4 700 osób. Na 2994


                                                205


gmin w 1500 planowano zatrudnić etatowych sekretarzy komitetów gmin-
nych. W większych zakładach produkcyjnych pracowało łšcznie 200 funkc-
jonariuszy. W 16 komitetach wojew ódzkich i w Centralnej Szkole Partyjnej
pracowało 430 osób. Liczšcy ok. 10 tys. pracowników tzw. aparat partyjny
stanowił swego rodzaju partię w partii. Podobnie jak grupa dziennikarzy pism
partyjnych był on całkowicie uzależniony od kierownictwa i w pełni dys-
pozycyjny. Aparat ten stanowił właciwy kociec organizacyjny partii, choć
była to również sił niewielka. Nie ona decydowała o wpływach i znaczeniu
PZPR. W poszczególnych organizacjach obowišzywały zasady demokracji
wewnętrznej. Partia była zbudowana hierarchicznie. W układzie pionowym
panowało podporzšdkowanie instancji niższych wyższym. Najwyższš władzę
w partii miał zjazd delegatów. Statutowo miano go zwoływać co 4 lata. Jednak
II Zjazd PZPR odbył się dopiero w 1954 r. Nie zwoływano też przewidzia-
nych statutem konferencji partyjnych. W okresie między zjazdami władza
partii należała do Komitetu Centralnego. Ciało to zwoływano co 3 - 4 mie-
sišce. Na posiedzeniach podejmowano głównie problemy ogólne. Na bieżšco
pracš partii kierowało 11-osobowe Biuro Polityczne i Sekretariat. W praktyce
powstało nie przewidziane statutem tzw. wšskie albo cisłe kierownictwo.
W latach 1949 - 1953 tworzyli je Bierut, Berman, Minc i Zambrowski.
Dublowali oni funkcje członków BP i sekretariatu KC oraz prezydium rzšdu.
   PZPR, na wzór WKP(b), uzurpowała sobie pewne uprawnienia nie
gwarantowane konstytucyjnie. Szczególne znaczenie miała tzw. zasada no-
menklatury. Pewne stanowiska w państwie nie mogły być obsadzane bez
zgody okrelonych instancji partii. Biuro Polityczne decydowało o składzie
sejmu, rzšdu i urzędów centralnych. Kierownicy wydziałów KC odpowiadali
za obsadę i funkcjonowanie poszczególnych ministerstw, dyrekcji zjednoczeń
itp. Sekretariaty komitetów wojewódzkich miały w swej nomenklaturze
wszystkie urzędy na szczeblu wojewódzkim itd.
Aparat partyjny uległ rozbudowie. Dublował on rzšd, urzędy wojewódzkie,
powiatowe, gminne. W zasadzie obsadę stanowisk i ważne decyzje należało
konsultować z pozostałymi stronnictwami politycznymi. W praktyce czyniono
to niezwykle rzadko. Teoretycznie bioršc najwyższa władza należała do sejmu,
Rady Państwa i rzšdu. Praktycznie instytucje i urzędy te obsadzane były przez
członków Biura Politycznego KC PZPR. Tych kilkunastu ludzi decydowało
więc o kierunku rozwoju kraju - stanowiło prawa, zajmowało się wcielaniem
ich w życie i kontrolowało ich wykonanie. Członkowie PZPR wywodzšcy się
z PPS przez wiele lat traktowani byli z pewnym lekceważeniem; uznawano ich
za mniej ważnych i odpowiedzialnych. Na szczycie hierarchii partyj-
no-rzšdowej decyzje podejmowali głównie ludzie wywodzšcy się z Armii
Polskiej w ZSRR.

   W KC PZPR utworzono następujšce wydziały: 1) organizacyjny, 2) kadr,
3) ekonomiczny, 4) handlu, 5) komunikacyjny, 6) rolny, 7) owiaty, 8) prasy


206


i wydawnictw, 9) propagandy masowej,10) kultury,11) nauki 12) zagranicz-
ny, 13) samorzšdowo-administracyjny,14)socjalno-zawodowy,15) kobiecy,
16) ogólny, 17) kancelaria sekretariatu KC, 18) biuro listów i inspekcji.
Wydziały reorganizowano. Raz ich było więcej, raz mniej. Na ogół iloć ich
starano się dopasować do resortów w rzšdzie. Szczególnš rolę spełniał
wydział organizacyjny. Kierownikami wydziałów byli na ogół wypróbowani
działacze b. KPP i PPR. Wydziałem organizacyjnym do marca 1950 r.
kierował Franciszek Mazur, a następnie Władysław Dworakowski. Wy-
działem kadr kierował Zenon Nowak, a następnie Julian Tokarski, ekonomi-
cznym - Julian Kole, handlu - Marian Olewiński, komunikacyjnym - Mie-
czysław Popiel, rolnym - Hilary Chełchowski, prasy - Stefan Staszewski,
propagandy masowej - Artur Starewicz, kultury - Stefan Żółkiewski, nauki
- Kazimierz Petrusewicz, zagranicznym - Ostap Dłuski, szkolenia partyj-
nego - Helena Kozłowska. Dyrektorem Centralnej Szkoły Partyjnej była
Celina Budzyńska. Powołano Wydział Historii Partii, który przekształcono
póżniej w Zakład Historii Partii. Kierował nim Tadeusz Daniszewski.
  Od 16 XII 1948 r. przestały wychodzić organy prasowe KC PPR ("Głos
Ludu") i CKW PPS ("Robotnik"). W to miejsce zaczęto wydawać "Try-
bunę Ludu" jako organ KC PZPR. Wydawane przez KC PPR "Nowe
Drogi" pozostały organem teoretycznym KC PZPR. Już w listopadzie 1948
r. połšczono Spółdzielnie Wydawnicze - pepeerowskš "Ksišżkę" z pepe-
esowskš "Wiedzš" i utworzono Spółdzielnię Wydawniczš "Ksišżka i Wie-
dza". Redaktorem naczelnym "Trybuny Ludu" został Leon Kasman
                                                 ,
"Nowych Dróg" - Franciszek Fiedler. Dla wsi wydawano dziennik
"Chłopska Droga" oraz dwutygodnik "Gromada" pod red. Marii Ka-
mińskiej. Dla potrzeb wewnštrzpartyjnych wydawano miesięcznik pt. "Ży-
cie Partii". Redagował go Mateusz Oks. Byli to wszystko (wywodzšcy się
jeszcze z KPP) ludzie PPR o tradycjach kominternowskich. Wola Stalina
była dla nich więta. Przywódcza rola ZSRR nie podlegała dyskusji.
  Przystšpiono do przebudowy struktury państwa i przekształcania wia-
domoci społeczeństwa. Przeznaczono na ten cel znaczne sumy z budżetu
państwowego. Na szczeblu województw, powiatów i gmin cele te realizowały
odpowiednio dobrane i ustawione komitety lokalne i prasa lokalna. Tylko
w kilku województwach I sekretarzami KW PZPR zostali b. pepeesowcy.
W zdecydowanej większoci funkcje te obejmowali b. działacze PPR.
W terenie wychodziły 34 dzienniki o nakładzie 3,7 mln egz. Nad całociš
czuwał Państwowy Urzšd Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk. Niektóre
pisma KC PZPR wyłšczono spod kontroli cenzury.
  PZPR nawišzała cisłš współpracę z KPZR i innymi partiami komunis-
tycznymi oraz weszła w skład Biura Informacyjnego Partii Komunistycz-
nych i Robotniczych. Bezporednio po zjednoczeniu podjęła ona szerokš
akcję szkoleniowš, wród własnych członków oraz akcję propagowania


                                               207


rewolucyjnych i internacjonalistycznych założeń teoretycznych marksiz-
mu-leninizmu. W dużych zakładach opublikowano podstawowe prace kla-
syków marksizmu-leninizmu, przetłumaczono wiele pozycji marksistowskich
z języków obcych, podjęto dyskusje metodologiczne celem przeorientowania
polskich kadr naukowych. Dyskusje te objęły przede wszystkim nauki huma-
nistyczne. W skali całego kraju utworzono specjalne instytucje dla kształcenia
marksistowskich kadr naukowych dla humanistyki polskiej. Młodzież kiero-
wano na studia do ZSRR.
  PZPR stała się siłš dominujšcš w państwie. Formalnie bioršc, Polska
pozostawała nadal państwem o strukturze wielopartyjnej; obok PZPR
występowały inne ugrupowania polityczne. Faktycznie natomiast był to
swoicie zakamuflowany system monopartyjny. Tylko PZPR zachowała w na-
zwie okrelenie partia. Wszystkie inne ugrupowania przejmowały nazwę
stronnictwa, zrzeszenia, zwišzku itp.
  Na zjednoczenie ruchu robotniczego najszybciej zareagował ZMP.
W dniach 9 - 10 I 1949 r. w Warszawie obradowała Rada Naczelna i II
plenum ZG ZMP. Wysunięto hasło umasowienia organizacji i uznania
kierowniczej roli PZPR. Milionowa organizacja młodzieżowa miała prze-
kształcić się w pomocnika partii.
   13 I 1949 r. Biuro Polityczne wysłuchało informacji J. Zarzyckiego.
Kierownictwo ZMP poddano krytyce. Do oceny pracy ZMP i opracowania
projektu uchwały powołano Komisję w składzie: M. Spychalski (przew.),
Cyrankiewicz, Zambrowski, Zarzycki, Mazur, Motyka i J. Morawski.
W rezolucji pozytywnie oceniono fakt zjednoczenia 4 organizacji, natomiast
krytycznie oceniano dotychczasowy rozwój ZMP. Org...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin