Instrukcja - CAKEWALK.DOC

(98 KB) Pobierz
INSTR. CAKEWALK

                                      CAKEWALK

                                        Instrukcja obsługi

 

ZMIANA   INSTRUMENTU

 

Jeżeli utwór robiony jest właściwie powinny być nadane numery poszczególnych paternów

( podkatalog  PATCH – np. Finger Bass 33  itp. ) wystarczy wówczas kliknąć na określony numer w tym “podkatalogu” I nadać nowy.

Czasami jednak nie jest poprawnie wpisany utwór i nie ma określonego numeru

( mogą być np. ..... – kropki lub 0 – zero )

Zaznaczamy wówczas określony trak ( barwiąc go na czarno ). Następnie klikamy prawą stroną myszy zaznaczamy EVENT LIST. Interesujący nas program nosi nazwę PATCH NORMAL . Po jego prawej stronie musi być określony numer – cyfra mówiąca o rodzaju instrumentu  ( np. 33  -  FINGER BASS  ) Zaznaczamy lewą stroną myszy ów numer i to miejsce wpisujemy inny interesujący nas np. 35 PICK BASS ). Istotne są również cztery podwójne cyfry po lewej stronie tego samego programu. Jest to czas – miejsce od którego chcemy rozpocząć zmianę instrumentu. Jeżeli ów instrument ma grać od samego początku, od pierwszego taktu przeważnie powinno zaznaczyć się cztery podwójne zera.

Gdyby np. co jest możliwe pozostała ścieżka z poprzedniego programu zaznaczenie tego numeru i naciśnięcie DELETE załatwi sprawę.

 

Jeżeli chcemy dokonać zmiany instrumentu w określonej części taktu ( np. gramy pianinem - 0 – zero a chcemy aby od 50 taktu trak grał gitarą 27 wówczas na 50 takcie klikamy lewą stroną myszy stawiając tam „ pionową kreskę ” następnie klikamy INSERT i dalej BANK.

Po otwarciu okna na dole w oknie PATCH zaznaczamy 27 i akceptujemy.

 

TRANSPOZYCJA

 

Jeżeli transpozycji chcemy poddać jeden określony trak wystarczy dwa razy kliknąć lewą stroną myszy w okienku  KEY+. Okienko otworzy się i sami decydujemy o ile punktów dokonujemy transpozycji ( w dół lub górę )

Dla poddania całego kawałka transpozycji należy dwukrotnie kliknąć lewą stroną myszy na numer  1, 2 lub 3 itp. bez różnicy który – chodzi o numer oznaczający określony trak).

Cały kawałek zostaje zaznaczony na czarno.

To samo a może prościej załatwi nam zaznaczenie EDIT, następnie SELECT i ALL

Wówczas musimy pamiętać, iż transpozycji nie poddajemy perkusji. W tym celu trzymając CTRL z lewej strony klawiatury należy kliknąć lewą stroną myszy na pole traku perkusji co spowoduje jego odbarwienie.

Następnie wchodzimy w EDIT i TRANSPOZE. Po otwarciu okienka wpisujemy tylko określoną liczbę dodatnią ( transpozycja do góry ) lub ujemną ( transpozycja do dołu )

 

GŁOŚNOŚCI

 

Jeżeli utwór jest zrobiony dobrze kontrole i głośności przynależne do danego traku są na

„ wierzchu ” . W katalogu VOL na danym traku klikamy dwa razy myszą i sprawa załatwiona – wpisujemy odpowiednią głośność i jest ona dla całego traku. Czasami jednak brak jest odpowiednich kontroli ( na wierzchu ) i w trakcie grania traku są różne głośności. Wówczas jest to trochę bardziej skomplikowana sprawa. Aby ustawić odpowiedni poziom głośności określonego traku należy zaznaczyć go – załatwi to kliknięcie prawą stroną myszy na polu traku. Spowoduje to podświetlenie traku na czarno

( zaznaczenie) oraz otworzy listę. Klikamy EVENT LIST. Otwiera się okno z kontrolami. Za głośność odpowiada kontrola nr 7 . Przeważnie kontrole powinny być na samej górze ale... Czasami można ich szukać do samej renty. Proponuję kliknięcie nutki  ( ósemka ) usytuowanej w lewym górnym rogu okienka ( tego otwartego ). To spowoduje, że w naszym okienku pozostaną tylko same kontrole

( funkcyjne ) – ewentualnie sprawę załatwi litera N na klawiaturze.  Jak na dłoni widzimy kontrol nr 7. Ostatni cyfra z prawej strony to głośność. Przez kliknięcie w tym miejscu dwa razy lewą stroną myszy możemy dokonywać stosownych zmian. Należy pamiętać, iż po lewej stronie na tym samym poziomie jest osiem cyfr ( cztery podwójne ).

Jest to czas i miejsce od którego obowiązuje dany poziom głośności. Jeżeli trak przez cały czas ma grać jednym poziomem głośności ( od początku )  po lewej stronie powinny być cztery podwójne zera.

Kontroli nr 7 może być kilka. Jeśli chcemy aby kawałek – ścieżka przez cały czas grała jednym poziomem głośności  zaznaczenie pozostałych kontrol 7 i DELETE załatwia sprawę.

 

Jeżeli jednak chcemy aby dany trak – instrument zaczął w określonym momencie grać inaczej ( głośniej lub ciszej ) sprawę załatwia kliknięcie w danym miejscu tego traku prawą stroną myszy. To powinno spowodować ustawienie pionowej kreski właśnie w interesującym nas miejscu – takcie i otwarcie płaszcza. Tym razem jednak klikamy na  STUDIOWARE. Z lewej strony otwiera się mała plansza na której suwakiem ustalamy interesujący nas poziom głośności. Aby to zatwierdzić klikamy myszą na aparat fotograficzny ( w lewym górnym rogu ) i sprawa załatwiona.

 

GŁOŚNOŚCI   NUT

 

Kolejna istotna sprawa. Czasami do renty możesz regulować kawałek kontrolerami i bez efektu.

Również istotną rzeczą jest tzw. głośność nut. Mamy tu również typowy poziom od 0 do 127.

Czasami jest to przydatne np. przy robieniu pianina – aby nie „waliło” możemy kontrolą 7 dać np.

Poziom głośności 100 a poziom głośności nut 60 efekt będzie lepszy niż przy poziomie głośności nut 127.

Jak to zrobić ? Sposobów jest kilka

1.                       Podświetlamy trak, prawa strona myszy i PIANO ROLL. Widać teraz tabelę, którą można niejako podzielić na dwie części ( górę – „nuty” i dół kolorowe –czerwone kreski – myślę, że znajdziesz miejsce podziału tabeli ) W jedynym oknie ( w tej tabeli ) z napisami zaznaczamy Velocity czyli głośność. Teraz tylko trzymając lewą stronę myszy, od lewej do prawej strony – jak chcemy ustawiamy poziom głośności nut. W przybliżeniu do określonego ustawienia pomoże nam odzwierciedlenie cyfrowe z lewej strony – na pewno jednak mało precyzyjne.  

Tu również podobnie wygląda sytuacja jeśli chodzi o inne kontrole np. Pitch – VHEEL itp. – może  później. Pamiętaj jedynie aby przy tej zabawie była wciśnięta ukośna kreska (ta między ołówkiem a

A gumką w lewym górnym rogu ).

2.                       Drugi sposób oczywiści prostszy i łatwiejszy. Prawa strona myszy i Event List. Po otwarciu okna druga pozycja od prawej strony to poziom głośności nut. Aby go zmienić tradycyjnie podświetlamy trak, następnie Edit, Scale Velocity i np. w begin wpisujemy 127 – również 127 w End – akceptujemy Ok. i to cała filozofia. W tym momencie mamy najwyższy poziom głośności nut czyli 127. Pamiętaj aby było to bez zaznaczonych procentów czyli bez percentages. W przypadku zaznaczenia wspomnianych procentów głośność nut zwiększy się o 27% . Tu musiz sam wybrać opcję regulacji głośności . Procenty są bardzo istotne przy regulacji głośności perkusji ale to może nieco później.

3.                       Jeżeli chcesz zrobić głośniej ( głośnością nut ) tylko pewien fragment utworu np. refren itp. sprawa jest również b. prosta. Powiększamy lupą obraz aby były dobrze widoczne odstępy między nutami – między taktami. W klawiaturze z lewej strony wciskamy Alt i trzymając go zaznaczamy myszą miejsce na traku od którego chcemy zmienić wartość nut trzymając lewą stronę myszy jedziemy w prawo do miejsca gdzie chcemy zakończyć regulację głośności. Miejsce winno zabarwić się na niebiesko. Wówczas tak jak wyżej procentowo lub standartowo regulujemy głośność nut. Na pewno zadziała.

 

ZAKOŃCZENIE    UTWORU

 

Czasami spotykamy się z sytuacją kiedy dany kawałek po jego zakończeniu ( odegraniu ) nie powoduje

Zatrzymania instrumentu ( tak jakby utwór dalej trwał ale nic nie gra. Najkrócej mówiąc „ należy zamknąć sesję ” Gdzieś zapodziały się najprawdopodobniej jakieś zbędne nuty, które ciągną się przez wiele taktów. Można zrobić to przez cięcie – kasowanie tych nut. Czasami to w zupełności wystarczy ale czasami można tak do renty.

Jest na to jednak inny sposób. Wyszukujemy ostatnich  „ właściwych ” nut, które powinny jeszcze grać

I tuż za tymi nutami stawiamy poziomą linię ( tą odmierzającą ilość traków ) . Dalej zaznaczamy kolejno EDIT, SELECT, ALL. Następnie prawa strona myszy i jedno kliknięcie ( ważne jest jednak aby kliknąć w tym samym miejscu gdzie postawiliśmy pionową linię. Kliknięcie w innym miejscu niż pionowa linia powoduje jej przeniesienie i utwór możemy błędnie zakończyć wycinając np. istotne takty )

Kliknięcie prawej strony myszy ( pamiętaj  strzałka na równi z linią pionową ) powoduje otwarcie listy. Sprawę załatwi SPLIT.

Może być jednak tak, że różne traki kończyła się w różnych miejscach i wówczas SPLIT spowoduje jedynie ich odcięcie. Należy wówczas dokończyć dzieła i wykasować je – pozostałości. Sprawę może nam załatwić zaznaczenie końcówki ( raz lewa strona myszy ) i DELETE a szybciej trzymając lewą stronę myszy otwieramy kwadracik – prostokąt w środku którego powinny znaleźć się wspomniane wszystkie końcówki, które automatycznie zaznaczają się ( na czarno ) DELETE załatwia resztę.

 

PERKUSJA

 

Zabawa z perkusją jest podobnie jak inne rzeczy dość prosta. Aby dotrzeć do perkusji klikamy prawą stroną myszy na traku perkusji ( jak domniemam powinien być to trak 10 ). Trak zostaje zaznaczony i otwiera się lista. Wchodzimy w PIANO ROLL  Po otwarciu nowego cudeńka należy ustawić je tak aby

Po lewej stronie ekranu widać było klawiaturę a na środku małe prostokąciki ( to perkusja ). Jeżeli konkretnie chcesz wiedzieć co do czego należy wystarczy wcisnąć klawisz z lewej strony ekranu

( na tej samej wysokości – poziomie co wspomniane prostokąciki ) Będziesz wiedział czy to talerz czy stopa itp. Załóżmy, że nie pasuje ci werbel i chcesz zmienić go na inny. Znajdź prostokąciki przynależne

do werbla. Poprzez wciśnięcie klawisz – właśnie tego równoległego do owych prostokącików cała ich ścieżka zostaje zaznaczona ( malutkie kropeczki na prostokącikach ) Dalej przez naciśniecie i przytrzymanie lewej strony myszy uzyskujemy przeniesienie całej ścieżki. Tam gdzie to wcześniej ustaliłeś ( inny werbel. Który przeważnie jest „ piętro lub dwa ” wyżej lub niżej )

Pamiętaj, że możesz przy okazji błędnie przesunąć ów werbel w poziomie ( dlatego zawsze znajdź prostokąt, który leży np. na równi z linią siatki – będziesz miał pewność, że równo to przeniosłeś.

 

GŁOŚNOŚĆ    PERKUSJI

 

Jeżeli wybrałeś już inny werbel ( czepiłem się ale przeważnie zbyt głośno one łomoczą ) a mimo wszystko zbyt mocno wali, możemy go ( inne rzeczy perkusyjne również) ściszyć albo zrobić głośniej.

Zaznaczamy go ( j. w. ) przez wciśnięcie równoległego klawisza z lewej strony następnie kolejno

EDIT i SCALE VELOCITY. Otwiera się małe okienko. Są tu dwie możliwości. Myślę, że nie będę jednak mieszał i opiszę chyba lepszą i prostszą, której sam używam. W okienku na pewno masz dwie cyfry 100 na górze i 100 nieco niżej. Kliknij tak aby było zaznaczone okienko PERCENTAGES

( procenty ) W górnym oknie zjedź ze 100 na 80 i zaakceptuj OK. W tym momencie twój wybrany

werbel, który grał z głośnością 100 procent teraz gra z głośnością 80 procent czyli tym samym ściszyliśmy go o 20 procent ( nie myl tu z poziomami głośności od 0 do 127 ).

Jest pierwsza w nocy i na dziś chyba już  ( mi )  starczy. Na wszelki „ słuczaj ” w razie takiej potrzeby

 

PERKUSJA

 

Skoro jesteśmy przy perkusji dużo osób pyta mnie jak to się dzieje, że w utworze łomoczą mu jakieś pianina itp. zamiast stopy, werbla itp. Część osób, która używa nieco mądrzejszego sprzętu niż GENERAL MIDI ( choć nie jest to regułą ) rozpisuje perkusję w różne sposoby np. paterny itp.

Stopa gra innym trakiem, innym trakiem werbel itp. Taki stan rzeczy w większości popularnych klawiszy spowoduje złe odtwarzanie perkusji. Sprawa jest bardzo prosta.

Należy zgrać całą perkusję na jeden trak ( oczywiście 10 )

Musimy zaznaczyć wszystkie traki, którymi gra perkusja ( jest opisane chyba wyżej ale ...)

Trzymając CTRL po kolei lewą stroną myszy klikamy poszczególne traki perkusyjne zabarwiając je na czarno. Następnie trzymając kursor myszy na czarnym zaznaczonym tle klikamy prawą stroną myszy a po otwarciu płaszcza zaznaczamy COMBINE. To spowoduje zrzucenie całej perkusji na jeden trak. Pamiętej żeby był to trak 10 lub nadaj mu taką nazwę. Jeśli np. zrzuci to na 11 traku wystarczy lewą stroną myszy

Zaznaczony czarny trak przenieść na 10 kanał ( przenosimy najzwyklej np. jak tekst itp. ) Sprawdź po tej czynności perkusja powinna grać bez zarzutu. Bardzo rzadko zdarza się ,że mimo to coś jest nie tak. Nie wiem z czego to wynika ale spotkałem się z tym ( może mój sprzęt jest przestarzały ) W takiej sytuacji pomagało stopniowe łączenie traków tzn. nie wszystkie jednocześnie ale dokładając kolejnopo jednej ścieżce. Musi grać.

 

WYCISZANIE

 

Jest wiele sposobów i różne cele wyciszania traków lub całego utworu. Na początek opiszę moim zdaniem  ten najbardziej wykorzystywany i chyba przydatny w  praktyce. Pozwala wyciszyć pewien odcinek całości utworu bez względu na różne głośności poszczególnych traków a to jest czasami istotne ( to na później )

Przeważnie utwór wyciszamy np. na jego zakończenie

Zaznaczamy cały utwór ( chyba już pamiętasz – EDIT  /  SELECT  /  SELECT ALL )

Następnie w miejscu od którego chcesz rozpocząć wyciszanie ( dany takt ) zaznaczasz lewą stroną myszy  ( na listewce, na której cyframi odzwierciedlone są nr taktów ) i przeciągasz przez ilość taktów np. do zakończenia – ostatniego taktu utworu. Listewka powinna nieco się odbarwiać. Gdy puścisz mysz zobaczysz, że cały utwór ( w pionie ) również nieco się odbarwił. Następnie wciskamy EDIT i  SCALE VELOCITY. Otworzy się małe okienko. Koniecznie trzeba wcisnąć – zaznaczyć procenty ( w okienku Percentages ). W okienku  BEGIN musi być  100  - głośność utworu ( od niej zaczynamy ściszać ) a w okienku  END musi być  0 – zero  ( na ostatnim takie zaznaczonego odcinka utwór zostanie wyciszony do zera. Cóż mogę dodać. Sprawa jest chyba prosta. Należy ewentualnie uwzględnić ilość taktów (rozsądnie )

aby np. niepotrzebnie nie wydłużać ( np. przez 20 taktów ) albo zbytnio skracać wyciszania ( np. 2 takty ).

 

FORMY  ZAPIS-  ODCZYTU

 

Program Cakewalk pozwala na odtwarzanie różnych form zapisu również ich odczyt. Ma w sobie kilka rodzajów instrumentów np. YAMAHY, ROLANDY itp. Ponadto kilkadziesiąt możliwości danej firmy

Np. YAMAHA MU 50, CS1x, QS 300 i chyba nie przesadzę jak powiem, że jeszcze kilkanaście albo kilkadziesiąt innych instrumentów typu YAMAHA. Podobnie jest np. z Rolandem, Korgiem i innymi.

Aby do tego wejść należy stopniowo wchodzić w

OPTIONS  /  INSTRUMENTS  /  DEFINE  /  IMPORT.

Po otwarciu okna Import Instrument Definitions ( w razie takiej potrzeby ) trzeba najechać na Cakewalka i muszą pokazać się opcje posczególnych grup instrumentów ( KORG YAMAHA itp. )

Wystarcz tylko zaznaczyć na KORG – kliknąć go a mamy do wyboru kilkadziesiąt instrumentów tej serii.

Aby osiągnąć cel należy następnie w oknie Assing Instrument  - w lewej części okna zaznaczyć wszystkie traki a w parwej części zaznaczyć rodzaj instrumentu i sprawa załatwiona.

 

ZAPISYWANIE  KONTROLI  I   PROGRAMÓW

 

Czasami  jak  stwierdzam wiele osób nie ma pojęcia o nadawaniu kontroli bądź programów. Może powodować to wiele różnych problemów i lepiej nadać na poszczególnym traku właściwe kontrole

( np. kontrol nr 7 – aby trak grał określoną głośnością albo program PATCH CHANGE aby trak przez dany odcinek taktu grał np. gitarą lub klarnetem itp. )

W tym celu na danym traku klikamy prawą stroną myszy następnie EVENT LIST ( częściowo to przerabialiśmy ). Otwiera się okno z rozmieszczeniem czasowym poszczególnych nut na danym traku.

Musimy znaleźć pierwszą nutę danego traku ( na samej górze ) Klikamy na nią myszką myszką  ( na NOTE ) tak aby NOTE znalazło się w ramce. W tym momencie w klawiaturze wciskamy przycisk

INSERT. Spowodowało to jakby rozdwojenie – powielenie tej nuty ( w tym samym miejscu i czasie )

Czyli mamy jakby jedną wolną – zbędną nutę. NOTE w dalszym ciągu jest w ramce więc kolejną czynnością jest wciśnięcie w klawiaturze ENTER otworzy się okno KIND OF EVENT z trzema zestawami podkatalogów. W zależności od tego co chcemy zrobić w podkatalogu MIDI zaznaczamy odpowiednią pozycję ( w przypadku nadawania kontroli CONTROLER, do nadania programy PATCH CHANGE ) i akceptujemy  OK. Nasz rozdwojona pierwsza nuta zabarwiła się odpowiednim kolorem np. na zielono przy nadaniu kontroli. Dalej wg uznania . Powiedzmy , że przesuwamy ramkę ( która powinna być na kontrolerze ) o jedną pozycję w prawo, wciskamy enter, nadajemy odpowiedi nr kontroli np. 7 dla głośności. Możemy również ramkę przesunąć ponownie w prawo i po wciśnięciu enter wpisać odpowiednią cyfrę od 0 do 127 jest to poziom głośności danej ścieżki. Wówczas wspomniana ścieżka od czasu ustawienia pierwszej nuty będzie grała odpowiednią głośnością ustawioną przez nas lub odpowiednim instrumentem jeśli podobnie uczynimy zaznaczając program PATCH CHANGE.

 

WYCINANIE UTWORÓW - PRZEDŁUŻANIE ICH IT P.

 

Jeśli dostaniesz mój opis ( instrukcja to chyba za mocno powiedziane ) powinieneś również otrzymać utwór SMF GM zaraz go wybiorę aby opisać coś na określonym przykładzie ) Trochę to trwało ale wybrałem coś znanego ( Niebo z Moich Stron  -   CZERWONE  GITARY )

Proponuję zacząć jak zwykle od rzeczy wg mnie najbardziej praktycznych np. sądzisz, że wypadałoby w tym utworze powtórzyć ( gdzieś ) jeszcze raz refren. D z i a ł a m y

Wgrywany Niebo z moich stron. Stwierdzam, że od 22 taktu zaczyna się refren, który chcemy powielić i skopiować przedłużając ów utwór o jeszcze jeden refren np. w . . . . .  znalazłem takt 72. Proponuję w tym miejscu zrobić powtórkę refrenu ( przed częścią instrumentalną ). Tu muszę dodać, że refren ciągnie się do taktu 40. Początek standardowy:

EDIT  /  SELECT  /  ALL  -  zaznaczamy cały utwór. Przesuwany go do taktu 22 ( gdzie stawiamy pionową kreskę tą, która odlicza takty ) Na dole okienka są lupy możesz sobie powiększyć takty.

Równo na ( czarnym zaznaczonym polu ) kresce klikamy prawą stroną myszy i zaznaczamy SPLIT i OK.

( pamiętaj aby przy kliknięciu nie przesunąć owej pionowej kreski odliczającej takty )Następnie przechodzimy na 40 takt. Tu stawiamy pionową linię odmierzającą takty i i powtórka

EDIT  /  SELECT  /  ALL – równiutko na 40 takcie na owej pionowej linii prawa stroną myszy i znów SPLIT i OK. Przechodzimy do taktu 72 – znów równiutko stawiamy linię pionową  i  EDIT  /  SELECT  /  ALL , a następnie EDIT  /  SELECT FROM = NOW  F 9  . Utwór po 72 takcie powinien się odbarwić. Lewą stroną myszy łapiemy za to odbarwienie i przesuwamy je w prawo tak aby pozostawić miejsce dla wcześniej wyciętego przez nas fragmentu (  w tym przypadku o 18 taktów) , czyli na 90 takt. Nie zważamy, że utwór wcześniej się kończy. Należy tylko pamiętać aby kawałek przesunąć na tej samej wysokości tzn. aby nie zmienić wysokości ścieżek. Jeśli bas był na drugiej ścieżce to tak musi pozostać.

Jeśli stwarza to problem można zrobić inaczej, może nawet łatwiej. Aby przesunąć automatycznie część utworu od taktu 72 do 90 po momencie  EDIT  /  SELECT FROM = NOW ) zaznaczamy 

EDIT  /  SLIDE i  w okienku pod nazwą  BY  wpisujemy interesującą nas ilość taktów ile...  – 18

Komputer automatycznie z zachowaniem poziomów ścieżek przesunie kawałek o owe takty.

Wracamy teraz do taktu 22. Lewą stroną myszy musimy zaznaczyć owe 18 taktów ale w całości. Tuż przed 22 taktem wciskamy myszę poniżej najniższej ścieżki trzymając myszę kierujemy się do samej góry a następnie w prawo tuż za takt 40. Chodzi o to aby owe 18 taktów zamknąć jakby w rysowanej przez nas ramce. Następnie musimy zaznaczyć  CTRL  C  i   OK. Przechodzimy do taktu 72 i wciskamy CTRL V

Otworzy się okienko w którym są napisy REPETITIONS – czyli ilość powtórzeń tegoż refrenu oraz

STARTING czyli od której ścieżki traku zaczyna się utwór. W naszym przypadku w górnej pozycji wpisujemy 1 ( jedna powtórka) a w STARTING - 2 ponieważ pierwsza ścieżka jest pusta i zaczynamy od

drugiej ścieżki. Akceptujemy   OK. To spowoduje, iż ta część 18 taktów wycięta wcześniej  wklei się w puste pole od taktu 72. Nie wiem jak tobie ale mi się udało. Faktem jest o czym się przekonałem dopiero teraz, że utwór nie jest równo zapisany. Konieczna jest jakby nie patrzył quantyzacja oraz pewne korekty.

Za taktem 90 na 4 traku pozostał zbędny fragment instrumentu grającego linię melodyczną linię melodyczną. Trzeba zrobić quantyzację ale to niceo później.

Proponuję najpierw wyciąć ów krótki fragment na 4 traku. Klikamy na niego prawą stroną myszy następnie wchodzimy w PIANO ROLL. Jeśli kliknąłeś dobrze to jak na dłoni widzisz ów fragment – pasek ( chyba łatwiej wyciąć tak niż nutami ). Proponuje na wszelki wypadek kliknąć lewą stroną myszy gdzieś na wolne pole aby odbarwić całość utworu ( aby nie wykasować za dużo ) Następnie lewą stroną myszy klikamy na ów kawałek – pasek (powinien się odbarwić – ściemnieć ). Jeśli tak, sprawę załatwia przycisk z klawiatury  -  DELETE. Skoro jesteśmy tu proponuję nową sprawę ale niemal przy tych samych czynnościach. Łatwiej będzie zapamiętać.

 

ROZDZIELAMY UTWÓR I ROBIMY DWA ODDZIELN E

 

Zrezygnujemy chyba z czerwonych gitar i wrzucimy coś innego – proponuję fajny kawałek RIKI KINGA

Yesterdey połączony z Ell Condor Passa. Rozdzielimy ten utwór i  zrobimy dwa fajne kawałki.

Mając mój opis upomnij się o ów kawałek lub dzwoń do mnie GKOlsztyn 089 5335977.

Wgrywamy kawałek. Stwierdzam, że utwór należy rozbić na 52 takcie. Zaczynamy podobnie jak wyżej. Ustawiamy pionową kreskę odliczającą takty równo na 52 takcie, następnie

EDIT  /  SELECT  /  ALL, Następnie równiutko na owej pionowej linii (aby jej nie przesunąć ) klikamy

Prawą stroną myszy i zaznaczamy  SPLIT ( zapis po otwarciu okna powinien brzmieć 52.01.000 )

Następnie pod ścieżkami – przed taktem 52 klikam lewą stroną muszy i trzymam to idąc do góry (nieco powyżej pierwszego czynnego traku i ciągnę myszę poziomo aby dojść do końca utwory – troszkę dalej

( tak jakby drugą część utworu wziąć w ramkę – już to przerabialiśmy ). Dalej  CTRL  C  , dalej klikamy tym razem na  FILE  /  NEW  /  NORMAL  /  Enter  (otwiera się nowy pusty jeszcze kawałek )

Sprawę załatwi  CTRL  V  ( druga część od taktu 52 została wrzucona w nowy folder ) Zapomniałem że cały czas w pierwszym folderze jest druga część utworu (powinna być zaznaczona na czarno )

Sprawę załatwi ponownie klawiatura a konkretnie przycisk DELETE. Teraz wystarczy tylko zapisać dwa nowe utwory ( dla przypomnienia  „ SAVE AS - zapisz jako” – wybierasz format i OK. 

 

ODPOWIEDZI NA PYTANIA

 

Czy można łączyć nuty ?

 

Kilka osób pracujących na Cakewalk pyta mnie jak połączyć nuty przy robieniu kawałka zapisem nutowym. Chodzi o to aby np. cała nuta z jednego taktu grała jako jedna całość z ćwierć itp. nutą z drugiego taktu. W opcji Piano roll sprawa jest prosta ową ćwierć kasujemy a całą nutę lewą stroną myszy wydłużamy o interesującą nas wartość. W zapisie nutowym wygląda to nieco inaczej. Na danym traku klikamy prawą stroną myszy i tym razem zaznaczamy  STAFF. Po otwarciu nowego okna jest tylko jedno ( w nim ) malutkie okienko, w którym możemy cokolwiek zapisać np. 4:000 . W przypadku zapisu w formie 4/4 cztery czwarte cała nuta ma wartość 4:000. Jeżeli chcemy aby cała nuta z ćwiercią zagrała jako jedna całość zmieniamy zapis z 4:000 na 5:000 itp. W sytuacji gdybyśmy chcieli połączyć całą nutę z półnutą wówczas piszemy cyfrę 6:000 a dwie całe nuty to 8:000 ( jest to chyba logiczne i uwarunkowane wartościami nut )

 

Jak wybrać metrum ?

 

Również niektórzy pytają jak zaznaczyć aby np. zacząć robić walca czyli w większości na ¾ (trzy czwarte)

Oczywiście sprawa jest prosta. Podam jeden najprostszy sposób. W górnej listwie programu na pewno widzisz okienko – kratkę z zapisem   4 ( czwórkę nad czwórką ) . Aby wybrać formę zapisu utworu klika

                                                                      4

my na ową kratkę i po otwarciu okienka zobaczymy podświetlony na niebiesko zapis np. 1  4/4  C

Klikamy na ów napis lub żółtą gwiazdkę i otwiera się jeszcze jedno okno. Obecnie wystarczy już wpisać np. ľ lub 4/4 itp. i sprawa załatwiona. 

 

Czy i jak można kasować pewne nuty

 

                            Domniemam, że chodzi o opcję w Piano Roll. Otwierasz dany trak w opcji Piano Roll i widzimy „nuty” W lewym górnym rogu otwartego okna musi być gumka, którą należy wcisnąć. Po tym fakcie wystarczy klikać lewą stroną mysz na daną nutę i sprawa załatwiona ( pamiętaj, że CTRL i Z to powrót więc jeśli wykasowałeś nieco za dużo ta opcja pozwoli powrócić do ustawinia gdzie było jeszcze ok. ).

                            Oczywiście czasami np. przy pianinach lub gitarach chcemy kasować więcej np. co drugie uderzenie gitary. Pojedynczym klikaniem byłoby do renty. W takiej sytuacji po otwarciu określonego traku w Piano Roll wystarczy wcisnąć CTRL i lewą stronę myszy Wówczas dużo szybciej na zasadzie korektora można wyczyścić większą ilość nut.  

                            Jeżeli masz do wycięcia pewną ilość nut – taktów i jest to dobrze widoczne możesz zrobić to na głównej planszy Cakewalka. Wcisnij Alt – ten z lewej strony i trzymając go wciśnij lewą stronę myszy i zwyczajnie przejedź po traku. W tym miejscu powinien on zabarwić się na niebiesko. Z (niebieskim) tym zaznaczonym elementem możesz robić co chcesz ( regulacja głośności nut, kontroli itp.)

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin