plan pracy na rok 2009-2010.doc

(144 KB) Pobierz
ROCZNY PLAN KIERUNKOWY DLA GRUPY DZIECI PIĘCIOLETNICH NA ROK SZKOLNY 2009/2010

 

 

 

 

 

 

 

ROCZNY PLAN KIERUNKOWY DLA GRUPY DZIECI PIĘCIOLETNICH NA ROK SZKOLNY 2009/2010

 

 

 

 

 

 

 

 

              OPRACOWAŁY:

              Mgr Jolanta Nowaczyk

              Mgr Justyna Szymkiewicz-Waksmańska

 

             

2

 


Pora roku

Treści przeznaczone do realizacji zgodnie z Podstawą Programową

Miesiąc

Lato

1.      Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych. Dziecko:

·         obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują; grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy;

·         przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych;

·         w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich zachowań.

2.      Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną. Dziecko:

·         rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów;

·         liczy obiekty i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego;

·         zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku;

·         ustala równoliczność dwóch zbiorów, a także posługuje się liczebnikami porządkowym.

3.      Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia. Dziecko:

·         grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje) i formułuje uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne;

·         stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć.

4.      Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania. Dziecko:

·         układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej;

·         dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania;

·         potrafi uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach.

 

5.      Wychowanie przez sztukę - różne formy plastyczne. Dziecko:

·         umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych.

6.      Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci. Dziecko:

·         uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku, w sali gimnastycznej.

7.      Wspomaganie rozwoju mowy dzieci. Dziecko:

·         uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach;

·         zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym.

8.      Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec. Dziecko:

·         śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu.

9.      Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych. Dziecko:

·         próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w przedszkolu i w domu; ma rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić, a gdzie nie.
 

IX

 

01.09.2009-22.09.2009

 

VI

 

22.06.2010-30.06.2010


Pora roku

Treści przeznaczone do realizacji zgodnie z Podstawą Programową

 

Miesiąc

Jesień

1.       Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych. Dziecko:

·        wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią poprosić;

·        orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i korzystaniu ze środków transportu;

·        zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt i unika ich.

 

2.     Wspomaganie rozwoju mowy dzieci. Dziecko:

·        uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach;

·        zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym;

·        w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach.

3.     Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.

·        grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje) i formułuje uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne;

·        stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się możą zdarzyć.

4.     Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną. Dziecko:

·        wie, na czym polega pomiar długości, i zna proste sposoby mierzenia: krokami, stopa za stopą;

·        liczy obiekty i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego;

·        ustala równoliczność dwóch zbiorów, a także posługuje się liczebnikami porządkowymi;

·        rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów;

·        zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku;

·        wyznacza wynik dodawania i odejmowania, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych.

5.     Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania. Dziecko:

·        układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej;

·        dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania;

·        potrafi uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach;

·        potrafi określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumie polecenia typu: narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki;

·        rozumie sens informacji podanych w formie uproszczonych rysunków oraz często stosowanych oznaczeń i symboli, np. w przedszkolu, na ulicy, na dworcu;

·        słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami;

·        interesuje się czytaniem i pisaniem; jest gotowe do nauki czytania i pisania.

6.     Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci. Dziecko:

·        uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku, w sali gimnastycznej;

·        dba o swoje zdrowie; zaczyna orientować się w zasadach zdrowego żywienia.

7.     Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych. Dziecko:

·        przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych;

·        wie, że nie należy chwalić się bogactwem i nie należy dokuczać dzieciom, które wychowują się w trudniejszych warunkach, a także, że nie należy wyszydzać i szykanować innych;

·        obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują; grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy.

8.     Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt. Dziecko:

·        wymienia rośliny i zwierzęta Syjące w różnych środowiskach przyrodniczych, np. na polu, na łące, w lesie;

·        wie, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm) i wzrostu roślin (światło, temperatura, wilgotność);

·        potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w kolejnych porach roku; wie, w jaki sposób człowiek może je chronić i pomóc im, np. przetrwać zimę.

9.     Wychowanie przez sztukę - różne formy plastyczne. Dziecko:

·        umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych.

10. Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec. Dziecko:

·        śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu;

·        dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku utworu muzycznego, wyraża je, pląsając lub tańcząc;

·        w skupieniu słucha muzyki, w tym także muzyki poważnej.

11. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych. Dziecko:

·        interesuje się urządzeniami technicznymi (np. używanymi w gospodarstwie domowym), próbuje rozumieć, jak one działają, i zachowuje ostrożność przy korzystaniu z nich;

·        wznosi konstrukcje z klocków i tworzy kompozycje z różnorodnych materiałów (np. przyrodniczych), ma poczucie sprawstwa („potrafię to zrobić”) i odczuwa radość z wykonanej pracy;

·        używa właściwie prostych narzędzi podczas majsterkowania.

12. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne. Dziecko:

·        wymienia imiona i nazwiska osób bliskich, wie, gdzie pracują, czym się zajmują;

·        zna nazwę miejscowości, w której mieszka, zna ważniejsze instytucje i orientuje się w rolach społecznych pełnionych przez ważne osoby, np. policjanta, strażaka.

13. Wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem. Dziecko:

·        odgrywa role w zabawach parateatralnych, posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem; umie posługiwać się rekwizytami (np. maską).

14. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku. Dziecko:

·        utrzymuje porządek w swoim otoczeniu.

15. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń. Dziecko:

·        rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku; podejmuje rozsądne decyzje i nie naraża się na niebezpieczeństwo wynikające z pogody, np. nie stoi pod drzewem w czasie burzy, nie zdejmuje czapki w mroźną pogodę.

 

IX-XII

 

23.09.2009-21.12.2009


Pora roku

Treści ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin