ROCZNY PLAN KIERUNKOWY DLA GRUPY DZIECI PIĘCIOLETNICH NA ROK SZKOLNY 2009/2010
OPRACOWAŁY:
Mgr Jolanta Nowaczyk
Mgr Justyna Szymkiewicz-Waksmańska
2
Pora roku
Treści przeznaczone do realizacji zgodnie z Podstawą Programową
Miesiąc
Lato
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych. Dziecko:
· obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują; grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy;
· przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych;
· w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich zachowań.
2. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną. Dziecko:
· rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów;
· liczy obiekty i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego;
· zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku;
· ustala równoliczność dwóch zbiorów, a także posługuje się liczebnikami porządkowym.
3. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia. Dziecko:
· grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje) i formułuje uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne;
· stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć.
4. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania. Dziecko:
· układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej;
· dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania;
· potrafi uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach.
5. Wychowanie przez sztukę - różne formy plastyczne. Dziecko:
· umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych.
6. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci. Dziecko:
· uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku, w sali gimnastycznej.
7. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci. Dziecko:
· uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach;
· zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym.
8. Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec. Dziecko:
· śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu.
9. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych. Dziecko:
· próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w przedszkolu i w domu; ma rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić, a gdzie nie.
IX
01.09.2009-22.09.2009
VI
22.06.2010-30.06.2010
Jesień
1. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych. Dziecko:
· wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią poprosić;
· orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i korzystaniu ze środków transportu;
· zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt i unika ich.
2. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci. Dziecko:
· zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym;
· w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach.
3. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
· stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się możą zdarzyć.
4. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną. Dziecko:
· wie, na czym polega pomiar długości, i zna proste sposoby mierzenia: krokami, stopa za stopą;
· ustala równoliczność dwóch zbiorów, a także posługuje się liczebnikami porządkowymi;
· wyznacza wynik dodawania i odejmowania, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych.
5. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania. Dziecko:
· potrafi uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach;
· potrafi określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumie polecenia typu: narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki;
· rozumie sens informacji podanych w formie uproszczonych rysunków oraz często stosowanych oznaczeń i symboli, np. w przedszkolu, na ulicy, na dworcu;
· słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami;
· interesuje się czytaniem i pisaniem; jest gotowe do nauki czytania i pisania.
· uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku, w sali gimnastycznej;
· dba o swoje zdrowie; zaczyna orientować się w zasadach zdrowego żywienia.
7. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych. Dziecko:
· wie, że nie należy chwalić się bogactwem i nie należy dokuczać dzieciom, które wychowują się w trudniejszych warunkach, a także, że nie należy wyszydzać i szykanować innych;
· obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują; grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy.
8. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt. Dziecko:
· wymienia rośliny i zwierzęta Syjące w różnych środowiskach przyrodniczych, np. na polu, na łące, w lesie;
· wie, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm) i wzrostu roślin (światło, temperatura, wilgotność);
· potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w kolejnych porach roku; wie, w jaki sposób człowiek może je chronić i pomóc im, np. przetrwać zimę.
9. Wychowanie przez sztukę - różne formy plastyczne. Dziecko:
10. Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec. Dziecko:
· śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu;
· dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku utworu muzycznego, wyraża je, pląsając lub tańcząc;
· w skupieniu słucha muzyki, w tym także muzyki poważnej.
11. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych. Dziecko:
· interesuje się urządzeniami technicznymi (np. używanymi w gospodarstwie domowym), próbuje rozumieć, jak one działają, i zachowuje ostrożność przy korzystaniu z nich;
· wznosi konstrukcje z klocków i tworzy kompozycje z różnorodnych materiałów (np. przyrodniczych), ma poczucie sprawstwa („potrafię to zrobić”) i odczuwa radość z wykonanej pracy;
· używa właściwie prostych narzędzi podczas majsterkowania.
12. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne. Dziecko:
· wymienia imiona i nazwiska osób bliskich, wie, gdzie pracują, czym się zajmują;
· zna nazwę miejscowości, w której mieszka, zna ważniejsze instytucje i orientuje się w rolach społecznych pełnionych przez ważne osoby, np. policjanta, strażaka.
13. Wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem. Dziecko:
· odgrywa role w zabawach parateatralnych, posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem; umie posługiwać się rekwizytami (np. maską).
14. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku. Dziecko:
· utrzymuje porządek w swoim otoczeniu.
15. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń. Dziecko:
· rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku; podejmuje rozsądne decyzje i nie naraża się na niebezpieczeństwo wynikające z pogody, np. nie stoi pod drzewem w czasie burzy, nie zdejmuje czapki w mroźną pogodę.
IX-XII
23.09.2009-21.12.2009
Treści ...
daga1229