Wielokierunkowa aktywność dzieci – STYCZEŃ /cz. III/
Integralny ośrodek tematyczny: MAMY ZIMĘ. WIWAT NOWY ROK!
dnia
Społeczna,
przyrodnicza,
techniczna
i zdrowotna
Matematyczna
Słuchowa, muzyczna
Plastyczna
Gry i zabawy ruchowe
Zima
„Zimowe obrazki” – wyszukiwanie w czasopismach dziecięcych ilustracji związanych z zimą. Określanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy: często pada
śnieg lub śnieg z deszczem, hula mroźny wiatr, lekki mróz, silny mróz, długie noce,
krótkie dni.
Odwołanie się do doświadczeń dzieci. „Szukamy zimy” – spacer w ogrodzie przedszkolnym. Obserwowanie otoczenia, zwracanie uwagi na zjawiska zachodzące w przyrodzie.
„Zimowe zabawy” – opowiadanie obrazka sytuacyjnego połączone z wykonaniem zadania w kartach pięciolatka. Poznanie charakterystycznych cech zimy. Zapoznanie z obrazem graficznym głoski n, litery: n, N. Globalne czytanie wyrazu numerki. Doskonalenie spostrzegawczości i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
„Gdzie słychać n?” – ćwiczenia słuchowe połączone z wykonaniem zadania z wyprawki pięciolatka. Doskonalenie słuchu fonematycznego, spostrzegawczości, koordynacji wzrokowo-ruchowej. Globalne czytanie wyrazów: nuta, narty.
Wypychanie z tekturki liter t, T. Odrysowywanie kształtu liter na osobnej kartce i ozdabianie według własnego pomysłu. Z chętnymi dziećmi układanie sylab i wyrazów z poznanych liter.
W ogrodzie przedszkolnym – lepienie bałwana. Zapoznanie z właściwościami śniegu: suchy, sypki, wilgotny,.
K 3, s. 2, 3
W 3, s. 1
W 3, s. 3
Podstawa programowa
Ad 3, p. 3, 4
Ad 11, p. 1
Ad 3, p. 3
Ad 14, p. 3, 6
Ad 5, p. 4
W krainie śniegu i lodu
„Zima” – zabawa dydaktyczna. Utrwalanie wiadomości dotyczących zimy. Wdrażanie do spokojnego oczekiwania na swoją kolej.
„Zwierzęta polarne” – praca z obrazkiem połączona z wykonaniem zadania w kartach pięciolatka. Poznanie zwierząt żyjących w klimacie polarnym. Globalne czytanie wyrazów: pingwin, mors, lis polarny, foka.
Słuchanie wiersza Tomasza Jabłońskiego „Eskimos”. Wskazanie na globusie Antarktydy i Arktyki. Poznanie podstawowych cech klimatu polarnego. Poznanie sposobu życia Eskimosów.
„Pingwinek” – zabawa ze śpiewem.
Wykonanie zadania – karty pięciolatka. Globalne czytanie podpisów pod obrazkami. Kolorowanie zwierząt żyjących w krajach polarnych. Nalepianie nazw zwierząt według wzoru pod dużymi postaciami zwierząt. Liczenie zwierząt i określanie, ile ich jest.
„Eskimos” – wydzieranka z kolorowego papieru. Poznanie wyglądu Eskimosa. Globalne czytanie wyrazu Eskimos. Doskonalenie sprawności manualnych.
Zabawą ruchową „Wyprawa do polarnej krainy”.
K 3, s. 1
Ad 12, p. 1
Ad 8, p. 2
Ad 14, p. 2, 3, 4
Nowy Rok
„Pory roku” – zabawa dydaktyczna. Określanie symboli pór roku: wiosna – krople deszczu, lato – słońce, jesień – liść jesienny, zima – płatek śniegu. Ustalenie stałego następstwa pór roku. Wdrażanie do przestrzegania reguł zabawy.
„Nowy Rok” – słuchanie wiersza Doroty Gellner połączone z wykonaniem zadania z wyprawki pięciolatka. Posługiwanie się nazwami pór roku. Określanie charakterystycznych dla nich zjawisk atmosferycznych.
„Cztery pory roku” – praca z obrazkiem . Opowiadanie treści obrazka. Budowanie wypowiedzi wielozdaniowej. Wprowadzenie do globalnego czytania podpisu 4 pory roku.
„Obrazek i wyraz” – zabawa dydaktyczna. Globalne czytanie wyrazów: mors, foka, pingwin, renifer, Eskimos. Doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów.
Wykonanie zadania – wyprawka pięciolatka. Wyszukiwanie na obrazkach sześciu różnic i zaznaczanie ich czerwoną kropką na dolnym obrazku. Ozdabianie ramek flamastrami.
„Pory roku” – malowanie farbami plakatowymi na dużych arkuszach szarego papieru (praca w zespołach). Odzwierciedlanie w formie plastycznej własnych spostrzeżeń. Zgodna współpraca w zespole.
Zabawa orientacyjno- porządkowa „Wiatr śnieżynki”.
W 3, s. 2
...
daga1229