1.„ Jestem sześciolatkiem” - 1.IX.2006-8.09.2006”
2. „Wspominamy wakacje” - 11.09.2006-15.09.2006”
3 „Mamy i ich dzieci” - 18.09.-22.09
4 „Witamy jesień” – 25. 09.-29.09.2006”.
Cele główne:
1.Prowokowanie do stawiania pytań, poszukiwania odpowiedzi. Kształtowanie odpowiednich postaw w związku z poznawanym otoczeniem społecznym. Twórcze zdobywanie wiedzy, eksperymentowanie i doświadczanie.
2.Rozwijanie umiejętności ruchowych, cech motorycznych w trakcie różnorodnych zabaw i zajęć gimnastycznych.
3.Aranżowanie sytuacji sprzyjających rozwijaniu możliwości intelektualnych dziecka.
Opracowano na podstawie:
Podstawy programowej
Programu autorskiego – „Potrafię sam”
oraz literatury:
1. J. Jastrząb „Gry i zabawy w terapii pedagogicznej”
2. M. Bogdanowicz, B. Kisiel, M. Przasnyska „metodyka W. Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka”
3. E. Gruszczyk- Kolczyńska- Dziecięca matematyka.
4.H. Kruk-Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu.
5.Edukacja w przedszkolu.
6. Brygida Lojewska- Scenariusze zajęć dla dzieci pięcioletnich.
7.S. Owczarek, M. Bogdanowicz „Zabawy i gry w gimnastyce korekcyjnej” .
8.E.Chmielewska-Zabawy logopedyczne i nie tylko
9.Demel- Minimum logopedyczne
10.K. Wlaźnik- Wychowanie fizyczne
11.Przwodnik metodyczny „ABC książka sześciolatka”
Tytuł bloku tematycznego i data „Jestem sześciolatkiem -1.IX.2006-8.09.2006
Zajęcia w
ranku
Zajęcia
główne
Sfera aktywności
dzieci
Cele operacyjne zajęć
głównych
Zajęcia popołudniowe
popołudniowych
„Dzieci w domkach” –zabawa orientacyjno- porządkowa (reakcja zmianą miejsca w obręczy „domku” na sygnał słuchowy).
„W naszym przedszkolu”- rozmowa połączona z bezpośrednim poznawaniem pomieszczeń przedszkola, pracownikami, koleżankami, kolegami. Omówienie zasad bezpiecznej zabawy, korzystania z toalety, zachowania się przy stole, itp.
„Nasze kąciki”- wspólne urządzanie sali. Zachęcenie dzieci do decydowania o miejscu do zabawy i nauki, wyboru własnych szuflad, wieszaków.
społeczna
zdrowotna
-zna rozmieszczenie pomieszczeń w przedszkolu i ich przeznaczenie
-zna imiona dzieci nowo przybyłych do grupy
-zna zasady bezpiecznego poruszania się w przedszkolu
-jest odpowiedzialne za miejsce, w którym będzie przebywać, przechowywać swoje rzeczy
„Uścisk przyjaźni”- zabawa integrująca grupę.
„Nasze zabawki”- kształtowanie pojęć dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni, podczas zabaw dowolnych.
-wymawia własne imię zmieniając nastrój: wesoło, smutno, ze złością, poważnie
-nazywa niektóre kierunki w przestrzeni , przyporządkowuje zabawki do odpowiednich kącików w sali
„Balonik”- zabawa ruchowa z elementem ćwiczeń oddechowych.
„Biegnij, zatrzymaj się” – zabawa ruchowa.
Jak się zachowywać w przedszkolu?”-
na podstawie opowiadania „Zajęcia w leśnej szkółce” samodzielne wnioskowanie dotyczące pozytywnych zachowań - tworzenie kontraktu grupowego.
„Moja książka” – zapoznanie z książką sześciolatka. Nawiązanie do książkowych zadań, które dzieci będą rozwiązywały, celu ich pracy, troski o książkę, jako źródło wiedzy.
„Odszukaj siebie” – zabawa z własnym podpisem. Porównywanie wielkości liter.
językowa
muzyczna
-wypowiada się na temat opowiadania, buduje dłuższe wypowiedzi, wie jakie zachowania są pozytywne, a jakie negatywne, bierze udział w tworzeniu kontraktu grupowego
-wie, że ma 6 lat i do przedszkola przychodzi po to, żeby się bawić i po to żeby się uczyć, pomoże mu w tym książka, o którą ma się troszczyć
-określa wielkość liter użytych w podpisach
„Moje imię inaczej”- zabawa integracyjna. Kształcenie umiejętności mówienia w różnym tempie i z dowolną interpretacją.
„Lubimy rysować”- rysowanie kredkami na dowolny temat. (obserwacja możliwości dzieci).
„Ja i Ty” – zabawa eurytmiczna integrująca grupę.
Wprowadzenie „Piosenki sześciolatka”.
-rysuje to co najbardziej lubi, co nie sprawia mu trudności
-wspólnie z partnerem rytmicznie maszeruje i wykonuje dowolne ruchy przy muzyce
-wypowiada się na temat treści piosenki, nuci jej melodię
„Iskierka przyjaźni” -zabawa integracyjna.
Na dobry początek” - zabawy matematyczne - przeliczanie zabawek w kącikach tematycznych, segregowanie i tworzenie zbiorów wg określonej cechy. Na podstawie wiersza „Kolorowe klocki” utrwalenie znajomości kolorów i kształtu figur geometrycznych.
matema-tyczna
Układa dowolne kompozycje z klocków geometrycznych, potrafi policzyć zabawki w kącikach tematycznych
„Czy znasz te słowa?” – na podstawie wiersza „Piękne zwyczaje” rozmowa na temat zasad kulturalnego zachowania.
„Droga do przedszkola”- ćwiczenia graficzne
-zna i używa zwrotów grzecznościowych
„Pająk i muchy”- zabawa orientacyjno- porządkowa.
„Co robią dzieci?” –na podstawie ilustracji z książki ABC wypowiedzi dowolne i kierowane. Zabawy kształtujące słuch fonemowy i fonetyczny. Umiejętność czytania globalnego
imion lalek Ala, Ela, Iza, Ola, Janek, Karol.
Ćwiczenie w książce „Pokoloruj zabawki”. Dostrzeganie różnic w wyglądzie zabawek.
plastyczna
-wypowiada się na temat sytuacji przedstawionej na ilustracji , porównuje przedstawione na niej elementy, odczytuje wprowadzone wyrazy, -dobiera odpowiednie kolory, starannie koloruje obrazki,
dostrzega różnice w obrazkach przedstawiających zabawki
„Mówimy poprawnie”- zabawa fonacyjna podczas wymawiania samogłosek
„Nasz ogród przedszkolny”- zabawy ruchowe z wykorzystaniem
urządzeń ogrodowych. zawarcie z dziećmi umowy w sprawie bezpiecznego zachowania się w ogrodzie
-reguluje natężenie głosu- od cichego do coraz głośniejszego i odwrotnie
-zna zasady bezpiecznej zabawy w ogrodzie i ich przestrzega
„Dobierz sobie parę” – zabawa ruchowa.
„Wąchamy kwiatki”- ćwiczenia oddechowe.
„Wszyscy tak samo ważni” – na podstawie opowiadania „Dzień w przedszkolu”- Czesława Janczarskiego porównanie naszego przedszkola do przedszkola z opowiadania, wyciąganie wniosków dotyczących praw dzieci w przedszkolu.
„Piosenka sześciolatka”- nauka I zwrotki i refrenu piosenki, zabawy rytmiczno- ruchowe.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych –Wlaźnikk nr 1
ruchowa
-potrafi uważnie słuchać opowiadania nauczycielki, zna jego treść, tworzy wypowiedź kilkuzdaniową, porównuje i wyciąga wnioski dotyczące wspólnego pobytu dzieci w przedszkolu
- potrafi zaśpiewać pierwszą zwrotkę i refren piosenki
-ćwiczy wg pokazu nauczyciela, dba o prawidłową postawę
„O co dbają dyżurni” –na podstawie wiersza Cz. Janczarskiego omówienie rodzajów dyżurów (w łazience, przy posiłkach, w kąciku książek, przyrody, zabawek) oraz czynnościami z nimi związanymi; wprowadzenie dyżurów; określenie roli dyżurnego oraz zasad dokonywania oceny dyżurnego.
Tytuł bloku tematycznego i data „Wspominamy wakacje”-11.09.2006-15.09.2006
...
diran