Program-up.umiarkowane.doc

(135 KB) Pobierz
PROGRAM AUTORSKI

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

autorski

PROGRAM NAUCZANIA

dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym

dla trzeciej klasy szkoły podstawowej

realizowany metodami innowacyjnymi

 

 

 

opracowany na potrzeby

Zespołu Szkół Specjalnych nr 3

w Rudzie Śląskiej

 

 

sporządzony w oparciu o  PODSTAWY PROGRAMOWE KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM W  SZKOŁACH PODSTAWOWYCH, GIMNAZJACH I ODDZIAŁACH PRZSPOSABIAJĄCYCH DO PRACY W ZASADNICZYCH SKOŁACH ZAWODOWYCH z dnia  26 lutego 2002r.

 

 

 

 

 

 

 

program opracowała:

mgr Gabriela Gajdzik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WSTĘP

 

Program powstał w oparciu o PODSTAWY PROGRAMOWE KSZTALCENIA OGÓLNEGO UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM W  SZKOŁACH, GIMNAZJACH O ODDZIAŁACH PRZYSPOSABIAJĄCYCH DO PRACY W ZASADNICZYCH SZKOŁACH ZAWODOWYCH z dnia 26 lutego 2002 r.

Program przeznaczony jest do realizacji w klasie trzeciej szkoły podstawowej dla uczniów upośledzonych  umysłowo w stopniu umiarkowanym. Podaje ogólne założenia i kierunki oddziaływania dydaktyczno-wychowawczego skierowanego do zespołu uczniów będących w stanie opanować podstawowe techniki szkolne; czytanie, pisanie i liczenie na poziomie elementarnym.

Obszary tych oddziaływań to:

q        Funkcjonowanie w środowisku

q        Plastyka

q        Technika

q        Muzyka z rytmiką

q        Wychowanie fizyczne

Przedmioty te stanowią spójną całość i powinny być realizowane w trakcie kształcenia zintegrowanego. Wybór tematyki zajęć oraz metod i form pracy-należy do nauczyciela dlatego do realizacji programu w tej klasie zaleca się organizowanie nauczania i wychowania z wykorzystaniem elementów metody harcerskiej oraz wybranych technik Freineta.

Nauczyciel ma prawo wyboru szczegółowych metod, form pracy i środków dydaktycznych , kierując się ich skutecznością, obowiązuje go jednak stosowanie zasad ortodydaktyki:

·         gruntowna znajomość dziecka i przychodzenie mu z racjonalną, specjalistyczną pomocą;

·         dostosowanie poczynań pedagogicznych do możliwości i potrzeb uczniów oraz warunków środowiskowych;

·         aktywny i świadomy udział dziecka w procesie nauczania-uczenia się;

·         wszechstronna poglądowość i przykład;

·         zintegrowane oddziaływanie ( spójność, korelacja wewnątrz- i międzyprzed -miotowa, współdziałanie specjalistów);

·         trwałość osiągnięć, umiejętność korzystania z nich i dalsze ich doskonalenie;

 

W konsekwencji przyjętych założeń program określa sposób doboru i zakres treści nauczania, metody i formy pracy, dobór środków dydaktycznych oraz sposób jego realizacji.

 

 

 

 

 

 

 

 

CELE EDUKACYJNE

 

 

Głównym celem edukacji jest rozwijanie autonomii ucznia niepełnosprawnego, jego personalizacja oraz socjalizacja, a także – w ramach posiadanych przez niego realnych możliwości – wyposażenie w takie umiejętności i wiadomości aby :

·         mógł  porozumiewać się z otoczeniem w sposób werbalny

·         zdobył maksymalną niezależność życiową w zakresie zaspokojenia podstawowych potrzeb życiowych

·         był zaradny w życiu codziennym adekwatnie do własnego, indywidualnego poziomu sprawności i umiejętności oraz miał poczucie sprawczości;

·         mógł uczestniczyć w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami danej zbiorowości, znając i przestrzegając ogólnie przyjętych norm współżycia społecznego, zachowując przy tym prawo do swojej inności;

 

 

CELE POSZCZEGÓLNYCH OBSZARÓW ODDZIAŁYWANIA

 

 

FUNKCJONOWANIE W ŚRODOWISKU

 

·         kształtowanie umiejętności samoobsługi,

·         zdobywanie przez uczniów umiejętności i nawyków związanych z higieną i kulturą osobistą i estetyką otoczenia,

·         wyrabianie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach z zachowaniem i przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa,

·         kształtowanie umiejętności współżycia w grupie i nawiązywania innych kontaktów społecznych,

·         kształtowanie umiejętności i nawyków poprawnego zachowania się w miejscach publicznych

·         przyswajanie przez ucznia wiedzy o tym , co sprzyja, a co zagraża zdrowiu,

·         poznanie środowiska społecznego i przyrodniczego,

·         kształtowanie umiejętności nadawania i odbioru informacji drogą werbalną

·         kształtowanie umiejętności dokonywania - w toku działania - prostych operacji umysłowych, takich jak: porównywanie, klasyfikowanie, uogólnianie, odnajdywanie związków przyczynowo – skutkowych,

·         poznanie elementarnych pojęć matematycznych, niezbędnych do funkcjonowania w środowisku

·         nauczenie czytania i pisania na poziomie elementarnym w zakresie możliwym do osiągnięcia,

·         kształtowanie czynnej postawy w zakresie organizacji czasu wolnego i kultury życia codziennego

 

 

 

 

 

 

 

 

PLASTYKA

 

·         rozwijanie wyobraźni i aktywności twórczej

·         kształtowanie umiejętności wyrażania swoich przeżyć i emocji za pomocą różnych środków wyrazu plastycznego,

·         uwrażliwienie na piękno poprzez kontakt ze sztuką,

·         przygotowanie do odbioru sztuki,

·         rozwijanie uzdolnień plastycznych,

 

TECHNIKA

 

·         rozwijanie sprawności manualnych.

·         praktyczne zdobycie umiejętności wykonywania prostych czynności technicznych,

·         zdobywanie umiejętności posługiwania się narzędziami,

·         praktyczne poznanie technologii, materiałów, narzędzi i oprzyrządowania w dostępnym uczniowi zakresie,

 

MUZYKA Z RYTMIKĄ

 

·         doskonalenie koordynacji słuchowo –wzrokowo -ruchowej,

·         ćwiczenie słuchu fonematycznego, aparatu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego,

·         ćwiczenie mowy biernej i czynnej,

·         rozwijanie aktywności muzyczno – ruchowej,

·         rozwijanie uzdolnień muzycznych,

·         przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w kulturze w roli odbiorcy i wykonawcy,

 

WYCHOWANIE FIZYCZNE

 

·         stymulowanie rozwoju

·         opanowanie podstawowych czynności ruchowych,

·         rozwijanie sprawności psychofizycznej,

·         kształtowanie właściwych nawyków ruchowych,

·         korekcja oraz kompensacja nieprawidłowości rozwojowych,

·         hartowanie organizmu,

·         utrwalanie podstawowych nawyków higienicznych, wdrażanie do dbałości o zdrowie, wykorzystanie nabytych umiejętności ruchowych w życiu codziennym,

 

 

TREŚCI EDUKACYJNE

 

Treści nauczania i wychowania uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym powinny być podporządkowane aktualnemu poziomowi rozwoju psychofizycznego ucznia, jego zainteresowaniom oraz umożliwiać jego wszechstronny rozwój. Zakres treści ulega poszerzeniu w miarę nabywania przez uczniów wiadomości, umiejętności i sprawności.

 

 

FUNKCJONOWANIE W ŚRODOWISKU

 

SAMOOBSŁUGA

 

·         estetyczne nakrywanie do stołu i spożywanie posiłków,

·         samodzielne przygotowanie prostych posiłków,

·         systematyczne korzystanie z przyborów toaletowych, utrwalanie nawyków higienicznych- przestrzeganie zasady niekorzystania z przedmiotów osobistego użytku należących do innych osób,

·         właściwy dobór odzieży do aktualnej pogody,

·         zapinanie i rozpinanie różnych zapięć podczas ubierania i rozbierania się,

·         używanie chusteczek do nosa,

·         higiena jamy ustnej,

·         pielęgnacja paznokci,

 

 

USPOŁECZNIENIE

 

·         nazywanie części ciała w naturalnych sytuacjach,

·         identyfikacja z własną płcią,

·         role w najbliższej rodzinie – zajęcia i obowiązki domowe, wykonywane zawody, obchody świąt rodzinnych,

·         znajomość własnego adresu,

·         znajomość najbliższego otoczenia szkoły, nazwa, adres placówki,

·         normy współżycia w grupie,

·         współuczestnictwo w zabawie i pracy zespołowej,

·         pory roku i zjawiska im towarzyszące,

·         najpopularniejsze zwierzęta domowe i dzikie,

·         najpopularniejsze rośliny,

·         budowa człowieka, higiena,

·         racjonalne odżywianie,

·         korzystanie z usług medycznych, służących zachowaniu zdrowia,

·         problemy związane z okresem dojrzewania,

·         sklepy i punkty usługowe w najbliższej okolicy,

·         wychowanie komunikacyjne,

·         książka, radio, telewizja, kino, koncert,

·         różne formy parateetralne,

·         organizacja czasu wolnego,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KOMUNIKOWANIE SIĘ

 

 

 

SŁUCHANIE, MÓWIENIE, CZYTANIE I PISANIE JAKO UMIEJĘTNOŚĆ KOMUNIKOWANIA SIĘ

 

 

SŁUCHANIE

 

 

·         rozumienie sensu słuchanych informacji,

·         wyodrębnianie osób i zdarzeń w opowiadaniu nauczyciela oraz dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych między wydarzeniami,

·         dokonywanie analizy i syntezy słuchowej według głosek i sylab,

 

MÓWIENIE

 

 

·         poprawne wypowiadania głosek, sylab i prostych zdań,

·         stosowanie poprawnych form fleksyjnych,

·         określanie cech za pomocą przymiotników, przysłówków,

·         poprawne używanie liczebników, spójników,

·         wypowiadanie się zdaniami pojedynczymi i rozwiniętymi w celu porozumiewania się w środowisku bliższym i dalszym,

·         przedstawianie się imieniem i nazwiskiem,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin