styczen 2011.docx

(35 KB) Pobierz

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO - OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ

NA MIESIĄC STYCZEŃ 2011r.          GRUPA Pszczółki  4- LATKI

 

 

 

Tematyka kompleksowa:

1.      Nowy rok czterolatka 10.01.2011-14.01.2011

2.      Świętujemy Dzień Babci i Dziadka 17.01.2011 – 21.01.2011

3.      Zimo, baw się z nami 24.01.2011 – 28.01.2011

4.      Obserwujemy co robią zwierzęta zimą 31.01.2011 – 04.02.2011

 

 

 

Treści programowe. Zadania wychowawczo-dydaktyczne:

- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia: określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia

- zwrócenie uwagi na dokarmiane zwierząt w trudnych zimowych warunkach; nazywanie ptaków odwiedzających karmnik

- przygotowanie programu artystycznego z okazji Dnia Babci i Dziadka

- obserwować zmiany zachodzące w przyrodzie zimą, nazywać zjawiska charakterystyczne dla zimy

- przeliczanie w zakresie 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Tematyka kompleksowa

Temat dnia

Sytuacje edukacyjne

Uwagi

TYDZIEŃ I : Nowy rok czterolatka.

Idzie    Nowy   Rok

 

1.Uważne słuchanie wiersza A. Nosalskiego „Noc sylwestrowa” – dzieci uważnie słuchają utwory literackiego, poznają znaczenie niezrozumiałych słów

2. Burza mózgów –próba odpowiedzi na pytanie - jakich ludzkich życzeń wysłuchał Nowy Rok?

3. Opisywanie kształty serpentyny – dzieci obserwują i opisują kształt serpentyny. Odpowiadają na pytanie – co ona im przypomina?

4. Praca plastyczna - rysowanie serpentyn – dzieci korzystają z różnego rodzaju kredek, w różnym kolorze

5. Spacer – utrwalanie kolejności ubierania się przed wyjściem  na dwór

6. Zabawy dowolne w sali – wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów

7. Zestaw zabaw ruchowych – doskonalenie biegu, umiejętności reagowania na umówiony sygnał, ćwiczenia skoku obunóż, ćwiczenia w utrzymaniu równowagi

8. Praca indywidualna z dzieckiem zdolnym i o specjalnych potrzebach edukacyjnych

 

 

Dzień i noc

1.    Oglądanie ilustracji przedstawiających różne czynności wykonywane w ciągu dnia i nocy – dzieci omawiają obrazki, nawiązują do swoich doświadczeń

2.    Wskazywanie charakterystycznych cech dnia i nocy – dzieci wybierają symbol dnia – słońce i umieszczają pod nim obrazki z wiązane z czynnościami wykonywanymi w ciągu dnia i symbol nocy – księżyc i umieszczają pod nim czynności wykonywane w ciągu nocy. Zauważają różnice w ilości wykonywanych czynności w ciągu dnia i nocy

3.    Zabawa ruchowa „Słonce i księżyc” – naśladowanie czynności wykonywanych podczas dnia i nocy

4.    Wyjście poza teren przedszkolny -  utrwalanie kolejności rozbierania się po powrocie ze spaceru

5.    Zabawy w sali – nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie

6.    Praca indywidualna z dzieckiem zdolnym i o specjalnych potrzebach edukacyjnych

 

 

Idzie noc

1.        Zabawa ruchowa przy piosence „gimnastyczna wyliczanka” – tworzenie milej atmosfery w grupie

2.        Zabawa „Powiedz to inaczej”  - nocą jest ciemno – dzieci wypowiadają te samo zdanie w inny sposób

3.        Opowieść ruchowa – dzieci przedstawiają ruchem opowiadanie n-la na temat czynności wykonywanych po przebudzeniu się, w ciągu  dnia, wieczorem i w nocy

4.        Wczoraj, dziś i jutro – dzieci wypowiadają się na temat czynności wykonywanych w określonym czasie

5.        Kontynuowanie szeregu – dzieci kontynuują szereg – dzień – noc – co będzie gdy skończy się noc?

6.        Wyjście na teren przedszkolny – dotlenie orgazmu

7.        Zabawy w sali – wdrażanie do sprzątania po skończonej zabawie

8.        Zestaw zabaw ruchowych – doskonalenie biegu, umiejętności reagowania na umówiony sygnał, ćwiczenia skoku obunóż, ćwiczenia w utrzymaniu równowagi

9.        Praca indywidualna z dzieckiem zdolnym i o specjalnych potrzebach edukacyjnych

 

 

Cztery pory roku

1.        Oglądanie obrazków przedstawiających różne pory roku – dzieci wyszukują wśród obrazków te, które przedstawiają zimę, wymieniają cech charakterystyczne dla zimy, wypowiadają się na temat pozostałych pór roku

2.        Zabawa ruchowa „Śnieżynki” – dzieci naśladują ruch spadających płatków śniegu

3.        Oglądanie ilustracji przedstawiających drzewo w różnych porach roku – omówienie wyglądu drzew w określonych porach roku

4.        Przyporządkowanie odpowiednich, kolorowych karteczek (biała, zielona, czerwona, żółta)pod symbolami drzew – próba uzasadnienia wyboru danego koloru karteczki

5.        Kontynuacja szeregu - zwrócenie uwagi na cykliczność powtarzania się pór roku

6.        Spacer – zwrócenie uwagi na występującą porę roku i jej cechy charakterystyczne

7.        Zabawy w kącikach zainteresowań – oglądanie książek, czasopism umieszczonych w kąciku książki

8.        Praca indywidualna z dzieckiem zdolnym i o specjalnych potrzebach edukacyjnych

 

Lola i bałwanek

1.      Słuchanie opowiadania „ Lola i bałwanek” – dzieci wypowiadają się na temat wysłuchanego opowiadania, czynności wykonywany przez dzieci  oraz zachowania ostrożności podczas zabaw

2.      Zabawa ruchowa przy piosence „ Pada śnieg” – dzieci naśladują opadające płatki śniegu

3.      Zabawa ruchowa  „Lepimy bałwanka” – dzieci naśladują toczenie śniegowych kul, układanie z nich sylwetki bałwanka

4.      Rysowanie według instrukcji (wierszyka) W. Szymanówny „Bałwanek” – dzieci rysują za nauczycielem bałwanka

5.      Wyjście poza teren przedszkolny – zwrócenie uwagi na ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku

6.      Zabawy w sali – zwrócenie uwagi na zachowanie porządku w miejscu zabawy

7.      Praca indywidualna z dzieckiem zdolnym i o specjalnych potrzebach edukacyjnych

 

 

TYDZIEŃ II : Świętujemy Dzień Babci i Dziadka

 

Kochamy nasze babcie

1.      Rozmowa na temat rodziców i powiązań rodzinnych – dzieci wypowiadają się na temat swoich rodziców i dziadków

2.      Rozmowa na temat wysłuchanej piosenki „Żyj nam babciu zdrowo” – dzieci wypowiadają się na temat wysłuchanej piosenki

3.      Zabawa „Witam tych, którzy…” mają babcie o imieniu – dzieci, które mają babcie o podanym imieniu wykonują czynność wskazane przez n-la

4.      Improwizacja ruchowa przy piosence „Żyj nam babciu zdrowo” – dzieci wykonują improwizacje ruchowa piosenki z wykorzystaniem rekwizytów 

5.      Spacer – dotlenienie organizmu

6.      Zabawy dowolne w sali – dbanie o narządy zmysłów poprzez: dobre oświetlenie miejsc zabaw

7.      Zestaw zabaw ruchowych – doskonalenie biegu, umiejętności reagowania na umówiony sygnał, ćwiczenia skoku obunóż, ćwiczenia w utrzymaniu równowagi

 

 

Upominek dla dziadków

1.      Zabawa przy piosence „Gimnastyczna wyliczanka” – dzieci naśladują  za n-lem układ ruchowy do piosenki

2.      Zabawa ruchowa „Co robi babcia?” – dzieci biegają po sali, w momencie wyłączenia przez n-la muzyki, wykonują określoną czynność np. babcia zamiata podłogę. Dzieci naśladują ruchem czynności wskazane przez n-la.

3.      Słuchanie wiersza M. Ćwiek „ Dla babci i dziadka” i jego nauka – dzieci słuchaj utworu literackiego, wypowiadają się na jego temat oraz uczą się go na pamięć.

4.      Praca plastyczna – wydzieranka dla dziadków – dzieci wykonują laurkę, wyklejają z kolorowego papieru serce dla dziadków

5.      Spacer – wdrażanie do mycia rąk po powrocie ze spaceru

6.      Zabawy dowolne w sali – wdrażanie do odkładania zabawek na swoje miejsce

 

Co mamy do pary?

1.      Zabawa ruchowa do piosenki „Babciu droga, babciu…” - dzieci wykonują improwizacje ruchowa piosenki z

2.      Nauka wiersza M. Ćwiek „Dla babci i dziadka” – nauka wiersza na pamięć

3.      Zabawa przy piosence „Gimnastyczna wyliczanka” - dzieci naśladują  za n-lem układ ruchowy do piosenki

4.      Wyliczanka-rozśpiewanka – wskazywanie parzystych części ciała

5.      Zabawy z figurami – dowolne dziecko kładzie figurę na środku dywanu; ta osoba, która ma taka sama dokłada ją do pozostałej

6.      Spacer – oglądanie przyrody w zimowej szacie

7.      Zabawy dowolne w sali – wdrażanie do zgodnej zabawy z innymi dziećmi

8.      Praca indywidualna z dzieckiem zdolnym i o specjalnych potrzebach edukacyjnych

 

 

Mój dziadziuś

1.      Zabawa „Witam tych, którzy..” mają dziadka imieniem, który ma wąsy…itp.  - dzieci, które spełniają dane kryterium, wykonują czynność wskazane przez n-la...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin