PLAN PRACY WYCHOWAWCZO - OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ
NA MIESIĄC STYCZEŃ 2011r. GRUPA Pszczółki 4- LATKI
Tematyka kompleksowa:
1. Nowy rok czterolatka 10.01.2011-14.01.2011
2. Świętujemy Dzień Babci i Dziadka 17.01.2011 – 21.01.2011
3. Zimo, baw się z nami 24.01.2011 – 28.01.2011
4. Obserwujemy co robią zwierzęta zimą 31.01.2011 – 04.02.2011
Treści programowe. Zadania wychowawczo-dydaktyczne:
- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia: określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia
- zwrócenie uwagi na dokarmiane zwierząt w trudnych zimowych warunkach; nazywanie ptaków odwiedzających karmnik
- przygotowanie programu artystycznego z okazji Dnia Babci i Dziadka
- obserwować zmiany zachodzące w przyrodzie zimą, nazywać zjawiska charakterystyczne dla zimy
- przeliczanie w zakresie 5
Tematyka kompleksowa
Temat dnia
Sytuacje edukacyjne
Uwagi
TYDZIEŃ I : Nowy rok czterolatka.
Idzie Nowy Rok
1.Uważne słuchanie wiersza A. Nosalskiego „Noc sylwestrowa” – dzieci uważnie słuchają utwory literackiego, poznają znaczenie niezrozumiałych słów
2. Burza mózgów –próba odpowiedzi na pytanie - jakich ludzkich życzeń wysłuchał Nowy Rok?
3. Opisywanie kształty serpentyny – dzieci obserwują i opisują kształt serpentyny. Odpowiadają na pytanie – co ona im przypomina?
4. Praca plastyczna - rysowanie serpentyn – dzieci korzystają z różnego rodzaju kredek, w różnym kolorze
5. Spacer – utrwalanie kolejności ubierania się przed wyjściem na dwór
6. Zabawy dowolne w sali – wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów
7. Zestaw zabaw ruchowych – doskonalenie biegu, umiejętności reagowania na umówiony sygnał, ćwiczenia skoku obunóż, ćwiczenia w utrzymaniu równowagi
8. Praca indywidualna z dzieckiem zdolnym i o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Dzień i noc
1. Oglądanie ilustracji przedstawiających różne czynności wykonywane w ciągu dnia i nocy – dzieci omawiają obrazki, nawiązują do swoich doświadczeń
2. Wskazywanie charakterystycznych cech dnia i nocy – dzieci wybierają symbol dnia – słońce i umieszczają pod nim obrazki z wiązane z czynnościami wykonywanymi w ciągu dnia i symbol nocy – księżyc i umieszczają pod nim czynności wykonywane w ciągu nocy. Zauważają różnice w ilości wykonywanych czynności w ciągu dnia i nocy
3. Zabawa ruchowa „Słonce i księżyc” – naśladowanie czynności wykonywanych podczas dnia i nocy
4. Wyjście poza teren przedszkolny - utrwalanie kolejności rozbierania się po powrocie ze spaceru
5. Zabawy w sali – nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie
6. Praca indywidualna z dzieckiem zdolnym i o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Idzie noc
1. Zabawa ruchowa przy piosence „gimnastyczna wyliczanka” – tworzenie milej atmosfery w grupie
2. Zabawa „Powiedz to inaczej” - nocą jest ciemno – dzieci wypowiadają te samo zdanie w inny sposób
3. Opowieść ruchowa – dzieci przedstawiają ruchem opowiadanie n-la na temat czynności wykonywanych po przebudzeniu się, w ciągu dnia, wieczorem i w nocy
4. Wczoraj, dziś i jutro – dzieci wypowiadają się na temat czynności wykonywanych w określonym czasie
5. Kontynuowanie szeregu – dzieci kontynuują szereg – dzień – noc – co będzie gdy skończy się noc?
6. Wyjście na teren przedszkolny – dotlenie orgazmu
7. Zabawy w sali – wdrażanie do sprzątania po skończonej zabawie
8. Zestaw zabaw ruchowych – doskonalenie biegu, umiejętności reagowania na umówiony sygnał, ćwiczenia skoku obunóż, ćwiczenia w utrzymaniu równowagi
9. Praca indywidualna z dzieckiem zdolnym i o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Cztery pory roku
1. Oglądanie obrazków przedstawiających różne pory roku – dzieci wyszukują wśród obrazków te, które przedstawiają zimę, wymieniają cech charakterystyczne dla zimy, wypowiadają się na temat pozostałych pór roku
2. Zabawa ruchowa „Śnieżynki” – dzieci naśladują ruch spadających płatków śniegu
3. Oglądanie ilustracji przedstawiających drzewo w różnych porach roku – omówienie wyglądu drzew w określonych porach roku
4. Przyporządkowanie odpowiednich, kolorowych karteczek (biała, zielona, czerwona, żółta)pod symbolami drzew – próba uzasadnienia wyboru danego koloru karteczki
5. Kontynuacja szeregu - zwrócenie uwagi na cykliczność powtarzania się pór roku
6. Spacer – zwrócenie uwagi na występującą porę roku i jej cechy charakterystyczne
7. Zabawy w kącikach zainteresowań – oglądanie książek, czasopism umieszczonych w kąciku książki
Lola i bałwanek
1. Słuchanie opowiadania „ Lola i bałwanek” – dzieci wypowiadają się na temat wysłuchanego opowiadania, czynności wykonywany przez dzieci oraz zachowania ostrożności podczas zabaw
2. Zabawa ruchowa przy piosence „ Pada śnieg” – dzieci naśladują opadające płatki śniegu
3. Zabawa ruchowa „Lepimy bałwanka” – dzieci naśladują toczenie śniegowych kul, układanie z nich sylwetki bałwanka
4. Rysowanie według instrukcji (wierszyka) W. Szymanówny „Bałwanek” – dzieci rysują za nauczycielem bałwanka
5. Wyjście poza teren przedszkolny – zwrócenie uwagi na ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku
6. Zabawy w sali – zwrócenie uwagi na zachowanie porządku w miejscu zabawy
7. Praca indywidualna z dzieckiem zdolnym i o specjalnych potrzebach edukacyjnych
TYDZIEŃ II : Świętujemy Dzień Babci i Dziadka
Kochamy nasze babcie
1. Rozmowa na temat rodziców i powiązań rodzinnych – dzieci wypowiadają się na temat swoich rodziców i dziadków
2. Rozmowa na temat wysłuchanej piosenki „Żyj nam babciu zdrowo” – dzieci wypowiadają się na temat wysłuchanej piosenki
3. Zabawa „Witam tych, którzy…” mają babcie o imieniu – dzieci, które mają babcie o podanym imieniu wykonują czynność wskazane przez n-la
4. Improwizacja ruchowa przy piosence „Żyj nam babciu zdrowo” – dzieci wykonują improwizacje ruchowa piosenki z wykorzystaniem rekwizytów
5. Spacer – dotlenienie organizmu
6. Zabawy dowolne w sali – dbanie o narządy zmysłów poprzez: dobre oświetlenie miejsc zabaw
Upominek dla dziadków
1. Zabawa przy piosence „Gimnastyczna wyliczanka” – dzieci naśladują za n-lem układ ruchowy do piosenki
2. Zabawa ruchowa „Co robi babcia?” – dzieci biegają po sali, w momencie wyłączenia przez n-la muzyki, wykonują określoną czynność np. babcia zamiata podłogę. Dzieci naśladują ruchem czynności wskazane przez n-la.
3. Słuchanie wiersza M. Ćwiek „ Dla babci i dziadka” i jego nauka – dzieci słuchaj utworu literackiego, wypowiadają się na jego temat oraz uczą się go na pamięć.
4. Praca plastyczna – wydzieranka dla dziadków – dzieci wykonują laurkę, wyklejają z kolorowego papieru serce dla dziadków
5. Spacer – wdrażanie do mycia rąk po powrocie ze spaceru
6. Zabawy dowolne w sali – wdrażanie do odkładania zabawek na swoje miejsce
Co mamy do pary?
1. Zabawa ruchowa do piosenki „Babciu droga, babciu…” - dzieci wykonują improwizacje ruchowa piosenki z
2. Nauka wiersza M. Ćwiek „Dla babci i dziadka” – nauka wiersza na pamięć
3. Zabawa przy piosence „Gimnastyczna wyliczanka” - dzieci naśladują za n-lem układ ruchowy do piosenki
4. Wyliczanka-rozśpiewanka – wskazywanie parzystych części ciała
5. Zabawy z figurami – dowolne dziecko kładzie figurę na środku dywanu; ta osoba, która ma taka sama dokłada ją do pozostałej
6. Spacer – oglądanie przyrody w zimowej szacie
7. Zabawy dowolne w sali – wdrażanie do zgodnej zabawy z innymi dziećmi
Mój dziadziuś
1. Zabawa „Witam tych, którzy..” mają dziadka imieniem, który ma wąsy…itp. - dzieci, które spełniają dane kryterium, wykonują czynność wskazane przez n-la...
diran