Analityczna_mikroskopia_elektronowa.pdf

(1153 KB) Pobierz
untitled
fizyka wczoraj, dziś i jutro
Analityczna mikroskopia elektronowa
w badaniach struktury materiałów
metalicznych
LUDWIK BŁAŻ
1. Wstęp
Chcąc poznać szerzej otaczający nas
świat, często sięgamy po takie narzędzia
jak luneta lub nowoczesny teleskop, które
pozwalają nam sięgnąć daleko w kosmos
i dostrzec ogromne obiekty, które dla zwy-
kłego obserwatora są tak małe, że nie mo-
że ich zobaczyć na niebie. Również pozna-
wanie mikrokosmosu, tego niezmiernie
małego świata, który jest w naszym bliskim
otoczeniu, wymaga użycia specjalnych na-
rzędzi. Należą do nich różnego typu mikro-
skopy optyczne i elektronowe. Korzystając
z możliwości powiększenia obserwowanych
obiektów zwiększamy w ten sposób zakres
naszych możliwości postrzegania mikro-
struktury materii. Spróbujmy zastanowić
się nad wielkościami obiektów, z którymi
mamy do czynienia w czasie obserwacji
za pomocą mikroskopii elektronowej, któ-
ra dostarcza obserwatorowi wielu interesu-
jących informacji o budowie i strukturze
mikroświata.
Metoda tworzenia powiększonego obra-
zu przedmiotu w prześwietleniowej mikro-
skopii elektronowej oparta jest na podob-
nych zasadach optyki jak w przypadku
mikroskopii optycznej. W typowym mikro-
skopie optycznym światło żarówki zostaje
skupione przez soczewkę kondensora (lub
wklęsłe lustro) i skierowane na częściowo
przeźroczysty preparat, np. skrzydełko mu-
chy. Obraz preparatu powiększony przez
soczewki obiektywu, okularu jest odtwarza-
ny bezpośrednio na siatkówce ludzkiego
oka („ ooo! – jaka wielka mucha! ”). Może-
my bezpośrednio obejrzeć szczegóły budo-
wy skrzydełka. Podobnie tworzony jest ob-
raz w prześwietleniowym mikroskopie
elektronowym, jakkolwiek użyte promie-
niowanie (światło), rodzaj soczewek, jak też
warunki odtworzenia obrazu widocznego
dla obserwatora, różnią się dość istotnie.
Przede wszystkim zamiast światła widzial-
nego stosowanego w mikroskopii optycznej,
w mikroskopie elektronowym wykorzystuje
się wiązkę elektronów przyśpieszonych
do dużej prędkości. Skrzydełko muchy jest
zbyt „grube” dla wiązki elektronowej, bę-
dzie więc „nieprzeźroczyste” podczas ob-
serwacji w mikroskopie elektronowym. Na-
tomiast bardzo cienka folia metalowa,
którą uważa się za „nieprzeźroczystą” dla
światła widzialnego, będzie „przeźroczysta”
dla wiązki elektronów. W tabeli 1 porówna-
no charakterystyczne cechy mikroskopu
optycznego i elektronowego.
Jednym z najważniejszych parametrów
mikroskopu jest zdolność rozdzielcza , która
określa najmniejszą odległość miedzy dwo-
ma punktami rozróżnianymi podczas ob-
serwacji pod mikroskopem. Przyjmuje się,
że przy maksymalnym użytecznym powięk-
szeniu mikroskopu człowiek z odległo-
ści 25 cm dobrze widzi dwa punkty na ekra-
nie mikroskopu znajdujące się w odległości
ok. 1 mm. Gdybyśmy dodatkowo zwiększyli
obraz rzutując go na przykład na duży
ekran, nie zobaczymy już więcej szczegółów
na tak powiększonym obrazie, bo nie po-
zwala na to zdolność rozdzielcza metody.
Mówimy wtedy o tzw. pustym powiększeniu.
Mikroskop optyczny pozwala na obser-
wację obiektów nie mniejszych niż ok. 1
4
fizyka w szkole
m
(0,001 mm). Można obserwować pyłki ro-
ślin, pierwotniaki w kropli wody lub duże
bakterie. Natomiast mikroskop elektrono-
wy daje znacznie większe możliwości po-
µ
6306872.012.png
fizyka wczoraj, dziś i jutro
Tabela 1. Podobieństwa i różnice w mikroskopii optycznej i elektronowej
Cecha urządzenia:
Mikroskop optyczny, prześwietleniowy
Prześwietleniowy mikroskop elektronowy
Oświetlenie
Światło widzialne,
λ
Wiązka elektronów,
λ
= 4000–8000 Å
= 0,04 Å
Maksymalne powiększenie 2 000 razy
5 000 000 razy, lub więcej
Zdolność rozdzielcza
1
µ
m, czyli 0 000 Å
1,4–2,2 Å
Sposób obserwacji
Bezpośredni (powiększony obraz powstaje
na siatkówce oka)
Pośredni (obraz tworzony jest na ekranie fluoryzującym)
Preparaty
Przeźroczyste optycznie
Przeźroczyste dla wiązki elektronów (niekoniecznie
przeźroczyste dla światła widzialnego)
Stosowane soczewki
Szklane, kwarcowe
Elektromagnetyczne, elektrostatyczne
większenia preparatu dochodzące do kilku
lub kilkunastu milionów razy. Warto zasta-
nowić się nad skalą takich powiększeń,
gdyż nasza wyobraźnia często jest ograni-
czona, zarówno gdy mówimy o kosmosie,
jak też mikrokosmosie, jakim jest przecież
struktura materiałów. Porównajmy więc
kilka przykładów: dwoma skrzydełkami
muchy powiększonymi 5 000 000 razy moż-
na byłoby przykryć drogę z Krakowa
do Tarnowa (ok. 70 km). Przy tej odległo-
ści bez kłopotu rozróżnilibyśmy dwa małe
ziarenka maku leżące gdzieś przy drodze.
Zdolność rozdzielcza mikroskopu elektro-
nowego jest tak duża, że możliwe są obser-
wacje szczegółowej budowy komórek ro-
ślinnych i ludzkich, a nawet ułożenia
atomów w kryształach metali i minerałów.
Tak wysoką rozdzielczość w mikroskopii
elektronowej uzyskuje się dzięki bardzo
krótkiej długości fali promieniowania zwią-
zanego z użyciem wiązki elektronowej.
Długość fali „światła” wiązki elektronowej
jest 10 5 razy mniejsza niż długość fali świa-
tła widzialnego.
Można też zadać sobie inne zastanawia-
jące pytanie: Jaką objętość materii przeba-
dano dotychczas za pomocą mikroskopów
elektronowych na całym świecie? Mikro-
skop elektronowy wynaleziono w latach
trzydziestych, a w laboratoriach badaw-
czych jest on wykorzystywany od cza-
su II wojny światowej. W okresie ostat-
nich 60 lat bardzo wzrosła ilość pracowni
elektronomikroskopowych i obecnie w ty-
siącach laboratoriów wykonuje się codzien-
nie nawet kilkadziesiąt zdjęć struktury róż-
nych materiałów. A więc: jaką część
Wszechświata poznaliśmy drogą mikrosko-
pii elektronowej? – szacowana objętość wy-
nosi zaledwie 0,7–0,8 mm 3 ! Czy wystarczy
nam wyobraźni, aby stwierdzić jak mało
wiemy o złożoności świata, który nas ota-
cza? Czy potrafimy patrząc w Kosmos, się-
gnąć następnie do naszego mikrokosmosu
i bez uczucia szoku wywołanego skalą ob-
serwacji powiedzieć: poznaliśmy świat?
Poznajmy teraz niektóre problemy zwią-
zane z badaniem tego mikrokosmosu
od strony użytkownika mikroskopu elek-
tronowego, który mikroskopię elektrono-
wą wykorzystuje przede wszystkim do ba-
dania struktury materiałów metalicznych.
2. Wiązka przyśpieszonych elektronów
jako forma promieniowania
Jak wcześniej wspomniano, wysokie po-
większenia uzyskiwane w mikroskopii elek-
tronowej są możliwe dzięki wykorzystaniu
wiązki elektronów do prześwietlenia obser-
wowanego obiektu. Wiązka przyśpieszo-
nych elektronów w mikroskopach elektro-
nowych jest wytwarzana w tzw. dziale
elektronowym (rys. 1).
Niewielki drut wolframowy, wygięty
w kształcie litery „V”, rozgrzany prądem
do temperatury powyżej 1000°C, emituje
chmurę elektronów na skutek efektu ter-
moemisji. Pomiędzy katodą, którą jest roz-
grzany drut wolframowy, a anodą umiesz-
czoną w dolnej części działa, wytworzona
jest różnica potencjałów, np. 100 000 V.
Elektrony, które wskutek termoemisji
przechodzą z powierzchni katody do próż-
6/2006
5
6306872.013.png
fizyka wczoraj, dziś i jutro
Długość fali związanej z poruszającą się
cząstką materii zgodnie z równaniem de
Broigle’a wynosi:
λ
=
mv
Rys.1. Schemat budowy działa elektronowego
Po podstawieniu do powyższego wzoru
obliczonej poprzednio prędkości elektronu
oraz wartości stałej Plancka , wartości
ładunku elektrycznego i masy spoczynko-
wej elektronu m = m o ), otrzymamy
uproszczony wzór na długość fali
ni, zostają przyśpieszone polem elektrosta-
tycznym w stronę anody.
Skupienie wiązki osiąga się przez wyko-
rzystanie pola elektrostatycznego wytwo-
rzonego przez tzw. cylinder Wehnelta , który
znajduje się na drodze wiązki między kato-
dą, a anodą. Jest to soczewka elektrosta-
tyczna, wytwarzająca ujemne pole poten-
cjału powodujące odpychanie ujemnie
naładowanych elektronów. Podobnie jak
światło widzialne przechodzące przez so-
czewkę skupiającą, wiązka elektronów zo-
staje skupiona przez cylinder Wehnelta
i skierowana przez otwór w anodzie do dal-
szej części kolumny mikroskopu.
Zgodnie z teorią dualizmu korpuskular-
no-falowego, każda cząstka materii posiada-
jąca ładunek elektryczny i rozpędzona
do prędkości bliskiej prędkości światła, wy-
kazuje cechy fali elektromagnetycznej
o długości fali zależnej od jej masy i prędko-
ści. Energia kinetyczna elektronu o masie
m o poruszającego się z prędkością v wynosi
λ
=
12 25
,
U p
długość fali w [Å]
U p – napięcie przyspieszające w [V]
Jest to wzór wyrażający przybliżoną war-
tość długości fali dla niezmiennej masy
elektronu. Jednakże, przy napięciach więk-
szych od ok. 6 kV elektrony osiągają tak
dużą prędkość, że zaczyna być zauważalny
efekt relatywistycznego przyrostu ich masy.
Masa elektronu rośnie wraz z jego prędko-
ścią zgodnie z równaniem:
λ
m
=
m
o
v
c
2
1
2
gdzie:
c – prędkość światła
Podstawiając powyższą zależność do
równania de Broigle’a otrzymujemy wzór
na długość fali z uwzględnieniem relatywi-
stycznego przyrostu masy elektronu:
mv
2
E
=
o
k
2
1
2225
,
λ
=
U
Elektron o ładunku e , rozpędzony w po-
lu potencjału wytworzonego przez napięcie
przyśpieszające U p uzyskuje energię równą,
czyli
U
⋅ −
1
p
p
10210 6
Obliczając dla przykładu długość fali
dla 100 000 V otrzymamy
eU mv
p
=
2
= 0,04 Å, a więc
wartość o 5 rzędów wielkości mniejszą niż
dla światła widzialnego. Długość fali pro-
mieniowania ma duży wpływ na zdolność
rozdzielczą mikroskopu, czyli możliwość
rozróżnienia najmniejszych szczegółów ob-
serwowanego obiektu. Zdolność rozdzielcza
może być opisana zależnością:
λ
o
2
Z tej zależności można obliczyć przybli-
żoną prędkość elektronu:
v
=
2
eU
m
p
o
6
fizyka w szkole
gdzie:
,
6306872.014.png 6306872.015.png 6306872.001.png 6306872.002.png
fizyka wczoraj, dziś i jutro
=⋅ ⋅
A C f
3
4 4
a)
gdzie:
δ
zdolność rozdzielcza (najmniejsza od-
ległość między drobinami widocznymi
pod mikroskopem)
– długość promieniowania
C f – aberracja sferyczna soczewki
Z powyższego wzoru widać, że wzrost na-
pięcia przyśpieszającego, powodując zmniej-
szenie długości fali (
), umożliwia tym sa-
mym zwiększenie zdolności rozdzielczej.
W praktyce jednak o zdolności rozdzielczej
mikroskopu – w znacznie większym stopniu
niż długość fali – decydują wady soczewek
i całego układu optycznego, a także stabil-
ność układu elektronicznego i zewnętrzne
zakłócenia pola magnetycznego.
Zależność długości fali od napięcia przy-
śpieszającego pokazano na rys. 2. Wzrost
napięcia w zakresie kilku milionów Volt
nie zmniejsza w istotny sposób długości fa-
li, rosną natomiast koszty konstrukcji dzia-
ła i całego układu mikroskopu elektrono-
wego. Na rys. 3 pokazano dla porównania
λ
b)
Rys.2. Wpływ napięcia przyśpieszającego nadługość
fali wiązki elektronowej: linią niebieską zaznaczono
rzeczywistą długość fali obliczoną zuwzględnieniem
relatywistycznego przyrostu masy elektronu (gdyby
masa elektronu nie zmieniała się, wtedy wartości
λ
Rys.3. Mikroskop elektronowy: a) typ JEM 2010, napię-
cie przyśpieszające200 kV; b) mikroskop wysokonapię-
ciowy (1 MV) f-my JEOL: wewnątrz pojemnika widoczne-
go wgórnej części mikroskopu znajduje się działo
elektronowe, wdolnej części –kolumna zawierająca
układ optyczny mikroskopu.
zmieniałyby się zgodnie zlinią cienką).
6/2006
7
δ λ
λ
6306872.003.png 6306872.004.png 6306872.005.png 6306872.006.png 6306872.007.png 6306872.008.png 6306872.009.png 6306872.010.png
fizyka wczoraj, dziś i jutro
typowe wymiary mikroskopów o napięciu
przyśpieszającym 200 kV i 1000 kV. Po-
mimo dużych kosztów budowy i eksploata-
cji wysokonapięciowych mikroskopów
elektronowych, są one bardzo cenione ze
względu na ważną zaletę, którą jest zdol-
ność do prześwietlania „grubych” prepara-
tów. O ile w typowym mikroskopie o napię-
ciu przyspieszającym 200 kV, próbka nie
powinna być grubsza niż ok. 1000 Å
(0,0001 mm), to w mikroskopie o napięciu
przyspieszającym 2 MV można prześwietlić
bardzo „gruby” preparat, np. folię alumi-
niową o grubości 7–10
Rys.4. Uproszczony schemat prześwietleniowego mikro-
skopu elektronowego: K1, K2 –soczewki kondensoro-
we, P –preparat, Ob –soczewka obiektywowa, P –so-
czewka pośrednia, Pr –soczewka projekcyjna, E–ekran
pokryty luminoforem, F –kaseta zkliszami fotograficzny-
mi,V–zawory próżniowe
3. Układ optyczny
mikroskopu elektronowego
Uproszczony schemat układu optyczne-
go typowego prześwietleniowego mikro-
skopu elektronowego pokazano na rys. 4.
Wiązka elektronowa, wytworzona w dziale
elektronowym, przechodzi wzdłuż tzw. osi
optycznej mikroskopu do soczewek kon-
densora (K1 i K2), gdzie zostaje skupiona
i skierowana na preparat umieszczonym
w specjalnym uchwycie. Następnie, po
przejściu przez preparat, wiązka elektro-
nów przechodzi do kolejnych soczewek
układu powiększającego: soczewki obiekty-
wowej (Ob), pośredniej (P) i projekcyjnej
(Pr). W nowoczesnych mikroskopach może
być więcej soczewek i układ optyczny może
być znacznie bardziej złożony w porówna-
niu ze schematem pokazanym na rysunku.
Po przejściu przez układ soczewek kon-
densora, wiązka elektronów zostaje sku-
piona na małej powierzchni preparatu. Ob-
raz obszaru oświetlonego wiązką zostaje
następnie powiększony – najpierw przez
soczewkę obiektywową, następnie pośred-
nią, a na końcu – po powiększeniu przez
soczewkę projekcyjną – obraz jest rzutowa-
ny na ekran fluorescencyjny E .
Pod wpływem padających elektronów
ekran świeci zielonkawo-żółtym światłem
pozwalając na pośrednią obserwację obra-
zu badanej próbki przez szybkę okienka
w kolumnie mikroskopu.
Pod ekranem znajduje się kaseta F z kli-
szami fotograficznymi. Podniesienie ekra-
nu umożliwia zarejestrowanie obrazu bez-
pośrednio na kliszy fotograficznej, gdyż
wiązka elektronów pozwala naświetlić kli-
szę podobnie jak światło widzialne.
Wewnątrz kolumny mikroskopu, zawie-
rającej działo elektronowe, układ optyczny,
ekran i kasetę fotograficzną, musi być wy-
tworzona bardzo wysoka próżnia. Niskie
ciśnienie (10 –4 –10 –5 Tr) jest niezbędne
w celu uniknięcia jonizacji resztek gazów
przez wysokoenergetyczne promieniowa-
nie i umożliwia swobodne poruszanie się
elektronów na ich długiej drodze między
działem a ekranem mikroskopu.
Próżnię uzyskuje się za pomocą co naj-
mniej dwustopniowego układu pompujące-
go, w skład którego wchodzi pompa mecha-
niczna (np. pompa rotacyjna) i co najmniej
jedna pompa pracująca w warunkach niskie-
go ciśnienia (np. pompa dyfuzyjna). Układ
pomp połączony jest z zaworami próżniowy-
mi sterowanymi najczęściej przez program
komputerowy. Odpowiednie otwieranie i za-
mykanie zaworów (V1, V2) umożliwia naj-
pierw skierowanie gazów z kolumny wprost
do pompy mechanicznej i wytworzenie
wstępnej próżni w kolumnie mikroskopu,
ok. 10 –3 Tr. Następnie, po włączeniu do
obiegu próżniowego dodatkowo pompy dy-
fuzyjnej, uzyskuje się wysoką próżnię (co-
8
fizyka w szkole
m, używaną m.in.
do opakowywania żywności.
µ
6306872.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin