Editable Poly - wstęp do modelowania.pdf

(1512 KB) Pobierz
Editable Poly.doc
1. Editable Poly – wstęp do modelowania
W tym i następnych tutorialach postaram się omówić narzędzia do modelowania metodą
Edit Poly (na przykładzie maxa7). Będę tutaj używał następujących skrótów (kto czytał
tutoriale z www.onnovanbraam.com pewnie kojarzy):
- EP: Editable Poly
- VSO: Vertex Sub-Object
- ESO: Edge Sub-Object
- PSO: Polygon Sub-Object
- MS : MeshSmooth
Zaczynamy
Na początek tworzymy boxa o dowolnych wymiarach i klikamy na niego prawym
przyciskiem myszy i z menu wybieramy Convert To: i następnie Convert to Editable Poly:
LUB
W stosie modyfikatorów klikamy prawym przyciskiem myszy na nazwe naszego obiektu i
wybieramy Editable Poly:
Tryb Editable Poly składa się z 5 zasadniczych typów:
Verte – wierzchołki
Edge – krawędzie
Border – Obramowania (obrazek poniżej)
Polygon – polygony, powierzchnie
428553645.009.png 428553645.010.png 428553645.011.png
Segment – grupy poligonów które nie mają żadnego vertexa wspólnego, nie są z sobą
połączone.
Zanim przystąpisz do modelowania włącz w viewporcie Edged Faces (F4)
Przełączać między poszczególnymi trybami Sub-Object możesz w stosie modyfikatorów
jeśli rozwiniesz drzewo Editable Poly lub w Rolecie Selection.
2. Editable Poly – Vertex Sub-Object
Prawdopodobnie najczęściej wykorzystywany tryb (przynajmniej przeze mnie) , edycja
odbywa się poprzez przemieszczanie vertexów, punktów, kropek, czy jakkolwiek to
nazwiecie, widoczne są jako małe niebieskie kropki (gdy są niezaznaczone), czerwone
(gdy są wyselekcjonowane) lub odcienie żółci i pomarańczy, ale o tym za chwile, przy
Soft Selection. Vertexy połączone są miedzy sobą między sobą liniami – edgami. W tym
trybie możemy dowolnie przesuwać vertexy przy pomocy Select/Move, aby zaznaczyć
kilka vertexów użyj crtl, aby usunąć vertexy z zaznaczenie użyj alt-a. Poniżej znajduje się
krótki opis funkcji dostępnych w VSO.
Selection:
Ignore Backfacing – zaznaczenie tej opcji powoduje, że
zaznaczane będą tylko vertexy znajdujące sie po stronie „od
kamery” , Np włącz tryb przezroczystości (Alt + X ) i spróbuj
zaznaczyć vertex po drugiej stronie obiektu – nie można.
Shrink – zmniejsza zaznaczenie o jedną grupę vertexów
znajdujących sie na brzegu zaznaczenia, aby ta funkcja
zadziałała musimy mieć miejsce od którego zacznie zmniejszać
zaznaczenie, tzn. nie możemy nieć zaznaczonych wszystkich
vertexów.
Grow – Przeciwieństwo Shrink, aby zadziałała musimy mieć zaznaczony co najmniej 1
vertex, od którego zacznie się powiększanie.
Poniżej znajduje się informacja o numerze zaznaczonego vertexa lub gdy mamy
naznaczonego więcej niż jednego – o liczbie zaznaczonych vertexów. Uwaga, nie pomyl
wyrażeń:
Vertex 523 selected – zaznaczony vertex o numerze 523
523 Vertices Selected – zaznaczono 523 różne vertexy
428553645.012.png 428553645.001.png
Soft Selection (zaznaczanie nieostre):
Jeśli normalnie poddajemy grupę vertexów modyfikacjom, to
ich siła jest jednakowa dla wszystkich i zawsze maksymalna.
Jesli użyjemy Soft Selection vertexy zostaną podzielone na
grupy o różnej sile oddziaływania, np jeśli vertex 1
przesuniemy o 10 cm to vertex znajdujący się w jego pobliżu
zostanie przesunięty tylko o np 5 cm. O tym jak mocno na
vertex oddziałują modyfikacje informuje nas jego kolor
(czerwony – 100%, niebieski – 0%). Spójrz na poniższy
rysunek – uzyskałem go poprzez przesunięcie jednego vertexa.
UWAGA : Przemieszczanie vertexów w trybie Soft Selection jest
nieodwracalne, jeśli przesuniemy vertex tak jak na poniższym
rysunku, to niemożliwe jest przywrócenie go do poprzedniego
stanu (przy użyciu Soft Selection).
Edge Distance – ta opcja ustanawia limit na oddziaływanie
zaznaczenia, po prostu nie możemy zaznaczyć dalej niż wartość
ustanowiona w okienku obok wartości (ilość edgów od
zaznaczonego vertexa).
Affect Backfacing – Jeśli ta opcja jest
odznaczona, to vertexy będące naprzeciw
naszego zaznaczenia są unieruchomione,
jeśli jest włączona możemy przesuwać
wszystkie vertexy. Aby się przekonać na
czym polega ta funkcje utwórz boxa o
wymiarach 100x100x100 i po 10
segmentów. Teraz zaznacz jeden vertex
na przedniej ścianie i ustaw fallof na 100.
Powinieneś mieć coś takiego jak na
poniższym rysunku (1) potem obróć go
tak, żeby widzieć przeciwległą ściankę,
(2) z włączonym Effect Backfacing, (3) z
wyłączonym.
Fallof, Pinch i Bubble – te parametry odpowiadają za kształt naszego zaznaczenia –
efekty ich zmian możemy obserwować na znajdującym się niżej wykresie.
Shaded Face Toggle :Dodatkowo koloruje ścianki (nie tylko vertexy), żeby zobrazować co
i z jaką wartością mamy zaznaczone (zastosowałem ją do prezentacji działania Effect
Backfacing) Bardzo pomocna opcja.
428553645.002.png 428553645.003.png 428553645.004.png
Lock Soft Selection – blokuje nasze zaznaczenie, możemy wtedy dodawać vertexy „na
twardo” tzn. dodane vertexy będą miały maksymalną siłę oddziaływania (będą miały
kolor czerwony)
Paint Soft Selection – bardzo użyteczna funkcja, która pojawiła się w maxie 7, służy do
malowanie zaznaczeń, tak jak pędzlem w dowolnym programie
do grafiki 2d.
Paint – maluje zaznaczenie.
Blur – Zmiękcza namalowany obszar
Revert – przeciwieństwo Paint, służy do odznaczania.
Selection Value – określa maksymalna wartość z jaką będzie
malowane zaznaczenie (zakres 0-1 ) UWAGA – ta opcja
pozwala na zamalowanie wcześniej utworzonego zaznaczenia
(z wyższą wartością)
Brush Size – tego chyba nie trzeba tłumaczyć – rozmiar
naszego pędzla
Brush Streanght – to samo co Selection Value z tym, że nie pozwala na na zamalowanie
selekcji o wyższej wartości selekcją o wartości niższej (bardziej obrazowo : na
czerwonym nie pozwala namalować żółtego, pomarańczowego, ani innego koloru)
Brush Options – otwiera dodatkowe okienko z zaawansowanymi ustawieniami pędzla.
Brush Properties
Max, Min Strenght, Max, Min Scale - tych opcji nie rozumie do końca, wydaje mi się, że
odpowiadają one za kształt pędzla, jeżeli korzystamy z tabletu.
Poniżej mamy znane z innych części maxa okienko, gdzie definiujemy jak będzie się
zmieniać wartość zaznaczenia w odległości od środka pędzla.
Jeszcze niżej mamy standardowe narzędzia to nawigacji w powyższym okienku.
Na samym dole mamy kilka presetów co do zmiany natężenia naszego pędzla (to co
przedstawia ten wykres wyżej)
Mirror – pozwala na malowanie identycznych selekcji z dwóch stron naszego obiektu
dzięki ustawieniu płaszczyzny wobec której selekcja będzie odbijana.
Obok wybieramy wobec jakiej osi będzie ustawiona nasza płaszczyzna odbijająca (nasze
lustro)
Offset - to oczywiście przesunięcie
Gizmo Size - to rozmiar naszej płaszczyzny
428553645.005.png 428553645.006.png
Wszystko doskonale przedstawia poniższy rysunek:
Display Options – opcje wyświetlania
Draw Ring – pokazuje kółko obrazujące rozmiar naszego pędzla.
Draw Normal – pokazuje normalną do powierzchni na której dokonujemy zaznaczenia.
Draw Trace – pokazuje cienką czerwoną linią, ścieżkę po jakiej malujemy nasze
zaznaczenie (gdy puścimy przycisk myszy – znika)
Normal Scale – jeżeli zdecydujemy sie na pokazywanie normalnej, to ten parametr
określa jej długość.
Marker – pokazuje na końcu naszej normalnej małe kółko – kompletnie bezużyteczna
opcja.
Misc
Trace Depth – chodzi tutaj o szybkośc działania narzędzia (przy zaznaczaniu nie ma to
żadnego znaczenia, ale przy np. Paint Deformation wyższe wartośc oznaczają szybsze
działanie, ale również większą ilość zajętego RAM-u)
Update On Mouse Up – uaktualnia obraz tylko po zakończeniu rysowania i puszczeniu
klawisza myszy – w przypadku selekcji nie należy go włączać)
428553645.007.png 428553645.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin