Zabawy które pomagają dzieciom - Magdalena Kołodziejczyk.pdf

(238 KB) Pobierz
Zabawy, które pomagają dzieciom
Magdalena Kołodziejczyk
ZABAWY, KTÓRE
POMAGAJĄ DZIECIOM
Czyli jak urozmaicić zajęcia rewalidacyjne
z najmłodszymi uczniami
Katalog zabaw
1
WPROWADZENIE
Bardzo lubię odwiedzać sklepy z zabawkami. Sprawia mi duŜo radości wyszukiwanie
tych „mądrych”, które nie tylko bawią ale i uczą małego człowieka umiejętności niezbędnych
w dalszym Ŝyciu. Ciekawe są teŜ dla mnie obserwacje zachowań dzieci i dorosłych we
wspomnianych sklepach. Na ogół najmłodsi okazują swe zadowolenie z pobytu w sklepie;
dorośli nerwowo reagują na zachcianki malucha. Sposoby rozwiązania tej sytuacji są róŜne:
od wytłumaczenia, Ŝe mama nie ma ze sobą pieniędzy, poprzez kategoryczne „wychodzimy,
bo przecieŜ w domu masz cały karton zabawek, a na wymuszonym przez dziecko kupowaniu
kończąc. Zawsze wtedy wspominam swoje dzieciństwo, kiedy w sklepach nie było nic, a
zabawki, jeśli juŜ, to były szare i brzydkie, tandeta. No, moŜe z wyjątkiem hitów jakimi były
lalki – bobasy i wózki dla lalek – prawdziwe głębokówki.
Mimo to moje wspomnienia pełne są radosnych chwil przeŜytych na zabawie, którą
organizowali rodzice, chociaŜ częściej dziadkowie. CO ciekawe, nie uŜywali zabawek, tylko
ofiarowywali nam swój czas, swoją bliską i Ŝyczliwą obecność i nie krępowali naszej
spontanicznej aktywności. Tych chwil nie zapomnę nigdy. Ktoś spyta, dlaczego?
Ja juŜ wiem i tą wiedzą chcę się z Tobą, Drogi Czytelniku, podzielić.
2
ROZDZIAŁ I
O tym, czym jest zabawa i jak sprawić, by zawsze była czasem radości
Zabawa jest naturalną potrzebą dzieci na całym świecie. Najogólniej moŜna ją
zdefiniować jako samodzielną, spontaniczną aktywność przejawianą przez dziecko, która
sprawia mu radość. Wspominam tu o samodzielnym działaniu, gdyŜ zabawę zaczniemy
omawiać juŜ na etapie Ŝycia płodowego, gdzie dziecko bawi się – podejmuje te aktywności,
które będą mu niezbędne, by przeŜyć poza łonem matki.
W zabawie dziecko zaspokaja róŜnorodne potrzeby, a szczególnie: ruchu, poznawczą
i twórczą. Co waŜne, zaspokajanie t6ych potrzeb występuje takŜe u dzieci
z niepełnosprawnością intelektualną, z ta tylko róŜnicą, Ŝe są słabiej wyraŜane a
zorganizowanie zabawy wymaga pomocy dorosłych. Dzięki zabawie rozwój psychofizyczny
dziecka jest nieustannie stymulowany i to poprzez oddziaływanie na wszystkie zmysły, stąd
brak aktywności zabawowej u dziecka stanowi sygnał, Ŝe wymaga ono obserwacji i wsparcia
w rozwoju. Z powyŜszej definicji naleŜy teŜ zaakcentować przeŜywanie radości z działania,
co sprawia, Ŝe dziecko jest zrelaksowane, rozluźnione, ma zapewnione poczucie
bezpieczeństwa.
Zabawa rozwija się, doskonali proporcjonalnie do wieku dziecka. (Opóźnienie w
podejmowaniu aktywności zabawowych występuje u dzieci z niepełnosprawnością
intelektualną). Dziecko, które jest własnym terapeutą, jak słusznie zauwaŜa Hanna
Olechnowicz, samo będzie organizować sobie zabawę stosownie do swoich moŜliwości.
Dotyczy to teŜ grupy dzieci niepełnosprawnych, choć tu repertuar zabaw jest ograniczony.
Jaka zatem jest rola rodziców, opiekunów, terapeutów w czasie zabawy? Czy dziecko
rzeczywiście moŜemy pozostawić samemu sobie? OtóŜ, nie. Rolą dorosłych jest opieka nad
dzieckiem podczas zabawy i dbanie o jego bezpieczeństwo.
Powstaje zatem pytanie : jakie zabawy zaoferować dzieciom? Rodzajów zabaw jest
wiele; wszystko zaleŜy od kryterium, jakie przyjmiemy.
Ze względu na zaangaŜowanie dorosłych w zabawę mówimy o:
·
zabawie dyrektywnej, czyli zorganizowanej i prowadzonej przez dorosłego;
·
zabawie niedyrektywnej, czyli wymyślonej przez dziecko, które się bawi, a dorosły
dyskretnie go dogląda, czy jest bezpieczne.
3
Uwzględniając czas pojawiania się zabaw w Ŝyciu dziecka mówimy o:
·
zabawie prenatalnej, czyli aktywności zabawowej podejmowanej w łonie matki do
narodzin;
·
zabawie postnatalnej, czyli aktywności zabawowej podejmowanej po narodzinach.
MoŜna teŜ przyjąć kryterium zabawy uwzględniające liczbę jej uczestników i wtedy mówimy
o:
·
zabawie indywidualnej, gdzie dziecko samodzielnie podejmuje aktywność zabawową
(wyjątek stanowić moŜe ciąŜa mnoga, gdzie dzieci bawią się razem);
·
zabawie w diadzie, gdzie dziecku towarzyszy dorosły bądź inne dziecko;
·
zabawie grupowej, gdy w zabawie udział biorą przynajmniej trzy osoby.
Wreszcie naleŜy wspomnieć o podziale zabaw ze względu na rodzaj podejmowanej
aktywności. WyróŜniamy tu;
·
zabawy z ciałem;
·
zabawy ortofoniczne, którym towarzyszy naśladowanie odgłosów i głosów
nadawanych przez ludzi, zwierzęta, przedmioty ;
·
zabawy paluszkowe;
·
zabawy tworzywami bezkształtnymi;
·
zabawy manipulacyjne, w których dziecko poznaje róŜne przedmioty poprzez ich
badanie palcami, to takŜe wyrzucanie zabawek z kojca, odrzucanie (uwolnienie
przedmiotu z dłoni i wyrzucenie go w przestrzeń) czy wreszcie wkładanie jednego
przedmiotu w drugi 1 ;
·
zabawy konstrukcyjne, czyli budowanie z klocków (według schematu: pion – poziom)
początkowo bez planu, później według wzoru 2 , to takŜe majsterkowanie, polegające
na „wytwarzaniu przedmiotów z róŜnych materiałów wymagających pewnej obróbki i
montaŜu, narzędzi i środków wiąŜących” 3 (chodzi tu o zestawy: LEGO, MAŁY
MAJSTERKOWICZ itp. ;
·
zabawy tematyczne, w których dzieci odzwierciedlają sytuacje Ŝycia codziennego i
często wcielają się w role dorosłych (zabawa w: SKLEP, DOM, FRYZJERA itp.) ;
Por. E. Franus, Rozwój niemowlęcia, Nasza Księgarnia, Warszawa 1984, s. 98 – 100
2 por. E. Franus, Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym, Nasza Księgarnia, Warszawa 1975, s. 34
3
por. tamŜe, s. 106
4
1
·
zabawy w role, typowy przykład tej zabawy to zabawa w lekarza i relacja: lekarz -
pacjent;
·
zabawy muzyczne, którym towarzyszą instrumenty i śpiew;
·
zabawy ruchowe uwzględniające rozwój fizyczny dziecka;
·
zabawy muzyczno – ruchowe, w których piosence towarzyszy określona zabawa, np.:
ROLNIK SAM W DOLINIE, STARY NIEDŹWIEDŹ, NIE CHCĘ CIĘ ZNAĆ,
BUDUJEMY MOSTY itd.;
·
zabawy dydaktyczne, w których prowadzący je (najczęściej nauczyciel) oddziałuje na
poszczególne zmysły;
·
zabawy stolikowe, takie jak: gry planszowe, zabawy z kartką i ołówkiem (kółko –
krzyŜyk, wisielec – inaczej Pinokio, układanie wyrazów z wyrazu wzorcowego)
układanki, loteryjki obrazkowe, bierki, pchełki;
·
zabawy z kocem;
·
zabawy w ciemności.
Pozostałe rodzaje zabaw zostaną omówione w kolejnych rozdziałach, poniewaŜ są niezwykle
cenne dla rozwoju dzieci, a niedoceniane przez rodziców i terapeutów, a których wielkość
wyraŜa się w ich prostocie.
Kiedy przeanalizujemy zacytowane rodzaje zabaw, zapewne pomyślimy teŜ o tym ,
dlaczego dzieci się bawią. W dodatku wszystkie, niezaleŜnie od miejsca urodzenia, płci, rasy.
Albo jeszcze inaczej: dlaczego nieodłącznym elementem dzieciństwa jest zabawa?
Sprawa jest dość oczywista, ale dla porządku usystematyzujemy korzyści, jakie dzieci czerpią
z zabawy. A są to:
1. zaspokojenie potrzeby ruchu, aktywności;
2. przeŜywanie uczucia bycia sprawcą czegoś;
3. przeŜywanie i właściwe kanalizowanie emocji;
4. uczenie się zachowań aprobowanych społecznie;
5. nabywanie umiejętności komunikacyjnych (werbalnych i niewerbalnych) oraz ich
rozwijanie;
6. nauka funkcjonowania w grupie społecznej;
7. rozwijanie wyobraźni;
8. poznawanie siebie (swojego ciała);
9. poznawanie i organizowanie otaczającej przestrzeni;
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin