full-version-informatyka-europejczyka-zeszyt-cwiczen-dla-szkoly-podstawowej-kl-iv-vi-edycja-windows-vista-linux-ubuntu-ms-office-2007-openofficeorg-czesc-ii_iecwsp.pdf

(15930 KB) Pobierz
666177241 UNPDF
Informatyka Europejczyka.
Zeszyt æwiczeñ dla szko³y
podstawowej, kl. IV – VI.
Edycja: Windows Vista,
Linux Ubuntu, MS Office 2007,
OpenOffice.org. Czêœæ II
Autor: Danuta Kia³ka, Katarzyna Kia³ka
ISBN: 978-83-246-2301-3
Stron: 136
Komputery s¹ wszêdzie — spotykamy je w domu, szkole, sklepach i setkach innych
miejsc. Zapewniaj¹ nam dostêp do informacji, rozrywkê i narzêdzia pomocne w nauce
i pracy. Umiejêtnoœæ obs³ugi komputera jest przydatna ju¿ dziœ, a w przysz³oœci bêdzie
wrêcz niezbêdna. Dziêki komputerowi rozwi¹¿esz zadanie domowe z matematyki,
przygotujesz interesuj¹ce materia³y na lekcje biologii, historii i fizyki, a jeœli jakieœ
zagadnienie poruszone na lekcji zainteresuje Ciê bardziej, w internecie na pewno
znajdziesz na jego temat mnóstwo ciekawych informacji. Musisz jednak zrobiæ pierwszy
krok — poznaæ mo¿liwoœci komputera i dowiedzieæ siê, jak je wykorzystaæ.
Edycja: Windows Vista, Linux Ubuntu, MS Office 2007, OpenOffice.org nauczy³eœ siê
korzystaæ z podstawowych mo¿liwoœci komputera. Dowiedzia³eœ siê, z jakich
elementów zbudowany jest zestaw komputerowy i do czego s³u¿y system operacyjny.
Pozna³eœ przeznaczenie plików oraz folderów i skorzysta³eœ z internetu.
Informatyka Europejczyka. Zeszyt æwiczeñ dla szko³y podstawowej. Edycja: Windows
Vista, Linux Ubuntu, MS Office 2007, OpenOffice.org. Czêœæ II to œwietne uzupe³nienie
podrêcznika. W tej ksi¹¿ce, bêd¹cej kontynuacj¹ czêœci I, znajdziesz kolejne zadania,
dziêki którym sprawdzisz w praktyce swoj¹ wiedzê informatyczn¹. Wykonuj¹c
æwiczenia z tej czêœci, nauczysz siê przeprowadzaæ obliczenia oraz rysowaæ wykresy,
korzystaj¹c z arkusza kalkulacyjnego, stworzysz w³asn¹ prezentacjê multimedialn¹
oraz znajdziesz w internecie interesuj¹ce Ciê informacje. Dowiesz siê tak¿e, do czego
jeszcze mo¿na wykorzystaæ komputery.
666177241.007.png 666177241.008.png
Spis treści
1. Arkusz kalkulacyjny 7
1.1. Arkusz kalkulacyjny — pierwsze kroki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
1.2. Pierwsze kroki w arkuszu — ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
1.3. Poznajemy zastosowania arkusza — działania arytmetyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
1.4. Poznajemy zastosowania arkusza — funkcja SUMA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
1.5. Poznajemy zastosowania arkusza — średnia arytmetyczna, kopiowanie formuł. . . . . . . . . . . . . 20
1.6. Zastosowania arkusza — ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
1.7. Modyikacja arkusza. Podgląd wydruku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
1.8. Modyikacja arkusza. Podgląd wydruku. Porządkowanie danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
1.9. Modyikacja arkusza. Podgląd wydruku. Porządkowanie danych. Ćwiczenia utrwalające . . . . 27
1.10. Arkusz kalkulacyjny — ćwiczenia utrwalające, rozszerzające i sprawdzające . . . . . . . . . . . . . . . 28
1.11. Jak powstaje wykres?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
1.12. Wykres w arkuszu kalkulacyjnym — ćwiczenia utrwalające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
1.13. Ustawienie wydruku, wydruk gotowych prac . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
1.14. Ustawienie wydruku, wydruk gotowych prac — ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
1.15. Ćwiczenia utrwalające, rozszerzające i sprawdzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
1.16. Podsumowanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
2. Prezentacja multimedialna 39
2.1. Prezentacja multimedialna — wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
2.2. Prezentacja multimedialna — plan pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
2.3. Tworzenie prezentacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
2.4. Tworzenie prezentacji — ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
2.5. Przygotowanie slajdu zgodnie z opisem. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
2.6. Przygotowanie slajdu według instrukcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
2.7. Animacje, przejścia slajdów, efekty specjalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
2.8. Animacje, przejścia slajdów, efekty specjalne — ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
2.9. Samodzielnie tworzymy prezentację na zadany temat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
2.10. Samodzielnie tworzymy prezentację na zadany temat — ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
2.11. Samodzielnie tworzymy prezentację na zadany temat — ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
2.12. Samodzielnie tworzymy prezentację na zadany temat — ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
2.13. Wydruk, prezentacja i omówienie przygotowanych prac — cz. I . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
2.14. Prezentacja i omówienie przygotowanych prac — cz. II . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
2.15. Prezentacja i omówienie przygotowanych prac — cz. III . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
2.16. Podsumowanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
666177241.009.png 666177241.010.png
3. Internet jako źródło informacji 73
3.1. Internet, przeglądarka internetowa — wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
3.2. Internet, przeglądarka internetowa — ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
3.3. Poznajemy zasoby internetu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
3.4. Poznajemy zasoby internetu — ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
3.5. Komunikowanie się za pomocą komputera. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
3.6. Komunikowanie się za pomocą komputera — ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
3.7. Internet źródłem informacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
3.8. Internet źródłem informacji — ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
3.9. Opracowanie materiałów do prezentacji
w dokumencie tekstowym i prezentacji multimedialnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
3.10. Opracowanie materiałów do prezentacji
w dokumencie tekstowym, przygotowanie do druku. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
3.11. Opracowanie i wydruk przygotowanych dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
3.12. Prezentacja i omówienie przygotowanych prac . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
3.13. Prezentacja i omówienie przygotowanych prac . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
3.14. Podsumowanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
4. Komputer w naszym otoczeniu 101
4.1. Poznajemy zastosowanie komputerów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
4.2. Poznajemy urządzenia oparte na technologii komputerowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
4.3. Komputery wokół nas — omówienie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
4.4. Komputery wokół nas — opracowanie dokumentu tekstowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
4.5. Prezentacja i omówienie przygotowanych zadań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
4.6. Podsumowanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
Dodatek A. Powtórzenie i utrwalenie wiadomości 114
A.1. Pytania utrwalające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
A.2. Ćwiczenia utrwalające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
A.3. Przygotowanie wspólnego projektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
A.4. Opracowanie i wydruk materiałów do prezentacji projektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
A.5. Prezentacja i omówienie prac . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
A.6. Podsumowanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
Bibliograia
131
666177241.001.png
1.3.
Poznajemy zastosowania
Liczba punktów
arkusza — działania arytmetyczne
Ćwiczenie 1. W nowym arkuszu zastosuj cieniowanie komórek z rysunku 1.4.
Rysunek 1.4.
Zamknij arkusz, zapisując go w pliku o nazwie cieniowanie w katalogu OBLICZENIA .
Ćwiczenie 2. W nowym arkuszu zastosuj formatowanie tekstu, jak na rysunku 1.5.
Rysunek 1.5.
Zamknij arkusz, zapisując go w pliku o nazwie tekst w katalogu OBLICZENIA .
1
666177241.002.png 666177241.003.png 666177241.004.png 666177241.005.png
Ćwiczenie 3. Poniższe polecenia wykonaj w nowym arkuszu.
  Do komórki D3 wpisz imię Zuzia.
  Do komórki D5 wpisz liczbę 8.
  Do komórki D4 wpisz imię Martynka.
  Do komórki D6 wpisz liczbę 16.
Powiedz, jak Excel wyrównuje tekst wpisany w komórkach, a jak liczby.
  Do komórki F3 wpisz liczbę 5,25.
  Do komórki F5 wpisz 31.6.
  Do komórki F4 wpisz liczbę 31,6.
  Do komórki F6 wpisz 66.22.
Powiedz, czy wpisałeś liczby. Jak Excel wyrównuje w komórkach wpisane liczby? Zamknij arkusz, bez
zapisywania na dysku.
Ćwiczenie 4. Wykonaj polecenia w nowym arkuszu.
Do komórki B5 wpisz formułę =2+3 .
Wciśnij klawisz Enter .
Ustaw kursor ponownie w komórce B5 .
Powiedz, co widzisz w komórce, a co na pasku formuły.
Do komórki B6 wpisz formułę =C3 .
Wciśnij klawisz Enter .
Powiedz, jaka wartość pojawiła się w komórce B6 . Zamknij arkusz, bez zapisywania na dysku.
Ćwiczenie 5. Wykonaj w nowym arkuszu dowolne działania arytmetyczne na konkretnych
liczbach.
Przykłady:
= (14 + 16) / 5;
= (125 – 25) / (6,4 + 3,6)
WskazóWka
W formułach używaj tylko nawiasów zwykłych („okrągłych”).
1
666177241.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin