full-version-informatyka-europejczyka-zeszyt-cwiczen-dla-szkoly-podstawowej-kl-iv-vi-edycja-windows-vista-linux-ubuntu-ms-office-2007-openofficeorg-czesc-ii_iecwsp.pdf
(
15930 KB
)
Pobierz
666177241 UNPDF
Informatyka Europejczyka.
Zeszyt æwiczeñ dla szko³y
podstawowej, kl. IV – VI.
Edycja: Windows Vista,
Linux Ubuntu, MS Office 2007,
OpenOffice.org. Czêœæ II
Autor: Danuta Kia³ka, Katarzyna Kia³ka
ISBN: 978-83-246-2301-3
Stron: 136
Komputery s¹ wszêdzie — spotykamy je w domu, szkole, sklepach i setkach innych
miejsc. Zapewniaj¹ nam dostêp do informacji, rozrywkê i narzêdzia pomocne w nauce
i pracy. Umiejêtnoœæ obs³ugi komputera jest przydatna ju¿ dziœ, a w przysz³oœci bêdzie
wrêcz niezbêdna. Dziêki komputerowi rozwi¹¿esz zadanie domowe z matematyki,
przygotujesz interesuj¹ce materia³y na lekcje biologii, historii i fizyki, a jeœli jakieœ
zagadnienie poruszone na lekcji zainteresuje Ciê bardziej, w internecie na pewno
znajdziesz na jego temat mnóstwo ciekawych informacji. Musisz jednak zrobiæ pierwszy
krok — poznaæ mo¿liwoœci komputera i dowiedzieæ siê, jak je wykorzystaæ.
Edycja:
„
Windows Vista, Linux Ubuntu, MS Office 2007, OpenOffice.org
”
nauczy³eœ siê
korzystaæ z podstawowych mo¿liwoœci komputera. Dowiedzia³eœ siê, z jakich
elementów zbudowany jest zestaw komputerowy i do czego s³u¿y system operacyjny.
Pozna³eœ przeznaczenie plików oraz folderów i skorzysta³eœ z internetu.
„
Informatyka Europejczyka. Zeszyt æwiczeñ dla szko³y podstawowej. Edycja: Windows
Vista, Linux Ubuntu, MS Office 2007, OpenOffice.org. Czêœæ II
”
to œwietne uzupe³nienie
podrêcznika. W tej ksi¹¿ce, bêd¹cej kontynuacj¹ czêœci I, znajdziesz kolejne zadania,
dziêki którym sprawdzisz w praktyce swoj¹ wiedzê informatyczn¹. Wykonuj¹c
æwiczenia z tej czêœci, nauczysz siê przeprowadzaæ obliczenia oraz rysowaæ wykresy,
korzystaj¹c z arkusza kalkulacyjnego, stworzysz w³asn¹ prezentacjê multimedialn¹
oraz znajdziesz w internecie interesuj¹ce Ciê informacje. Dowiesz siê tak¿e, do czego
jeszcze mo¿na wykorzystaæ komputery.
Spis treści
1. Arkusz kalkulacyjny 7
1.1. Arkusz kalkulacyjny — pierwsze kroki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
1.2. Pierwsze kroki w arkuszu — ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
1.3. Poznajemy zastosowania arkusza — działania arytmetyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
1.4. Poznajemy zastosowania arkusza — funkcja SUMA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
1.5. Poznajemy zastosowania arkusza — średnia arytmetyczna, kopiowanie formuł. . . . . . . . . . . . . 20
1.6. Zastosowania arkusza — ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
1.7. Modyikacja arkusza. Podgląd wydruku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
1.8. Modyikacja arkusza. Podgląd wydruku. Porządkowanie danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
1.9. Modyikacja arkusza. Podgląd wydruku. Porządkowanie danych. Ćwiczenia utrwalające . . . . 27
1.10. Arkusz kalkulacyjny — ćwiczenia utrwalające, rozszerzające i sprawdzające . . . . . . . . . . . . . . . 28
1.11. Jak powstaje wykres?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
1.12. Wykres w arkuszu kalkulacyjnym — ćwiczenia utrwalające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
1.13. Ustawienie wydruku, wydruk gotowych prac . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
1.14. Ustawienie wydruku, wydruk gotowych prac — ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
1.15. Ćwiczenia utrwalające, rozszerzające i sprawdzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
1.16. Podsumowanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
2. Prezentacja multimedialna 39
2.1. Prezentacja multimedialna — wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
2.2. Prezentacja multimedialna — plan pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
2.3. Tworzenie prezentacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
2.4. Tworzenie prezentacji — ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
2.5. Przygotowanie slajdu zgodnie z opisem. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
2.6. Przygotowanie slajdu według instrukcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
2.7. Animacje, przejścia slajdów, efekty specjalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
2.8. Animacje, przejścia slajdów, efekty specjalne — ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
2.9. Samodzielnie tworzymy prezentację na zadany temat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
2.10. Samodzielnie tworzymy prezentację na zadany temat — ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
2.11. Samodzielnie tworzymy prezentację na zadany temat — ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
2.12. Samodzielnie tworzymy prezentację na zadany temat — ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
2.13. Wydruk, prezentacja i omówienie przygotowanych prac — cz. I . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
2.14. Prezentacja i omówienie przygotowanych prac — cz. II . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
2.15. Prezentacja i omówienie przygotowanych prac — cz. III . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
2.16. Podsumowanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
3. Internet jako źródło informacji 73
3.1. Internet, przeglądarka internetowa — wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
3.2. Internet, przeglądarka internetowa — ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
3.3. Poznajemy zasoby internetu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
3.4. Poznajemy zasoby internetu — ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
3.5. Komunikowanie się za pomocą komputera. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
3.6. Komunikowanie się za pomocą komputera — ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
3.7. Internet źródłem informacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
3.8. Internet źródłem informacji — ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
3.9. Opracowanie materiałów do prezentacji
w dokumencie tekstowym i prezentacji multimedialnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
3.10. Opracowanie materiałów do prezentacji
w dokumencie tekstowym, przygotowanie do druku. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
3.11. Opracowanie i wydruk przygotowanych dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
3.12. Prezentacja i omówienie przygotowanych prac . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
3.13. Prezentacja i omówienie przygotowanych prac . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
3.14. Podsumowanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
4. Komputer w naszym otoczeniu 101
4.1. Poznajemy zastosowanie komputerów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
4.2. Poznajemy urządzenia oparte na technologii komputerowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
4.3. Komputery wokół nas — omówienie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
4.4. Komputery wokół nas — opracowanie dokumentu tekstowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
4.5. Prezentacja i omówienie przygotowanych zadań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
4.6. Podsumowanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
Dodatek A. Powtórzenie i utrwalenie wiadomości 114
A.1. Pytania utrwalające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
A.2. Ćwiczenia utrwalające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
A.3. Przygotowanie wspólnego projektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
A.4. Opracowanie i wydruk materiałów do prezentacji projektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
A.5. Prezentacja i omówienie prac . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
A.6. Podsumowanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
Bibliograia
131
1.3.
Poznajemy zastosowania
Liczba punktów
arkusza — działania arytmetyczne
Ćwiczenie 1.
W nowym arkuszu zastosuj cieniowanie komórek z rysunku 1.4.
Rysunek 1.4.
Zamknij arkusz, zapisując go w pliku o nazwie
cieniowanie
w katalogu
OBLICZENIA
.
Ćwiczenie 2.
W nowym arkuszu zastosuj formatowanie tekstu, jak na rysunku 1.5.
Rysunek 1.5.
Zamknij arkusz, zapisując go w pliku o nazwie
tekst
w katalogu
OBLICZENIA
.
1
Ćwiczenie 3.
Poniższe polecenia wykonaj w nowym arkuszu.
Do komórki
D3
wpisz imię Zuzia.
Do komórki
D5
wpisz liczbę 8.
Do komórki
D4
wpisz imię Martynka.
Do komórki
D6
wpisz liczbę 16.
Powiedz, jak Excel wyrównuje tekst wpisany w komórkach, a jak liczby.
Do komórki
F3
wpisz liczbę 5,25.
Do komórki
F5
wpisz 31.6.
Do komórki
F4
wpisz liczbę 31,6.
Do komórki
F6
wpisz 66.22.
Powiedz, czy wpisałeś liczby. Jak Excel wyrównuje w komórkach wpisane liczby? Zamknij arkusz, bez
zapisywania na dysku.
Ćwiczenie 4.
Wykonaj polecenia w nowym arkuszu.
Do komórki
B5
wpisz formułę
=2+3
.
Wciśnij klawisz
Enter
.
Ustaw kursor ponownie w komórce
B5
.
Powiedz, co widzisz w komórce, a co na pasku formuły.
Do komórki
B6
wpisz formułę
=C3
.
Wciśnij klawisz
Enter
.
Powiedz, jaka wartość pojawiła się w komórce
B6
. Zamknij arkusz, bez zapisywania na dysku.
Ćwiczenie 5.
Wykonaj w nowym arkuszu dowolne działania arytmetyczne na konkretnych
liczbach.
Przykłady:
= (14 + 16) / 5;
= (125 – 25) / (6,4 + 3,6)
WskazóWka
W formułach używaj tylko nawiasów zwykłych („okrągłych”).
1
Plik z chomika:
zsniewiadow
Inne pliki z tego folderu:
oryginal-informatyka-europejczyka-podrecznik-dla-szkoly-podstawowej-kl-iv-vi-edycja-windows-vista-linux-ubuntu-ms-office-2007-openofficeorg_podspw.pdf
(72409 KB)
original-version-informatyka-europejczyka-zeszyt-cwiczen-dla-gimnazjum-edycja-windows-vista-linux-ubuntu-ms-office-2007-openofficeorg_iecwgv.pdf
(9825 KB)
original-version-informatyka-europejczyka-poradnik-metodyczny-dla-gimnazjum_pomegi.pdf
(6064 KB)
original-version-informatyka-europejczyka-kolo-informatyczne-dla-gimnazjalistow_iekolg.pdf
(36679 KB)
original-version-informatyka-europejczyka-podrecznik-dla-szkoly-podstawowej-kl-iv-vi_popods.pdf
(48668 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin