Silniki parowe Uproszczony schemat si�owni atomowej :reaktor,wytwornica pary, spr�arka dwutlenku w�gla, turbina parowa, skraplacz,pompa,oslona biologiczna reaktora. Silniki parowe dziel� si� na: Silniki t�okowe(obj�tosciowe) i wirowe (przeplywowe). W silniku parowym t�okowym energia wewn�trzna pary przekszta�ca si� bezpo�rednio w par� mechaniczn� w cylindrze silnika. W turbinie parowej - w dyszy - zamiana energii wewn�trznej pary w en. kinetyczn� jej strugi, a nast�pnie energia strugi pary zostaje przekazana �opatka wirnika. W dyszy zmniejsza si� ci�nienie pary, a wzrasta jej pr�dko��. Sprawno�� turbin akcyjnych jest najwieksza. gdy pr�dko�� obrotowa wirnika jest (w przybli�eniu ) r�wna po�owie pr�dko�ci strugi pary przy dolocie do wirnika. Pr�dko�� wyp�ywy pary z dyszy zwykle 400 do 600 m/s ( 1000 m/s). Budowa turbin parowych jednostopniowych powodowa�aby koniecznosc stosowania bardzo du�ych pr�dko�ci obrotowych wirnika ( aby utrzyma� odpowiedni� sprawno��), co nie jest dopuszczalne ze Wzgledu na ogromn� si�� odsrodkowa. St�d te�, najcz�ciej budowane s� turbiny wielostopniowe. W zale�no�ci od sposobu przygotowania mieszanki paliwowo-powietrznej: gaznikowe i wtryskowe suw spr�ania � ci�nienie 0.5 do 1,2 Mpa � temperatura mieszanki wzrasta z 400 do 600 stopni Celsjusza. Suw pracy - po zapaleniu mieszanki, gwa�towny wzrost ci�nienia i temperatury, ci�nienie z 1,5 do 4,5 Mpa, temperatura od 2000 do 2500 st. Celsj. Czas palenia mieszanki oko�o 0,005 s�k. Na jedn� cze�� paliwa przypada 15 cz�ci powietrza. SILNIKI PAROWE Silniki parowe: �t�okowe (obj�to�ciowe) -wirowe (przep�ywowe) Silnik parowy t�okowy jest silnikiem cieplnym, w kt�rym energia wewn�trz pary wodnej zmienia si� w prac� za pomoc� t�oka poruszaj�cego si� w cylindrze ruchem posuwisto- zwrotnym.
Zywel