Ilona Kolonko
Publiczna Szkoła Podstawowa
w Rozwadzy
Temat: Jan Paweł II – papież
Cel ogólny lekcji: Poznanie sylwetki Jana Pawła II.
Cele operacyjne: uczeń:
- wie kim był Jan Paweł II;
- potrafi współpracować w grupie;
- aktywnie uczestniczy w śpiewie i gestykulacji piosenki;
- samodzielnie rozwiązuje test;
- wyraża postawę chętnego modlenia się za Jana Pawła II.
Metody: podające: rozmowa ukierunkowana;
problemowe: aktywizująca;
eksponujące: pokaz połączony z przeżyciem;
praktyczne: działania praktyczne.
Formy: grupowa, zbiorowa, indywidualna zróżnicowana.
Środki dydaktyczne: rozsypanka matematyczno – wyrazowa, napisy: „JAN”, „PAWEŁ”, „II”, „=”,
„PAPIEŻ”; zdjęcia przedstawiające różnych ludzi; zdjęcia przedstawiające Jana
Pawła II; karteczki dla każdego ucznia z pytaniami do ewaluacji
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
OBSZAR EDUKACJI
1. Powitanie.
2. Powtórzenie wiadomości.
3. Wprowadzenie w temat lekcji.
4. Wypowiedzi na temat Jana Pawła II.
5. Analiza zdjęć różnych ludzi wśród, których jest zdjęcie Jana Pawła II.
6. Śpiew piosenki z pokazywaniem gestów.
7. Rozmowa na temat sylwetki Jana Pawła II
8. Ewaluacja – praca samodzielna.
9. Praca z zeszytem ucznia.
10. Modlitwa.
1. Wita uczniów, modli się z nimi modlitwą „Wierzę w Boga ” oraz sprawdza obecność.
2. Zadaje pytania dotyczące ostatniej lekcji:
3. Dzieli klasę na grupy cztero-pięcioosobowe. Poleca wykonać zadanie z rozsypanki matematyczno - wyrazowej, którego hasłem jest „JAN PAWEŁ II”.
4. Zawiesza na tablicy napis „JAN PAWEŁ II” i zadaje uczniom pytanie: Kim jest Jan Paweł II ?
5. Nauczyciel rozdaje każdej grupie zestaw zdjęć. Poleca znaleźć spośród nich zdjęcie, na którym jest papież oraz odpowiedzieć na pytanie: Po czym poznaliśmy Jana Pawła II?
6. Śpiewa i gestykuluje razem z uczniami piosenkę „Święty uśmiechnięty”.
7. Zawiesza na tablicy zdjęcia Jana Pawła II, opowiada o jego życiu i odpowiada na pytania dzieci. Zadaje uczniom pytanie : „ W czym mogę naśladować papieża?”
8. Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z zadaniem i poleca wykonać go.
9. Zapisuje na tablicy temat lekcji: Jan Paweł II – papież. Poleca wkleić kartki z zadaniem.
10. Modli się razem z uczniami modlitwą „Ojcze nasz ” w intencji Jana Pawła II, jednocześnie zachęca uczniów do naśladowania papieża.
1. Modlą się razem z nauczycielem modlitwą „Wierzę w Boga”.
2. Wybrani uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.
3. Układają rozsypankę w porządku rosnącym i odczytują hasło:
1 · 1 = … Þ J
2 · 1 = … Þ A
9 : 3 = … Þ N
12 : 3 = … Þ P
25 : 5 = … Þ A
12 : 2 = … Þ W
14 : 2 = … Þ E
4 · 2 = … Þ Ł
3 · 3 = … Þ II
* uczniowie słabsi otrzymują łatwiejsze zadanie
4. Chętni uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela. Wybrany uczeń zawiesza na tablicy wyraz „PAPIEŻ”.
5. Uczniowie w swoich grupach analizują zdjęcia i wybierają to, na którym ich zdaniem jest Jan Paweł II. Następnie prezentują to zdjęcie i odpowiadają na pytanie nauczyciela.
6 Śpiewają i gestykulują piosenkę.
7. Słuchają i w zależności od potrzeby zadają pytania i odpowiadają na pytanie.
8. Uczniowie rozwiązują zadanie i odczytują odpowiedzi.
Treść zadania:
Skreśl złą odpowiedź.
1. Jan Paweł II był piekarzem. (TAK/NIE)
2. Jan Paweł II był następcą św. Jana. (TAK/NIE)
3. Jan Paweł II mieszkał w Watykanie. (TAK/NIE)
4. Jan Paweł II był Polakiem (TAK/NIE)
5. Jan Paweł II pomagał ludziom (TAK/NIE)
9. Przepisują temat lekcji, wklejają zadanie do zeszytu.
10. Modlą się razem z nauczycielem.
religijno – społeczna
religijno - polonistyczna
religijno – techniczno – polonistyczno – matematyczna
religijno – polonistyczna
religijno – techniczno – polonistyczna
religijno – muzyczno – ruchowa
religijno – polonistyczno – techniczna
religijna
Ćwiczenie nr 1
Rozsypanka matematyczno - wyrazowa, której hasłem jest „JAN PAWEŁ II”.
prosze