Niva.doc

(64 KB) Pobierz

Nivę napędza benzynowy silnik o pojemności 1690 cm, dzięki wielopunktowemu wtryskowi paliwa osiąga on 81 KM mocy maksymalnej i 127 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Może to niedużo, ale okazuje się, że to w zupełności wystarcza, szczególnie w terenie, gdzie pomaga dodatkowo reduktor o świetnym przełożeniu terenowym oraz blokada międzyosiowego mechanizmu różnicowego, ale o tym za chwilę. Dość przyjemnie zaskoczyło nas zużycie paliwa, bo krążą legendy o paliwożerności Nivy, a tu raptem 12, góra 13 litrów benzyny na 100 km, a gaz wiecznie w podłodze, nieważne: szosa czy teren. Kultura pracy silnika jest poprawna, brzmienie też jest całkiem przyjemne, trochę gorzej ma się sprawa ze skrzynią biegów i układem przeniesienia napędu. 5-biegowa skrzynia ma świetnie dobrane przełożenia, tu nie można się przyczepić, ale choć jest bardzo dokładna to wrzucanie poszczególnych biegów i wciskanie pedału sprzęgła wymaga trochę siły, a ze wstecznym często trzeba się naprawdę siłować. Przy pewnych prędkościach wibracje zespołu napędowego bardzo wyraźnie przenoszą się na nadwozie i potrafią dostarczyć niezłego masażu. A fotele z masażem pleców to nie byle co, mało który samochód posiada taki luksus, i to w wyposażeniu standardowym…

 

 

 

Zawieszenie Nivy… Tak, to zupełnie oddzielna historia. Z tyłu Niva ma sztywny most na sprężynach, z drążkiem reakcyjnym Panharda, z przodu zaś zawieszenie niezależne, na poprzecznych wahaczach, a skok zawieszenia jest wręcz imponujący. Efekt? Niva to wręcz idealny samochód na te nędzne polskie drogi. Nierówności, nawet spore ubytki w nawierzchni, wybiera wzorowo i komfortowo, tu nic nie dobija nieprzyjemnie. Na dodatek pomimo tej miękkości zakręty bierze zdecydowanie i pewnie. A jeśli zdecydujemy się zjechać poza tzw. „czarne”, czyli asfalt, to Niva dopiero wtedy ukaże w pełni swoje możliwości, a są one niemałe.

 

 

 

Droga gruntowa przez las, mocno zorana przez sprzęty rolnicze: głębokie doły wypełnione zamarzającą wodą, błotniste koleiny. Żaden osobowy tu nie przejedzie, większość SUV-ów utknęłaby już na początku. To pierwszy nasz test Nivy poza drogami utwardzonymi. Żeby było trudniej mamy zaledwie 15-calowe aluminiowe felgi z ruskimi zimówkami szosowymi, więc prześwit mniejszy (standard to koła 16-calowe). Ruszamy, najpierw spokojnie, ale nic się nie dzieje więc przyspieszamy. I nagle na liczniku już ponad 80 km/h a Niva idzie jak po czarnym, miękko i pewnie, czasem tylko zarzuca tyłem, bo błoto jest śliskie przecież. Fontanny wody i kawałków lodu wzbijają się tylko, gdy rozpędzona Niva wpada w większe kałuże. Zawieszenie pracuje przy tych prędkościach wzorowo, w każdym innym samochodzie już dawno powybijalibyśmy głowami dziury w dachu.

 

 

 

                           

Podmokła łąka nad brzegiem Wisły i połacie piachu, to kolejny poligon naszego testu. Na łące koła mocno się ślizgają, wzbijając w powietrze spore ilości rozmokniętej ziemi, ale Niva uparcie jedzie naprzód i nabiera prędkości, bezproblemowo pokonuje poprzeczne uskoki, orząc ziemię jak niestrudzony rolnik rosyjski. W samochodzie oczywiście pełny spokój i nie trzęsie. Niva wpada na piach, który wyraźnie ją wyhamowuje, tu już nie jest taka szybka, ale nie pozwala się zakopać, niestrudzenie brnie do przodu i nieważne, czy jedziemy w koleinach po niedawnym Rajdzie Niepodległości, czy pokonujemy je w poprzek. Wszelkie podjazdy i zjazdy po stromych śliskich zboczach to też bułka z masłem.

 

Rozjeżdżona przez wielkie ciężarówki błotnista droga to następny sprawdzian naszej Nivy. Tu już koleiny są naprawdę głębokie, a błocko takie, że bez kaloszy albo choć porządnych wojskowych butów nie da się przejść nawet kilka kroków. Niva rwie do przodu jak szalona, a przypominamy: na kołach szosowe opony zimowe, a nie terenowe! A mimo to wzbijają deszcz błota, który gęsto opada na maskę i dach samochodu. Zaczyna się jednak robić ciężko, jak na froncie wschodnim w 1941 roku, więc zapada decyzja o przełączeniu reduktora na przełożenie terenowe, po raz pierwszy, wcześniej nie było to potrzebne. Niva nabiera nowych sił i pcha przed sobą prawdziwą lawinę błota. W skrajnych momentach włączamy dodatkowo blokadę międzyosiowego mechanizmu różnicowego, wtedy Niva co prawda nie chce skręcać, ale pokonuje kolejne przeszkody. Wreszcie ześlizguje się, wpada lewą stroną w koleinę i zawiesza się brzuchem. Ale nawet teraz nie chce się poddać, koła się ślizgają, a jednak przepychają Nivę trochę do przodu trochę do tyłu. Mimo wszystko to za mało, żeby wyjechać, poddajemy się. Nic dziwnego, koleina jest tak głęboka, że nie można otworzyć drzwi kierowcy. Gramolimy się drugimi drzwiami i sięgamy po łopatę, szybko jednak rezygnujemy z jej użycia bo ziemia zbyt grząska, syzyfowa praca po prostu. Zapada więc decyzja i jeden z nas idzie po pomoc. Po kilkunastu minutach wraca z… potężną, czteronapędową koparką na dwumetrowych kołach. Potaplaliśmy się trochę w błocie, żeby podczepić linę i poszło, koparka odkleiła Nivę. No cóż, zgodnie stwierdziliśmy, że Ładziana nie jest jednak taka świetna w terenie, jak nam się wydawało. Ale nasz wybawiciel z koparki szybko wyprowadza nas z błędu, tłumacząc, że dokładnie w tym miejscu wyciągał niedawno załadowanego Kamaza i miał z tym poważne problemy… Cóż, to chyba tłumaczy wszystko (jeśli ktoś nie wie, co to Kamaz, to już wyjaśniamy: to wywrotka, również rosyjska, o sporych gabarytach i masie).

 

 

 

Lada Niva w podstawowej wersji kosztuje 39.000 zł i jest tym samym najtańszym samochodem terenowym na naszym rynku (testowana przez nasz wersja miała dodatkowo wspomaganie kierownicy, orurowanie, aluminio-we felgi). To nic, że wyposażenie ubogie a jedyne oznaki luksusu to np. elektryczne podnośniki szyb w drzwiach i to za dopłatą. To nic, że nadwozie jest samonośne, a nie na ramie, bo jest wystarczająco sztywne. To samochód dla twardzieli, paniom nie polecamy Nivy, bo wymaga sporej siły choćby przy wciskaniu sprzęgła czy wrzucaniu wstecznego, albo przy odchylaniu koła zapasowego. To samochód o archaicznej już konstrukcji, istne „żywe” muzeum motoryzacji, maszina wriemieni, czyli wehikuł czasu. Ale powiemy krótko i nie bez kozery: na dziurawych drogach i bezdrożach ten samochód nie ma chyba sobie równych. Żaden inny pojazd terenowy nie dostarczył nam tyle nieskrywanej frajdy z tak szybkiej jazdy w terenie, i to bez wytrząsania śniadania, albo obiadu, albo kolacji. No a przede wszystkim za jakie pieniądze.

 

Podstawowe dane techniczne:             

Silnik              benzynowy, wtrysk wielopunktowy

układ / liczba zaworów              R4 / 8

pojemność              1690 cm3

moc maksymalna / obr/min              59,5 kW (80,9 KM) / 5000

moment obrotowy / obr/min             

127,5 Nm / 4000

położenie              podłużnie z przodu

napęd              stały na wszystkie koła

Skrzynia biegów             

5 - manualna

Osiągi (fabryczne)             

prędkość maksymalna (km/h)              137

przyspieszenie 0-100 km/h (s)              -

Zużycie paliwa             

średnie w teście (l/100 km)              12,5

Wymiary i masy             

dług. / szer. / wys. (mm)              3720 / 1680 / 1640

rozstaw osi (mm)              2200

kąt natarcia / pochylenia (%)              58 / 48

głębokość brodzenia (mm)              650

masa własna / dopuszczalna (kg)              1210 / 1610

pojemność bagażnika (l)              265 / 720

pojemność zbiornika paliwa (l)              42

Cena wersji podstawowej / wersji testowanej              36.000,00 zł / ok. 46.000,00 zł

 

Lada Niva

 

Obok osobowych samochodów firmy Lada występuje także model przeznaczony do jazdy terenowej - NIVA.

Auto to występuje w dwóch wersjach: trzydrzwiowej (21214) i pięciodrzwiowej (21312) i napędzane jest jednym silnikiem. Jest to benzynowa jednostka o mocy 82 koni, uzyskiwanej przy 5400 obr/min i maksymalnym momencie 137 Nm przy 3200 obr/min.

 

 

 

 

Niwa wyposażona jest w stały napęd na cztery koła, który rozdzielany jest w stosunku 50:50 i przenoszony poprzez 5-biegową skrzynię ręczną wyposażoną w redukcję terenową. Rozpędzenie auta do 100 km/h trwa 22 sekundy a jego prędkość maksymalna to 135 kilometrów. Podczas jazdy miejskiej zużycie paliwa wynosi 13,6 litra na setkę a poza nim, przy prędkości 90 km/h, 9 litrów.

 

 

 

 

Masywne nadwozie pomimo wieku konstrukcji może się podobać. Główną jego zaletą jest wysoka trwałość i odporność na niekorzystne warunki jazdy. Karoseria jest kanciasta, lecz niewątpliwie estetycznie zaprojektowana i wykonana. Samochód w wersji podstawowej pozbawiono wszelkich ozdóbek; doposażenie auta w orurowanie, halogeny oraz poszerzane progi i błotniki niewątpliwie poprawi jego wygląd.

 

 

 

 

Wnętrze Nivy podporządkowano jego przeznaczeniu, jest więc ono skromnie wyposażone i z założenia łatwe do utrzymania w czystości (elementy gumowe i plastikowe). Projekt pochodzi sprzed wielu lat, więc kilka rozwiązań może budzić zastrzeżenia. Głównie chodzi tu o tablicę rozdzielczą, która wydaje się być nielogicznie zaprojektowana. Trudno mówić tu o ergonomii, więc obsługa urządzeń sterujących wymaga pewnego przyzwyczajenia. Sprawiające nieciekawe wrażenie siedzenia w praktyce okazują się całkiem wygodne i zapewniają przyzwoity komfort podróżowania.

 

 

 

 

Lada NivaTrzydrzwiowa Lada mieści 265 litrów bagażu, dłuższa wersja przewieźć może 380 litrów. W obu wersjach istnieje możliwość powiększenia powierzchni ładunkowej do 710 dm3.

 

 

 

 

220-mm prześwit i niezbyt duży rozstaw osi zapewniają Niwie dobre właściwości terenowe. Może ona pokonywać wzniesienia o nachyleniu do 58 stopni i jeździć po pochyłościach 48 stopni. Głębokość brodzenia to 65 centymetrów.

Niezależne zawieszenie przednie składa się z podwójnego wahacza poprzecznego i sprężyn śrubowych. Tylne stanowią: oś sztywna z wahaczami wzdłużnymi i drążkami Panharda i resory piórowe. Hamulce to tarcze przednie i bębny tylne.

Lada NIVA

 

NIVA wyposażona jest w stały napęd na cztery koła, który rozdzielany jest w stosunku 50:50 i przenoszony przez 5-biegową skrzynię biegów wyposażoną w redukcję terenową. Dwustopniowy reduktor i blokada międzyosiowego mechanizmu różnicowego (blokada mostu) sprawiają, że LADA NIVA zaskukuje swoją zwinnością i stablinością w trudnym terenie.

 

Informacje:              NIVA 1.7

  DANE PODSTAWOWE

typ :               niva

rodzaj nadwozia :               kombi

ilość drzwi :               3

model :               1.7

  WYMIARY, MASY I POJEMNOŚCI

długość :               3720 mm

szerokość :               -

wysokość :               1640 mm

rozstaw kół przód/tył :               1430/1400 mm

rozstaw osi :               2200 mm

prześwit :               213 mm

pojemność zbiornika paliwa :               42 l

pojemność bagażnika :               265/380 (720) l

masa własna :               1210 kg

dopuszczalna masa całkowita :               1610 kg

  SILNIK

typ :               4-cylindrowy, umieszczony wzdłużnie, zapłon iskrowy, chłodzenie cieczą

rodzaj rozrządu :               SOHC

ilość zaworów :               8

pojemność skokowa :               1690 cm3

stopień sprężania :               9.3

moc maksymalna :               59.5(80.9)kW(KM)

prędkość obrotowa mocy max. :               5000 obr/min

maksymalny moment obrotowy :               127.5 Nm

prędkość obrotowa momentu max. :               4000 obr/min

system zasilania :               wtrysk wielopunktowy, sterowany elektronicznie

system kontroli spalin :               3-funkcyjny reaktor katalityczny z sondą lambda, EURO III

  UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU

koła napędzane :               4x4

skrzynia biegów :               5

  UKŁAD HAMULCOWY

typ :               hydrauliczne ze wspomaganiem, dwuobwodowe w układzie diagonalnym

przód/tył :               tarcze/bębny

  UKŁAD KIEROWNICZY

typ :               przekładnia globoidalna

  ZAWIESZENIE

przednie :               niezależne, wahacze poprzeczne, sprężyny śrubowe, amortyz. hydr.

tylne :               zależne, sztywny most, drążki reakcyjne, sprężyny śrubowe, amort. hydr.

  KOŁA

obręcze :               5.0Jx16

ogumienie :               175/80R16 lub 175/82R16 lub 185/75R16

  OSIĄGI

prędkość maksymalna :               137 km/h

przespieszenie 0-100km/h :               -

zużycie paliwa - miasto :               13.1 l

zużycie paliwa - droga :               9.2 l

zużycie paliwa - mieszane :               11.15 l

 

 

 

 

Lada Niva:

 

Łada Niva - samochód terenowy produkowany wpierw w Związku Radzieckim, a obecnie w Rosji przez firmę AvtoVAZ pod marką Łada.

 

Auto charakteryzuje się samonośnym nadwoziem i stałym napędem na 4 koła.

Jednostkę napędową stanowiły początkowo gaźnikowe silniki o pojemności 1600 cm3 znane z innych modeli Łady np. 2107.

 

Napęd jest przenoszony na koła poprzez centralny dyferencjał posiadający możliwość blokady, na przedni i tylny most.

 

W 1993 roku model przeszedł face lifting połączony ze zmianą jednostki napędowej na silnik o pojemności 1700 cm3 i z pojedynczym wtryskiem paliwa sterowanym przez komputer marki Bosch znany dobrze z samochodów produkcji koncernu GM.

 

Od 2005 w Rosji, Niemczech i kilku innych krajach, Lada Niva oferowana jest pod nazwą Lada 4x4.

 

Odmiany samochodu Łada Niva 2121

2121 - gama modeli trzydrzwiowych

21210 - model podstawowy z roku 1976, silnik o pojemności 1,6 l i mocy 74,5 KM

21211 - wersja dla ruchu prawostronnego, silnik o poj. 1,3 l (moc 64 KM), masa 1150 kg

21212 - wersja dla ruchu lewostronnego, silnik o poj. 1,3 l (moc 64 KM), masa 1150 kg

21217 - silnik 1,6 l z wtryskiem

21219 - silnik z modelu 21210, układ przeniesienia napędu z 21213

21213 - face lifting - zmieniono pas tylni, skrzynię biegów, wyposażenie wnętrza, gaźnik (od 1994)

21214 - wersja dla ruchu prawostronnego, wtrysk, silnik 1,7 l

21216 - wersja dla ruchu lewostronnego, wtrysk, silnik 1,7 l

21215 - gama modeli z silnikami diesla montowanymi na indywidualne zamówienie

21215-10 - silnik Peugeota o poj. 1,9 l i mocy 75 KM

21215-20 - turbo doładowany silnik Peugeota o poj. 1,9 l i mocy 65 KM

21215-30 - silnik o poj. 1,45 l i mocy 48 KM

21215-40 - silnik o poj. 1,6 l i mocy 54 KM

21215-50 - turbo doładowany silnik o poj. 1,6 l i mocy 64 KM

21215-70 - silnik o poj. 1,8 l i mocy 75 KM

 

Łada Niva Tajga 2131

2131 Tajga - gama modeli pięciodrzwiowych

21310 - silnik o pojemności 1,7 l (model standardowy)

21312 - silnik o poj. 1,8 l, wyposażenie dodatkowe

21314 - silnik o poj. 1,8 l, wyposażenie standardowe

21315 - silnik diesla produkcji Peugeota o poj. 1,9 l

21317 - silnik elektryczny (zasięg 125 km)

213102 - silnik o poj. 1,7 l, podwyższone i wydłużone nadwozie

213122 - silnik o poj. 1,8 l, podwyższone i wydłużone nadwozie

213105 - silnik o poj. 1,7 l, sanitarka

213125 - silnik o poj. 1,8 l, sanitarka

2129 Tajga - trzydrzwiowy wydłużony model Nivy (pośredni między 21213 a 2131)

2302 - furgon, silnik o poj. 1,6 l (wym. 4800 x 1780 x 1650 mm) - rok 1995

2328 - dwumiejscowy pick-up, silnik o poj. 1,7 l

2329 - pick-up na podwoziu modelu 2129 (wym. 4540 x 1680 x 1640-1980), silnik o poj. 1,8 l

2346 - samochód ciężarowy z napędem 4x4 o pół ramowej konstrukcji (wym. 2850 x 4440 x 1660 mm), silnik z modelu 2121

23460 - nadwozie dwuosobowe z długą skrzynią ładunkową

23461 - nadwozie czteroosobowe ze skróconą skrzynia ładunkowa

23464 - wersja czteroosobowa ze skróconą nadwoziem i skrzynią ładunkową bez zabudowy

 

 

Chevrolet Niva

 

Chevrolet Niva samochód terenowy wytwarzany przez GM-AvtoVAZ (przedsiębiorstwo joint venture AvtoVAZ i General Motors).

 

Pierwszy egzemplarz tego samochodu zjechał z taśmy fabryki w Togliatti 23 września 2002 roku. Powstał on w wyniku współpracy pomiędzy zachodnim koncernem, a rosyjskim AvtoVAZ.

Posiada on wiele elementów znanych z modelu 2121 czy 2131, jak choćby skrzynia biegów, skrzynia rozdzielcza czy 1,7-litrowy silnik.

Jest wytwarzany tylko w najbardziej uniwersalnej pięciodrzwiowej wersji z napędem na cztery koła.

2123 (Chevrolet Niva) - najnowszy model niesprzedawany w krajach Europy Zachodniej

21230 - silnik o pojemności 1,7 l

21231 - silnik o pojemności 1,8 l

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin