Tachografy.docx

(3273 KB) Pobierz

Tachografy Analogowe

Informacje ogólne

Tachograf analogowy stosowany w samochodach ciężarowych oraz autobusach jest urządzeniem rejestrującym samoczynnie prędkość jazdy, czas jazdy i postoju, przebyte kilometry oraz inne rodzaje aktywności kierowcy. Niektóre tachografy rejestrują dodatkowo obroty silnika.

Tachograf analogowy otrzymuje informację o ilości impulsów z czujnika ruchu zamontowanego w skrzyni biegów oraz przelicza je na ilość przebytych kilometrów. Prawidłowe działanie tachografu zapewnia jego sprawdzenie przez warsztat który ma upoważnienie Głównego Urzędu Miar. Raz na 2 lata każdy pojazd w którym zamontowany tachograf musi przejść okresową kontrolę. Przepisy mówią również o konieczności sprawdzenia tachografu po każdorazowej zmianie opon w pojeździe. Od 1 maja 2006 nie montuje się już w nowych samochodach tachografów analogowych. Zgodnie z rozporządzeniem UE w nowych samochodach montowane są już tylko tachografy cyfrowe.

 

Rodzaje tachografów analogowych:
Wyróżniamy dwa rodzaje tachografów analogowych:

1.             tachograf ręczny - obsługa tego typu tachografu wymaga od pierwszego kierowcy przełączania selektora na wszystkie rodzaje czynności, w tym na czynność jazdy podczas ruchu pojazdu.

2.                 tachograf automatyczny - obsługa tego typu tachografu nie wymaga od pierwszego kierowcy przełączania selektora na czynność jazdy podczas ruchu pojazdu, ponieważ automatycznie po ruszeniu pojazdu z miejsca rejestruje on czynność jazdy.

 

 

 

 

Tachografy Cyfrowe

Informacje ogólne

Z dniem 1 czerwca 2006 roku w każdym nowo wyprodukowanym samochodzie ciężarowym instalowany jest tachograf cyfrowy. Tachograf taki musi być również zainstalowany w przypadku, gdy uszkodzony tachograf analogowy nie może być naprawiony z przyczyn technicznych w pojeździe ciężarowym powyżej 12 t. dmc lub pojeździe do przewozu osób o masie pojazdu powyżej 10 t. dmc (przy ponad 9 miejscach siedzących). Każdy właściciel nowego pojazdu ma 14 dni od zarejestrowania na wykonanie kalibracji tachografu cyfrowego w upoważnionych warsztatach. Najpopularniejszym tachografem cyfowym montowanym w samochodach ciężarówych oraz autobusachjest tachograf produkcji Siemens VDO. W tachografie cyfrowym nie ma już wykresówek, wszystkie dane przechowywane są w pamięci tachografu oraz na karcie kierowcy. Kierowca ma możliwość sprawdzenia informacji znajdujących się w pamięci tachografu poprzez zrobienie wydruku na homologowanym papierze termicznym lub poprzez analizę w przystosowanym do tego celu oprogramowaniu.

Karty Kierowców / Karty Przedsiębiorstwa


Karta kierowcy, karta przedsiębiorstwa - WZÓR
Dużo wcześniej przed zakupem pojazdu z tachografem cyfrowym zalecamy Państwu wystąpienie do Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych z wnioskiem o wydanie odpowiednich kart upoważniających do używania tachografu cyfrowego. Mianowicie każdy kierowca który chce prowadzić pojazd z tachografem cyfrowym powinien wystąpić o kartę kierowcy, a każdy przedsiębiorca o kartę przedsiębiorstwa. Wszystkie informacje związane z wydaniem kart znajdą Państwo na stronie internetowej Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych STC – System Tachografów Cyfrowych.

Czas oczekiwania na karty : 2-3 tygodnie

   www.tachograf.pwpw.pl

 

Pobieranie danych z tachografu cyfrowego / karty kierowcy 

Każdy przedsiębiorca posiadający pojazdy z tachografem cyfrowym powinien pobierać i archiwizować dane pobrane z tachografu jak również z kart kierowców. Dane z atchografu cyfrowego oraz karty kierowcy możemy pobrać za pomocą odpowiedznich urządzeń. Na rynku pojawiło się wiele urządzeń, najlepszą metodą dobrania odpowiedniego sprzętu jest kontakt z autoryzowanym serwisem. Możliwe jest również pobranie danych w serwisie który świadczy taką usługę.

pobieranie danych z tachografu cyfrowego

·         - co najmniej raz na 3 miesiące

·         - natychmiast przed trwałym bądź okresowym przekazaniem pojazdu innej osobie lub firmie

·         - w sytuacji, gdy tachograf jest uszkodzony, ale pobranie danych jest możliwe

·         - dla celów administracyjnych w ciągu 7 dni;

pobieranie danych z karty kierowcy

·         - co najmniej raz na 21 dni,

·         - przed opuszczeniem przez kierowcę dotychczasowego miejsca pracy,

·         - w przypadku stwierdzenia utraty ważności karty

·         - dla celów administracyjnych w ciągu 7 dni;

 

 

Wprowadzenie tachografu cyfrowego nie zwalnia kierowcy od obowiązku jego manualnej obsługi, w tym m. in.:

·                      ustawienie aktywności (wprowadzenie gotowości pracy urządzenia);

·                      ustawienie godziny wg czasu lokalnego;

·                      ustawienie przerwy lub odpoczynku;

·                      przyjęcia informacji o zakłóceniach.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin