Tachografy Analogowe
Informacje ogólne
Tachograf analogowy stosowany w samochodach ciężarowych oraz autobusach jest urządzeniem rejestrującym samoczynnie prędkość jazdy, czas jazdy i postoju, przebyte kilometry oraz inne rodzaje aktywności kierowcy. Niektóre tachografy rejestrują dodatkowo obroty silnika.
Tachograf analogowy otrzymuje informację o ilości impulsów z czujnika ruchu zamontowanego w skrzyni biegów oraz przelicza je na ilość przebytych kilometrów. Prawidłowe działanie tachografu zapewnia jego sprawdzenie przez warsztat który ma upoważnienie Głównego Urzędu Miar. Raz na 2 lata każdy pojazd w którym zamontowany tachograf musi przejść okresową kontrolę. Przepisy mówią również o konieczności sprawdzenia tachografu po każdorazowej zmianie opon w pojeździe. Od 1 maja 2006 nie montuje się już w nowych samochodach tachografów analogowych. Zgodnie z rozporządzeniem UE w nowych samochodach montowane są już tylko tachografy cyfrowe.
Rodzaje tachografów analogowych:Wyróżniamy dwa rodzaje tachografów analogowych:
1. tachograf ręczny - obsługa tego typu tachografu wymaga od pierwszego kierowcy przełączania selektora na wszystkie rodzaje czynności, w tym na czynność jazdy podczas ruchu pojazdu.
2. tachograf automatyczny - obsługa tego typu tachografu nie wymaga od pierwszego kierowcy przełączania selektora na czynność jazdy podczas ruchu pojazdu, ponieważ automatycznie po ruszeniu pojazdu z miejsca rejestruje on czynność jazdy.
Tachografy Cyfrowe
Z dniem 1 czerwca 2006 roku w każdym nowo wyprodukowanym samochodzie ciężarowym instalowany jest tachograf cyfrowy. Tachograf taki musi być również zainstalowany w przypadku, gdy uszkodzony tachograf analogowy nie może być naprawiony z przyczyn technicznych w pojeździe ciężarowym powyżej 12 t. dmc lub pojeździe do przewozu osób o masie pojazdu powyżej 10 t. dmc (przy ponad 9 miejscach siedzących). Każdy właściciel nowego pojazdu ma 14 dni od zarejestrowania na wykonanie kalibracji tachografu cyfrowego w upoważnionych warsztatach. Najpopularniejszym tachografem cyfowym montowanym w samochodach ciężarówych oraz autobusachjest tachograf produkcji Siemens VDO. W tachografie cyfrowym nie ma już wykresówek, wszystkie dane przechowywane są w pamięci tachografu oraz na karcie kierowcy. Kierowca ma możliwość sprawdzenia informacji znajdujących się w pamięci tachografu poprzez zrobienie wydruku na homologowanym papierze termicznym lub poprzez analizę w przystosowanym do tego celu oprogramowaniu.
Karty Kierowców / Karty Przedsiębiorstwa
Dużo wcześniej przed zakupem pojazdu z tachografem cyfrowym zalecamy Państwu wystąpienie do Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych z wnioskiem o wydanie odpowiednich kart upoważniających do używania tachografu cyfrowego. Mianowicie każdy kierowca który chce prowadzić pojazd z tachografem cyfrowym powinien wystąpić o kartę kierowcy, a każdy przedsiębiorca o kartę przedsiębiorstwa. Wszystkie informacje związane z wydaniem kart znajdą Państwo na stronie internetowej Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych STC – System Tachografów Cyfrowych.
Czas oczekiwania na karty : 2-3 tygodnie
www.tachograf.pwpw.pl
Pobieranie danych z tachografu cyfrowego / karty kierowcy
Każdy przedsiębiorca posiadający pojazdy z tachografem cyfrowym powinien pobierać i archiwizować dane pobrane z tachografu jak również z kart kierowców. Dane z atchografu cyfrowego oraz karty kierowcy możemy pobrać za pomocą odpowiedznich urządzeń. Na rynku pojawiło się wiele urządzeń, najlepszą metodą dobrania odpowiedniego sprzętu jest kontakt z autoryzowanym serwisem. Możliwe jest również pobranie danych w serwisie który świadczy taką usługę.
pobieranie danych z tachografu cyfrowego
· - co najmniej raz na 3 miesiące
· - natychmiast przed trwałym bądź okresowym przekazaniem pojazdu innej osobie lub firmie
· - w sytuacji, gdy tachograf jest uszkodzony, ale pobranie danych jest możliwe
· - dla celów administracyjnych w ciągu 7 dni;
pobieranie danych z karty kierowcy
· - co najmniej raz na 21 dni,
· - przed opuszczeniem przez kierowcę dotychczasowego miejsca pracy,
· - w przypadku stwierdzenia utraty ważności karty
Wprowadzenie tachografu cyfrowego nie zwalnia kierowcy od obowiązku jego manualnej obsługi, w tym m. in.:
· ustawienie aktywności (wprowadzenie gotowości pracy urządzenia);
· ustawienie godziny wg czasu lokalnego;
· ustawienie przerwy lub odpoczynku;
· przyjęcia informacji o zakłóceniach.
vicotel