Czatujemy bez ściemy 45min.
Treści programowe:
-właściwości rozmowy prowadzonej przez Internet
-terminy: internauta, Internet, e-mail, czat, emotikony, WWW
Cele lekcji:
a)Wiadomości
Uczeń :
-zna treść fragmentu artykułu ”Pogadajmy o czatach” ,”Victor Junior”nr 13/14-„Przyjaźń na czacie”
-wie jak bezpiecznie korzystać z Internetu , z „Gadu –Gadu”, czatu
-wie jak zapisywać swoje wypowiedzi
-rozumie , jak ważne jest poważne podejście do rozmowy z drugim człowiekiem
b)Umiejętności
-czyta ze zrozumieniem,
-odszukuje informacje w tekście,
-wyjaśnia ,czym charakteryzuje się rozmowa prowadzona na czacie i na „Gadu – Gadu” i w jakich sytuacjach się ja prowadzi,
-opowiada o sytuacjach znanych z własnego doświadczenia,
-redaguje wymyślony przez siebie początek rozmowy,
-stosuje prawidłową konstrukcje zdań w czasie mówienia i pisania.
-potrafi stworzyć przykazanie
c)Postawy
Uczeń:
-jest zainteresowany tematem zajęć,
-dba o kulturę i estetykę języka podczas budowania ustnej i pisemnej wypowiedzi
-współpracuje w zespole,
-redaguje PIĘĆ PRZYKAZAŃ INTERNAUTY, oraz wymyśloną przez siebie wypowiedź , nawiązującą znajomość,
-stosuje prawidłową konstrukcję zdań w czasie mówienia i pisania.
Metody:
-praca z tekstem,
-rozmowa kierowana,
-metoda aktywizująca-„burza mózgów” podczas pracy w grupach
-działania plastyczne-rysowanie
Formy pracy:
Indywidualna, grupowa
Środki dydaktyczne:
-podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego „Słowa na start 4”(s.201)
-kartki z pytaniami pomocniczymi dla uczniów, magnesy
-plakat przestrzegający przed pedofilią
Przebieg lekcji:
Faza wprowadzająca
1.Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, podanie tematu lekcji.
2.Wybrany uczeń głośno czyta tekst „Przyjaźń na czacie”(podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego, s.201)
Faza realizacyjna
1.Jeden z uczniów skrótowo przybliża treść artykułu, wyjaśniane są terminy-czat i pokój(polecenie2-Po przeczytaniu), po czym następuje pytanie nauczyciela o obecność Internetu i doświadczeń z nim związanych w życiu uczniów. Nauczyciel tak kieruje rozmową , aby pojawiły się problemy bezpieczeństwa na czacie (szczególne zwrócenie uwagi na pedofilię, pokazanie plakatu przestrzegającego –przed tym zjawiskiem)i kłamstwa(podawanie się za tego kim się nie jest).
2.Prośba o przeczytanie „Słowniczka internauty”(podręcznik, s.201)
Komentarze i dopowiedzenia uczniów, wzbogacenie słowniczka o terminy Gadu – Gadu, Skype, czy inne znane przez uczniów komunikatory.
3.Uczniowie przechodzą do pracy w 5grupach-5 os.(każda grupa formułuje jedno przykazanie)
Nauczyciel prosi o stworzenie PIĘCIU PRZYKAZAŃ INTERNAUTY(zwrócenie uwagi na formę przykazania-krótkie , nasycone treścią, konkretne)
4.Podczas, gdy uczniowie pracują nad postulatami , nauczyciel rysuje na tablicy kamienne tablice , na których poszczególne grupy umieszczą swoje propozycje.
Pytania pomocnicze dla poszczególnych grup:
I O czym należy pamiętać , aby bezpiecznie korzystać z Internetu?
II Jaką rolę w kontaktach z innymi użytkownikami Internetu odgrywa kultura osobista?
III Jakim językiem powinniśmy się posługiwać, jak formułować własne myśli (styl , ortografia , interpunkcja)?
IV Jak my sami powinniśmy się prezentować nieznajomym rozmówcom? (rola prawdy )
V Jakich informacji nie powinniśmy przesyłać i dlaczego?
5. Rezultaty pracy przedstawiciele poszczególnych grup przyczepiają przy pomocy magnesów na tablicy-w ten sposób powstaje 5 przykazań internauty ,zapisanych na symbolicznych kamiennych tablicach.
6.Uczniowie przepisują je do zeszytu.
np.
PIĘĆ PRZYKAZAŃ INTERNAUTY
I Stosuj zasadę ograniczonego zaufania wobec nieznajomych, nie umawiaj się z nimi.
II Nie pisz wulgarnych słów , bo mogą kogoś urazić.
III Kiedy formułujesz swoją wypowiedź zwracaj uwagę na ortografię , styl oraz znaki interpunkcyjne.
IV Nie podawaj się za tego , kim nie jesteś.
V Nie przesyłaj swoich danych.
7.Wszyscy wyobrażają sobie , że znajdują się w kawiarence internetowej , wchodzą na czat do pokoju„Przyjaźń” , chcą nawiązać rozmowę-Jak rozpocząłbyś rozmowę na czacie w pokoju „Przyjaźń”?- prośba o zapisanie pomysłu w zeszycie.
Faza podsumowująca
1.Odczytanie kilku pomysłów .Nagrodzenie najlepszych.
2. Zwrócenie uwagi na fakt , że odpowiednie użytkowanie Internetu
może sprawić, że nawiążemy wiele ciekawych znajomości i przyjaźni.
3.Praca domowa
Zaprojektuj swojego emotikona.
Opracowała Anna Machnio-Kasprowicz
sowa52