w klasie czwartej.
tekstu „ Wars i Sawa”
Cele operacyjny:
· uczeń potrafi czytać tekst ze zrozumieniem;
· zna nazwę miasta /stolicę Polski/ i potrafi odszukać ją na mapie;
· określa miejsca, czas akcji, bohaterów w utworze prozatorskim;
· wyodrębnia elementy realistyczne i fantastyczne w utworze;
· rozróżnia zdanie od równoważnika;
· układa plan wydarzeń zgodnie z chronologią.
Metody pracy:
· metody eksponujące /mapa Polski; reprodukcje obrazów B. Canaletta/
· metody aktywne, praca z tekstem literackim.
Formy pracy:
· indywidualna - jednolita,
· grupowa – zróżnicowana
Środki dydaktyczne:
· mapa Polski; tekst legendy pt. „Wars i Sawa” – podręcznik „Słowa na start” s. 147, pisemne zadania dla każdego ucznia z podziałem na grupy, kolorowy schemat /słoneczko/ do wyrazu legenda, książki – „Legendy polskie” i „Legendy Ostrzeszowskie”
Czas trwania zajęć: 45 minut.
I. Rozmowa wstępna dotycząca stolicy Polski – podanie nazwy, wskazanie na mapie.
II. Zapowiedź tematu : Skąd pochodzi nazwa Warszawa ?
III. Głośne czytanie przez wybranych uczniów tekstu „Wars i Sawa. Zapisanie na tablicy w formie równoważników planu wydarzeń :
1. Życie Warsa – rybaka
2. Pojawienie się dziewczyny – syrenki
3. Pokochanie syrenki
4. Wyznanie miłości przez Warsa
5. Pocałunek rybaka
6. Syrenka – kobietą
7. Huczne wesele
8. Warszaw – miastem..
IV. Odczytanie planu. Określenie rodzaju zapisanych wypowiedzi
i ich istoty /równoważnik zdania/
V. Przydział uczniom zadań /z podziałem na grupy/ .Objaśnienie zadań przez nauczyciela.
Zadania dla grup:
1. Zapisany plan wydarzeń przekształć w formie zdań. Podkreśl w każdym zdaniu czasownik
2. Wypisz elementy świata przedstawionego:
· bohaterowie:
· miejsce wydarzeń:
· czas wydarzeń:
Utwórz przymiotniki określające cechy syrenki:
3. Na podstawie tekstu i rysunku opisz wygląd syrenki.
4. Utwórz wyrazy bliskoznaczne do wyrazów :
· rzeka,
· miasto,
· łódź,
· dziewczyna
Zbuduj trzy zdania z wybranymi wyrazami.
5. Na podstawie tekstu opisz wygląd i życie Warsa.
VI. Praca uczniów w grupach.
VII. Odczytanie podsumowanych zadań przez liderów grup.
VIII. Śpiewanie piosenki „Płynie Wisła”
IX. Pytania nauczyciela dotyczące analizy świata przedstawionego w
utworze – utworzenie schematu „legenda” /na tablicy/
X. Odczytanie przez uczniów definicji legendy / podręcznik s. 147/
XI. Zapis do zeszytu tematu lekcji i schematu pojęcia legenda.
Temat: Poznajemy legendę powstanie Warszawy.
XII. Prezentacja i omówienie reprodukcji B. Canaletta .
Odczytanie z podręcznika /s. 147/ informacji „Warto wiedzieć – Warszawa”
XIII. Podsumowanie zajęć, aktywności uczniów.
Pokaz i omówienie książek „Legendy polskie” oraz „Legendy ostrzeszowskie”
XIV. Zapis i omówienie zadania domowego:
1. Czytanie legendy pt. „Wars i Sawa”
2. Odmiana przez przypadki związku wyrazowego „piękna Warszawa”
sowa52