1) Daty ramowe: 1450 – 1600 (wraz z uzasadnieniem).
2) Ogólne tło społeczno-historyczne:
· zwrot do antyku,
· humanizm,
· reformacja,
· dynamiczny rozwój nauki i techniki,
· wynalazek druku.
3) Ogólna charakterystyka muzyki renesansowej:
· mecenat artystyczny możnych i duchowieństwa,
· większy rozwój muzyki świeckiej:
Ø bujny rozwój kultury dworskiej,
Ø rozwój muzyki miejskiej,
· pierwszy druk muzyczny ruchomą czcionką – Ottaviano dei Petrucci 1501r,
· systematyzacja wiedzy o muzyce.
4) Style w muzyce renesansowej
· wokalna polifonia imitacyjna,
· styl flamandzki (szkoła franko-flamandzka obfituje w sztuczki niderlandzkie –kunsztowne środki techniki polifonicznej),
· stile osservato (szkoła rzymska) – czasem zwany stylem palestrinowskim,
· styl koncertujący (szkoła wenecka).
5) Cechy muzyki renesansowej:
· polifonia (sztuczki niderlandzkie!),
· rozwój systemu dźwiękowego:
Ø nadal podstawą skale modalne (diatoniczne),
Ø powolne kształtowanie się harmoniki opartej na strukturze akordowej z basem jako podstawą tonalną,
Ø powstanie zależności dominantowo-tonicznej,
Ø wprowadzenie harmoniki (głównie madrygał w szkole weneckiej).
· podstawową fakturą był układ 4-, potem 5-głosowy; stopniowo powiększano ilość głosów konstrukcji (od 5 do 12 i więcej),
· rozwój instrumentarium (najpopularniejsze instrumenty: lutnia, klawesyn, organy),
· imitazione della natura (naśladowanie natury poprzez muzykę).
6) Działalność szkół kompozytorskich:
· szkoła franko-flamandzka (Josquin des Pres, Orlando di Lasso),
· szkoła rzymska (Giovanni Pierluigi da Palestrina),
· szkoła wenecka (Andrea Gabrieli, Giovanni Gabrieli).
7) Techniki kompozytorskie:
· technika cantus firmus (średniowieczna, nadal popularna),
· technika przeimitowana (szkoła franko-flamandzka),
· technika polichóralna (szkoła wenecka).
8) Formy i gatunki muzyki renesansowej:
· msze,
· motety,
· madrygały,
· pieśni (chanson, frottola, vilanella),
· samodzielne formy muzyki instrumentalnej: ricercar i canzona,
· zalążki formy suity – zestawianie pary kontrastujących tańców (np. chodzony i goniony).
9) Pozostałe ośrodki rozwoju muzyki renesansowej:
· Polska – XVI wiek to złoty wiek kultury muzycznej.
· Francja (rozwój pieśni onomatopeicznej – Clement Jannequin),
· Niemcy (rozwój chorału protestanckiego).
10) Podsumowanie
Przygotowała: Joanna Krzyżak; 2011
KaC2009