Starożytna Grecja.doc

(54 KB) Pobierz
Kultura muzyczna starożytnej Grecji

Kultura muzyczna starożytnej Grecji

 

1)     Wstęp – wielkie znaczenie dla rozwoju nowożytnej muzyki europejskiej

·         terminy muzyczne (np. gama, melodia, orkiestra, tetrachord)

·         liczne źródła poznania – literackie i ikonograficzne oraz instrumenty i nieliczne utwory muzyczne.

 

2)     SYNKRETYZM SZTUK – połączenie elementów muzyki, poezji i tańca.

 

3)     Związki muzyki z literaturą:

a)      stworzenie trzech podstawowych gatunków literackich:

·         Epika

§         cechy: narracja, obiektywny stosunek autora do przedstawianych wydarzeń;

§         przykłady – Homer: Iliada, Odyseja (wykonywane w sposób śpiewnej recytacji).

·         Liryka

§         liryka solowa – twórcy: Safona (poezja miłosna), Alkajos

§         liryka chóralna – twórca: Stesichoros z Chimery

§         formy liryki chóralnej: ody, hymny, elegie i treny.

·         Dramat (Ateny)

§         geneza: wywodzi się z dytyrambów na cześć Dionizosa,

§         dramaty wykonywano w postaci tetralogii: trzy tragedie i komedia (dla odprężenia),

§         charakterystyka dramatu (na ocenę celującą),

§         przedstawiciele: Ajschylos, Sofokles, Eurypides, Arystofanes (komedie)

 

b)     muzyka solowa – formy:

1)     amatorski skolion (zygzak),

2)     zawodowy nomos (monodia cykliczna) – np. Nomos pytyjski.

 

4)     Rozwój teorii muzyki:

a)      badania Pitagorasa nad strojem dźwiękowym - kwintowy system pitagorejski,

b)     Damon z Aten – teoria ethosu muzycznego: badanie wpływu muzyki na psychikę człowieka,

c)      koncepcja mimesisnaśladowanie natury poprzez sztukę (muzykę),

d)     Arystoteles koncepcja katharsis (oczyszczenie poprzez sztukę).

 

5)     System dźwiękowy:

a)      odmiany tetrachordów:

·         dorycki (e1-a)

·         frygijski (d1-g)

·         lidyjski (c1-f)

b)     skale starogreckie:

·         dorycka (e1-e) – zrównoważona

·         frygijska (d1-d) – namiętna, uczuciowa i ekstatyczna

·         lidyjska (c1-c) – wykorzystywana przy śpiewach żałobnych

 

 

6)     Notacja muzyczna (literowa):

a)      notacja instrumentalna (starsza; oparta na al­fabecie fenickim)

b)     notacja wokalna (późniejsza; oparta na alfabecie jońskim)

 

7)     Poetyckie stopy metryczne

a)      np. jamb, trochej, daktyl, amfibrach

b)     powstanie metrum

 

8)     Instrumentarium

a)      chordofony – lira, kithara, barbiton

b)     aerofony – aulos, salphinx, syrinx

c)      idiofony – talerze, kołatki, dzwonki, sistrum egipskie

 

9)     Muzyka jako dyscyplina olimpijska:

a)      kitharystyka – rywalizacja w zakresie gry na kitharze,

b)     auletyka – rywalizacja w zakresie gry na aulosie.

 

10) Podsumowanie wpływ teorii i praktyki greckiej na muzykę nowożytną w zakresie:

·         tworzenie terminologii muzycznej,

·         tworzenia systemu dźwiękowego,

·         muzykoterapii,

·         psychologii muzyki,

·         pedagogiki muzycznej,

·         instrumentów muzycznych.

 

 

 

 



Przygotowała Agnieszka Borkowska, 2011; spr. J.Krzyżak

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin