Kl I - Wniebowstąpienie.doc

(43 KB) Pobierz
KATECHEZA – KLASA I

KATECHEZA – KLASA I.

 

SCENARIUSZ

 

TEMAT : Wniebowstąpienie Pana Jezusa.

 

 

CELE ;   Uczeń powinien wiedzieć :

                           

-          Co oznacza wniebowstąpienie

-          Jakie ma ono znaczenie i sens

 

 

METODY :

                           

-          Opowiadanie

-          Analiza opowiadania

-          Puzzle

-          Tekst luk

 

POMOCE :

 

-          Ilustracje tematyczne

-          Puzzle

-          Tekst luk

 

 

I. Wprowadzenie do tematu.

 

- opowiadanie tematyczne – ilustracja przedstawiająca głównego bohatera.

 

To jest Wojtuś. Wojtuś ma siedem lat i chodzi do pierwszej klasy. Jest bardzo radosny i lubi chodzić do szkoły. Pewnego dnia pomimo swego radosnego usposobienia Wojtek był bardzo smutny. Jego mamusia musiała wyjechać bardzo daleko, by pomóc swojej chorej siostrze. Wojtek nie mógł sobie wyobrazić rozłąki z mamą. Kto będzie budził go rano ? Kto pomoże przy odrabianiu lekcji ? Kto ugotuje smaczny obiad ? Wojtek chciałby mamę zatrzymać, lecz wiedział, że to niemożliwe. Mama widząc smutną minę swego synka podeszła do niego i powiedziała : „Nie martw się Wojtusiu, wyjeżdżam co prawda, ale nie zostawię cię samego. Poprosiłam babcię, by zamieszkała na ten czas z tobą. Bądź grzeczny, ucz się pilnie i pomagaj babci we wszystkim.” Wojtuś ucieszył się ogromnie, gdyż kochał babcię. Kiedy mama wyjechała Wojtuś starał się spełnić to wszystko, o co prosiła mama. Chciał, by ich spotkanie po powrocie było radosne i by mama była z niego zadowolona.

 

- analiza opowiadania

 

§         O kim jest to opowiadanie ?

§         Jaki był Wojtuś ?

§         Dlaczego pewnego dnia był smutny ?

§         Gdzie miała wyjechać mama ?

§         Czym martwi się Wojtek ?

§         O co mama prosiła Wojtka ?

§         Co zrobił Wojtek ?

II. Rozwinięcie tematu.

 

Wojtek był bardzo radosny, kiedy była z nim mama, posmutniał jednak, gdy dowiedział się, że mama musi wyjechać. Smutek ten nie trwał długo, bo mama poprosiła babcię, by zaopiekowała się Wojtkiem.

Apostołowie również cieszyli się, że Pan Jezus jest z nimi. Przyszedł jednak dzień, że Jezus opuścił apostołów. Jak nazywamy to wydarzenie dowiecie się po ułożeniu puzzli.

 

- puzzle – hasło WNIEBOWSTĄPIENIE.

 

 

 

 



 

 

Pan Jezus wiele razy mówił apostołom, że będzie cierpiał, umrze, ale później zmartwychwstanie. Smutne były ich serca. Jeszcze smutniejsze stały się, gdy powiedział, że będzie musiał opuścić ziemię. Tak bardzo Go kochali, że nie wyobrażali sobie życia bez Niego. Zastanawiali się, kto przyjdzie im z pomocą. Nadszedł wreszcie dzień rozstania.

Posłuchajcie teraz fragmentu z Pisma świętego mówiącego o ostatnim spotkaniu Pana Jezusa z apostołami.

 

- uroczyste czytanie  / Łk 24, 46 – 53 /.

 

- analiza

·         O czym powiedział Pan Jezus Apostołom ?

·         Co stało się po rozmowie Pana Jezusa z Apostołami ?

·         Gdzie wstąpił Pan Jezus ?

·         Co zrobili Apostołowie po wniebowstąpieniu Pana Jezusa ?

 

Wniebowstąpienie Pana Jezusa było bardzo dawno temu, ale do dziś je wspominamy. Niedługo będziemy w Kościele obchodzić Uroczystość Wniebowstąpienia Pana Jezusa. Chociaż nie jest to dzień wolny od zajęć szkolnych nikogo nie powinno zabraknąć w Kościele.

 

 

- praca indywidualna – tekst luk

 

Pan Jezus wstąpił do nieba .................... dni po zmartwychwstaniu. Podczas Wniebowstąpienia Jezus powrócił do .......................... Jezus powiedział swoim uczniom by ............................. Słowo Boże i ................................ ludzi w imię Ojca i Syna I Ducha Świętego. Wniebowstąpienie jest dla nas dowodem na to, że i my po śmierci, wstąpić możemy do ..................

 

 

    Nieba, 40, Ojca, chrzcili, głosili

 

 

 

III. Zastosowanie .

 

My także podobnie jak Apostołowie w Uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego będziemy się cieszyć, ponieważ wierzymy, że zmartwychwstały Pan Jezus jest obecny wśród nas. On pragnie dla każdego z nas dobra. Pan Jezus wzywa nas do współpracy. W jaki sposób możemy to czynić ?

 

- praca w grupach – uczniowie otrzymują koperty w których są karteczki z różnymi                                             określeniami – mają wybrać te, które mówią o współpracy z Panem Jezusem.

 

Pomoc innym                                                                                   

Posłuszeństwo rodzicom                                         

Wprowadzanie zgody                                              

Modlitwa                                                                                   

Złośliwość                                                                                   

Lenistwo                                                                                   

Przebaczanie             

Odrabianie lekcji

Dzielenie się z innymi

Dobre uczynki

Kłótnie

Nieposłuszeństwo

Gniew

Zazdrość

                                                                     

- podsumowanie pracy w grupach.

 

 

Zadanie domowe.

 

Narysuj na kartce z bloku swoją rękę, wytnij ją i wypisz na niej, co będziesz robić, by współpracować z Panem Jezusem.

 

- śpiew :                                          Alleluja, Hosanna

                                                        mój Pan kocha mnie

                                                        Jego radość jest w sercu mym.

 

 

 

Pomoc innym

 

 

Posłuszeństwo rodzicom

 

 

Wprowadzanie zgody

 

 

Modlitwa

 

Złośliwość

 

 

Lenistwo

 

Przebaczanie

 

 

Odrabianie lekcji

 

 

Dzielenie się z innymi

 

 

Dobre uczynki

 

 

Kłótnie

 

 

Nieposłuszeństwo

 

 

Gniew

 

 

Zazdrość

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin