IDEA� WYCH. W �REDNIOWIECZU Rycerski -dziedziny �ycia: wojenna, towarzyska, religijna -cz�owiek czynu, �o�nierz, dworzanin -wychowanie dworskie mia�o trzy stopnie -7-8 us�ugiwa� pani�, uczy� si� etykiety, gry na instrumentach, �piewu ballad rycerskich, pie�ni mi�osnych, jazdy konnej, w�adania broni� -14-15 stawa� si� giermkiem, by� pod opiek� dworu lub najdzielniejszego rycerza, bra� udzia� w wyprawach, polowaniach, towarzyszy� damom dworu, najwi�cej czasu sp�dza� ze swoim rycerzem, wybiera� sobie dam� serca, mia� by� jej zawsze oddany -21 pasowanie na rycerza Rzemie�lnicze Stopnie terminator, czeladnik, majster -nauczanie rzemios�o, znajomo�� czytania, wychowanie moralne -gdy terminator opanowa� wszystkie umiej�tno�ci zostawa� czeladnikiem, m�g� podr�owa� po krajach, pracowa� u r�nych majstr�w -rzemie�lnik mia� prawo otwarcia warsztatu, sklepu, przyjmowa� na nauk� terminatora -po uzyskaniu tytu�u mistrza otrzymywa� cz�onkostwo i prawo do samodzielnego wykonywania zawodu Kupieckie -rozw�j handlu i rzemios�a powoduje rozw�j miast -powstaj� szko�y kupieckie, cechowe -program nauczania religia, �acina, rachunki, czytanie, pisanie w j. Ojczystym, da�y pocz�tek miejskim szko�om elementarnym, chcia� uniezale�ni� si� od ko�cio�a okres rodowy rolnik, �o�nierz -ojciec przygotowuje syna do obowi�zk�w obywatelskich -powinien zna� si� na wojnie i polityce -walczy� uczy� si� w obozie w�adanie broni�, skoki, biegi -polityka ucz�szcza� na zgromadzenia ludu i rozprawy s�dowe -surowa dyscyplina, dba�o�� o stan moralny, czysto�� obyczaj�w -kobiety zaznajamiane z robotami kobiecymi -nie by�o wy�szego wykszta�cenia okres republika�ski m�wca -szko�y elementarne dla ubogich prowadzone w j. greckim, dwuj�zyczne -od 12 r. prywatne szko�y �rednie uczono tylko j�zyka i liter. greckiej -metody nauki jak w helenistycznym -program 7 sztuk wyzw. -rezygnacja z gimnastyki -kobiety mog�y chodzi� do szk� elem. ale nie mog�y w �rednich okres cesarstwa dobry obywatel, urz�dnik -szko�a elementarna uczenie si� na pami��, dyktowanie przez nauczycieli -wykszta�cenie �rednie traktowane jako przygotowanie do nauki retoryki szko�y retoryczne umiej�tno�� pi�knego m�wienia, dobra znajomo�� spraw �ycia publicznego IDEA�Y WYCH. W ANTYKU SPARTA -idea� dzielny �o�nierz -wychowanie nale�a�o do pa�stwa (dzieci w�asno�ci� pa�stwa) -po narodzinach selekcja, dzieci chore u�miercane -do 7 r. �ycia wych. w domu, p�niej odbierane -ch�. i dziew. wychowywane wg tego samego systemu, ale mieszkaj� oddzielnie do 30 r. przebywaj� w koszarach Podzia� -7-12 rozw�j fizyczny -12-16 dyscyplina, �w. wojskowe -17-20 zapasy, �w. z broni�, praktyka polegaj�ca na mordowaniu podejrzanych -18 r. efebia trwa 10 lat, po uko�czeniu musia� za�o�y� rodzin� sp�odzi� dzieci -charakteryzowali si� odporno�ci� na niewygody cia�a, odwaga, ma�om�wno�ci�, trze�wo�ci� , skromno�ci� -ka�dy zna� ustawy ojczyste, histori�, pie�ni, utwory patriotyczne -czytanie i pisanie nie by�o obowi�zkowe KOBIETY: -tylko zdrowe mog�y rodzi� pe�nowarto�ciowe dzieci -od 7 r. poddawane �w. fizycznym biegi, skoki, rzuty, zapasy , �w. wojskowe, przygotowanie do prowadzenia gospodarstwa domowego -przyczyna upadku jednostronny system wychowania Pedagogika sparta�ska cel wychowania- moralny Metody: ch�osta, terror, rozboje, morderstwa WYCHOWANIE MIA�O CHARAKTER SZKOLNY, ALE NIE BY�O SYSTEMU SZKOLNICTWA WYCHOWANIE HELENISTYCZNE -idea� erudyta -wych. nale�y do rodzic�w (ojciec) tre�� nauki: religia ,historia -dziecko by�o przygotowywane do pe�nienia funkcji obywatelskich, grek obywatel zajmuje si� polityk�, urz�dami, wojnami, zabaw� -spo�ecze�stwo dzieli� si� na ludzi wolnych i niewolnik�w-ogromne znaczenie mia�o wych. fizyczne, panowa� kult pi�knego cia�a -po�wi�cali �w. ka�d� woln� chwil� zapewnia�o im to zdrowie, zadowolenie, chroni�o od lenistwa -wych. muzyczne ( du�e znaczenie) gra na lutni -uczono recytacji praw ojczystych Nauka na trzech szczeblach 1.Szko�a elementarna charakter powszechny, dost�pna dla wszystkich wolnych, nauczanie zbiorowe, szko�y koedukacyjne, nauka czytania, pisania, rachunki 2. Szko�a �rednia 0d 12 r. �ycia dla bogatej m�odzie�y tre�� nauczania utwory literacki, gramatyka, retoryka, geometria ,astronomia -pomoce dydaktyczne mapy globusy, bry�y geometryczne Gimnazjum hellenistycznym Gimnazjum hellenistyczne- opiekowa�o si� pa�stwo, opieka finansowa najbogatsi obywatele -pocz�tki szkolnictwa wy�szego Akademia Plato�ska, Liceum Arystotylesa WYCHOWANIE ATE�SKIE -idea� kalogotahia kolos-cz�. o pi�knej budowie cia�a, agathos cz�. o rozwini�ty pod wg moralnym, umys�owym -dzielimy na 3 okresy 1.Sp�dzony w rodzinie Dzieci s� wych. Przez rodzic�w do 7 r. �ycia, czas up�ywa na zabawie, czytani ba�ni, s�uchanie opowiada�, zabawki podobne do dzisiejszych 2.Lata sp�dzone u mistrza Od 7 do18 nauka szkolna, przechodzi w nadz�r pedagoga (niewolnik), kszta�ci jego obyczaje, zachowanie przy stole, odprowadza do szko�y, nosi osprz�t I Nauka u gramatysty czytanie, pisanie, rachowanie 4 dzia�ania, nauka trwa� 3 lata tok indywidualny IIOk 10 r. �ycia przechodzono do lektury poet�w najbardziej cenili Homera, elem .historii, geografii Grecji, zasady etyki, polityki, wyksz. muzyczne budzi�o szlachetne uczucia, uprzyjemnienie czasu, uczy� katarysta III ok 14 r. �ycia wych. gimnastyczne (og�lnorozwojowe), przygotowanie do �ycia obywatelskiego i pa�stwowego. Uczyli si� w Pale�cie, wyk�adali tam filozofowie, urz�dnicy .Wyodr�bni� si� wy�szy stopie� edukacji gimnazjum W pale�cie i gimnazjum pa�stwo przejmuje wychowanie 3.Efebia 18-20 r. �ycia , najpierw by�a dobrowolna, p�niej obowi�zkowa 1 rok zapoznanie z broni�, odbywanie honorowej stra�y 2 rok marsze, stra�owanie w twierdzach -po efebji zostawa� obywatelem si�y duchowe i fizyczne mia� oddawa� na potrzeby ojczyzny Nauka w spos�b pami�ciowy, stos. kary, nauczyciel nie cieszy� si� szacunkiem, pobieranie pieni�dzy by� rzecz� pogardliw� -pa�stwo zajmowa�o si� wychowaniem gimnastycznym, wych. szkolnym rodzice -ubo�si ograniczali si� do czytania, analfabet�w prawie nie by�o. DZIA�ALNO�� KARKAROLA WIELKIEGO -odrodzenie nauk i szkolnictwa (pierwszy etap) -sprowadzi� Alkwina (781) do szk�, dworu, kleru za�o�y� szko�� pa�acow� -tre�� nauczania 7 sztuk wyzwolonych -do szko�y pa�acowej trzeba by�o mie� wykszta�cenie elementarne -ogranicza� swobod� kleru, zakonnik�w -zabroni� uczestniczy� w pija�stwie, polowaniach, bitwach -nakaza� obowi�zek nauki czytania, pisania dla kleru -nakaza� za�o�enie szk� dla wszystkich ch�opc�w uczyli si� czytania, pisania, �piewu -niekt�re szko�y mia�y podr�czniki -nakaza� ojcom aby posy�ali swoich syn�w i uczyli sie tak d�ugo a� opanuj� materia� -opr�cz �aciny j.narodowy (pos�ugiwali si�) ALKWIN Kierowa� szko�� pa�acow�, -minister o�wiaty -nakaza� klasztor� powo�a� szko�y do uczenia czyt., pisania, �piewu -wysuwa� na pierwszy plan potrzeby ko�cio�a -ur�yteczno�� wiedzy potrzebna do zrozumienia Biblii TYPY SZK�L W Wiekach SREDNICH I PROGRAM NAUCZANIA Szko�y ko�cielne nauka czyt., pisania , religia, wprowadzono 7 sztuk wyzwolonych 1.Katedralne -szko�a publiczna , dost�pna dla wszystkich -dzieli�y sie na wew. (kszta�ci� przysz�ych duchownych w�asnej diecezji) zew. (duchownych innych diecezji, traktowane z pogard�) -wyznaczono fundusz dla nauczycieli -w Pary�u uczono dialektyki, teologii -szko�y prawnicze, nauk publicznych -mistrzowie i nauczyciele uwa�ali si� za rodzin� -zaj�y miejsce klasztornych 2.Klasztorne -stworzone przez zakonnik�w w domach klasztornych -dzieci przepe�niano duchem religijnym, nie przywi�zywali uwagi do rozwoju intelektualnego -zapoznanie z zasadami religii, czytanie Biblii -izolowanie od kultury -rozkwit w 9 w. wprowadzono nauki �wieckie -w 12 w. niekt�re zacz�y uczy� na poziomie elementarnym -dzieli�y si� na wew. n zew. -z biblotek zacz�to usuwa� autor�w poza teologami -w zakonach panowa�a ciemnota, zakonnicy piel�gnowali �piew, akcent �aciny ,kt�rej sami nie rozumieli 3.Parafialne -niski poziom nauczania -oporny rozw�j czytanie, pisanie, szko�y sezonowe Metody kary cielesne, pami�ciowa, nauka w �acinie Ucze� nie mia� ksi��ki by�a rzadka w �redniowieczu. Ucze� powtarza� za mistrzem, je�eli nie potrafi� by� bity. Nauka odbywa� si� w j�zyku niezrozumia�ym. Podr�czniki by�y trudne dla dzieci. Muzyka s�u�y� do nauki �piewu ko�cielnego STRUKTURA I DZIA�ALNO�� UNIWERSYTET�W EUROPEJSKICH I AKADEMI KRAKOWSKIEJ W �REDNIOWIECZU UNIWERSYTET PARYSKI -sam nadawa� sobie status -sam wybiera� rektora -wolny od �wiadcze� -mia� prawo do nadawania tytu��w , dysput, egzamin�w, wyk�ad�w -w�asna w�adza s�downicza -w Pary�u uczyli wyk�adowcy wszystkich narod�w -zosta� podzielony na wydzia�y od��czyli teologie od filozofii -nauki medyczne prawnicze -wydzia� artystyczny mia� najni�szy poziom -na czele wydzia� sta� dziekan -w�adza s�downicza rektor, profesorowi o wszystkim decydowali UNIWERSYTET KRAKOWSKI -za�o�ony przez K.Wielkiego w 1364, wzorowany na bolo�skim -kandydaci byli zwalniani od ce�, niezale�no�� od miejscowych s�d�w -wydzia� prawniczy, medyczny, 7 sz. wyzwol. -mieszkali w ca�ym mie�cie -na czele sta� rektor wybierany przez student�w -pa�stwo zapewnia�o studentom opiek� prawn� -w imieniu kr�la wydawano dyplomy naukowe -1410 przej�cie uniw. przez W�adys�awa Jagie��� -usuni�cie prawa rzymskiego -wz�r un. Paryski -mieszkali w jednym domu -szko�a podporz�dkowana potrzebom religijnym i nadzorowana przez biskupa krakowskiego -dzia�alno�� na za�o�eniach i metodach filoz. scholastycznej -bujnie rozwija si� astronomia, nauki matem. UNIWERSYTET BOLO�SKI -powsta� dzi�ki stowarzyszeniom studenckim -m�odzie� mia�a przewag� -prof. zobowi�zani do pos�usze�stwa, nie mogli bez pozwolenia opuszcza� wyk�ad�w -nauczyciele p�acili kary za niedotrzymywanie umowy co do wyk�ad�w -rektorem m�g� zosta� student 5 r. uko�czone 25 l. -nie mo�na by�o wyk�ada� bez tyt...
klejarka