Pedagogika Resocjalizacyjna semestr III
1) Potrzeba bezpieczeństwa:
+ przyglądam się dziecku podczas zabaw, przy niebezpiecznych mówię o konsekwencjach tych zabaw i proponuję inne, poza domem staram się mieć je w zasięgu wzroku,
- dziecko może czuć się bezpieczne, wie że nic złego mu nie grozi (zabawy nad wodą itp.).
• + dziecko się skaleczy (lekko) – pocieszam je, dezynfekuję ranę, opatruję staram się zamienić to zdarzenie w pozytywne.
– - nie interesuję się jak dziecko spędza wolny czas, pozwalam mu na samotne wędrówki po okolicy, nawet nad wodę i do lasu.
- w przypadku, gdy coś złego się stanie zrzucam całą odpowiedzialność na dziecko, krzyczę że jest głupie, nieodpowiedzialne i niezaradne.
2) Bliski kontakt i miłość:
+ przytulam i całuję dziecko, mam dla niego czas i dobre słowo,
+ rozwawiamy o uczuciach, o akceptacji, miłości,
- nigdy nie mam czasu na wspólne rozwowy,
- nie przytulam dziecka, wychowuję je na twardziela, traktuję jak dorosłego.
3) Doznawanie oparcia psychicznego:
+ dziecko zawsze może mi się zwierzyć, ja go wysłucham, pocieszę i wspólnie znajdziemy rozwiązanie.
+ dziecko ma jakieś niepowodzenia – wspólnie staramy się je pokonać, motywuję je, pocieszam że to nie koniec świata.
- w przypadku niepowodzeń (np. szkoła) ograniczam się do wyzwisk i kar.
- gdy dziecko ma problemy z rówieśnikami, mówię że to przez to, że jest głupie, ciapowate i niech mi głowy tymi głupotami nie zawraca.
4) Potrzeba akceptacji:
+ dziecko ubiera się ekstrawagancko ( nie podoba mnie się jego styl), ale nie krytykuję tego, pozwalam mu na taką formę eksprecji.
+ dziecko ma niepowodzenia w szkole – z jakiegoś przedmiotu jest słabsze – nie robię z tego tragedii, staram się w nim rozwinąć te talenty, które ma, podpowiedzieć drogę na przyszłość bez narzucania jej.
5) Potrzeba uznania i osiągnięć:
1. + chwalę za każdy mały sukces dziecka, jego zaradność i pomysłowość,
5) + świętujemy powodzenia w szkole i poza nią
- nie interesują mnie sukcesy dziecka, uważam że to normalne,
- skupiam się tylko na pracy, póki z dziecko sobie radzi zostawiam je samo sobie, mało mnie interesuje co robi (dotyczy to także jego sukcesów).
6) Utrzymywanie kontaktów i przynależności:
+ nie zabraniam dziecku na utrzymywania kontaktów z rówieśnikami z rodzin, które mnie się nie podobają.
+ pozwalam mu przynależność do subkultur młodzieżowych muzycznych, dziecko jest w pełni akceptowanym członkiem rodziny.
- przez swój strój dziecko nie jest akceptowane w rodzinie, jest wyśmiewane, poniżane i pozostawione same sobie (wstyd się z takim pokazać).
- nie pozwalam dziecku na utrzymywanie kontaktów z rówieśnikami, ma zbyt dużo zajęć i obowiąckóm.
7) Aktywności i zabawy:
1. + razem jeździmy na rowerach, czytamy, rysujemy.
+ dziecko chodzi na basen, gdzie uczy się pływać co przydaje się podczas letnich wakacji.
- nie oferuję dziecku zajęć pozaszkolnych, bo jeszcze sobie cos zrobi.
1. - nie mam czasu i chęci na wspólne zabawy czy spacery.
8) Bycia niezależnym i decydowania o sobie:
+ pozwalam dziecku na wyjazdy z rowieśnikami (wiem gdzie są i mam z nimi kontakt tel.)
6) + dziecko może samodzielnie decydować na co przeznaczy kieszonkowe czy też pieniądze zarobione podczas wakacji.
- nie mam mowy by dziecko gdzieś samo pojechało, musi być blisko domu „bo jeszcze coś głupiego wymyśli”,
- nie daję mu pieniędzy, ja robię wszystkie zakupy i decyduję o tym co dobre..
klejarka