1
1. Cele dydaktyczno-wychowawcze.
Po lekcji uczeń:
· rozumie i prawidłowo stosuje pojęcia: Biblia, Stary Testament, dekalog, Tora, monoteizm, judaizm, prorok, mesjasz,
· zna działalność w omawianym zakresie Mojżesza,
· rozumie znaczenie religii w życiu Żydów
· lokalizuje Palestynę na mapie
· zaznacza na taśmie chronologicznej ważne wydarzenia z dziejów Izraela
· rozumie i prawidłowo stosuje pojęcia: Tora, szabat, naród wybrany
· zna działalność w omawianym zakresie Abrahama, Dawida, Salomona
· zna główne założenia judaizmu
· charakteryzuje warunki geograficzne Palestyny i ich wpływ na życie ludzi
2. Metody:
· rozmowa nauczająca, elementy opowiadania
· praca z źródłem (np. Biblia)
3. Środki dydaktyczne:
· podręcznik,
· mapa - „Bliski Wschód w starożytności,
· Biblia (np. Biblia ilustrowana)
4. Tok lekcji:
Czynności nauczyciela
Czynności uczniów
Uwagi
2
3
I. Czynności organizacyjno – porządkowe.
· sprawdzenie listy obecności
· zapisanie tematu lekcji do dziennika
II. Rekapitulacja wtórna:
Odpowiadają wyznaczeni uczniowie
III. Realizacja nowych treści:
Temat: Życie i wierzenia Izraelitów
1. Położenie geograficzne Palestyny
· Gdzie znajduje się Palestyna?
2. Dzieje Żydów
· Jakie były dzieje Narodu Wybranego (Żydów)?
3. Religia – judaizm
· Kiedy narodził się judaizm?
· Jaki był charakter judaizmu?
· Komu objawił się Bóg?
· Komu i gdzie Bóg dał Dekalog (10 Przykazań Bożych)?
· Według jakich Przykazań postępowali Żydzi?
· Jaka księga jest źródłem wiary Żydów?
· Gdzie spisane są prawa Żydów?
Uczniowie zapisują temat do zeszytu.
Jeden z uczniów czyta tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia III..., Poznań 2002, s. 40. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.
Uczniowie zapisują notatkę do zeszytu:
· nad Morzem Śródziemnym, na szlakach prowadzących między Egiptem a Mezopotamią
Jeden z uczniów czyta tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia III..., Poznań 2002, s. 40-41. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.
· przymierze Boga z Abrahamem
· przymierze Boga z Jakubem
· wyjście Mojżesz z Egiptu
· opanowanie Kannanu XIII-XI w.
· panowanie króla Dawida (X w. p.n.e.)
· król Salomon buduję świątynie w Jerozolimie
· podział królestwa na Izrael i Judeę
· „niewola babilońska”
· Palestyna prowincją perską
· Palestyna prowincją Imperium Rzymskiego
· diaspora Żydów
· utworzenie państwa Izrael – 1948 r.
Jeden z uczniów czyta tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia III..., Poznań 2002, s. 41-43. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.
a. charakter religii:
· monoteistyczna – podstawą judaizmu jest wiara w jednego niematerialnego Boga-Stwórcy.
· postępowanie wg 10 Przykazań Bożych
· obchodzenie szabatu i święta Paschy
b. zasady judaizmu
· prawa judaizmu zostały zawarte w 5 Księgach Mojżeszowych zw. Torą, która jest częścią Biblii
c. życie religijne
· modlitwa odmawiana trzykrotnie w ciągu dnia: rano, w południe i wieczorem w kierunku Jerozolimy
· synagoga – miejsce modlitw i spotkań Żydów, gdzie czytano Biblię, a także objaśniano jej treść
· szabat (sobota) – dzień wolny od jakichkolwiek zajęć (zaczyna się w piątek po zachodzie słońca i twa 24 godziny)
· gminy wyznaniowe – na jej czele stoi rabin (nauczyciel i znawca Tory), który kierował życiem religijnym i społecznym miejscowych Żydów.
Wyjaśnić pojęcia:
Biblia, Stary Testament, dekalog, Tora, monoteizm, judaizm, prorok, mesjasz,
IV. Rekapitulacja pierwotna
V. Zadanie pracy domowej
W zeszycie ćwiczeń (G. Wojciechowski, Historia 1, Skoroszyt gimnazjalisty, Poznań 2002, s. 7-10.) uczniowie mają wykonać Zadania 1,2/23. Z Podręcznika (G. Wojciechowski, Historia..., Poznań 2002) wykonaj Zadanie 1/44
VI. Ocena pracy uczniów na lekcji.
Odpowiadają wyznaczeni przez nauczyciela uczniowie, którzy mogą posługiwać się podręcznikiem i zapisem w zeszytach.
Uczniowie aktywni otrzymują oceny.
pedagog107