michalak - szokujaca prawda o ecommerce.pdf

(2633 KB) Pobierz
699703963 UNPDF
699703963.010.png
Drogi Przedsiębiorco,
Opracowałem raport "Szokująca prawda o e-commerce" aby pokazać Ci, że prowadzenie
firmy w internecie możliwe jest bez dużych umiejętności technicznych i bez armii
programistów.
Chcę także pokazać Ci jak łatwo można zorganizować biznes internetowy w sposób w
znacznym stopniu zautomatyzowany... aby stworzyć biznes zarabiający nawet kiedy śpisz!
Oto czego się dowiesz czytając ten raport:
Jak prowadzić zautomatyzowany biznes internetowy bez programistów, bez dużego
magazynu, skomplikowanej logistyki i 50 tysięcy produktów w ofercie.
Jaką alternatywę mają małe i mikrofirmy by nie robić "dużego" ecommerce.
Jak zwiększyć sprzedaż bez powiększania wydatków na reklamę!
Jak prowadzić biznes, który zarabia nawet kiedy śpisz?
Zaczynajmy.
12 września przeprowadziłem badanie ankietowe wśród czytelników biuletynu naszej firmy
oraz biuletynu dr Pawła Krzyworączki. Ankietę wypełniły 1144 osoby, co dało około 3400
odpowiedzi na same pytania otwarte!
Wczytałem się w nie wszystkie dokładnie i przeanalizowałem tak, aby zrozumieć
problemy przedsiębiorców - właścicieli małych firm - takich jak Ty i ja.
Jak rozkręcić sprzedaż w internecie?
Modne jest, aby myśleć, mówić i pisać o biznesie w kontekście dużych firm, marek i
korporacji. Pod potrzeby dużych firm tworzone są kierunki na uczelniach, o nich pisze się
w gazetach i mówi w telewizji.
Rzeczywistość przedstawia jednak nieco odmienny obraz. Wiele osób zdaje się nie
dostrzegać, że 94,86% firm w Polsce to tzw. mikrofirmy zatrudniające od 0 do 9
pracowników 1 . W dodatku to w sektorze małych i średnich firm powstaje najwięcej miejsc
pracy.
Podobnie jest z internetem. Jesteśmy przyzwyzczajeni do myślenia o e-commerce jako o
dużych sklepach internetowych z wieloma kategoriami i tysiącami produktów.
Oczywiście jest to istotna część rynku internetowego. Mikro-firma może prowadzić taki
sklep. Jednak dla tych mniejszych i młodszych mikro-firm wejście od razu na ten etap jest
1 Źródło: "Prezentacja raportu o stanie sektora MSP w Polsce", Bożena Lubińska-Kasprzak, PARP, 2009
Strona 1/14
699703963.011.png 699703963.012.png 699703963.013.png
nie lada wyzwaniem.
W realiach małego zatrudnienia to na przedsiębiorcy spoczywa większość obowiązków.
Czasem ładnie się to nazywa, że " Pan Kowalski jest człowiekiem bardzo zajętym... ".
Z tych właśnie powodów jako właściciele firm szukamy:
Możliwości automatyzowania biznesu - uczynienia z firmy mechanizmu
działającego bez nas, a mimo to przynoszącego dochód "nawet kiedy śpimy".
Tzw. " wolności finansowej " - pozwalającej nam na uwolnienie się z cyklu ciężkiej
pracy pod ciężarem dużej odpowiedzialności za wszystko i wszystkich.
Większej ilości wolnego czasu , czasu dla rodziny i dla siebie samych.
Możliwości możliwie szybkiego i łatwego rozwinięcia firmy .
Zastanówmy się zatem nad sklepem internetowym z choćby kilkuset produktami, co nie
jest jeszcze nadzwyczaj dużym asortymentem.
Strona 2/14
699703963.001.png 699703963.002.png 699703963.003.png
Jak przedsiębiorca ma od zera stworzyć taki sklep?
⌦Zorganizować odpowiednio duży i sprawny magazyn ?
⌦Zatrudnić pakowaczy , obsługę klienta i innych potrzebnych pracowników?
⌦Znaleźć dobrych dostawców , sprawdzić ich, nawiązać z nimi relację i
wynegocjować warunki ?
⌦Następnie zatowarować się na odpowiednio dużą kwotę dającą szansę na to,
że marża przemnożona przez obrót da zysk, z którego można się utrzymać?
⌦Przygotować odpowiednie procesy i procedury przepływu informacji i
produktów?
Opracować lub wybrać grafikę sklepu, wybrać technologię , zadbać o jej
wdrożenie na serwer i przetestowanie ?
⌦W końcu wprowadzić cały asortyment do sklepu?
⌦A także zacząć go promować i reklamować ?
Powyższe zadania nie są zadaniami... Każde z nich składa się z dziesiątek zadań i jest
sporym projektem , albo wręcz procesem , który trzeba prowadzić każdego dnia... Z
dużym ryzykiem utopienia poważnych pieniędzy w towarze, na który może nie być popytu.
A także z ryzykiem zacięcia się na jednym z etapów, gdy okaże się, że coś idzie nie po
naszej myśli.
Jak się okazuje, przedsiębiorcy internetowi jeszcze lepiej dostrzegają inny problem,
którego – jak się okaże – można łatwo uniknąć.
Największe wyzwanie przedsiębiorców
Bardzo duża część kwestionariuszy w naszym badaniu zawierała wyrażone na różny
sposób obawy o brak umiejętności technicznych potrzebnych do prowadzenia biznesu
w internecie. Zilustruję to na przykładzie...
Nie dla wszystkich jeszcze jest oczywiste, że fundamentem przywiązywania do firmy
klientów w internecie jest posiadanie, prowadzenie i rozwijanie listy adresowej
( mailingowej ). Metod budowania listy jest jednak wiele. Między innymi:
Można ją budować sprzedając na Allegro czy w sklepie internetowym tańsze
produkty na większą skalę.
Można prowadzić serwisy internetowe wymagające zarejestrowania się .
Można też zbierać zapisy na specjalnej stronie internetowej służącej do zbierania
adresów (strona typu squeeze page ) .
Czym charakteryzuje się taka strona?
Strona 3/14
699703963.004.png 699703963.005.png 699703963.006.png
Zawiera ona jedynie krótki tekst reklamowy i formularz rejestracji. Użytkownik ma do
wyboru jedynie zapisanie się albo zamknięcie strony. Dzięki temu uzyskuje się dużą
skuteczność zapisów (30-80% przy ruchu z listy adresowej, od paru do kilkunastu % przy
„zimnym” ruchu z reklam np. Adwords).
Przykład strony typu squeeze page, który być może już znasz:
Osobom, które nigdy własnoręcznie nie tworzyły takiej strony wydaje się, iż taka strona
jest bardzo prosta . Zobacz jak bardzo mylne jest to wrażenie - oto, co trzeba zrobić, by
zbudować stronę squeeze page...
Zaczynamy od przygotowania tzw. " przynęty " (czyli czegoś, co obiecamy użytkownikowi
w zamian za zapisanie się). Oczywiste jest, że musimy napisać tekst reklamowy .
Często jednak zapomina się, by również napisać tekst na stronę z prośbą o
potwierdzenie zapisu... oraz na stronę z podziękowaniem za zapis i obiecaną
"przynętą".
Często squeeze page pozbawione grafiki mogą być bardzo skuteczne. Mało osób
decyduje się na ten śmiały ruch. Powinniśmy zatem zaprojektować lub znaleźć gotowy
projekt graficzny. Następnie pociąć grafikę do xHTML+CSS.
W kolejnym kroku powinniśmy wprowadzić teksty na wszystkie 3 podstrony. Warto także
stworzyć osobne podstrony "o nas", "polityka prywatności", "kontakt" oraz podstrony z
artykułami SEO - szczególnie, jeśli chcemy mieć jakiekolwiek szanse na promocję strony
w Google Adwords .
Wydaje się, że to już prawie wszystko. Musimy jedynie założyć nową listę w systemie do
email marketingu oraz ustawić wiadomość z prośbą o potwierdzenie zapisu i wiadomość
Strona 4/14
699703963.007.png 699703963.008.png 699703963.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin