scenariusz_08_2006_na_ratunek_ziemi.doc

(34 KB) Pobierz
Na ratunek Ziemi

Na ratunek Ziemi

 

 

Przewidywane osiągnięcia uczniów:

Rozumie, jak ważna jest ochrona środowiska, i postępuje tak, by nie niszczyć przyrody.

• Precyzyjnie formułuje pytania do tekstu.

• Twórczo współpracuje w zespole.

• Wykonuje zabawki, wykorzystując różne techniki plastyczne.

Potrzebne będą:

„Świerszczyk” nr 8/2006,

kolorowe kartki formatu A4 (czerwona, zielona, żółta, niebieska, biała), małe kartki w tych samych kolorach, przedmioty wykonane z różnych tworzyw: plastikowe kubeczki, butelki, kartony po sokach, papiery, puszki, słomki; pudełka z napisami: szkło bezbarwne, szkło kolorowe, makulatura, plastik, metale.

 

 

 

 

 

 

Przebieg zajęć:

Nauczyciel wspólnie z uczniami czyta tekst Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel Chcę wiedzieć więcej… o Ziemi” („Świerszczyk” s. 6–7).

Uczniowie pracują w pięciu zespołach. Każda grupa losuje jedną kolorową kartkę: czerwoną, niebieską, zieloną, żółtą lub białą i pracuje z odpowiednim tekstem:

kolor czerwony – tekst „Czerwone skały”,

kolor zielony – „Zielone płuca planety”,

kolor żółty – „Złote piaski”,

kolor biały – „Polarna biel”,

kolor niebieski – „Błękity mórz i oceanów”.

Zadaniem zespołów jest przygotowanie trzech pytań dotyczących tekstu. Przykładowe pytania do tekstu „Błękity mórz i oceanów”: Jakie kolory może przybierać woda mórz i oceanów? Jaką część powierzchni Ziemi zajmuje woda? Co kryje się pod taflą wody?

 

Po opracowaniu pytań grupy wymieniają się kartkami i odpowiadają na pytania przygotowane przez inne zespoły, korzystając z odpowiedniego fragmentu tekstu o Ziemi.

Następnie czytają swoje odpowiedzi, a zespół przygotowujący pytania sprawdza ich poprawność.

 

Uczniowie pracują w tych samych zespołach. Każda osoba z grupy otrzymuje małą karteczkę w takim kolorze, jak wcześniej wylosowana kartka. Na niej pisze jeden wyraz dotyczący wcześniej opracowywanego tekstu, np. uczniowie, którzy pracują z kolorem niebieskim, piszą wyrazy związane z tekstem „Błękity mórz i oceanów”: lustro, czystość, radość, zabawa, życie.

Po tej indywidualnej pracy uczniowie w grupach odczytują swoje wyrazy i próbują ułożyć z nich hasło, np. Lustro czystej wody to życie i radosna zabawa.

Zespół po odczytaniu hasła interpretuje jego przesłanie.

 

Wycieczka w piękne miejsce na Ziemi – scenki improwizowane.

Uczniowie w grupach przygotowują scenkę improwizowaną, w której prezentują wycieczkę w wybrane przez siebie miejsce, np. grupa dzieci wybiera się nad morze, kąpią się, bawią się na piasku, opalają, a po ich odejściu zostaje dużo śmieci.

Rozmowa z dziećmi po prezentacji scenek: Co sądzą o takim zachowaniu rówieśników?

 

Jak dbać o czystość Ziemi?

Nauczyciel czyta tekst Natalii Usenko „Odezwa do poddanych” („Świerszczyk” s. 8).

Każdy uczeń indywidualnie pomaga poddanym z „Kopniętego Królestwa” odszyfrować odezwę króla na temat segregacji śmieci (koszł szkło, rapiepy papiery).

Nauczyciel powinien zwrócić uwagę, że zbieranie wymienionych rzeczy do oddzielnych pojemników daje możliwość powtórnego ich wykorzystania.

 

Zabawa ekologiczna.

Czytanie tekstu „Plac zabaw – Fajne rady na odpady” („Świerszczyk” s. 12–13).

Nauczyciel gromadzi różne materiały odpadowe, np. butelki, puszki, korki, gazety, sznurki, a zadaniem dzieci jest zastanowienie się, czy można z nich zrobić zabawki, jak będą one wyglądać, w jakich działaniach można je wykorzystać. Potem dzieci szukają pomysłów w „Świerszczyku” („Plac zabaw”). Następnie wybierają te pomysły, które najbardziej im się podobają, i realizują je.

Po zakończonej zabawie segregują odpady, tzn. wkładają niewykorzystane materiały do odpowiednich pudełek.

 

Przyjemność spacerowania – podsumowanie zajęć

Nauczyciel czyta wiersz E. Pałasz „Spacer” („Świerszczyk” s. 2).

Uczniowie odpowiadają na pytania, np: Czy spacer to przyjemność? Dlaczego lubimy spacerować? Czy większą przyjemnością jest spacer z rodziną, czy zakupy? Dlaczego jesteśmy i wielcy, i mali? Od czego to zależy?

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin