Propozycje tekstów do czytania ze zrozumieniem i pisania
I CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM ( KL.4-6)(...) Przybywszy na miejsce , ukryty za drzewem , zacząłem przez perspektywę przypatrywać się Karaibom . Blisko trzydziestu , trzymając się za ręce , tańczyło około ogniska , wykonując szczególniejsze miny i gesty . Wtem kilku innych wyprowadziło dwóch jeńców z czółna , ciągnąc ich ku gromadzie w zamiarze zamordowania . Ale kiedy jeden padł pod ciosem kamiennej siekiery , drugi zerwawszy więzy , zaczął uciekać z niezmierną szybkością , właśnie w kierunku wzgórza , na którym stałem . Przeląkłem się bardzo , gdyż cała gromada dzikich mogła się za nim puścić w pogoń , lecz na szczęście trzech tylko zaczęło ścigać jeńca , który przez ten czas , nim się gonić namyślili , ubiegł już potężny kawał. (...)( fragm. książki „ Robinson Cruzoe”)1. Bohater tego fragmentu był ukryty:a) za skałą b) za drzewem c) za domem2. Obserwował :a ) Karaibów b ) Arabów c ) Europejczyków3. Gromada ludzi :a) tańczyła wokół ogniska b) spała c) walczyła ze sobą4. Karaibowie przyprowadzili jeńców:a) z okrętu b) z czółna c) z wyspy5. Ilu było jeńców?a) 3 b) 4 c) 26. Jeńcy zostali wyprowadzeni z :a ) czółna b) kajaku c) okrętu7. Drugi z jeńców zaczął uciekać :a) w kierunku plantacji b) w kierunku wzgórza c) w kierunku wodospaduII TEKST DO PISANIA ZE SŁUCHU (KL.4)Pinokio jest postacią fantastyczną . To drewniany pajac , któremu Carlo Collodi nadał cechy ludzkie . Pozwolił mu myśleć , czuć oraz mówić. Początkowo Pinokio zachowywał się lekkomyślnie . Często kłamał i myślał wyłącznie o sobie. Był przy tym bardzo leniwy . Przysparzał wiele problemów swojemu opiekunowi.Nasz bohater marzył o tym , by stać się chłopcem. Przygody , które przeżył wyraźnie go odmieniły . Zdołał pokonać swoje wady i w końcu przybrał ludzką postać . Stał się dobrym i pracowitym chłopcem. Chętnie uczył się , dbał o swojego ojca . Był gotowy do poświęcenia dla innych.III PISANIE Z PAMIĘCI ( KL.6)Adam Cisowski , uczeń siódmej klasy gimnazjum , słynął w całej szkole ze swych niezwykłych zdolności. To właśnie on rozszyfrował system odpytywania profesora Gąsowskiego uczącego historii. Ten niesamowity młodzieniec pomógł też koledze odnaleźć błąd w księgach rachunkowych . Znany był w całej szkole. Uważano , że nie ma dla niego rzeczy niemożliwych.
polusie4