35.rozmowa doradcza-wspólne poszukiwanie rozwiązań.pdf

(677 KB) Pobierz
Microsoft Word - Zeszyt 35 kor 4.doc
MINISTERSTWO PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
DEPARTAMENT RYNKU PRACY
MAŁGORZATA TARKOWSKA
Rozmowa doradcza
Î wsplne poszukiwanie
rozwiązań
Warszawa 2006
MINISTERSTWO PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
Departament Rynku Pracy
ul. Tamka 1,
00-349 Warszawa
Zeszyty informacyjno-metodyczne doradcy zawodowego Î zeszyt 35
Rozmowa doradcza Î wsplne poszukiwanie rozwiązań
Redakcja:
Grażyna Morys-Gieorgica
Projekt okładki:
Jacek Brzeziński
Irena Mazek
¨ Copyright by Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
Warszawa 2006
ISBN 83-60302-07-3
Wydawca:
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
Departament Rynku Pracy
ul. Tamka 1, 00-349 Warszawa
Publikacja wydana przy wsparciu Wsplnot Europejskich w ramach Programu Leonardo
da Vinci. Treść publikacji nie ma na celu wyrażenia stanowiska Komisji Europejskiej.
Instytucja ta nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za treść publikacji.
Łamanie i druk: ZWP MPiPS. Zam. 1812/06.
2
 
Spis treści:
Wprowadzenie ..........................................................................................
5
CZĘŚĆ I
PODSTAWY SKUTECZNEGO DORADZANIA
1. Wykorzystanie w pracy doradczej kategorii diagnostycznych
według J.K. Zeiga ................................................................................
8
2. Wskazania do uwzględnienia systemu w procesie doradzania ............
13
3. Tworzenie kontraktu doradczego Î jak wykorzystać
w rozmowie doradczej 5 krokw Enrighta ..........................................
18
4. Kiedy klient rezygnuje .........................................................................
21
CZĘŚĆ II
ROZMOWA DORADCZA JAKO KLUCZOWA UMIEJĘTNOŚĆ
DORADCY ZAWODOWEGO
1. Rozmowa doradcza Î etapy pracy z klientem ......................................
24
1.1. Nawiązanie i utrzymanie kontaktu .............................................
30
1.1.1. Wykorzystanie w rozmowie doradczej
ápozycji słuchaniaÑ J. Enrighta .....................................
34
1.2. Precyzowanie oczekiwań przez klienta i identyfikacja
zasobw osobistych .................................................................... 38
1.3. Wzmacnianie motywacji ............................................................ 44
1.4. Cel i planowanie w rozmowie doradczej ...................................
49
1.5. Świat wartości klientw .............................................................
55
1.6. Wzbudzanie w klientach gotowości do zmiany .........................
59
1.7. Przekazywanie informacji o rynku pracy w rozmowie
doradczej .................................................................................... 64
1.8. Zakończenie procesu doradzania ...............................................
65
2. Wykorzystanie narzędzi skutecznej komunikacji w rozmowie
doradczej .............................................................................................. 68
2.1. Bariery komunikacyjne w rozmowie doradczej .........................
71
2.2. Zastosowanie komunikacji pośredniej i bezpośredniej
w rozmowie doradczej ...............................................................
73
3
CZĘŚĆ III
PROWADZENIE ROZMìW DORADCZYCH
Z RìŻNYMI KLIENTAMI Î ĆWICZENIA
1. Rola i zadania doradcy w indywidualnej pracy z klientem
Î przykłady .......................................................................................... 76
2. áPani Jola opowiadaÑ Î określenie stylu komunikacji klienta
i prba znajdowania skutecznych rozwiązań ....................................... 80
3. Klient subiektywnie áłatwyÑ i átrudnyÑ Î ćwiczenia ...........................
82
4. Zachowania doradcy służące budowaniu i rozwijaniu relacji
Î podsumowanie ..................................................................................
84
Literatura ..................................................................................................
88
4
Wprowadzenie
Tradycyjna rozmowa doradcza zakładała występowanie doradcy
w roli eksperta, ktry ograniczał się zwykle do podawania informacji, lub
zgodnie z oczekiwaniami klienta, do udzielania rad. Takie działania do-
radcy okazywały się często nieskuteczne, wzbudzały w klientach opr,
powodowały brak osobistego zaangażowania, zmniejszały poziom osobi-
stej skuteczności zarwno u klienta, jak i doradcy. Doradca czuł się nad-
miernie obciążony odpowiedzialnością za decyzje klienta. Klient tracił
wiarę we własne możliwości, trudno mu było korzystać z osobistych
zasobw i doświadczeń (por. M.T. Ho-Kim, J.F. Marti, 1999).
Rola i zadania doradcy zawodowego podlegają wspłcześnie
znacznym zmianom. Rozmowa doradcza nie jest jednorazowym aktem
áudzielenia pomocy.Ñ Jest długotrwałym procesem, w czasie kt-
rego doradca proponuje klientowi pracę nad sobą i nad otoczeniem.
Celem tej pracy staje się stworzenie przez klienta własnych rozwią-
zań zawodowych, uwzględniające jego szeroko rozumianą sytuację
życiową. Rola doradcy polega na towarzyszeniu klientowi i wspomaga-
niu jego rozwoju. Doradca jest specjalistą w zakresie metody, klient
zajmuje pozycję eksperta dotyczącą treści działania. Taki sposb
widzenia relacji pomiędzy doradcą a klientem umożliwia rwnowagę
pomiędzy dawaniem i braniem oraz sprawia, że klient staje się aktywny
i może funkcjonować z pozycji dorosłego a nie w roli oporującego, roz-
żalonego dziecka.
Prowadzenie rozmowy doradczej wymaga znajomości określonych
reguł i zachowań, ktre stanowią podstawę skutecznej pracy z klientem,
wspomagając go w rzeczywistym działaniu, co oznacza, że:
doradca spostrzega klienta na tle jego uwarunkowań systemowych
(rodzinnych, zawodowych, społecznych, kulturowych);
pomiędzy doradcą a klientem zawierana jest umowa-kontrakt;
doradca pomaga klientowi sformułować cel i określić kierunek
zmian;
doradca pracuje nad zwiększeniem zakresu świadomych działań
klienta;
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin