Początki wytwórni filmowych.doc

(34 KB) Pobierz
PATHÉ CHARLES (1863–1957):

POCZĄTKI WIELKICH WYTWÓRNI:

 

 

Charles Pathe:

·        1863–1957

·        Francuski przemysłowiec filmowy

·        Pionier francuskiego przemysłu filmowego

·        Zaczął od demonstrowania fonografów na jarmarkach, potem założył wreszcie własną firmę i zajął się produkcją wałków z nagraniami.

·        Od fonografu prowadziła prosta droga do edisonowskiego kinetoskopu, a od kinetoskopu do kinematografu i produkcji filmowej.

·        W 1896 założył towarzystwo Pathé Frères

·        W 1897  założył wytwórnię filmową w Vincennes, przekształconą następnie w koncern filmowy, w którym od 1909 ukazywała się tygodniowa kronika filmowa, tzw. Pathé Journal

·        W 1930 wycofał się z przemysłu filmowego

 

Léon Gaumont:

·        1864–1947

·        Francuski przemysłowiec i wynalazca

·        Jeden z pionierów kinematografii

·        Był producentem sprzętu fotograficznego, od 1896 zainteresował się filmem.

·        W 1898 założył wytwórnię filmową Gaumont i firmę dystrybucyjną British Gaumont, istniejącą do dziś

·        Około 1900 skonstruował maszynę do obróbki taśmy filmowej

·        W 1902 eksperymentował z filmem dźwiękowym

·        W 1905 wybudował największy ośrodek produkcji filmów w Europie

·        Od 1908 regularnie wydawał tygodniki filmowe.

·        Otworzył filie swego przedsiębiorstwa w Ameryce, Rosji i w Anglii.

·        Zbudował nowoczesny atelier filmowy

·        Pracował nad normalizacją sprzętu filmowego

·        W 1921 udoskonalił produkcję filmu barwnego

·        W latach 20  wytwórnię wchłonął amerykański koncern Metro Goldwyn Mayer (MGM).

·        Pracowali u niego reżyserzy m.in.: L. Feuillade, É. Cohl.

 

James Stuart Blackton:

·        W 1896 założył towarzystwo filmowe Vitagraph

·        Odkrywca metody, w której złudzenie ruchomych obrazów wytwarzane jest przez odpowiednio spreparowane pojedyncze obrazy fotograficzne

·        1906- Hotel, w którym straszy:

-          Pierwszy film animowany

-          Przedmioty poruszają się w pomieszczeniu tak, jak gdyby przesuwała je niewidzialna ręka: nóż kroi chleb, wino samo się leje z butelki do kieliszka

·        1907- Magiczne wieczne pióro

 

 

SYSTEM PRODUKCJI:

·        Tysiąc stóp taśmy to był jeden akt. Każdy reżyser musiał nakręcić jeden akt na tydzień według własnej historyjki. Jeżeli sam nie umiał, to mógł je od kogoś odkupywać

·        Tematy czerpano  z  „Saturday Evening Post” – streszczenia i recenzje sztuk teatralnych.

·        Nikt nie zwracał uwagi na prawa autorskie, bo ich wtedy jeszcze nie było. Kradło się pomysły; zmieniało się tytuł i trochę inaczej układało fabułę.

·        Anita Loos

-          Pierwsza „zawodowa” scenarzystka.

-          W wieku 14 lat zaczęła pisać różne historyjki i wysyłała je do Biographu.

·        Mack Sennett i Mary Pickford konkurowali ze sobą w sprzedawaniu i pisaniu scenariuszy.

·        Samuel Goldwyn – próbował pozyskać wielkich pisarzy tego okresu do pisania scenariuszów. Nie umieli oni jednak „Myśleć i pisać obrazami”. Wywoływało to liczne konflikty. Próbowano do pisania zaangażować publiczność.

·        Frances Marion:

-          Pierwsza autentyczna scenarzystka

-          Pisała dla Williama Foxa (1915 – 1916)

-          Scenariusz do filmu z Thedą Barą Był sobie głupiec i innych

-          Zajmowała się montażem

-          Scenariusze oryginalne i adaptacje.

 

GWIAZDY:

 

·        Pierwszy ekranowy wamp – Theda Bara:

-          Właściwie Theodosia Goodman

-          Córka żydowskiego krawca i francuskiej Szwajcarki)

-          Wykreowana przez wytwórnię Williama Foxa 

-          Otrzymała całkiem nowy życiorys i wzór życia publicznego.

-          Rozpoczęła swoją karierę na równi z Marry Pickford i Lilian Gish.

-          Pierwszy film – Był sobie głupiec (1915)

-          Jej dorobek spowodował szerokie przemiany w kulturze i obyczajowości schyłkowego okresu wiktoriańskiego – szczególnie w przypadku kobiet (styl noszenia się, ubierania, makijaże itd.). Wszystko to zostało wzmożone poprzez ruchy emancypacyjne po wojnie. 

-          Kleopatra (1917) – oszołamiający sukces; jeden z najlepszych filmów w jej dorobku.

-          Po roku 1919 zaczęła się już powoli wypalać, w kolejnych filmach zaczynała stosować autoparodię, jej gwiazda zgasła u początku lat 30.

-          Wszystkie jej poczynania na ekranie stale wywoływały sprzeciwy cenzury.

 

·        Rudolph Valentino:

-          Włoski emigrant, przybył do USA w 1917 roku, w wieku 23 lat.

-          Swoją karierę rozpoczynał jako tancerz estradowy.

-          Od lat 20 w filmie.

-          Stworzył nowy typ amanta „latin lover”

-          Rozpoczyna się jego zawrotna kariera; jednocześnie zaczynają się badania nad ekonomiczną stroną mitu (kto ogląda ?, kiedy?, dlaczego ?, ile razy ?, co może jeszcze kupić w związku z idolem ?)

-          Wcielał się w egzotyczne role: szejk, torreador, rokokowy arystokrata, maharadża

-          Symbol seksu

-          Filmy: Czterech jeźdźców apokalipsy, Dama Kameliowa, Krew na piasku, Syn szejka(1926, ostatni film )

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin