POCZĄTKI WIELKICH WYTWÓRNI:
· 1863–1957
· Francuski przemysłowiec filmowy
· Pionier francuskiego przemysłu filmowego
· Zaczął od demonstrowania fonografów na jarmarkach, potem założył wreszcie własną firmę i zajął się produkcją wałków z nagraniami.
· Od fonografu prowadziła prosta droga do edisonowskiego kinetoskopu, a od kinetoskopu do kinematografu i produkcji filmowej.
· W 1896 założył towarzystwo Pathé Frères
· W 1897 założył wytwórnię filmową w Vincennes, przekształconą następnie w koncern filmowy, w którym od 1909 ukazywała się tygodniowa kronika filmowa, tzw. Pathé Journal
· W 1930 wycofał się z przemysłu filmowego
· 1864–1947
· Francuski przemysłowiec i wynalazca
· Jeden z pionierów kinematografii
· Był producentem sprzętu fotograficznego, od 1896 zainteresował się filmem.
· W 1898 założył wytwórnię filmową Gaumont i firmę dystrybucyjną British Gaumont, istniejącą do dziś
· Około 1900 skonstruował maszynę do obróbki taśmy filmowej
· W 1902 eksperymentował z filmem dźwiękowym
· W 1905 wybudował największy ośrodek produkcji filmów w Europie
· Od 1908 regularnie wydawał tygodniki filmowe.
· Otworzył filie swego przedsiębiorstwa w Ameryce, Rosji i w Anglii.
· Zbudował nowoczesny atelier filmowy
· Pracował nad normalizacją sprzętu filmowego
· W 1921 udoskonalił produkcję filmu barwnego
· W latach 20 wytwórnię wchłonął amerykański koncern Metro Goldwyn Mayer (MGM).
· Pracowali u niego reżyserzy m.in.: L. Feuillade, É. Cohl.
James Stuart Blackton:
· W 1896 założył towarzystwo filmowe Vitagraph
· Odkrywca metody, w której złudzenie ruchomych obrazów wytwarzane jest przez odpowiednio spreparowane pojedyncze obrazy fotograficzne
· 1906- Hotel, w którym straszy:
- Pierwszy film animowany
- Przedmioty poruszają się w pomieszczeniu tak, jak gdyby przesuwała je niewidzialna ręka: nóż kroi chleb, wino samo się leje z butelki do kieliszka
· 1907- Magiczne wieczne pióro
SYSTEM PRODUKCJI:
· Tysiąc stóp taśmy to był jeden akt. Każdy reżyser musiał nakręcić jeden akt na tydzień według własnej historyjki. Jeżeli sam nie umiał, to mógł je od kogoś odkupywać
· Tematy czerpano z „Saturday Evening Post” – streszczenia i recenzje sztuk teatralnych.
· Nikt nie zwracał uwagi na prawa autorskie, bo ich wtedy jeszcze nie było. Kradło się pomysły; zmieniało się tytuł i trochę inaczej układało fabułę.
· Anita Loos:
- Pierwsza „zawodowa” scenarzystka.
- W wieku 14 lat zaczęła pisać różne historyjki i wysyłała je do Biographu.
· Mack Sennett i Mary Pickford konkurowali ze sobą w sprzedawaniu i pisaniu scenariuszy.
· Samuel Goldwyn – próbował pozyskać wielkich pisarzy tego okresu do pisania scenariuszów. Nie umieli oni jednak „Myśleć i pisać obrazami”. Wywoływało to liczne konflikty. Próbowano do pisania zaangażować publiczność.
· Frances Marion:
- Pierwsza autentyczna scenarzystka
- Pisała dla Williama Foxa (1915 – 1916)
- Scenariusz do filmu z Thedą Barą – Był sobie głupiec i innych
- Zajmowała się montażem
- Scenariusze oryginalne i adaptacje.
GWIAZDY:
· Pierwszy ekranowy wamp – Theda Bara:
- Właściwie Theodosia Goodman
- Córka żydowskiego krawca i francuskiej Szwajcarki)
- Wykreowana przez wytwórnię Williama Foxa
- Otrzymała całkiem nowy życiorys i wzór życia publicznego.
- Rozpoczęła swoją karierę na równi z Marry Pickford i Lilian Gish.
- Pierwszy film – Był sobie głupiec (1915)
- Jej dorobek spowodował szerokie przemiany w kulturze i obyczajowości schyłkowego okresu wiktoriańskiego – szczególnie w przypadku kobiet (styl noszenia się, ubierania, makijaże itd.). Wszystko to zostało wzmożone poprzez ruchy emancypacyjne po wojnie.
- Kleopatra (1917) – oszołamiający sukces; jeden z najlepszych filmów w jej dorobku.
- Po roku 1919 zaczęła się już powoli wypalać, w kolejnych filmach zaczynała stosować autoparodię, jej gwiazda zgasła u początku lat 30.
- Wszystkie jej poczynania na ekranie stale wywoływały sprzeciwy cenzury.
· Rudolph Valentino:
- Włoski emigrant, przybył do USA w 1917 roku, w wieku 23 lat.
- Swoją karierę rozpoczynał jako tancerz estradowy.
- Od lat 20 w filmie.
- Stworzył nowy typ amanta „latin lover”
- Rozpoczyna się jego zawrotna kariera; jednocześnie zaczynają się badania nad ekonomiczną stroną mitu (kto ogląda ?, kiedy?, dlaczego ?, ile razy ?, co może jeszcze kupić w związku z idolem ?)
- Wcielał się w egzotyczne role: szejk, torreador, rokokowy arystokrata, maharadża
- Symbol seksu
- Filmy: Czterech jeźdźców apokalipsy, Dama Kameliowa, Krew na piasku, Syn szejka(1926, ostatni film )
Alexa_89