CHAPLIN.doc

(22 KB) Pobierz

¨       CHAPLIN

Odbijał wszystkie estetyczne i socjologiczne problemy nowej, wyruszającej na podbój XX wieku sztuki.

Odszedł od burleski, zaczął się naprawdę zastanawiać nad źródłami inspiracji i sensem swojego humoru. Jest świadom swojej mechaniki.

„Brzdąc”              (1920) – Pierwszy pełnometrażowy film à połączenie komedii z sentymentalizmem i tragizmem. Było to średnio akceptowane; geniusz = samotnik. (Pisał Stark Young 1922)

„Pielgrzym”              (1922) – Sens społeczny – atak na purytańską moralność, prowincjonalizm, tępotę i hipokryzję.

„Paryżanka”              (1923) – („Półświatek paryski” – polski tytuł) – ukazanie psychologii poprzez subtelną akcję.

 

Zmniejszenie liczby tablic wyjaśniających (przewyższył Griffitha). Posługiwanie się skrótami w prowadzeniu  akcji, skokami, elipsy, lapidarność obrazów pozwalała uniknąć tautologii i banału. Film zainspirowany pobytem Chaplina w Europie. à Recenzje: „Motion Picture Magazine” – Harry Carr.

 

Chaplin był bardzo wymagający – pewną scenę powtarzano 82 razy (matka, która widzi ciało martwego syna wnoszone do domu.

Nie oszczędzał pieniędzy – jako producent budżet ok. 400 tyś. $.

W stosunku do aktorów: „Próbować zrobić z pani aktorkę to tak jakby pisać list miłosny na papieże od rzeźnika”

Film – triumf reżyserski, klęska producenta – przyniósł deficyt – zarobił ok. 100 tyś. $

Chaplin zszedł ze sceny filmowej.

Magazyn „Photoplay” apelował za jego powrotem.

Później powstały jego najwybitniejsze i najbardziej doceniane dzieła:

„Gorączka złota”                            (1925)

„Cyrk”                                                        (1928)

„Światła wielkiego miasta”               (1931)

„Dzisiejsze czasy”                            (1936)

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin