KINO FASZYSTOWSKIE
W 1932 r. poznała Hitlera. Ujrzał ją jako aktorkę, której wizerunek sceniczny to super heroiczna kobieta, nieosiągalna dla mas – to, czym chciałby być Hitler, dlatego ją podziwiał, chciał, aby pracowała dla niego. Chciała zostać w Niemczech, ponieważ pragnęła przeciwdziałać antysemityzmowi.
Hitler skłonił ją do nakręcenia filmu o zjeździe NSDAP.
I Zwycięstwo wiary 1933
à krótki film o spotkaniu partii nazistowskiej, był to zarys właściwego dzieła, brak w nim perfekcji, zlepki zdjęć, brak ważnych środków technicznych,
II Triumf woli 1934
o Film pokazuje VI zjazd partyjny NSDAP, który odbył się w dniach 4-10 września 1934 roku w Norymberdze - Pojawiały się głosy, że został specjalnie zainscenizowany dla potrzeb filmu.
o Ujęcia w ruchu – kamera na kółkach, wiele stanowisk operatorskich, kilka ruchomych kamer kaperuje tą samą scenę z różnego punktu widzenia,
o Połączenie obrazu z obrazem, jednej skali barwnej z drugą daje efekt wzrastającego napięcia, intensyfikację przeżyć, gloryfikacja = propaganda,
o Montaż filmu zajął jej 5 miesięcy
o Sama Riefenstahl nie traktowała Triumfu ... jako filmu propagandowego, przede wszystkim ze względu na brak jakiejkolwiek narracji, jednak ze względu na pewne zabiegi techniczne można go nazwać propagandowym (np. filmowanie Hitlera z "żabiej perspektywy", czyli od dołu, co powodowało, że wydawał się większym, potężniejszym, a ukazywanie zebranych ludzi w swej masie z góry, co stwarzało wrażenie nikłości wobec Hitlera).
o Film wpływał na emocjonalność ówczesnego widza poprzez gwałtowne przemówienia Hitlera, ale i przez ukazanie ogromu uroczystości i perfekcyjności wykonania zjazdu poprzez ujęcia z oddali. Ukazuje także jednolitość i solidarność w szeregach hitlerowskich organizacji. W jednym z przemówień Hitler nie omieszkał wspomnieć o czystości rasowej przywódców partyjnych.
III Olimpiada 1938
o Esej o źródłach instytucji Olimpiady, hymn ku czci piękna ludzkiego ciała – męskiego ciała, atleci jako mityczne archetypy,
o Film o filmie,
o Film nie pozostawia wątpliwości, że w Berlinie 1936 roku nie chodziło o to, kto wygra i zdobędzie medale. Chodziło o fascynację uwodzącą siłą faszyzmu, której genialna reżyserka nie ukrywała. Hitlerowski Berlin miał olśnić świat i autorce filmu to się udało. Nowoczesne, monumentalne, czyste miasto, pełne pięknych ludzi jawi się jako równe starożytnemu Rzymowi,
o Ambicja reżyserska pokrywała się z założeniami reżimu, aby przedstawić idealny świat,
o nowy sposób filmowania: 30 kamer jednocześnie, ruchoma kamera na szynach, na wysięgnikach, windach, filmowanie z samolotów, szybki montaż, 300 operatorów,
o W czasie olimpiady nakręciła aż 400 km taśmy, film montowano 2 lata,
1
Alexa_89