KINO HITLEROWSKIE TAK.doc

(45 KB) Pobierz
KINO FASZYSTOWSKIE

KINO FASZYSTOWSKIE

Hitler Junge 1933

à     podkreślenie dziecięcości, czystości młodzieży należącej do HitlerJungen

à     nakładanie zdjęć maszerujących, anonimowych mas sympatyków Hitlera, z flagą, swastyką – podobieństwo do radzieckiego kina („Matka” Pudowkin)

à     chłopiec przystający z komunistami przechodzi na stronę hitlerowców, jego byli kompani ścigają go, gwizdy z pościgu przypominają te wyjęte z M – Mordercy, zostaje zabity i wywyższony do rangi męczennika,

Wieczny Żyd 1940

à Film pseudo - dokumentalny opisujący fragmenty kultury i mentalność narodu żydowskiego, jego pochodzenie, sposób, w jaki rozwija się na danym terenie. Film niewątpliwie antysemicki. Niektóre sceny mogą być zbyt drastyczne dla normalnego widza (np. scena rytualnego mordu na zwierzętach).

à Jest filmem montażowym, miksturą zdjęć, zawiera elementy Triumfu Woli,      Olimpiady,       

à zawiera

§         Zestawienie anonimowych mapek ukazujących ekspansję Żydów i rozprzestrzeniających się szkodników – szczurów zjadających zboże (montaż skojarzeniowy – użycie sensu właściwego przez inny obraz)

§         Zdjęcia z getta łódzkiego, instruktaż, po czym poznać Żyda – apel o czujność, bo Żydzi potrafią się maskować i przemieniać,

§         Sztuka aryjska porównana do greckiej i włoskiego renesansu, upostaciowienie prawd piękna – w tle muzyka J.S. Bacha, zaś dla faszystów sztuka zdegenerowana to ta z początków XX w.

§         Obwiniani aktorzy, fragment M – Mordercy – scena finałowa jako esencja żyłowości,

§         Rytualna rzeź, mord zwierzęcia, zderzone ze zwierzakami aryjskimi (montaż naprzemienny)

§         Rozporządzenia regulujące kwestie żydowskie

§         Posiedzenie Reichstagu

§         Przewijają się zdjęcia Ernst`a Lubitsch`a,  Albert`a Einstein`a, Charles`a Chaplin`a             

LENI RIEFENSTAHL

W 1932 r. poznała Hitlera. Ujrzał ją jako aktorkę, której wizerunek sceniczny to super heroiczna kobieta, nieosiągalna dla mas – to, czym chciałby być Hitler, dlatego ją podziwiał, chciał, aby pracowała dla niego. Chciała zostać w Niemczech, ponieważ pragnęła przeciwdziałać antysemityzmowi.

Hitler skłonił ją do nakręcenia filmu o zjeździe NSDAP.

 

I Zwycięstwo wiary 1933

à krótki film o spotkaniu partii nazistowskiej, był to zarys właściwego dzieła, brak w nim perfekcji, zlepki zdjęć, brak ważnych środków technicznych,

 

II Triumf woli 1934

o        Film pokazuje VI zjazd partyjny NSDAP, który odbył się w dniach 4-10 września 1934 roku w Norymberdze - Pojawiały się głosy, że został specjalnie zainscenizowany dla potrzeb filmu.

o        Ujęcia w ruchu – kamera na kółkach, wiele stanowisk operatorskich, kilka ruchomych kamer kaperuje tą samą scenę z różnego punktu widzenia,

o        Połączenie obrazu z obrazem, jednej skali barwnej z drugą daje efekt wzrastającego napięcia, intensyfikację przeżyć, gloryfikacja = propaganda,

o        Montaż filmu zajął jej 5 miesięcy

o        Sama Riefenstahl nie traktowała Triumfu ... jako filmu propagandowego,  przede wszystkim ze względu na brak jakiejkolwiek narracji, jednak ze względu na pewne zabiegi techniczne można go nazwać propagandowym (np. filmowanie Hitlera z "żabiej perspektywy", czyli od dołu, co powodowało, że wydawał się większym, potężniejszym, a ukazywanie zebranych ludzi w swej masie z góry, co stwarzało wrażenie nikłości wobec Hitlera).

o        Film wpływał na emocjonalność ówczesnego widza poprzez gwałtowne przemówienia Hitlera, ale i przez ukazanie ogromu uroczystości i perfekcyjności wykonania zjazdu poprzez ujęcia z oddali. Ukazuje także jednolitość i solidarność w szeregach hitlerowskich organizacji. W jednym z przemówień Hitler nie omieszkał wspomnieć o czystości rasowej przywódców partyjnych.

 

III Olimpiada 1938

o        Esej o źródłach instytucji Olimpiady, hymn ku czci piękna ludzkiego ciała – męskiego ciała, atleci jako mityczne archetypy,

o        Film o filmie,

o        Film nie pozostawia wątpliwości, że w Berlinie 1936 roku nie chodziło o to, kto wygra i zdobędzie medale. Chodziło o fascynację uwodzącą siłą faszyzmu, której genialna reżyserka nie ukrywała. Hitlerowski Berlin miał olśnić świat i autorce filmu to się udało. Nowoczesne, monumentalne, czyste miasto, pełne pięknych ludzi jawi się jako równe starożytnemu Rzymowi,

o        Ambicja reżyserska pokrywała się z założeniami reżimu, aby przedstawić idealny świat,

o        nowy sposób filmowania: 30 kamer jednocześnie, ruchoma kamera na szynach, na wysięgnikach, windach, filmowanie z samolotów, szybki montaż, 300 operatorów,

o        W czasie olimpiady nakręciła aż 400 km taśmy, film montowano 2 lata,



 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin