wykłady TAK.doc

(175 KB) Pobierz
Wykład 1

HISTORIA FILMU POWSZECHNEGO – wykłady

 

1- 28.12.1895 – pierwszy płatny pokaz filmowy

-          1839 – początki fotografii: Daguerre + Niepre

-          ofensywa kina zaczęła się od powielania i reprodukcji

-          panoramy i dioramy (złudzenie 3-wymiarowości, gra świateł) – rodzaj uczestnictwa, bycia z obrazem; rozbudowa i adaptacja przestrzeni

-          fotografia: artystyczna i naukowa

-          kino czerpie z: malarstwa, ikonosfery, komiksów, widowisk

 

2 – POCZĄTKI KINEMATOGRAFII NARODOWYCH (12.10.04)

 

-          opowiadanie historii – od początku kina a nie, jak twierdzą historycy, od Griffitha

-          od 1907 – kino atrakcji wizualnych: atmosfera cudowności, iluzja

-          Melies – bezpośredni zwrot do widza

-          kolor

·         filmy ręcznie barwione, wirażowane, naświetlane

·         Melies – pierwsze kolorowe filmy

·         potem zaczęto się zastanawiać, do jakich filmów kolor pasuje: tylko musicale, romanse. Reszta (dokumenty, filmy wojenne, kryminały) – czarno-biała (taśma czarno-biała jako gwarant rzeczywistości!)

-          dźwięk

·         w kinie głośno: warkot, mistrz ceremonii (wprowadza, komentuje, objaśnia, dramatyzuje obraz), muzyka (taper, orkiestra)

·         widownia krzyczy, komentuje, boi się

·         stopniowo intryga coraz bardziej zawarta w dźwięku

-          pierwsze ośrodki kina: Anglia, Francja, Włochy, Skandynawia

-          szkoła z Brighton:

·         Albert Smith:

ð      „Szkło powiększające babuni”: uzasadnienie wielkiego planu (najpierw pokazane jest szkło powiększające, potem dopiero zbliżenie)

·         Williamson:

ð      „Pali się” (eksperyment z cięciami; 5 ujęć, w których akcja przebiega logicznie)

ð      „Stop, złodzieju” (schemat filmu o pogoni i ucieczce)

ð      „Napad bokserów na misję w Chinach” (plener, połączenie kadrów za pomocą ruchów postaci; montaż naprzemienny – przybycie żołnierzy na ratunek / obrona)

·         Paul Hepworth: „ABC kinematografii”

·         wyścigi łodzi, pogoń, ucieczka, jubileusze, uroczystości, straż pożarna

·         nowe gatunki:

ð      dokument (już od braci Lumiere)

ð      kronika filmowa

ð      film pogoni (odmiana sensacyjnego)

·         4 cechy charakterystyczne

ð      zbliżenie (close up, plan wielki) – funkcje:

Ø      kierowanie percepcją widza

Ø      perspektywa hieratyczna (wielkie = ważne)

Ø      detale

ð      montaż: plany bliskie i dalekie wzajemnie się komentują, nachodzą na siebie. Zmienne ustawienia kamery. Montaż równoległy

ð      trickowe zdjęcia: zdjęcia nakładane, podwójna ekspozycja

ð      kinema color

·         gramatycy z Brighton: porównanie do konstrukcji zdania (rzecz – zbliżenie; przymiotnik – ustawienie kamery; czasownik – montaż); twórcy terminologii

·         dokonania:

·          

-          Francja:

·         Gaumont

ð      L. Feuillade

ð      A. Guy

ð      V. Jasset

·         Pathe

ð      F. Zacca

 

3

 

-          kino od 1908 – zamknięta całość

-          film naukowy: Muybridge i Marey, np. studium ruchu. Część z tych filmów funkcjonowała jako filmy grozy (np. przecinanie bliźniąt syjamskich piłą)

-          film rozrywkowy: sensacja, wyjście naprzeciw oczekiwaniom publiczności, odejście od codzienności, świat przestępczy, zbrodnia, erotyka

-          film sensacyjny: kino testuje swoją sprawność i eksperymentuje

-          konwencje filmowe, które nikomu nie przeszkadzają: np. tło podczas jazdy autem

-          film iluzjonistyczny: Melies, Brighton (np. „Nieszczęścia Mary Jane” Williamsona – MJ wyleciała w powietrze)

-          Melies

·         nie kupił kamery od braci Lumiere, tylko od Paula z Brighton

·         sygnował filmy napisem „Star Film”, miał swoje studio

·         jego filmy kopiowano i rozpowszechniano bezprawnie

·         zrobił ok. 500 filmów, przetrwało 140

·         Chaplin: „Mielies – alchemik światła”

·         odwrócenie się od realnego świata, sztuczna sceneria jako znak rozpoznawczy, działanie prefilmowe; wykorzystanie widowiskowości kinematografii (cudowność świata!). Ale nie miało to nic wspólnego z teatralnością

·         zwrot aktora do widowni

-          Vitagraph

·         1896, Nowy Jork

·         Albert Smith i Stuart Blackton (1906 otwierają własne studio)

·         gwiazda Vitagraphu – Rudolf Valentino

·         wyjście w plener!

-          American Mutoscope Biograph Company

·         1895

·         w tej wytwórni istotnie zmienia się wzór filmu

·         wytwórnia prehollywoodzka

·         1902: 2500 filmów

·         najwyższa jakość filmów (jak Gaumont we Francji)

·         potem Biograph Company i inne wytwórnie => Motion Pictures

·         1908 do wytwórni przychodzi David W. Griffith

·         gwiazdy Biographu (Biograph Girls): Mary Pickford, siostry L. & D. Gish

·         Sennett – burleska, komedia amerykańska

·         90 minut – standard filmu amerykańskiego

-          Edwin Porter

·         ranga bliska Meliesowi

·         „Napad na ekspres”: strzał w kamerę; tu po raz pierwszy sceny nie wygrywane do końca; ciągłość montażowa; 1903

·         rozwój narracji filmowej i ciągłości montażowej

·         gra u niego Griffith (bo przystojny)

·         1903 „Życie amerykańskiego kowboja”: inspiracja sztuką graną przez wędrowne teatry, które miały dostarczać rozrywki

·         „Życie amerykańskiego strażaka”: ciekawe połączenie scen plenerowych i w studiu

·         do 1906: zjawisko komentatora, który tłumaczy widzom zawiłości

·         podstawa – nie scena, tylko ujęcie

·         realizm narracji, w opozycji do fantastyki Meliesa

·         długość filmów: 10-16 minut

-          T. Ince: wprowadza do filmu podział czynności (reżyser, operator, scenarzysta). Film jako element kampanii produkcyjnej. 1908 – kino przestaje być ryzykownym przedsięwzięciem a staje się przemysłem

 

4 – KINO SKANDYNAWSKIE (16.11.04)

 

-          Dania: 1910 – 1916

-          Szwecja: 1916 – 1924

-          melodramaty zabarwione erotyzmem

-          nowatorski warsztat

-          Angest (lęk), metafizyczny mistycyzm, mroczny pesymizm, przeznaczenie, któremu nie można się przeciwstawić

-          Surowe moralizatorstwo

-          wpływ warunków geograficznych na film skandynawski

·         otoczenie: przyroda jako osoba dramatu, fiordy

·         mitologizacja pór roku

·         egzotyka tła

-          1906 Ole Olsen (król kinematografii) – film o pogrzebie króla Krystiana (i koronacji nowego króla)

-          pierwsze duńskie filmy – o niedźwiedziach

-          1910 „Przepaść”: pierwszy duński melodramat. Erotyczny. Asta Nielsen (aktorka) ucieka z cyrkowcem Rudolfem (w tej roli Valdemar Psilander: debiut – „Portret Doriana Greya”)

-          Augusto Blom: „Atlantyda” – motyw miłości i śmierci

-          warsztat filmowy

·         montaż oparty na ujęciach z różnego dystansu

·         głębia ostrości

·         zdjęcia zwolnione

·         nakładane

·         lustrzane

·         wymyślili światłocień

-          Szwecja

·         wyjście w plener

·         rzetelność obrazu filmowego

·         naturalizm, symbolizm

·         retrospekcje

·         zdjęcia nakładane

·         bajkowy świat

·         precyzyjny dobór kadrów

·         1916 V. Sjostrom: „Terje Viegen”, „Banicja”

·         1916 M. Stiller: „Skarb rodu Arne“

 

5 – GRIFFITH (23.11.04)

 

-          1908-13 w Biograph: ok. 400 filmów

-          ostatni film – „Judyta z Betuli”

-          kino integralnej narracyjności – sprawne opowiadanie historii; przywiązywanie widza

-          aktor (teatr objazdowy), południowiec, z biednej rodziny

-          „Przygody Dolly” – film rasistowski

-          melodramaty

·         „Złamana lilia” (1919)

·         „Męczennica miłości” („Droga na Wschód”) (lata 20.)

·         „Dwie siostry” (lata 20.)

-          „Muszkieterowie z Pig Alley”

-          „Spekulant zbożowy” – po raz pierwszy stopklatka

-          diafragma

-          ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin