Wigilia.doc

(51 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć w klasie III

Scenariusz zajęć w klasie III

 

Jednostka tematyczna: Czekam na święta Bożego Narodzenia.

 

Temat kręgu: Poznajemy zwyczaje wigilijne. Piszemy życzenia.

 

 

 

Ogólne zadania edukacyjne:

·         poznanie zwyczajów bożonarodzeniowych;

·         rozwijanie umiejętności wypowiadania się na podany temat;

·         pisanie życzeń świątecznych;

·         doskonalenie techniki rachunkowej;

·         śpiewanie i granie na dzwonkach kolęd;

·         właściwe zachowanie podczas uroczystości i świąt rodzinnych.

 

 

Oczekiwane efekty aktywności ucznia:

·         zna zwyczaje bożonarodzeniowe;

·         potrafi opowiadać o przygotowaniach do Wigilii;

·         umie redagować życzenia;

·         potrafi mnożyć i dzielić liczby w zakresie do 100;

·         śpiewa i gra kolęd;

·         potrafi odpowiednio zachować się podczas uroczystości i świąt.

 

Formy pracy: zbiorowa, indywidualna jednolita i zróżnicowana.

 

Środki dydaktyczne: książka pt. „Krągły rok” B. Ogrodowskiej, książka Wesołych Świąt” H. Exley, tekst z lukami dla każdego ucznia, przykładowe teksty życzeń, stół świąteczny, opłatek, choinka, płyta kompaktowa z kolędami, płyta z piosenkami M. Jeżowskiej, kolorowy papier, elementy dekoracyjne do wykonania karty świątecznej.

 

Przebieg zajęć:

  1. Przywitanie przez nauczyciela i dzieci przybyłych rodziców.
  2. Wprowadzenie dzieci i gości w nastrój świąteczny słowami:

 

„Zatrzymajcie się na chwilę w gonitwie codziennych spraw.

Uciszcie Wasze myśli.

Jeśli uda się Wam wsłuchać w ciszę swej duszy,

To na pewno usłyszycie pukanie do drzwi.

To Bóg przynosi Wam swego syna, abyście Go przyjęli.

Zapalcie świecę, usiądźcie przy wigilijnym stole,

Podzielcie się opłatkiem i świętujcie, świętujcie”.

 

  1. O czym będziemy dzisiaj rozmawiać? Jaki może być temat naszych zajęć? - wypowiedzi i propozycje uczniów.
  2. Odczytanie przez nauczycielkę wiadomości dotyczących staropolskiej tradycji obchodzenia Wigilii.
  3. Wspólna rozmowa z dziećmi na tematy: Jak obchodzono Święta Bożego Narodzenia w dawnych czasach? Jakie tradycje Świąt Bożego Narodzenia zachowały się w naszych domach? Jakie nowe zwyczaje zostały wprowadzone? Dlaczego należy kontynuować te piękne tradycje i zwyczaje związane ze świętami Bożego Narodzenia i kto w naszych rodzinach dba o to, aby one nie zanikły ?
  4. Indywidualne uzupełnianie przez dzieci tekstu z lukami.

 

........ to Święto Pokoju. Radujemy się Wszyscy z narodzenia Jezusa. ........ to wieczerza przed Bożym Narodzeniem.  .......... pod obrusem kładziemy na pamiątkę żłóbka. ........ zostawiamy dla gościa, bliskich, którzy odeszli. .......... jest znakiem miłości, zgody, pokoju i przebaczenia. ...... to zielony symbol życia, nadziei i łask Boga.

......... był biskupem, opiekował się biednymi, cierpiącymi i chorymi.

......... to pieśni kościelne śpiewane podczas Bożego Narodzenia.

......... to świąteczne piosenki. ....... to wieczorna msza wigilijna.

......... i ........ są przedstawieniami o narodzinach Jezusa.

 

Na tablicy zostały zgromadzone wcześniej wyrazy pomocnicze: szopki, kolędy, Boże Narodzenie, jasełka, pasterka, wolne miejsce przy stole, choinka, Wigilia, pastorałki, siano, opłatek, święty Mikołaj. Głośne odczytanie przez wybranego ucznia wyrazów pomocniczych. Przypomnienie uczniom o wielkiej literze na początku zdań, w nazwach świąt i imionach.

 

  1. Głośne odczytanie uzupełnionego tekstu. Korekta.
  2. Wysłuchanie kolędy „Lulajże, Jezuniu”.
  3. Zbiorowe odczytanie solmizacją melodii z nut.
  4. Zagranie melodii kolędy przez nauczyciela na dzwonkach chromatycznych.
  5. Próba gry przez uczniów.
  6. Wspólne zagranie kolędy połączone ze śpiewem.
  7. Indywidualne wykonanie przez dzieci karty świątecznej.
  8. Wysłuchanie piosenki pt. „Jeden dzień w roku” M. Jeżowskiej.
  9. Rozmowa z dziećmi na temat:  Komu i dlaczego składamy życzenia? Czego najczęściej życzymy naszym najbliższym z okazji Świąt Bożego Narodzenia?
  10. Prezentacja na tablicy wzorów życzeń na różne okazje. Wybór życzeń świątecznych i głośne odczytanie ich przez dzieci. Zwrócenie uwagi na zwroty grzecznościowe pisane wielką literą.

 

Z okazji imienin, dużo zdrowia

wszelkiej pomyślności

i zadowolenia z życia!

 

Z okazji urodzin, stu lat życia w szczęściu

i spełnienia wszelkich marzeń!

 

Życzę Ci dużo zdrowia

Szczęścia i zadowolenia z pracy zawodowej!

 

Z okazji Świąt Bożego Narodzenia

Życzę Ci ciepła, wody i chleba,

Spokoju, wolności, przyjaźni i miłości.

Zdrowych i wesołych świąt!

 

itp.

 

 

  1. Indywidualne układanie i pisanie życzeń świątecznych.
  2. Odczytanie życzeń przez chętnych uczniów.
  3. Wręczenie życzeń rodzicom.
  4. Rozwiązywanie zadania matematycznego (każdy uczeń otrzymuje kartę pracy z zadaniem do rozwiązania). Głośne odczytanie treści przez dobrze czytającego ucznia. Samodzielna praca. Odczytanie rozwiązania przez chętnych uczniów.







 



 



 

 

Każdy siedzący przy stole świątecznym zawiesił na choince bombki. Wskaż bombki, które przyniosła:

mama – liczba na bombce dzieli się przez 5,

tata – przez tę liczbę dzieli się 16,

babcia – na bombce jest liczba podzielna przez 1 i samą siebie.

 

  1. Zaproszenie dzieci i rodziców do przygotowania klasowej Wigilii. Nauczyciel wypowiada słowa:

 

„Święta dziś przyszły do wszystkich ludzi!

Święta w krainie jodły i sosny,

święta wśród dzieci wesoło roześmianych,

święta wśród ludzi siwych i cierpliwych,

i tam, gdzie pokój, jak gołąb biały, zawisł nad ludźmi.

Święta dziś przyszły do wszystkich ludzi.”

 

  1. Wspólne przygotowanie stołu wigilijnego, zapalenie świec.
  2. Nauczycielka bierze talerzyk z opłatkami i zwraca się do wszystkich słowami:

                                         

„Jest w moim kraju zwyczaj, że w dzień wigilijny,

Przy wzejściu pierwszej gwiazdy wieczornej na niebie,

Ludzie gniazda wspólnego łamią chleb biblijny,

Najtkliwsze przekazując uczucia w tym chlebie...”

 

  1. Wspólne podzielenie się opłatkiem, składanie życzeń. (w tle słychać kolędy).
  2. Spożywanie wigilijnych potraw przy wspólnym stole. Rozmowa na temat zapomnianych i zachowanych do dzisiaj zwyczajów i tradycji jako utrwalenie materiału.
  3. Powitanie św. Mikołaja.
  4. Obdarowanie dzieci prezentami.
  5. Wspólne biesiadowanie przy wigilijnym stole, śpiewanie kolęd i pastorałek.

 

 

Opracowała: Joanna Kułaga

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin