Scenariusz zajęć w klasie III
Jednostka tematyczna: Czekam na święta Bożego Narodzenia.
Temat kręgu: Poznajemy zwyczaje wigilijne. Piszemy życzenia.
Ogólne zadania edukacyjne:
· poznanie zwyczajów bożonarodzeniowych;
· rozwijanie umiejętności wypowiadania się na podany temat;
· pisanie życzeń świątecznych;
· doskonalenie techniki rachunkowej;
· śpiewanie i granie na dzwonkach kolęd;
· właściwe zachowanie podczas uroczystości i świąt rodzinnych.
Oczekiwane efekty aktywności ucznia:
· zna zwyczaje bożonarodzeniowe;
· potrafi opowiadać o przygotowaniach do Wigilii;
· umie redagować życzenia;
· potrafi mnożyć i dzielić liczby w zakresie do 100;
· śpiewa i gra kolęd;
· potrafi odpowiednio zachować się podczas uroczystości i świąt.
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna jednolita i zróżnicowana.
Środki dydaktyczne: książka pt. „Krągły rok” B. Ogrodowskiej, książka Wesołych Świąt” H. Exley, tekst z lukami dla każdego ucznia, przykładowe teksty życzeń, stół świąteczny, opłatek, choinka, płyta kompaktowa z kolędami, płyta z piosenkami M. Jeżowskiej, kolorowy papier, elementy dekoracyjne do wykonania karty świątecznej.
Przebieg zajęć:
„Zatrzymajcie się na chwilę w gonitwie codziennych spraw.
Uciszcie Wasze myśli.
Jeśli uda się Wam wsłuchać w ciszę swej duszy,
To na pewno usłyszycie pukanie do drzwi.
To Bóg przynosi Wam swego syna, abyście Go przyjęli.
Zapalcie świecę, usiądźcie przy wigilijnym stole,
Podzielcie się opłatkiem i świętujcie, świętujcie”.
........ to Święto Pokoju. Radujemy się Wszyscy z narodzenia Jezusa. ........ to wieczerza przed Bożym Narodzeniem. .......... pod obrusem kładziemy na pamiątkę żłóbka. ........ zostawiamy dla gościa, bliskich, którzy odeszli. .......... jest znakiem miłości, zgody, pokoju i przebaczenia. ...... to zielony symbol życia, nadziei i łask Boga.
......... był biskupem, opiekował się biednymi, cierpiącymi i chorymi.
......... to pieśni kościelne śpiewane podczas Bożego Narodzenia.
......... to świąteczne piosenki. ....... to wieczorna msza wigilijna.
......... i ........ są przedstawieniami o narodzinach Jezusa.
Na tablicy zostały zgromadzone wcześniej wyrazy pomocnicze: szopki, kolędy, Boże Narodzenie, jasełka, pasterka, wolne miejsce przy stole, choinka, Wigilia, pastorałki, siano, opłatek, święty Mikołaj. Głośne odczytanie przez wybranego ucznia wyrazów pomocniczych. Przypomnienie uczniom o wielkiej literze na początku zdań, w nazwach świąt i imionach.
Z okazji imienin, dużo zdrowia
wszelkiej pomyślności
i zadowolenia z życia!
Z okazji urodzin, stu lat życia w szczęściu
i spełnienia wszelkich marzeń!
Życzę Ci dużo zdrowia
Szczęścia i zadowolenia z pracy zawodowej!
Z okazji Świąt Bożego Narodzenia
Życzę Ci ciepła, wody i chleba,
Spokoju, wolności, przyjaźni i miłości.
Zdrowych i wesołych świąt!
itp.
Każdy siedzący przy stole świątecznym zawiesił na choince bombki. Wskaż bombki, które przyniosła:
mama – liczba na bombce dzieli się przez 5,
tata – przez tę liczbę dzieli się 16,
babcia – na bombce jest liczba podzielna przez 1 i samą siebie.
„Święta dziś przyszły do wszystkich ludzi!
Święta w krainie jodły i sosny,
święta wśród dzieci wesoło roześmianych,
święta wśród ludzi siwych i cierpliwych,
i tam, gdzie pokój, jak gołąb biały, zawisł nad ludźmi.
Święta dziś przyszły do wszystkich ludzi.”
„Jest w moim kraju zwyczaj, że w dzień wigilijny,
Przy wzejściu pierwszej gwiazdy wieczornej na niebie,
Ludzie gniazda wspólnego łamią chleb biblijny,
Najtkliwsze przekazując uczucia w tym chlebie...”
Opracowała: Joanna Kułaga
magoroma