20 lat Sekcji Duchowości Teologów Polskich.pdf

(373 KB) Pobierz
Microsoft Word - 20 lat Sekcji Duchowości Teologów Polskich.doc
Ks. Marek Chmielewski
DWADZIEŚCIA LAT
SEKCJI DUCHOWOŚCI TEOLOGÓW POLSKICH *
Zainteresowanie problematyką życia duchowego, czyli — jak
zaznacza Jan Paweł II — pewnym stylem „życia wedle Ducha” i
„postępowaniem według Ducha” (por. VC 93; Rz 8, 4. 9) obecne
jest już w najwcześniejszych pismach Ojców Kościoła, a w pew-
nym sensie nawet w Piśmie świętym. Chrześcijańska tradycja
teologiczna w ciągu dwóch tysięcy lat dostarczyła niezliczonej
ilości wybitnych dzieł duchowych. Pierwsze usystematyzowane
traktaty teologiczne na temat życia duchowego, którym można
byłoby nadać miano opracowań naukowych, zaczęły się poja-
wiać w dobie późnej scholastyki, a swój rozkwit osiągnęły w
XVII wieku głównie w Hiszpanii, Francji i Włoszech, co nie zna-
czy, że polscy teologowie tej epoki nie mieli twórczego udziału
w tej dziedzinie. Przeciwnie, znakomite studia na temat ascezy,
modlitwy, kontemplacji, doświadczenia mistycznego, życia za-
konnego itp., autorstwa takich teologów, jak jezuici: Mikołaj Łę-
czycki († 1653), Kasper Drużbicki († 1662), Daniel Pawłowski
(† 1673) i Tomasz Młodzianowski († 1686), dominikanin Mikołaj
z Mościsk († 1632), karmelita Andrzej Cyrus († 1647), franciszka-
nin Stefan Chryzostoma Dobrosielskiego († 1676), marianin Sta-
nisław Papczyński († 1701) i wielu innych, były znane i cenione
za granicą 1 .
Niesłabnące zainteresowanie duchowością doprowadziło do
powstania w Rzymie pierwszych uniwersyteckich katedr teolo-
gii ascetyczno-mistycznej, najpierw na Uniwersytecie św. Toma-
————————
* Opublikowano w: ks. M. Chmielewski, Polscy teologowie duchowości 2003
(„Duchowość w Polsce”, t. 8), Lublin 2003, s. 13-38.
1 Zob. J. Misiurek, Historia i teologia polskiej duchowości katolickiej , t. 1 (w. X-
XVII), Lublin 1994.
1
sza „Angelicum” w 1917 roku, a dwa lata później na Papieskim
Uniwersytecie Gregoriańskim „Gregorianum”. Od tego momen-
tu można mówić o teologii duchowości jako pełnoprawnej teolo-
gicznej dyscyplinie naukowej. Niebawem w całej Europie zaczę-
ły organizować się różne ośrodki akademickie zajmujące się teo-
logią duchowości. Polska nie pozostawała w tyle. Pierwszą kate-
drę teologii ascetycznej i mistycznej otwarto w 1957 roku w Ka-
tolickim Uniwersytecie Lubelskim na wniosek ks. Antoniego
Słomkowskiego († 1982), rektora tejże uczelni w latach 1945-
1951. Rada Wydziału Teologicznego KUL na posiedzeniu w dniu
31 VIII 1957 r. jego wniosek przyjęła jednomyślnie, powierzając
mu prowadzenie tej katedry 2 . Na jej bazie staraniem ks. Waleria-
na Słomki rozwinęła się w następnych dziesięcioleciach Sekcja
Teologii Duchowości, którą ostatnio przekształcono w Instytut
Teologii Duchowości z czterema katedrami i dziesięciorgiem peł-
noetatowych wykładowców 3 . Drugą, doniosłą zasługą ks. Słom-
kowskiego dla rozwoju teologii duchowości w Polsce było po-
wołanie Prymasowskiego Studium Życia Wewnętrznego w War-
szawie w 1962 r. Ponadto będąc członkiem poszerzonej Podko-
misji Studiów przy Konferencji Episkopatu Polski pełnił jedno-
cześnie funkcję przewodniczącego Sekcji Ascetycznej w ramach
Specjalistycznych Sekcji Pracowników Naukowo-Dydaktycz-
nych Wyższych Uczelni w Polsce. W takim charakterze wystę-
pował na forum Kongresu Teologów Polskich, który odbywał się
w Lublinie na KUL w dniach 21-23 IX 1971 r. Można zatem po-
wiedzieć, że ks. Słomkowski jest jakoś wpisany w „prehistorię”
obecnej Sekcji Duchowości Teologów Polskich.
————————
2 Zob. J. Warzeszak, Ks. Antoni Słomkowski 1900-1982. Rektor i odnowiciel
KUL. Teolog — rekolekcjonista, człowiek sumienia , Warszawa 1999, s. 185; W.
Słomka, Wkład ks. Antoniego Słomkowskiego w polską teologię duchowości , w: Ksiądz
rektor Antoni Słomkowski. Stulecie urodzin , red. M. Chmielewski, Lublin 2001,
s. 105-115.
3 Zob. M. Chmielewski, Instytut Teologii Duchowości KUL , w: Leksykon du-
chowości katolickiej , red. M. Chmielewski, Lublin-Kraków 2002, s. 355-357.
2
I. Powstanie i organizacja
Powstanie Sekcji Duchowości Teologów Polskich (dalej:
SDTP) wiąże się ściśle z ogólnopolskimi kongresami teologicz-
nymi, które począwszy od 1928 roku były organizowane z inicja-
tywy Polskiego Towarzystwa Teologicznego. W latach pięćdzie-
siątych PTT zostało zlikwidowane w jego wymiarze ogólnopol-
skim z motywów ideologicznych ówczesnych władz państwo-
wych. Pozostał jedynie oddział krakowski. W tej sytuacji inicja-
tywę zwoływania i organizowania ogólnopolskich kongresów
teologicznych przejęła Konferencja Episkopatu Polski. Kongresy
w latach 1958 i 1966 organizowała Komisja Episkopatu do Spraw
Seminariów, a później Komisja Episkopatu do Spraw Nauki Ka-
tolickiej, powstała w 1968 r. 4
W celu rozwijania działalności dydaktyczno-naukowej w
ramach określonej specjalizacji teologicznej, już podczas Kongre-
su Teologów Polskich w 1958 roku powołano do istnienia Specja-
listyczne Sekcje Pracowników Naukowo-Dydaktycznych Wyż-
szych Uczelni w Polsce. Formalną podstawą ich działania stał się
Regulamin zatwierdzony przez 119 Konferencję Episkopatu Pol-
ski, która obradowała w Krakowie dnia 6 V 1970 r. Regulamin
ten stanowi, że:
1. Pracownicy naukowo-dydaktyczni poszczególnych dyscy-
plin w wyższych uczelniach katolickich w Polsce tworzą Sekcje
Specjalistyczne;
2. Konferencja Episkopatu Polski powierza troskę o sekcje
Komisji do Spraw Nauki Katolickiej;
3. Na czele sekcji stoi kierownictwo, wybierane zwyczajną
większością głosów przez członków sekcji na pięć lat w składzie:
przewodniczący, wiceprzewodniczący i sekretarz;
4. Zadaniem sekcji jest:
————————
4 Zob. A. Kubiś, Wprowadzenie , w: Chrześcijaństwo a kultura polska , red. M. Ja-
worski, A. Kubiś, Lublin 1988, s. 9.
3
a) inicjowanie i koordynowanie współpracy naukowej i po-
pularyzacyjnej członków sekcji,
b) przygotowywanie programów i doskonalenie nauczania
poszczególnych dyscyplin naukowych,
c) organizowanie dorocznych spotkań członków sekcji, na
których będą omawiane sprawy naukowe i dydaktyczne danej
specjalizacji;
5. Udział w spotkaniach członków sekcji jest obowiązkowy.
Koszty tego udziału pokrywa uczelnia, w której dany pracownik
jest zatrudniony;
6. Regulamin niniejszy wchodzi w życie w chwili zatwier-
dzenia go przez Konferencję Plenarną Episkopatu Polski.
Z inicjatywą powołania SDTP wystąpił ks. prof. dr hab. Wa-
lerian Słomka, ówczesny kierownik Sekcji Teologii Duchowości
KUL. Okazją do tego był V Kongres Teologów Polskich, który
odbył się w KUL w dniach 14-16 IX 1983 r. pod hasłem: „Chrze-
ścijaństwo a kultura polska”. Na pierwsze zebranie przybyło 15
osób. Niestety, w archiwum SDTP nie zachowała się lista obec-
ności. Spotkaniu przewodniczył ks. prof. Słomka, który mając na
uwadze fakt istnienia już Sekcji Ojców Duchownych, zapropo-
nował utworzenie nowej Sekcji składającej się z dwóch Podsek-
cji: ojców duchownych i wykładowców teologii duchowości. W
toku dyskusji ustalono, że obydwie Podsekcje będą ze sobą
współpracować w ramach jednej Sekcji pod nazwą Sekcja Teolo-
gii Życia Wewnętrznego. Miało się to przejawiać m.in. w skła-
dzie zarządu Sekcji. Przewodniczącym będzie wybierany samo-
dzielny pracownik naukowy, zaś jego zastępcą ojciec duchowny
wybierany przez Podsekcję Ojców Duchownych. Pierwszym
przewodniczącym Sekcji wybrano prof. dr. hab. Eugeniusza We-
rona SAC 5 , wiceprzewodniczącym ks. dr. Stanisława Zygarowi-
————————
5 Zob. M. Chmielewski, Ks. Eugeniusz Weron pierwszy przewodniczący Sekcji
Duchowości Teologów Polskich , w: W służbie prawdzie i miłości. Powołanie do święto-
ści i apostolstwa. Księga pamiątkowa dedykowana księdzu profesorowi Eugeniuszowi
4
cza — ojca duchownego WSD w Przemyślu, zaś sekretarzem —
dr. Czesława Kozłowskiego SJ.
W drugim dniu posiedzenia Sekcji ks. prof. Słomka odczytał
swój komunikat naukowy na temat: Relacja między religią a kultu-
. Podczas dyskusji, jaka miała miejsce, postanowiono w ramach
programu prac Sekcji zająć się opracowaniem podręcznika teo-
logii duchowości dla seminariów duchownych, jak również
uwzględnić w działalności naukowej Sekcji problematykę histo-
ryczną duchowości polskiej. Na koniec postanowiono, że Sekcja
zbierać się będzie raz w roku, zwykle w porze jesiennej. Następ-
ne posiedzenie zaplanowano na listopad 1984 roku w Warsza-
wie.
II. Pierwsze dziesięciolecie
1984 . Do pierwszego spotkania Sekcji doszło w WSD w Po-
znaniu dnia 6 IX 1984 r., na zakończenie dorocznych rekolekcji
dla ojców duchownych. W słowie powitania przewodniczący
wskazał na trzy zasadnicze motywy tego zebrania, mianowicie:
wcale niebagatelna sprawa zobaczenia się i poznania, „inwenta-
ryzacja” potrzeb związanych z dydaktyką teologii duchowości i
formacją życia duchowego w seminariach oraz wspólne poszu-
kiwanie sposobów zaradzenia tym potrzebom. Taką wiodącą po-
trzebą okazał się podręcznik teologii duchowości dla seminarzy-
stów, toteż spotkanie było zdominowane merytoryczną dyskusją
nad jego układem i treścią. Wypowiadali się m.in. dr Otto Filek
OCD, ks. dr Jacek Jezierski, ks. dr Andrzej Santorski, ks. dr Sta-
nisław Sikorski, ks. dr Leszek Slipek i ks. dr Stanisław Zygaro-
wicz. Zaproponowano tytuł: Teologia życia duchowego , zaś ideę
powołania jako myśl przewodnią.
————————
Weronowi SAC z okazji 85. Rocznicy urodzin i sześćdziesięciolecia święceń kapłań-
skich , red. P. Góralczyk, F. Mickiewicz, T. Skibiński, Poznań 1998, s. 51-60.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin