PDW przykład.doc

(74 KB) Pobierz
ZASADY TERAPII PEDAGOGICZNEJ

Plan Działań Wspierających (PDW) dla:

 

[ ucznia o jednorodnym rozpoznaniu, wobec którego, ze względu na potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, określono potrzebę objęcia pomocą psychologiczno- pedagogiczną,

[ posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej;

[ posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego;

[ orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania; rodzaj opinii ,orzeczenia

 

Imię i nazwisko ucznia…………………………………..klasa /grupa…………………….

 

Koordynator…………………………………………………………………………………..

 

Rozpoznanie indywidualnych potrzeb (obserwacja pedagogiczna);

 

§        Ocena artykulacji głosek adekwatnie do wieku;

§        Ocena poziomu rozwoju mowy adekwatnie do wieku (rozumienie mowy, zasób słownictwa, umiejętność użycia reguły gramatycznej, konstruowanie zdań, zastosowanie komunikatów adekwatnie do sytuacji, artykulacja głosek, poziom rozwoju funkcji słuchowo – językowych, płynność mówienia, gospodarka oddechowa, sprawność motoryczna narządów mowy, tor oddechowo - połykowy);

§        motoryka (małej i dużej);

§        orientacja w schemacie ciała i przestrzeni;

§        lateralizacja;

§        funkcje wzrokowe i koordynacja wzrokowo – ruchowa;

§        rozpoznanie poziomu rozwoju emocjonalnego.

 

Czynniki wpływające na proces uczenia się:

Wewnętrzne:

motywacja, poziom rozwoju odporności emocjonalnej koniecznej do radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, zaangażowanie i zainteresowania, umiejętność skupienia uwagi na zadaniu, pamięć, myślenie, mowa, sprawność motoryczna, techniki szkolne – umiejętności określone w podstawie programowej

 

Zewnętrzne (rodzina, rówieśnicy, szkolne)

funkcje rodziny (stymulująca, zaniedbująca, wspierająca, zaspakajająca podstawowe potrzeby dziecka); poziom rozwoju społecznego adekwatnie do wieku; warunki pracy i zabawy dostosowane do psychofizycznych możliwości dziecka;

 

Przebieg uczenia sięproces nabywania wiadomości i umiejętności szkolnych (zaangażowanie procesów emocjonalno - motywacyjnych                  i poznawczych, warunki środowiskowe)

Obserwacja dziecka w procesie edukacyjno – wychowawczym.

 

Wyniki uczenia się - (osiągnięcia ucznia) techniki szkolne, wiadomości            i umiejętności, pożądane cechy osobowościowe i zachowania społeczne

Ocena możliwości  psychofizycznych i emocjonalnych dziecka zgodnie            z podstawą programową wychowania przedszkolnego.

 

Cele do osiągnięcia w pracy z uczniem w zakresie pomocy psychologiczno - pedagogicznej: edukacyjne/terapeutyczne

Cele edukacyjne są tożsame z celami zawartymi w podstawie programowej wychowania przedszkolnego realizowanej przez dziecko w poszczególnych obszarach działalności edukacyjnej przedszkola;

Analiza i ocena gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna);

Ocena ryzyka dysleksji u dzieci w wieku 6 lat (SRD-6).

 

Cele terapeutyczne: wspieranie prawidłowego rozwoju mowy, stymulacja poszczególnych funkcji percepcyjno – motorycznych zapobiegających ryzyku dysleksji, motywowanie do pracy, umożliwienie pełnego i właściwego radzenia sobie z emocjami, rozwijanie samodzielności i współdziałania w grupie rówieśniczej, wspieranie rozwoju społecznego,

 

Działania realizowane z uczniem w ramach poszczególnych form              i sposobów udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Zajęcia specjalistyczne :

- terapia logopedyczna na terenie przedszkola lub poradni;

- zajęcia korekcyjno – kompensacyjne na terenie przedszkola lub poradni.

- indywidualizacja w pracy z uczniem

 

Dostosowanie wymagań  edukacyjnych:

§        Aktywizowanie i motywowanie ucznia w procesie edukacyjno - wychowawczym poprzez wzmocnienia pozytywne;

§        Stymulowanie i korygowanie funkcji percepcyjno – motorycznych            i kompetencji językowych;

§        Zachęcenie do aktywnego uczestnictwa dziecka w zajęciach;

§        W procesie  dydaktyczno - wychowawczym  bazować na mocnych stronach ucznia i sferze najbliższego rozwoju;

§        W działaniach dziecka brać pod uwagę chęć i wysiłek włożony              w wykonywane zadanie.

§        Stosowanie wzmocnień pozytywnych w pracy z uczniem.

 

metody pracy z uczniem – metody wspierające rozwój ucznia: wielozmysłowe, aktywizujące, relaksacyjne, muzykoterapia, arteterapia, metoda Kinezjologii Edukacyjnej, Metoda Dobrego Startu, logorytmika, Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne;

            

działania wspierające wobec rodziców ucznia,

włączanie rodziców do kształtowania u dziecka podstawowych wiadomości      i umiejętności poprzez porady i konsultacje;

 

Zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi     w tym – poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży (w zależności od potrzeb)

Współpraca z poradnią psychologiczno - pedagogiczną i RODN (WOM) przy konstrukcji Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia (KIPU), Planu Działań Wspierających (PDW) – konsultacje, porady, szkolenia dla nauczycieli, szkolenia i warsztaty dla rodziców – w zależności od potrzeb;

Konsultacje, a w razie potrzeby badania diagnostyczne psychologiczno – pedagogiczno - logopedyczne na terenie poradni psychologiczno –pedagogicznej;

 

Imiona i nazwiska członków Zespołu

 

 

 

 

 

 

 

 

Akceptacja Dyrektora

 

 

 

 

Podpis rodziców

 

 

 

 

 

 

 

Miejscowość……………………. ,dnia………………..

 

Opracował zespół w składzie: M. Krakowska, U. Matuszewska, U. Mielczarek,

K. Piotrowska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin