2'1991.pdf

(1610 KB) Pobierz
419222930 UNPDF
419222930.002.png
W końcu 1990 r. w Państwowych Zakładach
Lotniczych Warszawa Okęcie uruchomiono se-
ryjną produkcję samolotów szkolno-treningo-
wych TURBO-ORLIK.
- najnowszy
produkt eksportowy
Samolot ten ostateczną postać uzyskał w wyniku kilkuletniej działal-
ności zespołu konstruktorów i pilotów zakładowych oraz głównego
użytkownika, tj. polskiego lotnictwa wojskowego. Przyczyniły się do te-
go również uwagi zgłoszone przez zespoły badawcze wojsk lotniczych
innych krajów, którym PZL zaoferował dostawy samolotów. Nie bez
znaczenia były doświadczenia z prób i eksploatacji samolotów z napę-
dem tłokowym PZL-130 ORLIK. W sumie w próbach i eksploatacji
próbnej wzięło udział 8 egzemplarzy samolotów, które wylatały łącznie
ponad 3000 godzin. Wypróbowano samolot z różnymi napędami i róż-
nym wyposażeniem.
Ostatecznie PZL oferuje cztery wersje TURBO-ORLIK A, bazującego
na tej samej strukturze płatowca, a różniące się zespołami napędowymi,
wyposażeniem, osiągami i oczywiście ceną.
Takie rozwiązanie jest wygodne dla producenta, a jednocześnie może
zadowolić bardzo wielu użytkowników, jak również może stanowić sy-
stem zunifikowanych samolotów: od prostego i taniego do podstawowe-
go szkolenia, aż do bogato wyposażonego samolotu o wysokich osią-
gach, dobrze symulującego docelowy samolot bojowy.
Wersje produkcyjne Turbo-Orlika
PZL-130TB — napędzany czechosłowackim silnikiem WALTER
M601T (750 KM), z prostym wyposażeniem produkcji
krajowej,
PZL-130TC — napędzany kanadyjskim silnikiem PRATT-WHITNEY
PT6A62 (950 KM), z bogatym wyposażeniem renomo-
wanych firm zachodnich,
PZL-130TD — napędzany silnikiem PT6A25C (750 KM), z prostym
wyposażeniem zachodnim,
PZL-130TE — napędzany silnikiem PT6A25A (550 KM), z wyposaże-
niem jak TD.
Najbardziej rozwinięta, o najwyższych osiągach, jest wersja TC, naj-
prostsze zaś, a co za tym idzie najtańsze, są wersje TI3 i TF. Na ceny
poszczególnych wersji zasadniczy wpływ mają użyte napędy i wyposaże-
nie, szczególnie awionika, o czym świadczy stosunek cen wersji TC
do TB i TF wynosi 3:1. Poniżej podano krótki opis wersji PZL-130TC.
Charakterystyka ogólna
Samolot PZL-130TC TURBO-ORLIK jest turbośmigłowym, dwu-
miejscowym, w pełni akrobacyjnym samolotem szkolno-treningowym.
Jako rezultat specyficznego projektu samolot ma właściwości lotno-pilo-
tażowe właściwe odrzutowcom, zachowując niskie koszty szkolenia cha-
rakterystyczne dla napędów turbośmigłowych. Zgodnie z tymi cechami
możliwy jest szeroki program szkolenia, zawierający także fazy wykony-
wane normalnie tylko na kosztownych odrzutowcach.
Podobieństwo do odrzutowca jest rezultatem:
Tak będzie wyglądać 9 prototyp Orlika ze zmniejszoną powierzchnią płetwy przed stateczni-
kiem pionowym, a z dodatkową płetwą podkadłubową. PZL-130TC Turbo-Orlik pokazany na
planszy jest napędzany silnikiem Pratt and Whitney of Canada PT6A62.
419222930.003.png
Prototyp 008 - wersja "izraelska" Orlika
Pylony aluan na „Kanadyjskim" prototypie 004
— ogólne] geometrii samolotu: skrzydło o małym wydłużeniu i o du-
żym obciążeniu powierzchni oraz małe obciążenie mocy,
— kompozycji wnętrza kabiny pod względem ergonomii i wyposaże-
nia w przyrządy podobne do typowej kabiny odrzutowca.
Kombinacja małych wymiarów gabarytowych, malej masy własnej i
wysokiej mocy daje w wyniku:
— doskonale osiągi: zarówno prędkość poziomą, jak i wznoszenie,
— możliwość wzięcia znacznego ładunku na podwieszeniach pod-
skrzydłowych, co daje możliwość szerokiego zastosowania w specjalnych
zadaniach treningowych.
Specyfikacja
Typ — PZL-130TC TURBO-ORLIK
Konfiguracja — wolnonośny dolnopłat.
Przeznaczenie zasadnicze — wszystkie aspekty szkolenia i treningu pi-
lotów od podstawowego do zaawansowanego.
Kabina — dwumiejscowa w układzie tandem, z przewyższeniem tylnego
fotela, wyposażona w fotele wyrzucane: osłona jednoczęściowa, otwiera-
na na bok, dająca doskonalą widoczność obu członkom załogi.
Silnik — Pratt-Whitney PT6A62 o mocy maks. 1150 KM, zdławionej
do 950 KM.
Śmigło — Hartzel HC-D4N-2A/D951 zA, n-lopatowe, o zmiennym sko-
ku, ustawiane w chorągiewkę.
Konstrukcja — zasadnicza struktura metalowa, półskorupowa, ze struk-
turalnym podziałem obciążeń między dźwigary, podłużnice, ramy, żebra i
panele.
419222930.004.png
Podwozie — wciągane hydraulicznie, z kołkiem przednim, trójkołowe.
Golenie podwozia głównego z wahaczami, podwozie przednie teleskopo-
we. Amortyzatory olejowo-powietrzne. Hamulce sterowane hydraulicz-
nie, wiclotarczowc. Kółko przednie sterowane. Hamulce postojowe na
kołach głównych i przednim.
Sterowanie — konwencjonalne sterowania lotek, steru wysokości i kie-
runku. Wszystkie powierzchnie sterowe są wyposażone w elektrycznie
sterowane trymery. Dwuszczelinowe klapy sterowane elektrycznie.
System paliwowy — paliwo zużywane w ilości 540 1 jest zawarte w
czterech integralnych zbiornikach skrzydłowych. Zbiornik zlewowy, ak-
robacyjny umożliwia lot odwrócony 30-sek. Instalacja dostosowana do
zbiorników podwieszonych po 150, 240 i 340 1.
System hydrauliczny — energia do operowania podwoziem i hamulca-
mi jest dostarczana przez pompę napędzaną silnikiem elektrycznym.
Awaryjne hamowanie z hydroakumulatora. Awaryjne wypuszczanie pod-
wozia z butli sprężonego azotu.
Klimatyzacja — wentylacja kabiny, chłodzenie, grzanie, odraszanie oraz
chłodzenie luku awioniki są zapewnione przez system klimatyzacyjny
Hamilton STD z użyciem upustu ze sprężarki silnika.
System tlenowy — system zaopatrywania o pojemności 2716 1, wybie-
KABINA PILOTA PZL-130 TC TURBO-ORLIK
I. Sterowanie klapami (flaps Control panel), 2. Sterowanie silnikiem (engine Control panel),
3. Panel rezerwowy (reserve panel), 4. Sterowanie rozruchem silnika (starting Control panel),
5. Wskaźnik trymerów (trim position indicator), 6. Wskaźnik pozycji podwozia (landing gear
position indicator), 7. Dźwignia sterowania podwoziem (landing gear lerer), 8. Marker (mar-
ker), 9. Wtórnik (RMI), II). Wyposażenie specjalne (special equipment), 11. Machomierz
(prędkościomierz M/ASl), 12. Wskaźnik kąta natarcia (AOA indicator), 13. Zegar (clock),
14. Przyspieszeniomierz (g indicator), 15. Lampka sygnalizacyjna „awaria" (emergency war-
ning light), 16. Wyposażenie specjalne (special equipment), 17. Monitorowy wskaźnik syste-
mów nawigacyjnych (EFIS), 18. System sztucznego horyzontu i nawigacji (EHSI), 19. Zapa-
sowy kompas magnetyczny (magnetic compass sby), 20. Tablica przyrządów silnikowych (en-
gine Systems indicator panel), 21. Wysokościomierz {altimeter), 22. Wariometr (VSI), 23.
Zapasowy sztuczny horyzont (Att Sby), 24. Lampki sytuacji awaryjnych (emergency warning
lights), 25. Sterowanie klimatyzacją (air condition Control), 26. Tahlica systemów elektrycz-
nych (electrical Systems panel), 27. Regulator dopływu tlenu (o.\ygen flow dispenser), 28.
System awaryjnego wypuszczania podwozia (emergency geardown system), 29. Bezpieczniki
(fuses), 30. Radiostacja VHF/VHF (VHFIVHF Comm), 31. DME (EHI), 32. System na-
wigacyjny Omega (Omega navigation system), 33. Audio (audio), 34. Manometry instalacji
hydraulicznej (hydr px), 35. Radiokompas (ADF), 36. System nawigacyjny TACAN (TA-
CAN nav system), 37. Radiostacja (comm), 3H. Transponder (XPDR).
ralny i sterowany indywidualnie z każdej kabiny.
System elektryczny — prąd stały 27,5 V jest czerpany z prądnicy-roz-
rusznika Lear-Siegler i dwóch 24 V/i5 Ah niklowo-kadmowych akumu-
latorów. Prąd zmienny 115 V i 26 V dostarczają tranzystorowe prze-
twornice.
Instrumenty — obie kabiny są w pełni wyposażone w instrumenty,
zgodnie z życzeniem klienta.
Schemat zespołu napędowego 1. Separator, 2. Chłodnica oleju, 3. Sterowane elektrycznie za-
słony separatora, 4. Podwójny wylot z separatora, 5. Ściany ogniowe, 6. Loże silnika
419222930.005.png
Komunikacja — pojedynczy lub podwójny system VHI', UHF i/lub In-
tegralny system audio do systemów komunikacji i nawigacji. Jako
podstawowe oferowane są systemy Bendix-King.
Nawigacja — zawiera systemy zapewniające dane lotne, konfiguracji i
kierunku oraz pozycji względem Ziemi. Jako podstawowe oferowane są
systemy Bendix-King.
System ratunkowy — fotele wyrzucane Martin Baker MK.CH15A, wy-
strzeliwane przez osłonę kabiny.
Andrzej Frydrychewicz
high surtace loading, maintaining low drag and low power
loading,
— cockpit interior design, with general arrangement and in-
strumentation similar to typical jet-plane cockpit.
A combined effect of the minimal overall dimensions, low
weight and high power, resulted in:
— excellent performance — both level speed and jet-like
climb,
— possibility to take significant underwing stores, giving
a wide spectrum of training tasks.
General description
Aircraft type — PZL-130TC TURBO-ORLIK
Configuration — Low-wing monoplane
Primary role — All aspects of basie through advanced pilot
training.
Cockpit — Stepped, tandem seating equipped with ejection
seats of type to customer's choice. Single-piece, side opening
canopy giving excellent all-round visibility to both crew
members.
Engine — Pratt & Whitney Canada PT6A-62 Turboprop, max.
rating 1,150 SHP, flat rated to 950 SHP.
Propeller — Hartzell HC-D4N-2A/D9512A, four-bladed, vari-
able pitch, feathering type.
Construction — All-metal primary structure. Design is semimo-
nocoąue with structural loads shared between spars, longe-
rons, frames, ribs, stringers and stressed skin panels.
Landing gear — Retractable, tricycle-type, hydraulically actu»
ated landing gear. Rocker-type main gear legs; telescopic
strut nose leg. Oleo-pneumatic shock absorbers. Brakes hyd-
raulically actuated, of multidisc type. Mechanically operated
nose-wheel steering. Parking brake for main and nose wheels.
Flight controls — Conventional, manually operated aileron,
rudder and elevator controls. Control surfaces equipped with
electrically actuated trim tabs. Flaps of double-slotted type,
electrically actuated.
Fuel system — 540 litres (143 US gal.) of usable fuel is stored
in four integral wing tanks. Inverted flight capability of 30
sec. Full provision is made for the installation of underwing
tanks.
Hydraulic & Pneumatic Systems — Hydraulic power to operate
landing gear and wheel brakes is provided by an engine-dri-
ven hydraulic pump. Power for the emergency braking is pro-
vided by a hydraulic accumulator. Power for emergency ope-
ration of landing gear is provided by a compressed nitrogen
bottle.
Air conditioning — Cockpit ventilation, cooling, heating and
defogging services are provided by an integral system, which
utilizes an air cycle unit and engine compressor bleed air.
Oxygen system — Diluter (demand system of 2,716 liters capa-
city, selected and controlled individually from a regulator)
Control panel in each cockpit.
Electrical system — 27.5V DC system utilizing a Lear-Siegler
starter- generator and two 24 V/15 Ah nickel-cadmium batte-
ries. A ground service receptable is provided. 115V and 26V
AC Systems are supplied by a solid-state inverter.
Instrumentation — Both cockpits are fully instrumented to cus-
tomers specification.
Communications — Single or dual system VHF, UHF and/or
HF Systems to customers specification. An audio integrating
system controls the audio services from the communication,
navigation and interphone Systems.
Navigation system — Provides flight environmental, attitude
and direetion data, and ground-transmitted position deter-
mining information utilizing customer-specified avionic
equipment.
Escape system — Polish-made LEK-F1 ejection seats; optio-
nally Martin Baker Mk. CH15A or McDonnell-Douglas MI-
NIPAC II can be used. Both seats can be ejected in sequence
by Command from the rear cockpit or by individual opera-
tion. The seats eject through the canopy.
Optional equipment — Includes various flight instrumentation
and avionic Systems, propeller de-icing, emergency locator
transmitter, anti-g system etc. Pilot equipment, including
fighterstandard helmet, oxygen masks, anti-g trousers, flying
suits and boots, can be supplied. Any other customer require-
ment will be investigated.
Podstawowe dane techniczne PZL-130TC
Masy:
Masa własna
1450 kg
Masa maks. akrobacyjna
2000 kg
Masa maks. na podwieszeniach
800 kg
Obciążenie powierzchni
154-208 kg/m 2
Obciążenie mocy
2,11-2,84 kg/KM
Wymiary i geometria:
Rozpiętość
9,00 m
Długość
9,00 m
Rozstaw kół
3,53 m
Baza podwozia
2,90 m
Szerokość kabiny
0,90 m
Średnica śmigła
2,40 m
Powierzchnia skrzydła
13,00 m 2
Wydłużenie
6,23
Profil skrzydła
NACA 64-215
Skręcenie geometryczne
3
Profil usterzenia poziomego
NACA 0010
Osiągi (dla masy 2000 kg, bez podwieszeń, ISA):
Maks. prędkość na poziomie morza
508 km/h
Maks. prędkość na H = 6000 m
560 km/h
Maks. prędkość wznoszenia
10,058 m
Zasięg
— bez zbiorników podwieszonych, bez rezerwy;
z prędkością 555 km/h
1100 km
— ze zbiornikami podwieszonymi 2 x 340 1,
bez rezerwy; z prędkością 514 km/h
2300 km
Start na 15 m
266 m
Dobieg
184 m
Porównanie osiągów poszczególnych wersji samolotu
TURBO-ORLIK
Wersja
PZL-130TC
PZL-130TB
PZL-130TD
PZL-130TE
Osiągi
Prędkość maks. po-
zioma H = 0, w km/h
Prędkość maks.
H = 6000, w km/h
Prędkość maks. wzno-
szenia H = 0, w m/s
Rozbieg H = 0, w m
Zasięg Q pa l = 540 1,
w km
508
454
454
430
560
501
501
465
20,6
172
13,3
222
13,3
222
11,8
260
930
970
1150
1260
PZL-130TC TURBO-ORLIK
General Description
The PZL-130TC TURBO-ORLIK is a fully aerobatic turboprop
two-seat trainer.
As a result of specific design, the airplane comprises jet-like
handling qualities, maintainig low training costs, characteristic
for turboprop power.
Due to these features, a wide trainig syllabus is possible, con-
taining also the phases normally executed on costly jets only.
The jet-pilot cues on a propeller-driven plane are the result
of the following:
— aircraft general geometry — low aspect ratio wing and
Masa maks. użytkowa
2700 kg
Wysokość
3,10 m
Pułap operacyjny
20,6 m/s
Rozbieg
172 m
419222930.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin