VerbumDomini.doc

(1839 KB) Pobierz

 

POSYNODALNA ADHORTACJA APOSTOLSKA

VERBUM DOMINI OJCA ŚWIĘTEGO

BENEDYKTA XVI

DO BISKUPÓW I DUCHOWIEŃSTWA

DO OSÓB KONSEKROWANYCH

I WIERNYCH ŚWIECKICH O SŁOWIE BOŻYM W ŻYCIU I MISJI KOŚCIOŁA

 


libreria editrice vaticana

watykan

 


WPROWADZENIE

 

 

1. «Słowo Pana trwa na wieki. Włnie to słowo ogłoszono wam jako Dobrą Nowinę (1 P 1, 25; por. Iz 40, 8). To stwierdzenie z Pierwszego Listu św. Piotra, nawiązujące do słów proroka Izajasza, ukazuje nam tajemnicę Boga objawiającego się przez dar swojego Słowa. Słowo to, trwające na wieki, weszło w czas. Bóg wypowiedział swoje odwieczne Słowo w sposób ludzki; Jego Słowo stało się ciałem J 1, 14). Oto dobra nowina. Oto wieść, która poprzez stulecia dociera do nas dzisiaj. XII Zwyczajne Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskuw, które odbywało się w Watykanie w dniach od 5 do 26 października 2008 r., obradowało na temat: owo Boże w życiu i misji Kościoła. Było to głębokie doświadczenie spotkania z Chrystusem, Słowem Ojca, który jest tam, gdzie są dwaj albo trzej zebrani w Jego imię (por. Mt 18, 20). Ta posynodalna adhortacja apostolska jest moją odpowiedzią na proś ojców synodalnych, by udostępnić całemu ludowi Bożemu bogactwo refleksji watykańskie­go spotkania oraz wskazania bęce owocem wspólnej prac[1]. W tej perspektywie pragnę nawiązać do tego, co wypracował Synod, mając na uwadze przedstawione dokumenty: Uneamenta, Instrumentum laboris, relacje ante i post disceptationem oraz teksty wypowiedzi zarówno odczytanych w auli, jak i przekazanych in scriptis, sprawozdania z prac w małych grupach i ich dyskusje, końcowe Orędzie do ludu Bożego, a zwłaszcza niektóre specyficzne propozycje (Propositiones), które ojcowie uznali za szczególnie znaczące. Pragnę w ten sposób dać pewne podstawowe wytyczne do odkrywania na nowo w życiu Kościoła słowa Bożego, bęcego źem nieustannej odnowy, wyrażając jednocześnie życzenie, by stawało się ono coraz bardziej sercem wszelkiej działalności kościelnej.

 

Aby nasza radość była pełna

2. Chciałbym przede wszystkim przypomnieć, jak piękne i fascynujące było ponowne spotka­nie z Panem Jezusem w czasie zgromadzenia synodalnego. Dlatego też, odpowiadając na ży­czenie ojców, zwracam się do wszystkich wiernych słowami św. Jana z jego Pierwszego Listu: Oznajmiamy wam życie wieczne, które było w Ojcu, a nam zostało objawione cośmy ujrzeli i usłyszeli, oznajmiamy także wam, abyście i wy mieli współuczestnictwo z nami. A mieć z nami współuczestnictwo, znaczy: mieć je z Ojcem i z Jego Synem, Jezusem Chrystusem (1, 2-3). Apostołwi nam o uchaniu, oglądaniu, dotykaniu i kontemplowaniu (por. 1, 1) Słowa Życia, ponieważ Życie objawiło się w Chrystusie. A my, powołani do komunii z Bogiem i między nami, powinniśmy być zwiastunami tego daru. W tej kerygmatycznej perspektywie zgromadzenie synodalne było dla Kościoła i świata świadectwem o tym, jak piękne jest spotkanie ze słowem Bożym w ko­munii kościelnej. Dlatego zachęcam wszystkich wiernych, by odkrywali na nowo osobiste i wspólnotowe spotkanie z Chrystusem, Słowem Życia, które stało się widzialne, i by stawali się Jego zwiastunami, aby dar życia Bożego komunia rozprzestrzeniał się coraz bardziej w całym świecie. Uczestniczenie bowiem w życiu Boga, Trójcy Miłci, daje «peł radość (por. / J 1 , 4). Nieodwołalnym darem i zadaniem Kościoła jest dzielenie się radością rodzą się ze spotkania z Osobą Chrystusa, Słowem Bożym obecnym pośd nas. W świecie, który często uważa Boga za zbytecznego lub obcego, my podobnie jak św. Piotr wyznajemy, że tylko On ma owa życia wiecznego J 6, 68). Nie ma rzeczy ważniejszej od tego, by umożliwić na nowo dzisiejszemu człowiekowi dostęp do Boga do Boga, który przemawia i przekazuje nam swoją miłość, abyśmy mieli życie w obfitości (por. J 10, 10).

 

Od Dei verbum» do Synodu poświęconego słowu Bożemu

3. Jesteśmy świadomi, że poświęcając XII Zwy­czajne Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów słowu Bożemu, dotknęliśmy tematu stanowiące­go w pewnym sensie istotę życia chrześcijańskie­go, nawiązując do poprzedniego zgromadzenia synodalnego, które obradowało na temat: Eucharystia źem i szczytem życia oraz misji Kościoła. Kościół bowiem ma za fundament słowo Boże, rodzi się z niego i nim żyje[2]. Lud Boży przez kolejne stulecia swoich dziejów w nim zawsze znajdował swoją siłę, i również dzisiaj wspólnota kościelna wzrasta przez słuchanie, celebrację i studium słowa Bożego. Trzeba przyznać, że w ostatnich dziesięcioleciach życia Kościoła wzrosła wrażliwość na tę kwestię, w szczególności w odniesieniu do Objawienia chrześcijańskiego, do żywej Tradycji i do Pisma świętego. Można powiedzieć, że poczynając od pontyfikatu papieża Leona XIII, mnoży się wystąpienia mające na celu pogłębienie świadomości, jak ważne jest słowo Boże oraz studia biblijne w życiu Kościoła[3], a kulminacją tego był Sobór Watykański II, czego szczególnym wyrazem było promulgowanie Konstytucji dogmatycznej o Objawieniu Bożym Dei verbum. Jest ona kamieniem milowym na drodze Kościoła: Ojcowie synodalni (...) wdzię­cznym sercem uznają wielkie korzyści, jakie przynió dla życia Kościoła ten dokument w wymiarze egzegetycznym, teologicznym, duchowym, duszpasterskim i ekumenicznym[4]. W szcze­lności wzrosła w tych latach świadomość perspektywy trynitarnej i historyczno-zbawczej Objawienia[5], w której Jezusa Chrystusa uznajemy za Pośrednika i Pełnię całego Objawienia[6]. Kościółosi nieustannie każdemu pokoleniu, że On to samą swoją obecnością i ujawnieniem się, słowami i czynami, znakami i cudami, a zwłaszcza przez swoją śmierć i chwalebne zmartwychwstanie, a wreszcie przez zesłanie Ducha Prawdy wypełniając Objawienie, kończy je[7].

Powszechnie wiadomo, jak wielki impuls do odkrywania na nowo słowa Bożego w życiu Kościoła, do refleksji teologicznej na temat Bo­żego Objawienia oraz do studium Pisma świętego dała Konstytucja dogmatyczna Dei verbum. Liczne byływnież w ostatnich czterdziestu latach wypowiedzi Magisterium Kościoła w tych kwestiach[8]. Kościół, świadomy, że idzie wciąż samą drogą pod przewodnictwem Ducha Świętego, zwołując ten Synod czuł się zobowiązany do dalszego zgłębiania tematu słowa Bożego, zarówno po to, by zweryfikować, czy zostały wprowadzone w życie wskazania soborowe, jak i po to, by podjąć nowe wyzwania, które obecne czasy stawiają przed wierzącymi w Chrystusa.

 

 

Synod Biskupów poświęcony słowu Bożemu

4. Podczas XII Zgromadzenia Synodu pasterze pochodzący ze wszystkich stron świata zebrali się wokółowa Bożego, co symbolizował umieszczony w centrum zgromadzenia tekst Biblii, aby na nowo odkryć to, co w codziennym życiu może się wydawać zbyt oczywiste: «fakt, że Bóg mówi i że odpowiada na nasze pytania»[9]. Wspólnie słuchaliśmy słowa Bożego i je celebrowaliśmy. Opowiadaliśmy sobie nawzajem o tym, czego Pan dokonuje w ludzie Bożym, dzieliliśmy się nadziejami i troskami. Wszystko to uświadomiło nam, że możemy pogłębić naszą więź ze słowem Bożym jedynie w obrębie my Kościoła, przez słuchanie i wzajemną akceptację. Dlatego jesteśmy wdzięczni za świadectwa o życiu Kościoła w różnych stronach świata, które słyszeliśmy podczas wielu wystąpień w auli. Ze wzruszeniem słuchaliśmy także bratnich delegatów, którzy przyjęli zaproszenie do udziału w synodalnym spotkaniu. Mam na myśli zwłaszcza medytację Je­go Świątobliwości Bartłomieja I, Ekumenicznego Patriarchy Konstantynopola, za któ ojcowie synodalni byli głęboko wdzięczni[10]. Ponadto po raz pierwszy Synod Biskupó...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin