Microsoft PowerPoint - Wykład 5 Regulacja prędkości obrotowej silników trakcyjnych.pdf

(4322 KB) Pobierz
(Microsoft PowerPoint - Wyk\263ad 5 Regulacja pr\352dko\234ci obrotowej silnik\363w trakcyjnych)
5. REGULACJA PR Ħ DKO ĺ CI OBROTOWEJ SILNIKÓW TRAKCYJNYCH
Podstawowa wiedza na temat silników pr Ģ du stałego
S
Gdy maszyna pracuje jako silnik, po przyło Ň eniu
napi ħ cia U do jej zacisków, przez twornik płynie
pr Ģ d I
S
F
I
I
=
U
E
=
U
c
×
f
×
n
R
R
I
F
gdzie R – całkowita oporno Ļę obwodu twornika.
St Ģ d pr ħ dko Ļę obrotowa silnika wyra Ň a si ħ
zale Ň no Ļ ci Ģ :
Bocznikowy i szeregowy
silnik pr Ģ du stałego
n
=
U
I
×
R
c
×
f
Moment M na wale silnika
M
=
c
1
×
f
×
I
98686131.007.png 98686131.008.png
M F
n V
F
M F
n V
cF
M e (F e )
n (V)
F
M (F)
cF
M e (F e )
n (V)
M (F)
I
I
silnik bocznikowy
silnik szeregowy
Charakterystyki F(I), M(I), n(I) silników pr Ģ du stałego
98686131.009.png 98686131.010.png 98686131.001.png
Moc P 2 na wale silnika to moc P 1 doprowadzona do silnika pomniejszona przez jego
sprawno Ļę ȵ . Z drugiej strony moc P 2 stanowi iloczyn momentu M na wale silnika i
jego pr ħ dko Ļ ci k Ģ towej. Równanie stanu silnika , porównuj Ģ ce obie moce, ma
posta ę :
U
×
I
×
h
=
M
×
2
p
×
n
Na podstawie pr ħ dko Ļ ci obrotowej n silnika mo Ň na w nast ħ puj Ģ cy sposób okre Ļ li ę
pr ħ dko Ļę v lokomotywy (poci Ģ gu):
v
=
D
×
w
×
1
=
D
×
2
p
n
×
1
=
p
×
D
×
n
[
m
/
s
]
2
z
2
z
z
gdzie: D [m]– Ļ rednica koła nap ħ dnego,
z – przeło Ň enie przekładni,
n [1/s] – pr ħ dko Ļę obrotowa silnika.
lub gdy n[1/min]
v
= p
×
D
×
n
×
3
=
D
×
n
[
km
/
h
]
60
×
z
5
305
×
z
98686131.002.png 98686131.003.png
Równanie przej Ļ cia od momentu na wale silnika do siły poci Ģ gowej F lokomotywy
ma posta ę :
F
=
2
×
M
×
m
×
z
×
h
gdzie: F [N] – siła poci Ģ gowa,
M [Nm] – moment na wale silnika,
z – przeło Ň enie przekładni,
ȵ z - sprawno Ļę przekładni,
m – liczba silników w lokomotywie.
D
Moc elektryczna lokomotywy liczona na obwodzie jej kół nap ħ dnych wynosi:
N
=
m
×
P
2
×
h
z
=
m
×
U
×
I
×
h
×
h
z
Moc mechaniczna jest iloczynem siły poci Ģ gowej i pr ħ dko Ļ ci poci Ģ gu.
N
=
F
×
v
gdzie: F[N], v[km/h]
3
Ł Ģ cz Ģ c oba równania uzyskuje si ħ równanie stanu lokomotywy:
F
×
v
=
3
×
m
×
U
×
I
×
h
z
98686131.004.png
Charakterystyka trakcyjna
F
F L
F
W
v
98686131.005.png 98686131.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin