BETSAIDA W BIBLII I W NAJNOWSZYCH BADANIACH ARCHEOLOGICZNYCH (2003).pdf

(146 KB) Pobierz
SJ_13-2004.p65
Studia Judaica 7: 2004 nr 1(13) s. 15-22
15
Piotr Briks
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
BETSAIDA W BIBLII
I W NAJNOWSZYCH BADANIACH ARCHEOLOGICZNYCH
Betsaida jest jednym z najczęściej wzmiankowanych miast w Nowym
Testamencie. To stąd pochodziło co najmniej trzech apostołów, to w samej
Betsaidzie, albo w jej najbliższym sąsiedztwie, rozegrało się wiele wyda-
rzeń opisywanych w Ewangeliach. Nie wykluczone również, że stąd pocho-
dziła matka jednego z synów Dawida – Absaloma, a on sam skrywał się
tu przez trzy lata przed gniewem swojego ojca. Mimo roli, jaką odegrało
to miasto w historii biblijnej, dyskusja nad jego lokalizacją trwa do dnia
dzisiejszego.
1. LOKALIZACJA
Na podstawie danych zawartych w Biblii stwierdzić możemy jedynie,
że miasto to leżało gdzieś niedaleko Jeziora Galilejskiego i w różnych okre-
sach historii Izraela odgrywało znaczącą rolę w tej okolicy. Pewną wska-
zówką dotyczącą położenia Betsaidy stanowi także sama jej nazwa – ozna-
czająca „Dom rybaka”. Osiedla rybackie, ze względów oczywistych,
musiało być położone nad brzegiem jeziora. Jeszcze w czasach Nowego
Testamentu Betsaida leżała, jeśli nie bezpośrednio nad jeziorem, to w jego
bezpośrednim pobliżu.
Wydaje się bardzo dziwne, że tak znaczące miejsce zginęło w mrokach
niepamięci. W ciągu wieków pojawiają się wprawdzie nieliczne wzmian-
ki o jej lokalizacji, ale po pierwsze były one bardzo nieścisłe, po drugie
sprzeczne ze sobą. Wydaje się, że ich autorzy zapisywali raczej swoje przy-
puszczenia niż sprawdzone informacje. Jakkolwiek by było w każdym
poszczególnym przypadku, faktem pozostanie, że stuprocentowej pewno-
 
16
PIOTR BRIKS
ści co do położenia tego miasta nie ma nawet obecnie. Ostatnie godne za-
ufania wzmianki na temat Betsaidy znajdujemy u pisarzy okresu rzymskie-
go. Józef Flawiusz donosi, że Herod Filip nadał jej rzymskie prawa miej-
skie, a równocześnie przemianował na Julias (od imienia żony cesarza
Augusta – ok. 30 roku n.e.), tam też, cztery lata później, zostaje pochowa-
ny (a fakt ten świadczy o wyjątkowym znaczeniu Betsaidy w I wieku po
Chr.) Józef Flawiusz pisze również o znaczącej roli, jaką miejscowość ta
miała odegrać na samym początku pierwszego powstania żydowskiego (67
rok n.e.). 1 Wkrótce potem ślad po Betsaidzie ginie w mrokach niepamięci.
W IV wieku po Chr., kiedy chrześcijaństwo wychodzi z ukrycia, rozpoczy-
na się poszukiwanie miejsc związanych z wydarzeniami opisanymi w
ewangeliach. Większość biblijnych wydarzeń zostaje zlokalizowana, a na
ich miejscach powstają mniejsze lub większe kaplice i sanktuaria. Próby
jednoznacznego zlokalizowania Betsaidy pozostają jednak daremne.
Późniejsze, średniowieczne wzmianki możemy traktować już jedynie
jako poszlaki. Przybywający w tym czasie do Ziemi Świętej pielgrzymi
pozostawiają wprawdzie relacje, w których wzmiankowana jest także Bet-
saida, ale brak im precyzji, jednoznaczności i konsekwencji. W sumie
w posiadaniu badaczy znajduje się obecnie 27 tekstów i niemal tyleż samo
teorii dotyczących lokalizacji tego miasta. 2
Na szczęście, od ponad dwudziestu lat, nie musimy opierać się wyłącz-
nie na spekulacjach. Na początku lat osiemdziesiątych niemiecki benedyk-
tyn o. Bargil Pixner rozpoczął poszukiwania, a w 1985 roku opublikował
pierwsze ich wyniki. 3 We dług jego badań biblijna Betsaida to leżące ok. 2-
3 km na północy od Jeziora Galilejskiego wzniesienie, znane jako et-Tell
(czyli dosłownie: wzniesienie, wzgórze). Zagadkę, dlaczego wioska rybac-
ka i port znajdują się w tak znacznej odległości od brzegu jeziora, pomo-
1 Józef Flawiusz, Dawne dzieje Izraela , tłum. Z. Kubiak, J. Radożyński,
Warszawa 1997, 18,2,11; 18,4,6 oraz tenże, Wojna żydowska , tłum. J. Radożyńs k i, Po-
znań 1984, 2,9,1; 3,3,5; 3,10,7; 4,8,2.
2 Obecnie pod uwagę bierze się dwie spośród nich: pierwsza lokalizuje biblijną Bet-
saidę jako dzisiejsze El-Araj, maleńką osadę położoną nad samym brzegiem J. Galilejskiego,
druga to et-Tell. Lokalizację tę omawiam krótko w dalszej części artykułu. Obszerny
i wyczerpujący obecny stan dysputy artykuł m.in. na temat lokalizacji Betsaidy patrz:
P. Nowogórski, Miejsce Betsaidy w historii. Starożytna Palestyna w badaniach polskich ,
red. I. Skupińka-Lø vset, P. Nowogórski, Łódź 2003, 129-136.
3 B. Pixner, Searching for the New Testament Site of Bethsaida , „Biblical Archaeolo-
gist” 48/4: 1985, s. 207–216. Należy jednak wspomnieć, że jako pierwszy nowożytny uczo-
ny już w r. 1839 identyfikuje et-Tell jako biblijną Betsaidę Edward Robinson.
BETSAIDA W BIBLII I NAJNOWSZYCH BADANIACH ARCHEOLOGICZNYCH
17
gły rozwiązać badania geologiczne tego terenu. Przed dwoma tysiącami lat
linia brzegowa Jeziora Galilejskiego sięgała aż pod samo miasto. Cofnięcie
się wód jeziora spowodowała aktywność sejsmiczna terenu oraz przede
wszystkim muł i piasek naniesiony przez gwałtownie spływający ze stoków
gór Hermonu Jordan. Systematyczne badania w et-Tell zapoczątkował
w 1987 roku dr Rami Arav. Pierwsze próby przyniosły bardzo obiecujące wy-
niki. Władze Izraela oficjalnie uznały et-Tell jako stanowisko archeologicz-
ne Betsaida, co otworzyło drogę do dalszych badań archeologicznych. Od
tego też czasu rozpoczęły się prace na tym terenie pod egidą rządu Izraela
oraz przy współpracy kilkunastu uniwersytetów z całego świata (między in-
nymi także Instytutu Archeologii Uniwersytetu Łódzkiego).
2. BETSAIDA W STARYM TESTAMENCIE
Na podstawie dotychczasowych badań możemy stwierdzić, że miasto
to było zamieszkałe w okresie wczesnego brązu (ok. roku 3000 p.n.e.). Już
w tamtym okresie musiało spełniać rolę jednego z najistotniejszych węzłów
komunikacyjnych w tym regionie. Położenie było wręcz wymarzone. Nad
brzegiem jeziora, w miejscu przecinania się szlaków handlowych biegną-
cych między Azją Mniejszą i Mezopotamią a Egiptem, no i oczywiście
miejscowymi królestwami kananejskimi. Układy polityczne się zmienia-
ły, ale szlaki handlowe pozostawały niemal niezeminne, co dawało Betsa-
idzie znaczne przychody a wraz z nimi rolę jednego z lokalnych liderów.
W X w. p.n.e., kiedy na południu kształtowało się królestwo Izraela, tereny
te zamieszkiwali Geszuryci, a Betsaida była jednym z ich najważniejszych,
jeśli nie najważniejszym miastem. Być może właśnie stąd pochodziła jed-
na z żon króla Dawida, matka Absaloma. 4 Jeśli prawda, to tu właśnie ucieka
Absalom po zemście, jakiej dokonał na swoim przyrodnim bracie Amno-
nie. Historię tę opisuje 2 Księga Samuela. Zadurzony w swojej przyrod-
niej siostrze Amnon, podstępnie zwabia ją do swojej sypialni, a następnie
gwałci i wyrzuca na ulicę. Absalom, rodzony brat Tamar, mimo że nie re-
aguje natychmiast, po pewnym czasie, widząc brak jakiejkolwiek reakcji
ze strony króla, zabija gwałciciela swojej siostry. Dopiero ten fakt wywo-
łuje wściekłość Dawida. Absalom ucieka do kraju pochodzenia swojej
matki, czyli właśnie nad Jezioro Galilejskie, gdzie przebywa przez trzy lata,
4 Maaka – córka Talmaja, króla Geszur (2Sm 3,3).
18
PIOTR BRIKS
aż do momentu, kiedy przekonany przez swojego generała Joaba Dawid,
obiecuje wyrozumiałość dla zabójcy swojego syna. Nie kończy to jednak
konfliktu między ojcem a synem. Po niedługim czasie Absalom wywołuje
bunt przeciw Dawidowi, który musi uciekać z Jerozolimy. Mimo tak po-
plątanych relacji ojca z synem, na wiadomość o śmierci Absaloma w wal-
ce z wojskami broniącymi praw Dawida do tronu, król wpada w rozpacz.
Pobyt Absaloma w kraju Geszur to jedyna wzmianka, którą możemy wią-
zać z Betasidą w Starym Testamencie. Około 200 lat po tych wydarzeniach
Betsaida zostaje kompletnie zniszczona przez wojska asyryjskiego króla
Tiglatpilesara III w roku 732 p.n.e. Miasto to, jak wiemy z notatek Józefa
Flawiusza, powraca do swojej uprzedniej wspaniałości za panowania kró-
la Heroda Filipa (4 r. p.n.e. do 34 r. n.e.). Jest to równocześnie czas wyda-
rzeń opisywanych w Nowym Testamencie, gdzie Betsaida pojawia się wy-
jątkowo często.
3. BETSAIDA W NOWYM TESTAMENCIE
Po pierwsze – Betsaida wskazywana jest jako miejsce urodzin trzech
spośród apostołów: Andrzeja, Piotra i Filipa – J 1,44 i 12,21. 5 Po drugie
– właśnie w pobliżu Betsaidy Łukasz umiejscawia cudowne rozmnożenie
chleba i ryb – Łk 9,10n. 6 Po trzecie według Marka już w samym mieście
miał się wydarzyć jeden z cudów Jezusa – a mianowicie przywrócenie
wzroku niewidomemu. Mk 8,22-26 tak opisuje to wydarzenie:
22 Potem przyszli do Betsaidy. Tam przyprowadzili Mu niewidomego
i prosili, żeby się go dotknął. 23 On ujął niewidomego za rękę i wyprowa-
dził go poza wieś. Zwilżył mu oczy śliną, położył na niego ręce i zapytał:
«Czy widzisz co?» 24 A gdy przejrzał, powiedział: «Widzę ludzi, bo gdy
chodzą, dostrzegam ich niby drzewa». 25 Potem znowu położył ręce na jego
oczy. I przejrzał on zupełnie, i został uzdrowiony; wszystko widział teraz
jasno i wyraźnie. 26 Jezus odesłał go do domu ze słowami: «Tylko do wsi nie
wstępuj!».
Obok Kafarnaum i Korozain, Betsaida zasłużyła sobie na niezwykle
ostry wyrzut ze strony Jezusa (wg Mt 11,20-24):
5 O pochodzeniu tych apostołów właśnie z Betsaidy wspominają także teksty apokry-
ficznych Ewangelii Hebrajczyków oraz Ebionitów.
6 Inni Ewangeliści mówiąc o tym cudzie lokalizują go bardziej ogólnie pisząc o miej-
scu pustynnym, czy osobnym (co prawdopodobnie w zamyśle autorów myślących po he-
brajsku na jedno wychodzi). Patrz: Mt 14,13-21; 15,32,39; Mk 6,34-44; 8,1-9; J 6,1-15.
BETSAIDA W BIBLII I NAJNOWSZYCH BADANIACH ARCHEOLOGICZNYCH
19
20 Wtedy począł czynić wyrzuty miastom, w których najwięcej Jego
cudów się dokonało, że się nie nawróciły. 21 «Biada tobie, Korozain! Bia-
da tobie, Betsaido! Bo gdyby w Tyrze i Sydonie działy się cuda, które u was
się dokonały, już dawno w worze i w popiele by się nawróciły. 22 Toteż po-
wiadam wam: Tyrowi i Sydonowi lżej będzie w dzień sądu niż wam. 23 A ty,
Kafarnaum, czy aż do nieba masz być wyniesione? Aż do Otchłani zejdziesz.
Bo gdyby w Sodomie działy się cuda, które się w tobie dokonały, została-
by aż do dnia dzisiejszego. 24 Toteż powiadam wam: Ziemi sodomskiej lżej
będzie w dzień sądu niż tobie».
Mateusz umiejscawia to przekleństwo w kontekście przemowy Jezu-
sa do tłumów po rozmowie z wysłańcami Jana Chrzciciela. A całą mowę
kończy błogosławieństwem prostaczków, którym Ojciec zechciał objawić
rzeczy zakryte przed mądrymi i roztropnymi oraz słowami pokrzepienia dla
wszystkich zmęczonych i utrudzonych (Mt 11,25-30)
Podobny tekst klątwy rzuconej m.in. na Betsaidę znajdujemy w Ewan-
gelii wg św. Łukasza (10,13n):
Biada tobie, Korozain! Biada tobie, Betsaido! Bo gdyby w Tyrze
i Sydonie działy się cuda, które u was się dokonały, już dawno by się na-
wróciły, siedząc w worze pokutnym i w popiele. Toteż Tyrowi i Sydonowi
lżej będzie na sądzie niżeli wam.
Uzupełnieniem tej wypowiedzi Jezusa jest w odróżnieniu od Mateusza
historia wysłania 72 uczniów oraz przekleństwa dla miast, które nie przyj-
mą zwiastunów Ewangelii (Łk 10,1-16). W obu jednak wypadkach zarzut
stawiany Betsaidzie jest taki sam – mimo licznych dokonanych w niej cu-
dów – nie nawróciła się. 7
4. BADANIA ARCHEOLOGICZNE W BETSAIDZIE
Do tej pory odkryto i uporządkowano dwa kompleksy zabudowań: tzw.
Dom Rybaka i Dom Wytwórcy (lub Sprzedawcy) Wina. Identyfikacje pierw-
szego oparto na znalezionych w nim ciężarkach do sieci i igły, prawdopodob-
nie do plecenia sieci, w drugim wypadku na znalezionych w pomieszczeniach
piwnicznych czterech kompletnych amforach do wina. W Domu Handlarza
Win znaleziono także wiele innych wartościowych przedmiotów.
7 Więcej na temat biblijnego kontekstu Betsaidy patrz: M. Appold, The Might Works
of Betsaida: Witness of the New Testament and Related Traditions , w: R. Arav, R. Freund
(eds.) Betsaida I. A City by the North Sea of Galilee , t. I, Kirksville, Missouri 1995, s. 229-
242; H.-W. K u h n, Bethsaida in the Gospels , tamże, s. 243-254.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin