Zimowa sanna.doc

(29 KB) Pobierz

SCENARIUSZ ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH

 

Osoba prowadząca: Agnieszka Bok

Data: 14.01.2010r.

Grupa wiekowa: 3-4 latki

Temat kompleksowy: Zimo, pobaw się z nami

Temat dnia: Zimowa sanna

 

Cele operacyjne: dziecko:

- słucha uważnie wiersza i piosenki,

- wypowiada się na temat usłyszanych treści,

- aktywnie uczestniczy w zabawie ruchowej,

- tworzy zbiór trzyelementowy, rzeczy związanych z zimą pod kątem ich przydatności dla człowieka,

- koloruje według wzoru.

 

Metody:

- oparte na aktywności dziecka: słuchanie, swobodna wypowiedź, odpowiedzi na pytania, śpiew, zabawa w kole, klasyfikowanie oraz tworzenie dwóch zbiorów, kolorowanie.

- oparte na aktywności nauczyciela: czytanie wiersza, śpiewanie piosenki, zadawanie pytań, instruktaż, tłumaczenie, pochwała.

 

Formy organizacji: indywidualna, zbiorowa

 

Środki dydaktyczne: wiersz E. Szelburg-Zarembiny Jedzie styczeń, piosenka Zimowa wyliczanka, Karta pracy A nr 18, rekwizyty: czapka, szalik, łyżwy, sanki, rękawiczki, narty.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przebieg zajęć:

1. Powitanie dzieci wierszem E. Szelburg-Zarembiny Jedzie styczeń

Jedzie styczeń czwórką koni,

złote lejce trzyma w dłoni.

Wiatr go ściga, pędzi, goni!

W złotym słońcu srebrny kurz…

Pyszna sanna w skrzący mróz!

 

− Jaki miesiąc pędził czwórką koni? Dlaczego tak pędził?

Układanie rożnych odpowiedzi. Styczeń pędził, bo… Nauczyciel zapisuje odpowiedzi na

dużym arkuszu papieru.

 

2. Zabawa przy piosence Zimowa wyliczanka (sł. P. Smoczyński, muz. W. Kaleta)

I. Idzie sobie styczeń ścieżką,                                          II. Idzie styczeń na wycieczkę,

rzucił w zimę białą śnieżką.                                          nie wie, jak przeskoczyć rzeczkę.

Zdjęła zima rękawiczki,                                           Dziesięć minut popracował,

uszczypnęła go w policzki.                                           most lodowy wybudował.

Ref.: Czapka, szalik, łyżwy, sanki                             Ref.: Czapka, szalik…

to są słowa wyliczanki.

Rękawiczki, narty, mróz,

śniegu pełen wóz!

III. Usiadł styczeń koło drogi,

bo mu bardzo zmarzły nogi.

Zima się ulitowała,

ciepłe buty darowała

Ref.: Czapka, szalik…

 

Nauczyciel przygotowuje zimowe rekwizyty występujące w piosence. Kładzie je w środku koła.

I zwrotka. Dzieci maszerują po obwodzie koła, jedno dziecko w środku to styczeń.

Gdy śpiewane są dwa ostatnie wersy, styczeń wybiera z rekwizytów rękawiczki i podaje dowolnemu dziecku, z którym tańczy podczas refrenu. Pozostałe dzieci zatrzymują się
i klaszczą w dłonie, śpiewając wraz z nauczycielem słowa refrenu

II zwrotka. Przebieg podobny jak wyżej. Dwoje dzieci rozdaje rekwizyty. Każde wybrane dziecko trzyma podarowany rekwizyt i tańczy w środku koła.

Refren. Dzieci tańczą w środku, a te na obwodzie koła klaszczą w dłonie.

III i IV zwrotka. Przebieg podobny jak wyżej. Dzieci w środku rozdają rekwizyty i zabawa toczy się dalej. Zabawę powtarzamy, aż wszystkie dzieci wezmą udział w zabawie.

 

3. Rozmowa na temat piosenki

− W co należy się ubierać zimą, żeby bawić się na śniegu?

− Co podarowała zima styczniowi? Co wiózł wóz w piosence?

 

4. Tworzenie zbiorów trzyelementowych

Nauczyciel zawiesza obrazki dwóch worków na tablicy. Poleca dzieciom, żeby włożyły do wozów obrazki rekwizytów według zastosowania: do ubioru, do uprawiania sportów zimowych. Np. narty, łyżwy, sanki, rękawiczki, szalik, czapka.

 

5. Kolorowanie rysunku Zuzi jadącej na nartach według odszukanego we wkładce
(i przyklejonego) wzoru – Karta pracy A nr 18.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin