PLAN BADAŃ MARKETINGOWYCH.DOC

(128 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Plan  badań marketingowych mających na celu określenie poglądów i opinii konsumentów płynu do mycia naczyń „Ludwik”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Celem tej pracy jest stworzenie planu badawczego mającego odpowiedzieć na pytania jakimi przesłankami kierują się klienci przy wyborze płynu do zmywania naczyń, jakie są ich oczekiwania i w jakim kierunku należy poszukiwać dróg rozwoju produktu. Aby jednak taki plan mógł powstać potrzebne są podstawy teoretyczne. Dlatego też praca ta składa się z dwu części. Pierwsza z nich, teoretyczna, wprowadza podstawowe pojęcia z zakresu badań marketingowych, w części drugiej natomiast staram się rozwiązać postawiony problem w oparciu o wcześniejsze informacje.

 

CZĘŚĆ PIERWSZA – TEORETYCZNA

 

– wybór rodzaju badania

  Umiejętność przewidywania zmian, określania ich intensywności i kierunków, pozwala na dostosowanie strategii marketingowej do wymagań rynku. Badania marketingowe są najlepszym sposobem pozyskiwania informacji z rynku m.in. o preferencjach i potrzebach nabywców, działaniu konkurencji, reakcjach rynku na zmiany w atrybutach produktów. Badania marketingowe pozwalają na ograniczenie ryzyka przy podejmowaniu decyzji rynkowych. Zakres badań marketingowych, jest bardzo szeroki i może dotyczyć m.in. takich obszarów jak:

·         badanie aktualnych i przyszłych potrzeb nabywców

·         badanie postaw, opinii, postępowania i motywów zakupu nabywców

·         badanie popytu

·         analizy konkurencji

·         analizy segmentów rynku

·         oceny dostępności produktów w sieci sprzedaży i skuteczności działania pośredników handlowych

·         oceny konkurencyjności cenowej produktów na rynku

·         oceny wizerunku firmy na rynku

·         określenie poziomu ceny akceptowanej przez rynek

·         badania akceptacji produktów (testy opakowania, nazwy)

·         testy reklamy

·         trendy w branży (tzw. serwisy branżowe przygotowywane na bazie danych wtórnych)

·         badanie skuteczności oddziaływania instrumentów marketingowych (reklamy, działań promocyjnych, efektów wprowadzenia nowego produktu na rynek, zmiany ceny, nowego miejsca sprzedaży itp.)

Badania stanowią więc integralną część systemu informacji marketingowej w firmie co oznacza, że powinny być one dobrze zorganizowane i zaplanowane, a do ich przeprowadzania powinno wykorzystywać się naukowe metody gromadzenia, analizowania i interpretacji danych.
Badania często określane są jako proces i jako taki można je podzielić na dwie fazy.

Pierwszą z nich jest faza przygotowania badania. Na tym etapie należy przede wszystkim skoncentrować się na jasnym i precyzyjnym określeniu problemu, wyborze źródeł danych  określeniu metody badawczej oraz wykorzystywanych narzędzi. Następnie należy określić  dobór próby, oraz sposoby dotarcia do respondentów

Faza druga- realizacji badania polega na zbieraniu danych, ich analizie i w końcowym etapie prezentacji i ocenie uzyskanych wyników.

Wybór metody badawczej w zależności od typu źródeł danych oraz rodzaju i formy pomiaru przedstawia poniższa tabela

 

Rodzaje źródeł

Rodzaje pomiarów

Formy pomiarów

Wybrane metody pomiarowe

Źródła wtórne

Pomiary wtórne

Zbieranie danych wewnętrznych

Wybór, kolekcjonowanie, studiowanie różnych źródeł wtórnych wewnątrz firmy

Zbieranie danych zewnętrznych

Wyszukiwanie, kompilacja, kopiowanie, notowanie, kupno gotowych zbiorów danych

Źródła pierwotne

Pomiary pierwotne

Pierwotne sondaże pośrednie

Ankiety

Ankieta pocztowa, prasowa, audytoryjna, ogólna, bezpośrednia

Inne sondaże pośrednie

Metoda delficka, wywiad telefoniczny, inne metody sondaży pośrednich

Pierwotne sondaże bezpośrednie

Wywiady

Wywiad osobisty, grupowy, metody projekcyjne

Inne sondaże bezpośrednie

Pomiary fizjologiczne, panele, degustacje, oceny próbek

Eksperymenty

Laboratoryjne

Test audytoryjny, tachistoskopowy, symulowany test rynkowy

Terenowe

Testy rynkowe

Symulacje

 

 

Wyróżnić można dwa podstawowe typy badań. Pierwsze eksploracyjne (jakościowe) prowadzone w celu rozpoznania i zdefiniowania sytuacji na rynku (np. czy ktokolwiek na rynku jest zainteresowany nabyciem naszego nowego produktu) Stosowane wówczas gdy niewiele wiemy o problemie, ich cechami charakterystycznymi są  nieustrukturalizowanie i elastyczność. Głównym celem ich prowadzenia jest sformułowanie problemu bardziej wąsko pogłębienie jego znajomości, szczegółowe określenie podstawowych celów przyszłego badania, identyfikacja alternatywnych sposobów działania, rozwijanie hipotez i izolacja kluczowych zmiennych i stosunków dla przyszłego badania. Drugą kategorię stanowią badania rozstrzygające (ilościowe), które z kolei dzielą się na:

przyczynowe – określające powód lub zależności przyczynowo skutkowe (eksperymentalne) prowadzone są w celu identyfikacji przyczyn wywołujących określone zjawiska na rynku (np. testowanie różnych wariantów opakowania) Pozwalają one na kontrolowaną manipulację zmienną niezależną. Ich celem z kolei jest zrozumienie co jest przyczyną a co skutkiem oraz ustalenie między nimi związku oraz

opisowe – prowadzone w celu scharakteryzowania m.in. populacji konsumentów, możliwych do zdefiniowania segmentów konsumentów grupy docelowej, zebrania informacji dotyczących wielkości sprzedaży czy określenia udziału w rynku. Badania te opisują (najczęściej w liczbach) jaka jest rzeczywistość, po której porusza firma bardzo często są poprzedzone badaniami eksploracyjnymi. Badania te są ustrukturalizowane i zaplanowane. Często ich zadaniem jest potwierdzenie lub zaprzeczenia stawianym przez nas hipotezom. Głowy cel to opisanie charakterystyk istotnych grup, ocena percepcji właściwości produktu oraz ocena siły relacji między zmiennymi.

 

Rodzaje badań ilościowych

Rodzaj

Rodzaj informacji

Nazwa badania

Analiza źródeł wtórnych

Analiza danych dostępnych na rynku

Desk Research

Badanie konsumentów

Świadomość produktów różnych marek

Usage and Attitudes

Konsumpcja, opinie na temat produktów

U&A

Segmentacja

Panel

Pozycjonowanie

Tracking

Potencjał rynku

Badanie produktu

Akceptacja produktu (produkt, nazwa, opakowanie, cena)

Test Produktu

Udział w rynku

Retail Audit

Badanie reklamy

Rozumienie i akceptacja reklamy

Test Reklamy

Intencja zakupu pod wpływem reklamy

Badanie dystrybucji

Hurtownie

Store Check

Obecność produktu w sklepach

Zgłoś jeśli naruszono regulamin